Hvor meget skal børnepengene dække?

Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1016
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9215

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf Fru Sunshine » 9. mar 2016, 08:25

Skumfidusen skrev:
Fru Sunshine skrev:Og vi aner heller ingenting om TS indkomst, men den er dælme ikke høj, når der gives delvis friplads, så det er fesent bare ar erklære, at børnebidraget er nok.
Og far bruger vel også SFO, når der er 7/7.

Man har først fuld egenbetaling ved en indkomst på cirka 570.000 som enlig forsørger. Man kan have en ganske høj indkomst og få tilskud.

Jeg er helt og aldeles ude i gisninger nu, men TS må få cirka samme børnepenge som mig, og det er cirka 9.000 i kvartalet. Som bopælsforældre kan man også få boligsikring. Samværsforældre, der altså i det her tilfælde har børnene halvdelen af tiden, har væsentligt dårligere adgang til boligsikring, men hvor meget det konkret drejer sig om kan jeg jo ikke vide. Det kan være alt fra 0 til 2.000 kroner i forskel.

Uanset hvad - med en noget højere egenbetaling til SFO + alle faste udgifter og overtøj og sko og medicin osv, så får jeg nogenlunde dækket udgifterne til mine børn, vil jeg tro. Altså, der er ikke til mad og fornøjelser, men det har jeg det nu også ret fint med at jeg selv skal betale helt uden nogen form for tilskud.

Det kan godt være TS' eks har været en røv (det lyder i hvert fald til at han var det da de gik fra hinanden), men det er ikke utænkeligt at han er hårdere spændt for økonomisk end TS, hvis de har nogenlunde ens indtægter.

Jeg har selv været eneforsørger på understøttelse, så jeg ved, hvor hårdt det kan være de 9000 i kvartalet til trods. Jeg havde delvis friplads i institutioner, fordi jeg var decideret fattig.
Jeg VED, hvad jeg fik i tilskud på de præmisser (og heldigvis med børnepenge fra far), og det var med til at vi kunne overleve, men var dælme ikke et kæmpebeløb.

Og igen: far bruger vel også den institution, så hvorfor skal han ikke bidrage?
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 9. mar 2016, 08:40

Jamen det er da fint for dig. For mig indgik de i budgettet, fordi vi ellers ikke havde penge til mad.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 9. mar 2016, 08:53

Skumfidusen skrev:
Fru Sunshine skrev:Jamen det er da fint for dig. For mig indgik de i budgettet, fordi vi ellers ikke havde penge til mad.

Det svarer jo ikke på spørgsmålet - er det ikke rimeligt nok at man som det første bruger børnefamilieydelsen på de faste udgifter til børnene? Og at de små 3.000 om måneden derfor skal bruges til SFO og derefter de øvrige omkostninger? Det kan vel ikke være samværsforældrerens opgave at betale til maden, når børnene ikke er hos ham/hende?

Så længe der kun er tale om tilskud fra det offentlige og der ikke betales børnebidrag, er det jo heller ikke samværsforælderen, der betaler maden hos bopælsforælderen.
Det sagt er jeg helt med på, at økonomien KAN være meget strammere hos samværsforælder.
0
Brugeravatar
Stars

Indlægaf Stars » 9. mar 2016, 09:23

Skumfidusen skrev:
Stars skrev:Så længe der kun er tale om tilskud fra det offentlige og der ikke betales børnebidrag, er det jo heller ikke samværsforælderen, der betaler maden hos bopælsforælderen.
Det sagt er jeg helt med på, at økonomien KAN være meget strammere hos samværsforælder.

Det er egentlig heller ikke så meget min pointe. Den er mere at bopælsforældrerens stramme økonomi først er relevant i den her diskussion, hvis den skyldes at de faste udgifter til børnene er højere end børnefamilieydelsen. Hvis børnefamilieydelsen fra det offentlige dækker både SFO, tøj og øvrige faste udgifter og man har børnene lige meget, så synes jeg da det er fair nok at samværsforældreren ikke skal bidrage til bopælsforældreren. Det vil så altid være en konkret vurdering, men at en bopælsforældrer mangler penge, synes jeg i hvert fald ikke automatisk betyder at så skal samværsforældreren betale. En betaling skal ske ud fra hvilke udgifter der reelt er forbundet med børnene og hvilke tilskud, der bliver givet til børnene. Eller, hvilket princip skulle ellers gælde?

