Hvor meget skal børnepengene dække?

Brugeravatar
JackieO
Kort karma: 18
Likede indlæg: 345

Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf JackieO » 4. mar 2016, 21:27

Jeg spørger, fordi jeg lige har haft en diskussion med mine to børns far (Vi er ikke sammen, gik fra hinanden for 6 år siden). På det tidspunkt fik børnene folkeregisteradresse hos mig, og derfor er det mig, der har fået børnepengene for dem. Børnene bor halvt hos os hver, og han betaler selvfølgelig mad til dem, når de er hos ham, og køber legetøj til dem. Men udover det, har han helt fra starten besluttet, at fordi jeg fik børnepenge fra staten, skulle jeg betale ALLE andre udgifter til dem: Alt tøj, overtøj, fodtøj, cykler, skoletasker, kontingenter og udstyr til fritidsaktiviteter, frisør, skolemælk, skolefrugt, deltagelse i arrangementer i fritiden, osv. Det har jeg så gjort i de sidste 6 år.

Vores diskussion drejede sig om betaling af fritidsordning, hvor jeg før har haft fuld friplads, men efter at have fået et job, hvor jeg tjente lidt mere, er beløbet blevet reguleret, jeg skal betale ca 600 om måneden. Da jeg spurgte ham, om han ville hjælpe med at betale halvdelen af den udgift blev han meget vred på mig og henviste igen til, at børnepengene skulle dække det (og det handler som sagt ikke om, at han betaler børnepenge til børnene eller mig, for det gør han ikke, men om de børnepenge, man som forældre får fra staten).

Så mit spørgsmål er, om det er den normale fordeling af udgifter i skilsmissefamilier? Jeg er klar over, at det er et privilegium at man kan få et økonomisk tilskud fra staten til at forsørge sine børn, men udgifterne er jo noget større end børnepengene, og derfor mener jeg ikke at den forælder, der får børnepenge skal stå for fuld forsørgelse af børnene. Men det er mine børns far uenig i, og mener at jeg bare prøver at presse penge ud af ham.
0
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 305
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2539

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Rikke » 4. mar 2016, 21:44

Hos os er det sådan, at der ikke er penge imellem os i form af børnepenge fra min datters far. Hun har adresse hos mig, så jeg får børnefamilieydelsen. Jeg bor i ejerbolig, så jeg får ikke boligsikring i kraft af at have hende boende.
Jeg dækker alle faste udgifter - SFO, forsikring, børneopsparing, mobil. Vi snakker om fra børnefamilieydelse til børnefamilieydelse, om der er noget større, der skal investeres i. Er der ikke det, deler vi pengene - og kommer der noget stort på andre tidspunkter, deler vi udgiften.
I virkeligheden er der jo så faste udgifter til hende på omkring 1.000 kroner om måneden, som jeg alene betaler, selvom det egentligt ville "gå bedre op", hvis jeg beholdt børnefamilieydelsen til de faste ting, og vi deltes om alt andet. Men altså... Jeg mangler ikke noget, og vi har hver især nogenlunde samme rådighedsbeløb efter hver vores faste udgifter til bolig, bil og hvad ved jeg. Jeg synes det er fair nok.
1
:whip:
Brugeravatar
JackieO

Indlægaf JackieO » 4. mar 2016, 22:02

Vil det sige, at du betaler alle udgifter til din datter (også alt hendes tøj, fritidsaktiviteter m.m.), men at faren får halvdelen af børnefamilieydelsen uden at bruge nogle penge på hende, udover selvfølgelig på mad?

Mht ikke at mangle noget økonomisk, har min situation været, at jeg til tider har haft en meget lav indkomst, eller har været på barsel og dimitendsats på dagpenge, mens børnenes far har haft et godt betalt job og har haft 2-3 gange så meget udbetalt som mig, så derfor har jeg skullet vende hver 5-øre for at kunne købe de nødvendige ting til børnene, mens han havde meldt sig ud af det økonomiske ansvar for dem.
0
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 4. mar 2016, 22:05

Jeg betaler de FASTE udgifter, som jeg remsede op. Vi deler børnefamilieydelsen og køber tøj ol. for dem. Som sagt ender vi dermed ud med stort set ens rådighedesbeløb, og det fungerer for OS. Det du nævner der, lyder grotesk.
0
Brugeravatar
JackieO

Indlægaf JackieO » 4. mar 2016, 22:14

Ha, ha. Ja, jeg synes også det er lidt grotesk. Og det er ikke, fordi jeg ikke har stillet spørgsmålstegn til fordelingen af udgifter over for ham, men det er bare aldrig nogensinde faldet i god jord og er som regel endt med vredesudbrud og trusler. Så jeg har ikke de store forventninger om, at tingene kommer til at ændre sig, men ville bare høre, hvordan andre deleforældre administrerede børnefamilieydelsen.
0
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 4. mar 2016, 22:20

I dit tilfælde ville jeg helt klart tage kampen om at børnefamilieydelsen må dække dine faste udgifter til børnene, og dele eventuelt under/overskud derefter.
0
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 4. mar 2016, 22:23

Hov... Han betaler ikke børnepenge til dig?
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5867

Indlægaf Dikus » 4. mar 2016, 22:30

Alternativt give ham bopælen for den ældste og så anvende samme model for økonomien?
1
Brugeravatar
JackieO

Indlægaf JackieO » 4. mar 2016, 22:45

Rikke skrev:Hov... Han betaler ikke børnepenge til dig?

