Marts '16 - fællestråd

Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 395
Likede indlæg: 3777

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Sophaya » 16. mar 2016, 16:35

Pandesteg skrev:
Aquadorable skrev:
Måske var det en idé at begynde at have fokus på at få spist regelmæssigt hen over dagen, fx morgen, formiddag, frokost, eftermiddag og aften (jeg har rigtig gode erfaringer med at droppe aftensnacksene!)? Til de måltider ville jeg så prøve at opstille nogle retningslinjer, fx at du til de tre hovedmåltider får protein på 1/4 af tallerkenen, fedt/kulhydrat på 1/4 og grønt på halvdelen. Også til morgenmad, fx gennem skyr, æg, peberfrugt/gulerødder/agurker i stave og lignende.

Til mellemmåltiderne kan du så med fordel tænke i lidt samme fordeling, bare i mindre portioner. Jeg bliver altid holdt rigtig godt mæt af et stykke grovknækbrød med ost og to-tre gulerødder midt på eftermiddagen, en lille skål skyr med frugt og nødder osv.

Hvis du har svært ved at få styr på de rette mængder, så tror jeg virkelig, at en vej er at lave nogle rammer. Måske er det noget helt andet end ovenstående, der virker for dig, og det er også helt fint. Måske skal du kigge på lchf eller 5:2 eller andre kure. Men jeg ved, at jeg er kommet et rigtig godt stykke af vejen ved at sætte mine spisevaner i system. Det er ikke supersexet, og det er også ok at droppe det hele en dag eller to, men sjovt nok vender jeg altid tilbage. Fordi det virker :)


Supergodt råd. Jeg har også en tendens til at overspise/hyggespise for meget og engang imellem må jeg simpelthen tage et realitycheck hvor jeg sanerer mine måltider. For jo mere jeg spiser, jo mere er der plads til i maven og jo mere sulten føler jeg mig. Det er virkelig en ond spiral.
Den første uge føles virkelig som et helvede fordi man er så vant til at få mere mad, men synes hurtigt man vænner sig til det der leje, hvor man får mindre mad. Jeg spiser jo LCHF hvor man får virkelig lækker mad og meget fedt og det mætter jo rigtig meget, så det er "kun" psykisk man "sulter" den første uges tid.

Håber det lykkes for dig Sophaya!


Tak for svaret, begge to :)

I har ret i, at det nok ville hjælpe at strukturere - jeg mærker en kæmpe forskel på hjemmedage og uni/arbejdsdage, for jeg synes det er voldsomt svært at bevare strukturen i det travle. Jeg tror jeg skal blive bedre til at smide nogle mellemmåltider ind, der er gnavegrønt eller frugt, for det er ofte når jeg går kold i utide at jeg impulskøber og -spiser.
Jeg har tidligere været på LCHF, men det blev alt for hurtigt en undskyldning for at fylde mig med sovs, fløde og bacon. Jeg kunne ikke styre det, og jeg kom ret hurtigt frem til at jeg også har brug for kulhydrater. Faste kan jeg slet ikke - jeg ville kaste mig over det første junk jeg så, viljestyrken her er i bund :lol:
Jeg tror jeg vil opstille nogle klare planer for både hovedmåltider og mellemmåltider, så jeg har tænkt på det hele og ikke pludselig står og er sulten. Jeg vil straks (ja, når jeg handler i morgen, ikk?) kaste mig ud i at lave to-go mellemmåltider i form af grøntssager og frugt. Jeg synes nemlig jeg har rigtig godt styr på frokost og aftensmad, men morgenmad er jeg dårlig til at få købt noget af og have stående og mellemmåltider har jeg altid tænkt at jeg ikke behøvede, men det gør jeg jo nok eftersom det går galt.
Det jeg gerne vil er ikke at være på kur - jeg vil gerne finde et niveau i mad, der er normalt. Jeg vil prøve at få (mange) flere grøntsager ind i kosten og huske at der skal være til alle måltider og mellemmåltider, når jeg køber ind. Jeg skal huske at tænke over det med den første uge, at jeg mere skal indstille mig på mindre mad end jeg egentlig har behov for mere.

