Ramt fodgænger

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3922

Ramt fodgænger

Indlægaf Angelina » 2. mar 2016, 19:07

Et biluheld, bilisten svinger til venstre - rammer fodgænger i fodgængerfeltet. Der er ingen vidner. Bilisten hævder der var grønt for bilisten og rødt for fodgængerne (som bilisten ikke så før fodgængeren lå på kølerhjelmen) - fodgængerne hævder der (også) var grønt lys for fodgængerne.

Risikerer bilisten at miste sit kørekort? Hvad afgør om bilisten mister det eller ej?
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1341

Re: Ramt fodgænger

Indlægaf Sophies-mor » 2. mar 2016, 19:20

Well, min erfaring er, at bilisten næsten altid får skylden.
Men i dette tilfælde...
:gruble:
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 2. mar 2016, 19:20

Der er for lidt oplysninger. Er fodgængeren trådt ud i feltet for grønt og er der blevet rødt senere.

Bilisten kan vist godt risikere en orienterende køreprøve. Bilisten har, selv om der er grønt og rødt for andre, pligt til at sikre, der er fri bane ved venstresving.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1341

Indlægaf Sophies-mor » 2. mar 2016, 19:22

landsbytossen skrev:Der er for lidt oplysninger. Er fodgængeren trådt ud i feltet for grønt og er der blevet rødt senere.

Bilisten kan vist godt risikere en orienterende køreprøve. Bilisten har, selv om der er grønt og rødt for andre, pligt til at sikre, der er fri bane ved venstresving.

Det var dette, jeg var i tvivl om.
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1963

Indlægaf Mani » 2. mar 2016, 19:23

Hvor alvorligt er det?
Altså jeg ville ikke tro kørekortet var i fare. Jeg har desværre selv ramt en cyklist i et venstre sving. Det var min fejl og min uopmærksomhed - selv om jeg ikke begriber hvordan jeg overså ham - men jeg fik da ingen straf.
Cyklisten slap heldigvis med en forskrækkelse, et slag og et blåt mærke (jeg kørte ham til tjek på skadestuen) og jeg med en forskrækkelse og udgiften til en ny cykelhjelm og chokolade :blush:
3
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
landsbytossen

Indlægaf landsbytossen » 2. mar 2016, 19:26

Jeg kender en, der kom til orienterende køreprøve efter at have ramt en cyklist uden lys på på en mørk vej i en skov. Hans brøde var, at han kørte ud fra en sidevej og overså cyklisten.
0

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 213
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 1971

Indlægaf Lurende Peber » 2. mar 2016, 19:26

Da vores tidligere justistminister Lene Espersen lavede det nummer og påtog sig den fulde skyld, kostede det hende et klip i kortet.
(Tror dog, at det var et højresving)
1
Registreret Gammel Gris :genert:
Brugeravatar
landsbytossen

Indlægaf landsbytossen » 2. mar 2016, 19:28

Mani skrev:Hvor alvorligt er det?
Altså jeg ville ikke tro kørekortet var i fare. Jeg har desværre selv ramt en cyklist i et venstre sving. Det var min fejl og min uopmærksomhed - selv om jeg ikke begriber hvordan jeg overså ham - men jeg fik da ingen straf.
Cyklisten slap heldigvis med en forskrækkelse, et slag og et blåt mærke (jeg kørte ham til tjek på skadestuen) og jeg med en forskrækkelse og udgiften til en ny cykelhjelm og chokolade :blush:

Klarede I det uden politiets indblanding ?
0

Brugeravatar
Mani

Indlægaf Mani » 2. mar 2016, 19:32

landsbytossen skrev:

Klarede I det uden politiets indblanding ?

Nej, de kom fordi en anden cyklist ringede efter dem og skældte mig hæder og ære fra. Det var min fejl - men den ramte tog det helt roligt, og sagde han var sikker på det var et hændeligt uheld, så det betyder måske noget.
2
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 2. mar 2016, 19:41

landsbytossen skrev:Der er for lidt oplysninger. Er fodgængeren trådt ud i feltet for grønt og er der blevet rødt senere.

Og det er der i bund og grund ingen der 100% ved - fodgængerne påstår der var grønt, bilisten der var rødt - og der er ingen vidner. (Og begge parter er stærkt chokerede og ingen af dem 100% sikre i deres sag)
0
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 2. mar 2016, 19:44

Det er endnu uafklaret (og jeg har ikke alle detaljer, men bilistens kæreste er meget bekymret for om bilisten mister kørekortet, da bilisten så ikke længere kan passe sit job) - men fodgængeren har i hvert fald udtalt sig (om lysets farve) - men har muligvis også været bevidstløs, og er på hospitalet. Fodgængeren var oppe og kølerhjelmen og ruden er knust, så der har alligevel været lidt smæk i den.
0
Brugeravatar
landsbytossen

Indlægaf landsbytossen » 2. mar 2016, 19:54

Angelina skrev:

Det er endnu uafklaret (og jeg har ikke alle detaljer, men bilistens kæreste er meget bekymret for om bilisten mister kørekortet, da bilisten så ikke længere kan passe sit job) - men fodgængeren har i hvert fald udtalt sig (om lysets farve) - men har muligvis også været bevidstløs, og er på hospitalet. Fodgængeren var oppe og kølerhjelmen og ruden er knust, så der har alligevel været lidt smæk i den.

En ubetinget frakendelse tror jeg ikke sker. En bøde er sandsynligt og vel også et klip. I værste tilfælde en orienterende køreprøve og det bør ikke koste kørekortet.
1

Brugeravatar
Mani

Indlægaf Mani » 2. mar 2016, 19:58

Angelina skrev:Det er endnu uafklaret (og jeg har ikke alle detaljer, men bilistens kæreste er meget bekymret for om bilisten mister kørekortet, da bilisten så ikke længere kan passe sit job) - men fodgængeren har i hvert fald udtalt sig (om lysets farve) - men har muligvis også været bevidstløs, og er på hospitalet. Fodgængeren var oppe og kølerhjelmen og ruden er knust, så der har alligevel været lidt smæk i den.

Auch - så har der, som du skriver, nok været noget fart på. Det kunne nok, som jeg læser Google resultaterne, tyde på en betinget frakendelse. Så har man 3 måneder til at tage en køreprøve. Alt afhængigt af jobbet kan selv en betinget frakendelse jo nok godt have indflydelse :gruble:
1
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 697

Indlægaf Tux » 2. mar 2016, 23:13

Som jeg husker det, er udgangspunktet altid at det er den "hårde" trafikant der har ansvaret.. Det fik jeg i hvert fald at vide, da jeg på cykel kørte ind i en af park og vejs små golfbiler. Selv om det det var 110% min skyld, fik jeg pænt erstattet mit bøjede forhjul..
0
Brugeravatar
landsbytossen

Indlægaf landsbytossen » 2. mar 2016, 23:29

Tux skrev:Som jeg husker det, er udgangspunktet altid at det er den "hårde" trafikant der har ansvaret.. Det fik jeg i hvert fald at vide, da jeg på cykel kørte ind i en af park og vejs små golfbiler. Selv om det det var 110% min skyld, fik jeg pænt erstattet mit bøjede forhjul..

Det er vedr. det forsikringsmæssige.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"