Det er nok umuligt at lave et system, der er fair for alle, medmindre man skal vurdere hver enkelt sag :tie:
Men jeg synes fx det ville være fair, hvis man kunne dele boligsikringen i forhold til samværsaftalen, så begge forældre kunne få 50% "børneboligsikring" ved en 7/7-ordning (og 2/12-forældre tilsvarende kunne få hhv 14% og 86%)
0
Brugeravatar
Stars

Indlægaf Stars » 9. mar 2016, 09:37

Skumfidusen skrev:
Stars skrev:Det er nok umuligt at lave et system, der er fair for alle, medmindre man skal vurdere hver enkelt sag :tie:
Men jeg synes fx det ville være fair, hvis man kunne dele boligsikringen i forhold til samværsaftalen, så begge forældre kunne få 50% "børneboligsikring" ved en 7/7-ordning (og 2/12-forældre tilsvarende kunne få hhv 14% og 86%)

Nu er det jo en helt konkret sag vi snakker om, hvor forældrene forhåbentlig kan løse det selv. Og der synes jeg at udgangspunktet må være at samværsforældre først skal bidrage hvis tilskuddene til bopælsforældre bliver mindre end den del af de "fælles" udgifter, bopælsforældreren betaler. Det er da fair nok, når man har børnene 7/7, er det ikke?

Jeg har selv været 7/7-bopælsforælder (foruden 2/12- og 12/2-forælder).
Jeg husker faktisk ikke regnskabet mere, for det er længe siden, jeg holdt op med at regne på det.
Men jeg havde en udregning med offentlige tilskud minus faste udgifter (mobil, klub, spejder, ridning osv) og det gav et overskud.
I starten delte vi det, men med tiden blev det inddraget, fordi ex'en ALDRIG købte tøj - både det hun havde hos mig og det, hun havde hos sin far, havde jeg købt.
1
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 111
Likede indlæg: 1095

Indlægaf girl_beat » 9. mar 2016, 09:43

TS, hvad har du besluttet dig for? :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 9. mar 2016, 09:50

Skumfidusen skrev:
Fru Sunshine skrev:Jamen det er da fint for dig. For mig indgik de i budgettet, fordi vi ellers ikke havde penge til mad.

Det svarer jo ikke på spørgsmålet - er det ikke rimeligt nok at man som det første bruger børnefamilieydelsen på de faste udgifter til børnene? Og at de små 3.000 om måneden derfor skal bruges til SFO og derefter de øvrige omkostninger? Det kan vel ikke være samværsforældrerens opgave at betale til maden, når børnene ikke er hos ham/hende?

Nej, men det kan være samværforælderens opgave at bidrage til ting som SFO, når vedkommende også bruger den. Og til tøj på den adresse. Bare for at tage et eksempel.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 9. mar 2016, 10:20

Ved du hvad Skum? Det her bliver vi aldrig nogensinde enige om. Jeg fatter simpelthen ikke, hvorfor du skal ind og sprede "du BURDE kunne få pengene til at slå til, når du får så meget, for JEG synes, det bidrag er for højt." i en tråd, hvor TS er noget hårdere ramt, end du kan sætte dig ind i.
2
Brugeravatar
Stars

Indlægaf Stars » 9. mar 2016, 10:23

Skumfidusen skrev:
Stars skrev:Jeg har selv været 7/7-bopælsforælder (foruden 2/12- og 12/2-forælder).
Jeg husker faktisk ikke regnskabet mere, for det er længe siden, jeg holdt op med at regne på det.
Men jeg havde en udregning med offentlige tilskud minus faste udgifter (mobil, klub, spejder, ridning osv) og det gav et overskud.
I starten delte vi det, men med tiden blev det inddraget, fordi ex'en ALDRIG købte tøj - både det hun havde hos mig og det, hun havde hos sin far, havde jeg købt.

Dine og mine konkrete tal er jo også kun relevante for os selv. Jeg sidder ikke med regneark og laver budget for mine børn. De skal have hvad de har brug for og det koster så et eller andet. Men tallet for tilskud kender jeg da. Jeg har oven i købet forhøjet beskæftigelsesfradrag som enlig forsørger og det bør vel strengt taget også regnes med i de fordele man har, fordi man har bopælen.