Tak igen :kys: jeg vil endnu engang hanke gevaldigt op i mig selv og prøve igen.
2
x
Muspel
Indlæg: 654
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1200

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Muspel » 16. mar 2016, 17:57

Jeg er i gang med en større indre dialog omkring om jeg skal træne eller ikke i aften. Jeg har ondt i mit knæ. Og selvom jeg ikke træner ben, så er det svært ikke at komme til at belaste det lidt. Og jeg er træt. Men det burde ikke stoppe mig. Åh. Vil så gerne opretholde de tre gange om ugen. Pis. Har ikke været afsted siden lørdag faktisk. Så havde satset på onsdag- fredag - søndag.

Men måske jeg bør lytte til min krop, der siger 'sofa og chokolade' ... Arr beslutning. Tag dig!
0
Muspel
Indlæg: 654
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1200

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Muspel » 16. mar 2016, 18:27

Muspel skrev:Jeg er i gang med en større indre dialog omkring om jeg skal træne eller ikke i aften. Jeg har ondt i mit knæ. Og selvom jeg ikke træner ben, så er det svært ikke at komme til at belaste det lidt. Og jeg er træt. Men det burde ikke stoppe mig. Åh. Vil så gerne opretholde de tre gange om ugen. Pis. Har ikke været afsted siden lørdag faktisk. Så havde satset på onsdag- fredag - søndag.

Men måske jeg bør lytte til min krop, der siger 'sofa og chokolade' ... Arr beslutning. Tag dig!



:ae: jeg giver mig selv en mental krammer. Har taget nogle ipren og lagt mig til rette i sofaen. En gang for lidt træning ændrer ikke en god ændring. Jeg kommer tilbage!
0
Brugeravatar
Ballademager
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:17
Kort karma: 355
Likede indlæg: 3525

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Ballademager » 16. mar 2016, 19:09

Muspel skrev:
Muspel skrev:Jeg er i gang med en større indre dialog omkring om jeg skal træne eller ikke i aften. Jeg har ondt i mit knæ. Og selvom jeg ikke træner ben, så er det svært ikke at komme til at belaste det lidt. Og jeg er træt. Men det burde ikke stoppe mig. Åh. Vil så gerne opretholde de tre gange om ugen. Pis. Har ikke været afsted siden lørdag faktisk. Så havde satset på onsdag- fredag - søndag.

Men måske jeg bør lytte til min krop, der siger 'sofa og chokolade' ... Arr beslutning. Tag dig!



:ae: jeg giver mig selv en mental krammer. Har taget nogle ipren og lagt mig til rette i sofaen. En gang for lidt træning ændrer ikke en god ændring. Jeg kommer tilbage!


God bedring :ae: Man skal passe på med at træne, når man er skadet.

Elsker i øvrigt, at din indre dialog nu er blevet til citer-dig-selv-funktion på debatten :D
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Muspel
Indlæg: 654
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1200

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Muspel » 16. mar 2016, 20:05

Ballademager skrev:
Muspel skrev:
Muspel skrev:Jeg er i gang med en større indre dialog omkring om jeg skal træne eller ikke i aften. Jeg har ondt i mit knæ. Og selvom jeg ikke træner ben, så er det svært ikke at komme til at belaste det lidt. Og jeg er træt. Men det burde ikke stoppe mig. Åh. Vil så gerne opretholde de tre gange om ugen. Pis. Har ikke været afsted siden lørdag faktisk. Så havde satset på onsdag- fredag - søndag.

Men måske jeg bør lytte til min krop, der siger 'sofa og chokolade' ... Arr beslutning. Tag dig!



:ae: jeg giver mig selv en mental krammer. Har taget nogle ipren og lagt mig til rette i sofaen. En gang for lidt træning ændrer ikke en god ændring. Jeg kommer tilbage!


God bedring :ae: Man skal passe på med at træne, når man er skadet.

Elsker i øvrigt, at din indre dialog nu er blevet til citer-dig-selv-funktion på debatten :D


Ha ha ja - jeg havde jo håbet på, at en af jer nåede at skrive 'bliv dog hjemme' men da ingen nåede det, måtte jeg jo bakke mig selv op :d
2
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 334
Likede indlæg: 3767

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Novella » 16. mar 2016, 20:21

Hm... Jeg har prøvet at bruge madlog i dag. Den mener at jeg har spist 1300 kcal - og jeg har desuden løbet en halv time og gået på arbejde, dvs knap 500 kcal i motion.

Det er altså en meget normalt dag for mig både mad- og motionsmæssigt. Jeg burde ligge pænt under grænsen for at tage på, men jeg gør det alligevel, bare jeg går forbi en bagerbutik. Det kan jeg ikke rigtig forstå. Da jeg løb rigtig meget for to år siden, tabte jeg mig heller ikke et gram - og vi taler altså 100 km løb om måneden.

