Hvor meget skal børnepengene dække?

MOGA
Kort karma: 55
Likede indlæg: 542

Re: Hvor meget skal børnepengene dække?

Indlægaf MOGA » 10. mar 2016, 00:08

Skumfidusen skrev:
Mani skrev:
MOGA skrev:
Mani skrev:3000 kr - er det pr barn eller for 2 børn?
Undskyld jeg spørger - men jeg har måske misforstået noget :gruble:

Det er for begge børn.

Ok - det gør en forskel. Skum skriver bare:

Skumfidusen skrev:
godtnavn skrev:Man får da kun 2800 i kvartallet i børnepenge når børnene er i skolealderen?

Plus eneforsørgertilskud. For mig er det lige i underkanten af 9000 i kvartalet. Nu ved jeg jo ikke om TS er eneforsørger og det flytter selvfølgelig lidt på beløbet, men de fleste, der får så stort tilskud til SFO vil jeg gætte på er eneforsørgere, men det er kun en antagelse.

Jeg får små 9.000 i kvartalet til to børn. Det er standard for enlige forsørgere med 2 børn i den alder. Man kan få et yderligere tilskud, hvis man har lav indkomst.

Der er da ikke noget tilskud til folk med lav indkomst? I hvert fald ikke for så vidt angår børnefamilieydelserne.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 608

Indlægaf Stars » 10. mar 2016, 05:24

MOGA skrev:
Skumfidusen skrev:Jeg får små 9.000 i kvartalet til to børn. Det er standard for enlige forsørgere med 2 børn i den alder. Man kan få et yderligere tilskud, hvis man har lav indkomst.

Der er da ikke noget tilskud til folk med lav indkomst? I hvert fald ikke for så vidt angår børnefamilieydelserne.

Eftersom der bliver talt en del SFO-betaling, hentyder Skum nok til hel/delvis økonomisk friplads.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5925

Indlægaf Dikus » 10. mar 2016, 08:09

Men Sun. Den store forskel er jo, du ikke kun havde børnene 7/7. Så er regnestykket jo et helt, helt andet. For så skal far jo bidrage til mad og gaver til børnefødselsdage og biografture og og og... Fordi de aldrig falder i hans uge. Og pludselig er 1200 fradragsberettigede kroner billigt sluppet.

For lur mig om ikke en samværsforælder også ender med at bruge det beløb pr barn om måneden til alt det der ekstra, det koster at have en dagligdag med børn, selvom man ikke helt kan sætte beløb på, hvornår man købte deodoranten og shampooen og hvor mange fødselsdage og småindkøb til fødselsdage, det blev til... Når altså der er 7/7 samvær
1
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3483

Indlægaf FruDulle » 10. mar 2016, 09:20

Jeg forstår jeres diskussion og synes at den er interesant. Men jeg forstår også godt hvis TS ikke har lyst til at komme tilbage fordi at tråden er pillet totalt fra hinanden og hun indirekte får skudt en masse i skoene om "ragen til sig". Det er næppe tilsigtet, men jeg synes dælme at det er synd for TS som sidder i en rigtig svær situation og krænger sine problemer ud her.

Fra midt side 3 og frem til nu side 7 har den kørt.
7
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 10. mar 2016, 09:38

Skumfidusen skrev:
FruDulle skrev:Jeg forstår jeres diskussion og synes at den er interesant. Men jeg forstår også godt hvis TS ikke har lyst til at komme tilbage fordi at tråden er pillet totalt fra hinanden og hun indirekte får skudt en masse i skoene om "ragen til sig". Det er næppe tilsigtet, men jeg synes dælme at det er synd for TS som sidder i en rigtig svær situation og krænger sine problemer ud her.

Jeg har faktisk gjort samme tanker og det er bestemt ikke min mening at TS skal sidde med den fornemmelse at jeg mener hun vil leve på nas af eksen. Det er ikke mit indtryk og så absolut ikke hvad jeg har ønsket at hun eller andre skal tro, så hvis jeg har givet nogen det indtryk vil jeg gerne understrege at det ikke er tilsigtet overhovedet. Jeg ønsker, lige som så mange andre, at man fordeler udgifterne retfærdigt og det meget gerne ved at vise hvor store udgifterne er. Men selvfølgelig med hensyntagen til de tilskud man får.