Men stadig - er det ikke fair nok at man fordeler de udgifter, der IKKE kan dækkes af de tilskud man får? Og så længe tilskuddet kan dække de faste udgifter til børnene, så er det rimeligt at samværsforældre med 7/7 ikke skal betale noget til bopælsforældre? Og hvis det princip ikke gælder, hvilket er så mere fair?

Jo - så længe du regner ALLE nødvendige udgifter med (tøj, skoletaske osv, men selvfølgelig ikke Tivoli-ture/ferier)
1
Brugeravatar
Stars

Indlægaf Stars » 9. mar 2016, 11:12

Skumfidusen skrev:Børnepenge og børnefamilieydelse drejer sig vel netop om børnene - ikke forældrenes økonomi i øvrigt. Hvis TS tjente 2 millioner om året ville jeg stadig mene at de to forældre skulle dele de reelle udgifter. Men først ud af børnefamilieydelsen. Og når den så var brugt, så kan man begynde at se på om der skal deles udgifter i øvrigt.

Du må jo synes hvad du vil og være uenig som du vil, men det er lidt svært for mig at forholde mig til når du ikke forklarer hvordan du mener man skal dele. Er det bare at den der tjener mest skal betale til den anden? Eller at hvis man kommer under økonomisk pres, så skal den anden forældre bidrage, uanset hvordan det økonomiske pres er opstået og hvor lidt det har med børnene at gøre? Jeg har ret svært ved at finde hoved og hale i hvad din holdning egentlig er, ud over at du mener min er forkert, uden du kan forklare hvorfor.

Jeg synes ikke, man ALTID skal dele netto-udgifterne lige over.
Hvis mor tjener 100.000 og far tjener 2.000.000, finder jeg det rimeligt, at far betaler en større andel af netto-udgifterne (efter offentlige tilskud er trukket fra)
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 187
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4137

Indlægaf decibell » 9. mar 2016, 11:31

Skumfidusen skrev:
Stars skrev:Jo - så længe du regner ALLE nødvendige udgifter med (tøj, skoletaske osv, men selvfølgelig ikke Tivoli-ture/ferier)

Selvfølgelig mener jeg alle de nødvendige udgifter i rimelig størrelsesorden. Tøj og skoletasker og skoleudstyr osv skal da regnes med. Med 2.400 om måneden er da da ikke fuldstændig umuligt at få til at hænge sammen.

Det kommer da helt an på, hvordan økonomien ellers ser ud? Jeg har siddet der (for mange år siden), og det var ikke altid, at det slog til, selv med børnepenge og -tilskud. Mad og huslejeudgifter må komme først, og jeg er sikker på, at hos langt de fleste går børnepengene ind i budgettet som indkomst på lige fod med løn osv. Jeg sad i hvert fald ikke og lagde børnepengene til side, hvis vi i nogle måneder ikke havde nok penge til mad. Hun manglede aldrig noget, vil jeg dog lige pointere.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1964

Indlægaf Mani » 9. mar 2016, 11:37

decibell skrev:
Skumfidusen skrev:
Stars skrev:Jo - så længe du regner ALLE nødvendige udgifter med (tøj, skoletaske osv, men selvfølgelig ikke Tivoli-ture/ferier)

Selvfølgelig mener jeg alle de nødvendige udgifter i rimelig størrelsesorden. Tøj og skoletasker og skoleudstyr osv skal da regnes med. Med 2.400 om måneden er da da ikke fuldstændig umuligt at få til at hænge sammen.

Det kommer da helt an på, hvordan økonomien ellers ser ud? Jeg har siddet der (for mange år siden), og det var ikke altid, at det slog til, selv med børnepenge og -tilskud. Mad og huslejeudgifter må komme først, og jeg er sikker på, at hos langt de fleste går børnepengene ind i budgettet som indkomst på lige fod med løn osv. Jeg sad i hvert fald ikke og lagde børnepengene til side, hvis vi i nogle måneder ikke havde nok penge til mad. Hun manglede aldrig noget, vil jeg dog lige pointere.

