Ramt fodgænger

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Generalen
Kort karma: 1
Likede indlæg: 16

Re: Ramt fodgænger

Indlægaf Generalen » 3. mar 2016, 04:53

Umiddelbart tror jeg vedkommende skal forvente en betinget frakendelse af kørekortet, medmindre særlige forhold taler til bilistens fordel.
Jeg har fundet et svar på familieadvokaten.dk som peger i den retning.
https://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-782.html
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. mar 2016, 01:20

Angelina skrev:Et biluheld, bilisten svinger til venstre - rammer fodgænger i fodgængerfeltet. Der er ingen vidner. Bilisten hævder der var grønt for bilisten og rødt for fodgængerne (som bilisten ikke så før fodgængeren lå på kølerhjelmen) - fodgængerne hævder der (også) var grønt lys for fodgængerne.

Risikerer bilisten at miste sit kørekort? Hvad afgør om bilisten mister det eller ej?

Ja, det risikerer bilisten. Det afgørende er om færdselslovens §§ 125 (betinget frakendelse) eller 126 (ubetinget frakendelse) er overtrådt. Om de er det, kommer an på en masse konkrete oplysninger om chaufføren og situationen som vi ikke har, så det kan vi ikke svare dig på. Vedkommende må selv ind og krydse af punkt for punkt.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Kasper
Kort karma: 28
Likede indlæg: 231

Indlægaf Kasper » 11. mar 2016, 23:42

Hvis du holder i et kryds, og der er grønt lys for dig, så er der vel også grønt lys for de to fodgængerfelter til højre og venstre for dig, der går parallelt med din vejbane, men ikke for de to der krydser din vejbane.

Hvis du så svinger til venstre, så krydser du vel et af de fodgængerfelter, hvor der som udgangspunkt er grønt lys? Og så kan der godt have været grønt lys begge steder.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 11. mar 2016, 23:59

Kasper skrev:Hvis du holder i et kryds, og der er grønt lys for dig, så er der vel også grønt lys for de to fodgængerfelter til højre og venstre for dig, der går parallelt med din vejbane, men ikke for de to der krydser din vejbane.

Hvis du så svinger til venstre, så krydser du vel et af de fodgængerfelter, hvor der som udgangspunkt er grønt lys? Og så kan der godt have været grønt lys begge steder.

Med mindre der er en grøn pil
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1915

Indlægaf Purple Haze » 12. mar 2016, 12:18

Og så må man da i det hele taget ikke kører folk ned, også selv hvis de går over for rødt - også selvom det er fristende.
:P
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3959

Indlægaf Angelina » 12. mar 2016, 12:23

Nåmen, en lille update:

- Bilisten så slet ikke fodgængeren (der var mørkt, fodgængeren iført mørkt tøj, går ud i mellem biler)
- Fodgængeren er heldigvis ikke kommet noget alvorligt til (blå mærker, knubs osv - men ingen brækkede knogler eller noget med hovedet)
- Bilisten vil højst sandsynligt få en betinget frakendelse af kørekortet (dvs. skal op til en ny køreprøve) - men det kan ta evigheder inden sådan en sag er afgjort.

- Bilisten er stærkt chokeret, men er kommet sig over det værste.
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 12. mar 2016, 12:41

Kasper skrev:Hvis du holder i et kryds, og der er grønt lys for dig, så er der vel også grønt lys for de to fodgængerfelter til højre og venstre for dig, der går parallelt med din vejbane, men ikke for de to der krydser din vejbane.

Ikke altid. Især ved lange fodgængerfelter uden øer i midten, er de ikke altid synkrone. Der får fodgængere af og til rødt i god tid, fordi det tager dem 20-30 sekunder at komme over. Bilerne får lov at få grønt i længere tid, fordi de godt kan nå over på et par sekunder.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 12. mar 2016, 12:46

Angelina skrev:Nåmen, en lille update:

- Bilisten så slet ikke fodgængeren (der var mørkt, fodgængeren iført mørkt tøj, går ud i mellem biler)
- Fodgængeren er heldigvis ikke kommet noget alvorligt til (blå mærker, knubs osv - men ingen brækkede knogler eller noget med hovedet)
- Bilisten vil højst sandsynligt få en betinget frakendelse af kørekortet (dvs. skal op til en ny køreprøve) - men det kan ta evigheder inden sådan en sag er afgjort.

Hvordan skal det markerede forstås ?

Jeg fik opfattelsen af, det er sket ved venstresving i et lysreguleret kryds. Der burde ikke være parkerede biler at gå ud mellem.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3959

Indlægaf Angelina » 12. mar 2016, 14:26

landsbytossen skrev:
Angelina skrev:Nåmen, en lille update:

Hvordan skal det markerede forstås ?

Jeg fik opfattelsen af, det er sket ved venstresving i et lysreguleret kryds. Der burde ikke være parkerede biler at gå ud mellem.

Jeg var jo ikke til stede, så jeg ved det ikke - måske var der to venstresvingsbaner (hvor bilisten så har kørt i den yderste) - måske holdt bilerne ulovligt .. det er blot hvad jeg har fået fortalt.
1
~indsæt smart signatur her~

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"