Jeg har tidligere fået tjekket stofskifte, men det var så vidt jeg husker ganske fint. Jeg ved ikke hvad det er, jeg gør forkert :(
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 586
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1123

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Neenah » 17. mar 2016, 06:11

Novella skrev:Hm... Jeg har prøvet at bruge madlog i dag. Den mener at jeg har spist 1300 kcal - og jeg har desuden løbet en halv time og gået på arbejde, dvs knap 500 kcal i motion.

Det er altså en meget normalt dag for mig både mad- og motionsmæssigt. Jeg burde ligge pænt under grænsen for at tage på, men jeg gør det alligevel, bare jeg går forbi en bagerbutik. Det kan jeg ikke rigtig forstå. Da jeg løb rigtig meget for to år siden, tabte jeg mig heller ikke et gram - og vi taler altså 100 km løb om måneden.

Jeg har tidligere fået tjekket stofskifte, men det var så vidt jeg husker ganske fint. Jeg ved ikke hvad det er, jeg gør forkert :(


Med det aktivitetsniveau lyder det ikke helt som om at du spiser nok :kys:
0
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 395
Likede indlæg: 3777

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Sophaya » 17. mar 2016, 06:53

Nåhmen, på de to dage jeg har skrevet min mad ned har jeg tabt 1,4 kg, så det er måske meget smart at jeg gør det!
4
x
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 334
Likede indlæg: 3767

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Novella » 17. mar 2016, 11:53

Neenah skrev:Med det aktivitetsniveau lyder det ikke helt som om at du spiser nok :kys:


Jeg ved det ikke? Jeg synes, at jeg tager tre kg på, hvis jeg bare øger minimalt i forhold til det, jeg skriver ind i de her dage. Nu har jeg spist morgenmad og frokost, og jeg er på sammenlagt 478 kcal (og helt mæt, altså, der er slet ikke noget der). Det virker simpelthen så håbløst nogle gange. Hvis jeg spiser mere, tager jeg på. Hvis jeg spiser mindre, tager jeg også på.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 1044
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 230
Likede indlæg: 1405

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Filipai » 17. mar 2016, 13:03

Wuhuu, så har jeg nærmest allerede klaret mine mål for denne uge.

Har været til 3 gange holdtræning- håber på at jeg kan styre mit alkoholindtag på lørdag, så jeg kan komme afsted til et stram op hold på søndag.
Har været afsted på messe, og trods at der alle steder var slik, popcorn og sodavand, gik jeg kun derfra og havde spist et enkelt stykke chokolade (sådan en guldmønt)

Har dog et problem, når jeg er afsted til træning- stram op, og bare får en smule vægt på, ligegyldigt øvelse, så får jeg latterligt ondt i mine fødder. Eller, i svangen er det vel nærmere. Det føles som om der er nogle der stikker knive op igennem min sål. Hvis jeg træner i bare fødder, kan jeg klare det, men så glider jeg bare rundt. Jeg har indtil videre prøvet 2 par sportssko jeg havde i forvejen, nogle reebook der samtidig skulle træne måsen, og nogle asics gelesko. Reebook var rigtigt skidt, de andre en smule bedre.. Så er der nogen der har forslag til hvad jeg så skal vælge. ?
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 1044
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 230
Likede indlæg: 1405

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Filipai » 17. mar 2016, 13:04

Novella skrev:
Neenah skrev:Med det aktivitetsniveau lyder det ikke helt som om at du spiser nok :kys:


Jeg ved det ikke? Jeg synes, at jeg tager tre kg på, hvis jeg bare øger minimalt i forhold til det, jeg skriver ind i de her dage. Nu har jeg spist morgenmad og frokost, og jeg er på sammenlagt 478 kcal (og helt mæt, altså, der er slet ikke noget der). Det virker simpelthen så håbløst nogle gange. Hvis jeg spiser mere, tager jeg på. Hvis jeg spiser mindre, tager jeg også på.

