Marts '16 - fællestråd

Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 352
Likede indlæg: 3507

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Ballademager » 15. mar 2016, 07:18

Kickstartede ugen med awesome træning i går :banan: Var helt høj bagefter :love:
3
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 230
Likede indlæg: 1391

Indlægaf Filipai » 15. mar 2016, 16:47

Jeg har været nede og træne idag. Et hold zumba og et hold stram op. Jeg synes dog ikke at stram op holdet var ligeså godt, som hende der er lidt tidligere på dagen, så i fremtiden holder jeg mig bare til det hold. Var kun fordi jeg så kunne nå to hold, der er desværre ikke andet i streg med det "gode" stram op hold.

Kosten har indtil videre også været fin, bortset fra at jeg prøvede at madlogge 3 spiseskefulde cremefraiche, aldrig aldrig nogensinde igen! Det var en øjenåbner.
2
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 332
Likede indlæg: 3759

Indlægaf Novella » 15. mar 2016, 19:47

.... Hvor meget bon'ede det der creme fraiche...? :genert:

Jeg har fastet i dag, og det er faktisk gået fint. To shakes (a 200 kcal) og en drikkebouillon har holdt mig kørende, tilmed til træning. Nu tygger jeg bladselleri og drikker te, og jeg er ret kold og træt, men det er okay.
0
Brugeravatar
Filipai

Indlægaf Filipai » 15. mar 2016, 20:40

Novella skrev:.... Hvor meget bon'ede det der creme fraiche...? :genert:

Jeg har fastet i dag, og det er faktisk gået fint. To shakes (a 200 kcal) og en drikkebouillon har holdt mig kørende, tilmed til træning. Nu tygger jeg bladselleri og drikker te, og jeg er ret kold og træt, men det er okay.

200 kcal sagde lifesum. Men nu har jeg lige tjekket, og der er 188 kcal pr. 100 gram, og spiste ikke 1/5 del af bøtten. Så må være en smule mindre.

Jeg har en del kcal til overs, hvis man trækker min træning fra. Overvejer om jeg skulle spise is, men det er jo egenligt komplet fjollet, og det har jeg slet ikke brug for. Det er altså svært at smide de gamle vaner væk

100 gram vil "koste" mig de 200 kcal jeg har tilbage uden træning

Screen Shot 2016-03-15 at 21.38.42.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Ballademager

Indlægaf Ballademager » 16. mar 2016, 05:35

Filipai skrev:Jeg har været nede og træne idag. Et hold zumba og et hold stram op. Jeg synes dog ikke at stram op holdet var ligeså godt, som hende der er lidt tidligere på dagen, så i fremtiden holder jeg mig bare til det hold. Var kun fordi jeg så kunne nå to hold, der er desværre ikke andet i streg med det "gode" stram op hold.

Kosten har indtil videre også været fin, bortset fra at jeg prøvede at madlogge 3 spiseskefulde cremefraiche, aldrig aldrig nogensinde igen! Det var en øjenåbner.

Jeg brugte noget lignende LifeSum in USA, og det var noget af en øjenåbner. Der var rigtig ofte flere kalorier i mad, end jeg havde troet.
0

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Ally
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1060

Indlægaf Ally » 16. mar 2016, 06:34

Min Madlog var rød i går, men til gengæld nød jeg popcorn og slik, da jeg var i biografen. Så "Flaskepost fra P". Rigtig god, men også lidt voldsom film. Jeg har kun læst "Kvinden i buret", men set alle tre film. Nikolai Lie Kaas er en formidabel skuespiller :love:
0
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 395
Likede indlæg: 3777

Indlægaf Sophaya » 16. mar 2016, 07:25

Jeg er begyndt at skrive maddagbog i hånden. Jeg skriver ned hvad jeg spiser, men også hvilke følelser der har været i løbet af dagen og hvilke der knytter sig til maden, hvis nogle. Jeg har en tendens til at trøste- og overspise, så jeg vil gerne både have kortlagt mine dårlige spisemønstre og have gjort noget ved dem, for hold nu op hvor er jeg træt af at være overvægtig.
4
x
Aquadorable
Kort karma: 23
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 247

Indlægaf Aquadorable » 16. mar 2016, 08:54

Sophaya skrev:Jeg er begyndt at skrive maddagbog i hånden. Jeg skriver ned hvad jeg spiser, men også hvilke følelser der har været i løbet af dagen og hvilke der knytter sig til maden, hvis nogle. Jeg har en tendens til at trøste- og overspise, så jeg vil gerne både have kortlagt mine dårlige spisemønstre og have gjort noget ved dem, for hold nu op hvor er jeg træt af at være overvægtig.

