Jo mere jo mindre, nu mere nu mindre

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3420

Re: Jo mere jo mindre, nu mere nu mindre

Indlægaf dgd2007 » 9. mar 2016, 23:41

FruDulle skrev:Ej jeg kan ikke have det. Hører og ser flere og flere lave den vending om.

"Jo" mere mel, "jo" mere kage. Istedet at sige/skriver jo, så er det blevet til både "nu" mere og "no" mere.

But why? Det giver jo ingen mening og slet ikke når folk skriver no. Jeg forstår ikke hvor der kommer fra. Andre som ved det?

Nøj hvor er det irriterende

:D Ja, det må jo simpelthen være, fordi de har hørt forkert, hvad andre siger.

Men jeg er nu også så gammel, at jeg har skullet vænne mig til "Jo mere ..., jo mindre ..."

Jeg er jo opflasket med "Jo mere ..., des mindre ..." (eller "desto mindre ...").
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9669

Indlægaf kidkomb » 9. mar 2016, 23:50

Kan man sige "des......des....."?
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3420

Indlægaf dgd2007 » 9. mar 2016, 23:55

kidkomb skrev:Kan man sige "des......des....."?

Vi har jo ytringsfrihed ... men det ville nok ikke give så meget mening igen. :)

Nej, men det er ok at erstatte "des". Det er jo generelt gået ud af sproget, men det viser/viste jo tilbage til det, der lige blev nævnt.
Jr. udtryk som "desangående" (= angående det, vi lige har snakket om) eller "desuden" (= ud over det, vi lige har snakket om) eller deslige (= ligesom det, vi lige har snakket om).
1
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3859

Indlægaf Delfin » 10. mar 2016, 00:28

dgd2007 skrev:
FruDulle skrev:Ej jeg kan ikke have det. Hører og ser flere og flere lave den vending om.

"Jo" mere mel, "jo" mere kage. Istedet at sige/skriver jo, så er det blevet til både "nu" mere og "no" mere.

But why? Det giver jo ingen mening og slet ikke når folk skriver no. Jeg forstår ikke hvor der kommer fra. Andre som ved det?

Nøj hvor er det irriterende

:D Ja, det må jo simpelthen være, fordi de har hørt forkert, hvad andre siger.

Men jeg er nu også så gammel, at jeg har skullet vænne mig til "Jo mere ..., jo mindre ..."

Jeg er jo opflasket med "Jo mere ..., des mindre ..." (eller "desto mindre ...").

Det var der også i min sutteflaske. Jeg vidste faktisk ikke, at man må skrive jo ... jo.
Så bliver jeg vel nødt til at lære at kontrollere mit myrekryb.
1
14 11 14 :banan:

Tilbage til "Sprog"