Nej, det har han aldrig haft lyst til.
0
Brugeravatar
JackieO

Indlægaf JackieO » 4. mar 2016, 22:50

Dikus skrev:Alternativt give ham bopælen for den ældste og så anvende samme model for økonomien?

Ja, det har han også på et tidspunkt foreslået, da han mente, at børneydelsen var en guldgrube, som jeg levede et luksusliv for. Jeg har ikke syntes at det ville være en god ide, da det ville betyde, at barnet skulle skifte skole, da vi ikke bor i samme kommune, og selvfølgelig jeg kunne se for mig, at det ville give en forskelsbehandling af børnene, hvor det barn, som havde bopæl hos ham, aldrig ville komme til frisøren eller få en ny skoletaske eller ordentligt overtøj om vinteren osv.
0
MOGA
Kort karma: 55
Likede indlæg: 542

Indlægaf MOGA » 4. mar 2016, 23:30

Jeg ville nok sende ham et link til statsforvaltningens hjemmeside, hvor der står, at man har pligt til at forsørge sit barn samt en oversigt over indtægter og udgifter forbundet med børnene. Dernæst ville jeg spørge ham, om han helst ville betale halvdelen af udgifterne eller børnebidrag.
5
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 4. mar 2016, 23:36

JackieO skrev:
Dikus skrev:Alternativt give ham bopælen for den ældste og så anvende samme model for økonomien?

Ja, det har han også på et tidspunkt foreslået, da han mente, at børneydelsen var en guldgrube, som jeg levede et luksusliv for. Jeg har ikke syntes at det ville være en god ide, da det ville betyde, at barnet skulle skifte skole, da vi ikke bor i samme kommune, og selvfølgelig jeg kunne se for mig, at det ville give en forskelsbehandling af børnene, hvor det barn, som havde bopæl hos ham, aldrig ville komme til frisøren eller få en ny skoletaske eller ordentligt overtøj om vinteren osv.

Det dur jo ikke, hvis barnet ikke kan blive i skolen. Det andet leder mig hen til at tænke, du har et højere niveau for udgifter til børnene, end han finder nødvendigt. Og så giver det jo god mening, han ikke vil betale for det. Hvis vi da ikke er ude i direkte omsorgssvigt, og så synes jeg, du har et større problem end økonomien .
0
Brugeravatar
JackieO

Indlægaf JackieO » 5. mar 2016, 00:52

Dikus skrev:
JackieO skrev:

Det dur jo ikke, hvis barnet ikke kan blive i skolen. Det andet leder mig hen til at tænke, du har et højere niveau for udgifter til børnene, end han finder nødvendigt. Og så giver det jo god mening, han ikke vil betale for det. Hvis vi da ikke er ude i direkte omsorgssvigt, og så synes jeg, du har et større problem end økonomien .

Jeg har ikke et højt niveau for tøj, og køber ikke noget dyrt mærketøj, andet end måske lige vinterjakker og støvler, men der prøver jeg altid at finde det på tilbud (og bruger meget tid på at lede efter tilbud, når jeg køber tøj og ting til dem). Mit niveau er, at jeg synes de skal have nyt tøj, når de er vokset ud af det gamle eller der er huller i bukserne og skoene, eller at de skal have en større cykel, når de er vokset fra den gamle, eller at der skal betales kontingent til deres fritidsaktiviteter og købes udstyr til det.

Og alle de ting oplever jeg, at deres far enten ikke registrerer, eller at han bare venter på at jeg sørger for at ordne og betale tingene. Og han kan vente MEGET længe, så derfor når jeg altid at købe tingene først, da jeg ikke ønsker, at det skal gå ud over børnene.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 5. mar 2016, 01:09

Men det er vel klart, han ikke gør det, når han synes, aftalen er,bud står for det.

Jeg synes, forslaget om at mødes med ham og fremlægge budget for udgifterne giver fin mening.
0
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3086

Indlægaf Rakel » 5. mar 2016, 05:04

Børnepenge fra samfundet har aldrig kunnet sørge for at betale alle udgifter til et barnsopvækst, så selvfølgelig skal begge forældre betale til barnets liv.

Jeg gætter på, at du står med noget af en diskussion, når din exmand i 6 år har været vant til intet at betale udover mad/hverdagsfornødenheder. Start med at lægge regninger til side blot på fodtøj, overtøj, hverdagstøj og skolerelaterede udgifter. Så er de børnepenge hurtigt brugt.
2

Tilbage til "Forældre"