Det lyder som et rigtig fornuftigt træk - det er helt klart også noget, der har hjulpet mig i perioder. Altså at skrive ned. Dels har det den positive indvirkning, at jeg liiiige tænker en ekstra gang over, hvad jeg putter i munden, dels giver det et virkelig godt overblik og er også med til at give et billede af, på hvilke tidspunkter man er mest forfalden til slik og sukker. Jeg kan i hvert fald tydeligt se en sammenhæng mellem min arbejdskalender og mit madindtag i de perioder, jeg har skrevet maddagbog. Er jeg stresset, ryger der meget indenbords, og det er ofte færre måltider, jeg spiser (men så bare store portioner). Er jeg ikke stresset, spiser jeg enten fornuftigt eller også foregår der en del 'kedsomheds'-spisning, ofte af slik og kage.

Det sidste halve år, hvor jeg har lagt min kost om, har jeg naturligvis ikke spist ret meget usundt, i hvert fald ikke i større mængder eller længere perioder. Men derfor er det stadig tydeligt at se mønstret i min måde at spise på :)
2
:love:
Brugeravatar
Filipai

Indlægaf Filipai » 16. mar 2016, 13:28

Ballademager skrev:
Filipai skrev:Jeg har været nede og træne idag. Et hold zumba og et hold stram op. Jeg synes dog ikke at stram op holdet var ligeså godt, som hende der er lidt tidligere på dagen, så i fremtiden holder jeg mig bare til det hold. Var kun fordi jeg så kunne nå to hold, der er desværre ikke andet i streg med det "gode" stram op hold.

Jeg brugte noget lignende LifeSum in USA, og det var noget af en øjenåbner. Der var rigtig ofte flere kalorier i mad, end jeg havde troet.

Ja, det er lige det. Jeg har fordelen af, at jeg egentligt ikke spiser sådan super mange kalorier i løbet af en dag, hvis jeg bare kun ser på mine hovedmåltider. Mit problem er klart min hyggespisning, og lige at tage et stykke ost, fremfor et stykke agurk.
0
Brugeravatar
Ballademager

Indlægaf Ballademager » 16. mar 2016, 13:37

Filipai skrev:
Ballademager skrev:

Ja, det er lige det. Jeg har fordelen af, at jeg egentligt ikke spiser sådan super mange kalorier i løbet af en dag, hvis jeg bare kun ser på mine hovedmåltider. Mit problem er klart min hyggespisning, og lige at tage et stykke ost, fremfor et stykke agurk.

Åh, hvor jeg kender det der med hyggespisning :genert: Det burde faktisk forbydes ved lov :whip:
2

Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 395
Likede indlæg: 3777

Indlægaf Sophaya » 16. mar 2016, 14:08

Jeg synes at jeg har svært ved at mærke om jeg er sulten eller mæt - jeg tror at jeg er sulten nærmest hele tiden. Jeg ved ikke hvornår det egentlig passer, og fordi jeg så hurtigt tænker at jeg er sulten (over)spiser jeg meget. Er der nogen der kender til det?
Desuden synes jeg også, at jeg har enormt svært ved at greje hvad der er "normalt" ifht mad. Jeg er vokset op med overspisning og snacking, og har åbenbart svært ved at bryde de vaner og finde et normalt spisemønster her som voksen.
0
x
Brugeravatar
Ally
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1060

Indlægaf Ally » 16. mar 2016, 14:15

Jeg har lige haft to elever til reeksamen - og begge bestod med fine karakterer. Den ene elev fik 10 og inden han gik, kvitterede han med et stort knus og et "Forhåbentlig ses vi til august". Dét kan man kun blive glad og varm om hjertet over :love:
4
Aquadorable
Kort karma: 23
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 247

Indlægaf Aquadorable » 16. mar 2016, 15:35

Sophaya skrev:Jeg synes at jeg har svært ved at mærke om jeg er sulten eller mæt - jeg tror at jeg er sulten nærmest hele tiden. Jeg ved ikke hvornår det egentlig passer, og fordi jeg så hurtigt tænker at jeg er sulten (over)spiser jeg meget. Er der nogen der kender til det?
Desuden synes jeg også, at jeg har enormt svært ved at greje hvad der er "normalt" ifht mad. Jeg er vokset op med overspisning og snacking, og har åbenbart svært ved at bryde de vaner og finde et normalt spisemønster her som voksen.

Måske var det en idé at begynde at have fokus på at få spist regelmæssigt hen over dagen, fx morgen, formiddag, frokost, eftermiddag og aften (jeg har rigtig gode erfaringer med at droppe aftensnacksene, også de sunde!)? Til de måltider ville jeg så prøve at opstille nogle retningslinjer, fx at du til de tre hovedmåltider får protein på 1/4 af tallerkenen, fedt/kulhydrat på 1/4 og grønt på halvdelen. Også til morgenmad, fx gennem skyr, æg, peberfrugt/gulerødder/agurker i stave og lignende.