Men det er at blive ved det der. At komme med hvordan man mener man skal gøre hvad. Efterhånden virker det til at det ikke stopper førend at TS fremviser hele sit budget. Hun har skrevet at hun er på røven trods de tilskud fra det offentlige og at faderen ikke vil bidrage og iøvrigt at han ikke virker særligt sympatisk. Ja der er er altid to sider af en sag, men præmissen herinde er bare at vi kun får den ene. TS har ikke skrevet siden midt side 3 og jeg forstår det ærligt talt godt. For uanset at det ikke er tilsigtet, så kan godt forstå hvis hun føler sig mistænkeliggjort og får en følelse af at alle mener det samme som exen, at hun lever i sus og dus.
1
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 10. mar 2016, 09:43

Skumfidusen skrev:
FruDulle skrev:Men det er at blive ved det der. At komme med hvordan man mener man skal gøre hvad. Efterhånden virker det til at det ikke stopper førend at TS fremviser hele sit budget. Hun har skrevet at hun er på røven trods de tilskud fra det offentlige og at faderen ikke vil bidrage og iøvrigt at han ikke virker særligt sympatisk. Ja der er er altid to sider af en sag, men præmissen herinde er bare at vi kun får den ene. TS har ikke skrevet siden midt side 3 og jeg forstår det ærligt talt godt. For uanset at det ikke er tilsigtet, så kan godt forstå hvis hun føler sig mistænkeliggjort og får en følelse af at alle mener det samme som exen, at hun lever i sus og dus.

Holdningen om at hun lever i sus og dus er der i hvert fald ikke nogen her der har fremsat. JEG har advokeret for at man som skilte forældre deler udgifterne, baseret på hvad man har af tilskud og de faktuelle udgifter. Og jeg løb ikke med på automatreaktionen fra starten om at han bare er en røv, der skal hoste op med 1200 om måneden til hvert barn. Jeg har ikke mistænkeliggjort TS nogen steder.

Nej, men kan du ikke se at hun kan sidde med følelsen når 3,5 side har handlet om det? Og at det er en udløber af hvorvidt hun bør/har fortjent/mangler det tilskud? Hun siger hun er på røven, han vil ikke deltage. Sådan er præmissen jo bare.
1
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 10. mar 2016, 09:52

Skumfidusen skrev:
FruDulle skrev:Nej, men kan du ikke se at hun kan sidde med følelsen når 3,5 side har handlet om det? Og at det er en udløber af hvorvidt hun bør/har fortjent/mangler det tilskud? Hun siger hun er på røven, han vil ikke deltage. Sådan er præmissen jo bare.

Måske sidder hun med det indtryk. Og det er derfor jeg siger at det ikke er min hensigt. Men TS spørger hvad børnefamilieydelsen skal bruges til og jeg svarer at jeg mener den skal bruges på de udgifter der er til børnene. Og det mener jeg. Den skal ikke bruges til at lappe huller i ens økonomi i øvrigt; den skal betale til børnenes underhold.

overskriften er jo en ting, men oplægget er jo ligesom humlen.

Det giver hun heller ikke udtryk for. Overhovedet.

Men udover det, har han helt fra starten besluttet, at fordi jeg fik børnepenge fra staten, skulle jeg betale ALLE andre udgifter til dem: Alt tøj, overtøj, fodtøj, cykler, skoletasker, kontingenter og udstyr til fritidsaktiviteter, frisør, skolemælk, skolefrugt, deltagelse i arrangementer i fritiden, osv. Det har jeg så gjort i de sidste 6 år.

Så mit spørgsmål er, om det er den normale fordeling af udgifter i skilsmissefamilier? Jeg er klar over, at det er et privilegium at man kan få et økonomisk tilskud fra staten til at forsørge sine børn, men udgifterne er jo noget større end børnepengene, og derfor mener jeg ikke at den forælder, der får børnepenge skal stå for fuld forsørgelse af børnene. Men det er mine børns far uenig i, og mener at jeg bare prøver at presse penge ud af ham.
2
Whatever
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 10. mar 2016, 09:54

Udgifter større end børnepengene... Det er vel humlen. For det gab bør forældrene dække.
3
Brugeravatar
JackieO
Kort karma: 18
Likede indlæg: 381

Indlægaf JackieO » 10. mar 2016, 10:09

Hej, det er nu ikke fordi jeg ikke tør komme tilbage til tråden, men der har været en masse ting de sidste dage, som fyldte mere end økonomi.