Men samværdsforældre i en 7/7 har jo også husleje og skal bruge lige så meget plads - så det er vel fair nok at denne udgift ikke tæller med fra børnepengene?
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 187
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4137

Indlægaf decibell » 9. mar 2016, 11:59

Mani skrev:
decibell skrev:
Skumfidusen skrev:

Men samværdsforældre i en 7/7 har jo også husleje og skal bruge lige så meget plads - så det er vel fair nok at denne udgift ikke tæller med fra børnepengene?

Jo da, i den ideelle verden. Men du vil vel ikke fortælle mig, at du ville mangle mad eller ikke betale faste udgifter først, bare for at sikre, at børnepengene var øremærket til barnet? Min anke går jo på, at det er fint nok at snakke om 2400 om md., men hvis de lever med en meget lav indkomst, så siger man altså ikke: Beklager, unger, vi får ikke mad i aften, men i morgen kan vi gå ud og købe flyverdragt for børnepengene.

Mon ikke det også går lige op i sidste ende? De får jo skoletasken, tøjet og skoleudstyret løbende, når de har brug for det. I alle de år jeg fik børnepenge (jeg var så helt alene om det 24/7), dækkede de aldrig det hele, for det er dyrt at have børn (og de skal heller ikke dække det hele). Når jeg fik børnepengene hvert kvartal, blev der købt større ting som overtøj, sko/støvler m.m., men ellers røg de ind i budgettet fordi, de andre måneder havde jeg "lagt ud" for de ting, de havde brug for at få løbende, heriblandt institution og alm. tøj. Og ja, der var måneder, hvor der var lavvande, hvor børnepengene så rettede op på minusset, men det betød ikke, at hun ikke fik tingene alligevel. Det var bare på andre tidspunkter.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
MOGA
Kort karma: 55
Likede indlæg: 542

Indlægaf MOGA » 9. mar 2016, 12:08

Den enkeltes budget kan man jo kun gisne om, og så skal man også huske, at prisen på SFO varierer ganske meget. Jeg får lidt fripladstilskud (og har kun et barn i SFO), men prisen efter tilskud udgør altså 1200 kr., hvilket betyder, at det med søskenderabat ville løbe op i 1800 kr. for to børn. Det efterlader 1200 kr. til at betale for tøj, overtøj, sko, gymnastiktøj, fritidsaktiviteter, frisør, skoletasker, klassekasser, briller, gaver til klassefødselsdage, skolebilleder, skoleudflugter, medicin, konstant opfyldning af penalhus. 600 kr. pr. barn pr. måned til alt det, så skal man nok være kreativ.

Men selvfølgelig skal far ikke betale, hvis der er overskud. Jeg kan bare godt forestille mig, at der ikke er.
Senest rettet af MOGA 9. mar 2016, 13:45, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1964

Indlægaf Mani » 9. mar 2016, 12:15

decibell skrev:Jo da, i den ideelle verden. Men du vil vel ikke fortælle mig, at du ville mangle mad eller ikke betale faste udgifter først, bare for at sikre, at børnepengene var øremærket til barnet? Min anke går jo på, at det er fint nok at snakke om 2400 om md., men hvis de lever med en meget lav indkomst, så siger man altså ikke: Beklager, unger, vi får ikke mad i aften, men i morgen kan vi gå ud og købe flyverdragt for børnepengene.

Mon ikke det også går lige op i sidste ende? De får jo skoletasken, tøjet og skoleudstyret løbende, når de har brug for det. I alle de år jeg fik børnepenge (jeg var så helt alene om det 24/7), dækkede de aldrig det hele, for det er dyrt at have børn (og de skal heller ikke dække det hele). Når jeg fik børnepengene hvert kvartal, blev der købt større ting som overtøj, sko/støvler m.m., men ellers røg de ind i budgettet fordi, de andre måneder havde jeg "lagt ud" for de ting, de havde brug for at få løbende, heriblandt institution og alm. tøj. Og ja, der var måneder, hvor der var lavvande, hvor børnepengene så rettede op på minusset, men det betød ikke, at hun ikke fik tingene alligevel. Det var bare på andre tidspunkter.

Naturligvis ikke - jeg mener bare at skal man se på specielt 7/7 ordninger er bopælsforældren stillet anderledes end samværd - i og med de faktisk får børnepengene.
1
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'

Tilbage til "Forældre"