MUS

Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 75
Likede indlæg: 482

MUS

Indlægaf MissDitte » 3. mar 2016, 11:39

Så blev det tid til min første MUS på min nye arbejdsplads hvor jeg har været i 9 måneder.

Og jeg hader det. Jeg aner ikke hvad jeg skal sige. Jeg har ikke lyst til at sidde med min (ellers søde og imødekommende og rare) chef og tale om mig. Jeg har lyst til, at jeg siger til, hvis jeg har det dårligt eller har nogle behov. Og at han gør det samme.

Jeg er bange for, at han vil sige noget urart. Faktisk har jeg slet ikke lyst til at høre, hvad han vil sige til mig.

Jeg skal vælge 3 ud af 7 temaer, og jeg har intet at sige til nogle af dem. Jeg kan lide mit job og vil bare gerne udføre det uden at skulle italesætte alt muligt.
0
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1124

Re: MUS

Indlægaf Torn » 3. mar 2016, 11:59

Jeg er også altid loren ved MUS. Ved ikke rigtig hvad jeg skal - eller kan tillade mig - at sige.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5881

Indlægaf Dikus » 3. mar 2016, 12:31

MissDitte skrev:Så blev det tid til min første MUS på min nye arbejdsplads hvor jeg har været i 9 måneder.

Og jeg hader det. Jeg aner ikke hvad jeg skal sige. Jeg har ikke lyst til at sidde med min (ellers søde og imødekommende og rare) chef og tale om mig. Jeg har lyst til, at jeg siger til, hvis jeg har det dårligt eller har nogle behov. Og at han gør det samme.

Jeg er bange for, at han vil sige noget urart. Faktisk har jeg slet ikke lyst til at høre, hvad han vil sige til mig.

Jeg skal vælge 3 ud af 7 temaer, og jeg har intet at sige til nogle af dem. Jeg kan lide mit job og vil bare gerne udføre det uden at skulle italesætte alt muligt.

Husk, at MUS OGSÅ er for at få sagt sådan noget.

At have det sådan er helt fair og legitimt - og et fint udgangspunkt for udviklingssamtalen. For måske er du en af dem, der ikke ønsker at udvikle dig helt vildt, men bare gerne "nok" til, at du hele tiden kan løse det, du er ansat til.

Sådan må man gerne have det. Ligesom man gerne må sige, at man lige nu mener, man er i stand til netop det uden større tiltage det næste år. Eller måske man kunne tænke sig kursus x, der kunne hjælpe en til at blive bedre til et eller andet, som lige nu er under udvikling, man skal følge med i?

Lad være med at overkomplicere det :)
5
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 213
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 1979

Indlægaf Lurende Peber » 3. mar 2016, 12:59

En MUS er jo "bare" et reserveret tidspunkt og skabeloner til at få snakket arbejsopgaver og forventninger (både dine og lederens) igennem.
Ved deciderede problemer I dagligdagen skal man sgu ikke vente, til der er MUS.

Nogle firmaer tager dem alvorligt og man kan få noget ud af det. Andre har det stående I deres procedure, og lederen vil bare kunne sætte et flueben.
1
Registreret Gammel Gris :genert:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1016
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9203

Indlægaf Fru Sunshine » 3. mar 2016, 20:33

Jeg hader også MUS. På mit gamle job føltes det altid som en eksamen, der kun kunne dumpes.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 460
Likede indlæg: 4100

Indlægaf Viskelæder » 3. mar 2016, 20:43

Jeg kan sagtens forstå det, men personligt påvirker MUS mig overhovedet ikke, fordi jeg ser det som en sniksnak. Det er bare sådan noget bla bla bla, der skal overstås.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5881

Indlægaf Dikus » 3. mar 2016, 21:39

Tag en kop kaffe med. Måske endda et stykke kage. Det må gerne være hyggeligt. Faktisk er det næsten et krav :)
2
Brugeravatar
Culpøs
Kort karma: 20
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 176

Indlægaf Culpøs » 5. mar 2016, 19:34

Viskelæder skrev:Jeg kan sagtens forstå det, men personligt påvirker MUS mig overhovedet ikke, fordi jeg ser det som en sniksnak. Det er bare sådan noget bla bla bla, der skal overstås.

Off-topic - jeg må sige, at jeg er en smule skuffet over dit valg af avatar. :nej:
0
Pacta Sunt Servanda :whip:
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2559

Indlægaf LaScrooge » 5. mar 2016, 20:00

Hvad er temaerne? Måske kan det hjælpe at skrive nogle af dem her og dine overvejelser om dem?

Ellers er jeg enig med Dikus. En MUS er også til at få sagt præcis det: at du ikke har behov for meget andet end den tryghed der ligger i at vide, at du kan sige til hvis der er noget der ikke er som det skal, og at du har behov for at kunne regne med, at han siger, hvis der er noget han er utilfreds med. Det er ret klare linjer og ret tydelige behov og det gør det nemt for ham at navigere i forhold til dig. Derudover kan du sige, at du føler dig selvkørende, nyder dit arbejde og trives med niveauet af udfordringer, typen og antallet af opgaver, etc. Det er også en af de ting man kan snakke om til MUS: ens ledelsesbehov. Om man har behov for mere sparring, hjælp til at prioritere opgaver, at blive hørt engang imellem om man har nogle behov, o.lign. Faktisk synes jeg, at du har givet udtryk for nogle meget essentielle ting allerede i dit startindlæg og at det er noget du kan bruge direkte i samtalen.

Og så tror jeg, at det kan blive en god oplevelse for dig, hvis han ellers er en rar person og en god chef. For du er sikkert god til dit arbejde og det vil han fortælle dig til MUS.
2
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 75
Likede indlæg: 482

Indlægaf MissDitte » 8. mar 2016, 07:27

Tak for jeres indspark!
Jeg har været delvist uden internet siden sidste uge, så derfor har jeg ikke fået skrevet. Også fordi jeg har tænkt over, hvad I siger :)

I er kommet med nogle rigtig gode ting. Både konkrete råd til at gennemføre, tænke på det og at andre har det som jeg :)

LaScrooge - jeg ville faktisk gerne have hørt andre input til de konkrete emner, men nu er det heldigvis overstået.

Det gik fint! Jeg fik ros for mit arbejde, sagde ikke så meget selv udover at jeg er tilfreds med tingene.

Jeg vil virkeligt prøve at vende den i mit hoved til ikke at være noget hvor jeg "kan dumpe" til bare at være en sniksnak om arbejde! Jeg HAR jo en venlig chef som ikke gemmer på gylle i måneder og så hælder det over mig til MUS.
4

Tilbage til "Job"