Når der er lidt mere ro på, vil jeg prøve at lave et regnskab og anslå, hvad jeg bruger på at købe ting til børnene i løbet af et år.
Jeg er som Fru Dulle forstår, ikke på nogen måde interesseret i at faren skal betale penge til mit eget private forbrug, og sådan ville det jo heller ikke fremstå, hvis han af eget initiativ engang imellem købte noget til børnene når de manglede det. Men det sker bare uendeligt sjældent.

Og til dem, der skriver, at udgifterne til børn kun drejer sig om betaling af SFO og tøj, er det jo ikke kun det, jeg står for at betale. Jeg betaler for de fritidsaktiviteter, børnene går til, og når de har brug for en ny cykel, skal til frisøren, skal på lejrtur med skolen, skal have skolemælk eller frugt, skal have et nyt pas osv.

Og så er der også nogle ting, jeg betaler for, som ikke på samme måde er nødvendige, såsom ture i Zoologisk Have, Eksperimentariet, Planetariet og små ferier til udlandet. Det er mere nice to have end need to have, men jeg synes det er nogle kulturelle oplevelser, jeg synes er vigtige for børnenes udvikling, og som deres far aldrig har tilbudt dem. Og der koster det fx 300-400 kr at have to børn med på Eksperimentariet, som er en udgift jeg måske ville spare væk, hvis jeg vidste, at de kom derhen sammen med deres far.

Og udover det økonomiske aspekt synes jeg det er hårdt at føle mig alene om at sørge for at tingene bliver købt og arrangeret, og at børnene bliver meldt til nogle aktiviteter og får nogle oplevelser, mens deres far forholder sig passivt, som om han tænker, at alting bliver ordnet på magisk vis uden at han behøver at bekymre sig om det.
4
Brugeravatar
JackieO
Kort karma: 18
Likede indlæg: 381

Indlægaf JackieO » 10. mar 2016, 10:33

Han vil gerne have børnene meget, fordi han gerne vil være sammen med dem, og de er også glade for at være sammen med ham. Men han vil helst være hjemme og slappe af og er ikke vild med at prøve nye ting, så der foregår sjældent de helt store ting, når de er sammen med ham.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 10. mar 2016, 14:29

Skumfidusen skrev:
JackieO skrev:Han vil gerne have børnene meget, fordi han gerne vil være sammen med dem, og de er også glade for at være sammen med ham. Men han vil helst være hjemme og slappe af og er ikke vild med at prøve nye ting, så der sjældent de helt store ting, når de er sammen med ham.

Er børnene glade for det? Mine har også vidt forskellige tilværelser hos mig og deres mor. Det passer min lille ok, mens min ældste bliver mere og mere stålsat i at hun vil være mere hos mig.

Det ene er jo ikke mere rigtigt end det andet.

Frustrationen over den økonomiske slagside må dig være overvældende.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9242

Indlægaf Fru Sunshine » 10. mar 2016, 15:29

Dikus skrev:Men Sun. Den store forskel er jo, du ikke kun havde børnene 7/7. Så er regnestykket jo et helt, helt andet. For så skal far jo bidrage til mad og gaver til børnefødselsdage og biografture og og og... Fordi de aldrig falder i hans uge. Og pludselig er 1200 fradragsberettigede kroner billigt sluppet.

For lur mig om ikke en samværsforælder også ender med at bruge det beløb pr barn om måneden til alt det der ekstra, det koster at have en dagligdag med børn, selvom man ikke helt kan sætte beløb på, hvornår man købte deodoranten og shampooen og hvor mange fødselsdage og småindkøb til fødselsdage, det blev til... Når altså der er 7/7 samvær

Men det er jo TS siger, at han ikke gør.
Hun står for alt, undtagen mad når de er hos ham.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Sjg
Kort karma: 11
Likede indlæg: 227

Indlægaf Sjg » 10. mar 2016, 16:35

Fru Sunshine skrev:
Dikus skrev:Men Sun. Den store forskel er jo, du ikke kun havde børnene 7/7. Så er regnestykket jo et helt, helt andet. For så skal far jo bidrage til mad og gaver til børnefødselsdage og biografture og og og... Fordi de aldrig falder i hans uge. Og pludselig er 1200 fradragsberettigede kroner billigt sluppet.

Men det er jo TS siger, at han ikke gør.
Hun står for alt, undtagen mad når de er hos ham.

TS skriver da i startindlægget, at han også køber legetøj til børnene - og mon ikke man roligt kan gå ud fra, at de derudover også har adgang til deodorant, shampoo, håndsæbe, toiletpapir mv., når de er hos deres far?
2

Tilbage til "Forældre"