Det lyder virkeligt som om din krop gør alt hvad den kan, for at holde fast i de kg du har, fordi den har været vandt til at få for lidt mad. Hvordan man så lige får vendt den onde spiral, ved jeg desværre ikke :gruble:
0
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 815
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1060

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Ally » 17. mar 2016, 15:44

Jeg elsker mit job; kan ganske enkelt ikke forestille mig at lave andet end at undervise - og jeg er derudover også så heldig, at jeg er omgivet af en masse skønne unge mennesker. Derudover må jeg som kvindelig lærer - ja, der er flest mænd i min afdeling - af og til også lægge ører til både søde og dumsmarte kommentarer fra de unge knægte.

En af mine elever fortalte mig i dag, at en af mine andre elever har et crush på mig. Dét havde jeg nu alligevel ikke set komme - og jeg skal ikke udtale mig om, hvorvidt det er sandt eller ej, men ligegyldigt hvad kan jeg ikke lade være med at føle mig smigret. Som lærer er det rart, at der er elever, der sætter pris på én og alt det, man vil gøre for at hjælpe dem.

:lun:
3
Muspel
Indlæg: 654
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1200

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Muspel » 17. mar 2016, 17:16

Filipai skrev:Wuhuu, så har jeg nærmest allerede klaret mine mål for denne uge.

Har været til 3 gange holdtræning- håber på at jeg kan styre mit alkoholindtag på lørdag, så jeg kan komme afsted til et stram op hold på søndag.
Har været afsted på messe, og trods at der alle steder var slik, popcorn og sodavand, gik jeg kun derfra og havde spist et enkelt stykke chokolade (sådan en guldmønt)

Har dog et problem, når jeg er afsted til træning- stram op, og bare får en smule vægt på, ligegyldigt øvelse, så får jeg latterligt ondt i mine fødder. Eller, i svangen er det vel nærmere. Det føles som om der er nogle der stikker knive op igennem min sål. Hvis jeg træner i bare fødder, kan jeg klare det, men så glider jeg bare rundt. Jeg har indtil videre prøvet 2 par sportssko jeg havde i forvejen, nogle reebook der samtidig skulle træne måsen, og nogle asics gelesko. Reebook var rigtigt skidt, de andre en smule bedre.. Så er der nogen der har forslag til hvad jeg så skal vælge. ?


Mærkeligt med fødderne. Har du lagt mærke til, om du spænder i foden? For hvis der er for meget 'støddæmper' i dine sko - som fx løbesko. Så skal du bruge alt for meget energi på at holde balancen med vægt. Så er svaret træningssko der er mere faste. Jeg har fx lige købt et par Adidas til 250 kr i sport 24's outlet. Meget bedre end dem jeg havde.
0
Aquadorable
Indlæg: 239
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 23
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 247

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Aquadorable » 17. mar 2016, 18:12

Filipai skrev:Wuhuu, så har jeg nærmest allerede klaret mine mål for denne uge.

Har været til 3 gange holdtræning- håber på at jeg kan styre mit alkoholindtag på lørdag, så jeg kan komme afsted til et stram op hold på søndag.
Har været afsted på messe, og trods at der alle steder var slik, popcorn og sodavand, gik jeg kun derfra og havde spist et enkelt stykke chokolade (sådan en guldmønt)

Har dog et problem, når jeg er afsted til træning- stram op, og bare får en smule vægt på, ligegyldigt øvelse, så får jeg latterligt ondt i mine fødder. Eller, i svangen er det vel nærmere. Det føles som om der er nogle der stikker knive op igennem min sål. Hvis jeg træner i bare fødder, kan jeg klare det, men så glider jeg bare rundt. Jeg har indtil videre prøvet 2 par sportssko jeg havde i forvejen, nogle reebook der samtidig skulle træne måsen, og nogle asics gelesko. Reebook var rigtigt skidt, de andre en smule bedre.. Så er der nogen der har forslag til hvad jeg så skal vælge. ?


Prøv Toesox. Sokker med skridsikre dutter under :)
0
:love:
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 334
Likede indlæg: 3767

Re: Marts '16 - fællestråd

Indlægaf Novella » 17. mar 2016, 19:47

Nu er jeg helt rundt på gulvet :forvirret: Jeg har spist et ekstra måltid fordi jeg skulle til træning, og jeg har spist et godt stykke hjemmelavet pizza her bagefter med alle ingredienser målt og vejet - og jeg er stadig ikke oppe på 1000 kcal. Jeg har trænet kampsport i halvanden time.

Jeg er altså ikke det mindste sulten nu. Skal jeg så virkelig spise mere? Det virker helt sort. Men under 1000 kcal lyder godt nok af meget lidt.
0

Tilbage til "Sund og/eller slank"