Til mellemmåltiderne kan du så med fordel tænke i lidt samme fordeling, bare i mindre portioner. Jeg bliver altid holdt rigtig godt mæt af et stykke grovknækbrød med ost og to-tre gulerødder midt på eftermiddagen, en lille skål skyr med frugt og nødder osv.

Hvis du har svært ved at få styr på de rette mængder, så tror jeg virkelig, at en vej er at lave nogle rammer. Måske er det noget helt andet end ovenstående, der virker for dig, og det er også helt fint. Måske skal du kigge på lchf eller 5:2 eller andre kure. Men jeg ved, at jeg er kommet et rigtig godt stykke af vejen ved at sætte mine spisevaner i system. Det er ikke supersexet, og det er også ok at droppe det hele en dag eller to, men sjovt nok vender jeg altid tilbage. Fordi det virker :)
Senest rettet af Aquadorable 16. mar 2016, 15:38, rettet i alt 3 gange.
3
:love:
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2480

Indlægaf Pandesteg » 16. mar 2016, 15:35

Log_Lady skrev:Jeg har indtil videre løbet 2 ture (en i mandags og en i dag), og det føles simpelthen så godt! Jeg var moody og irritabel hele sidste uge, fordi jeg ikke kunne få mit løbe-fix. Sjovt, så afhængig af det man kan blive.

Solen skinner så smukt (i hvert fald her i Kbh), og det føltes næsten som om, det er sommer. Åh, hvor jeg glæder mig til at kunne løbe i shorts og t-shirt. :love:

Ja det glæder jeg mig virkelig også til!! Om en måneds tid regner jeg med at sætte mit fitnessabb. på pause og løbe "på fuld tid" igen. Glæder mig så sygt meget. Sol, frisk luft og motion på én gang - whats not to like :love:
0
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2480

Indlægaf Pandesteg » 16. mar 2016, 15:42

Aquadorable skrev:
Sophaya skrev:Jeg synes at jeg har svært ved at mærke om jeg er sulten eller mæt - jeg tror at jeg er sulten nærmest hele tiden. Jeg ved ikke hvornår det egentlig passer, og fordi jeg så hurtigt tænker at jeg er sulten (over)spiser jeg meget. Er der nogen der kender til det?

Måske var det en idé at begynde at have fokus på at få spist regelmæssigt hen over dagen, fx morgen, formiddag, frokost, eftermiddag og aften (jeg har rigtig gode erfaringer med at droppe aftensnacksene!)? Til de måltider ville jeg så prøve at opstille nogle retningslinjer, fx at du til de tre hovedmåltider får protein på 1/4 af tallerkenen, fedt/kulhydrat på 1/4 og grønt på halvdelen. Også til morgenmad, fx gennem skyr, æg, peberfrugt/gulerødder/agurker i stave og lignende.

Til mellemmåltiderne kan du så med fordel tænke i lidt samme fordeling, bare i mindre portioner. Jeg bliver altid holdt rigtig godt mæt af et stykke grovknækbrød med ost og to-tre gulerødder midt på eftermiddagen, en lille skål skyr med frugt og nødder osv.

Hvis du har svært ved at få styr på de rette mængder, så tror jeg virkelig, at en vej er at lave nogle rammer. Måske er det noget helt andet end ovenstående, der virker for dig, og det er også helt fint. Måske skal du kigge på lchf eller 5:2 eller andre kure. Men jeg ved, at jeg er kommet et rigtig godt stykke af vejen ved at sætte mine spisevaner i system. Det er ikke supersexet, og det er også ok at droppe det hele en dag eller to, men sjovt nok vender jeg altid tilbage. Fordi det virker :)

Supergodt råd. Jeg har også en tendens til at overspise/hyggespise for meget og engang imellem må jeg simpelthen tage et realitycheck hvor jeg sanerer mine måltider. For jo mere jeg spiser, jo mere er der plads til i maven og jo mere sulten føler jeg mig. Det er virkelig en ond spiral.
Den første uge føles virkelig som et helvede fordi man er så vant til at få mere mad, men synes hurtigt man vænner sig til det der leje, hvor man får mindre mad. Jeg spiser jo LCHF hvor man får virkelig lækker mad og meget fedt og det mætter jo rigtig meget, så det er "kun" psykisk man "sulter" den første uges tid.

Håber det lykkes for dig Sophaya!
1
Heaven is a place on earth :jule:

Tilbage til "Sund og/eller slank"