Andre på isotretinoin?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
.s.
Kort karma: 5
Likede indlæg: 43

Andre på isotretinoin?

Indlægaf .s. » 6. mar 2016, 17:54

Hej allesammen

Jeg ved ikke, hvorfor jeg skriver det her indlæg. Jeg har måske bare brug for at høre fra nogen i samme situation som jeg selv - eller som har været i samme situation.

Jeg har været i behandling med isotretinoin siden midt oktober 2015, og jeg har egentlig ikke følt, der har været det helt store at kæmpe med bivirkningsmæssigt før, ja tør hud, tørre øjne, tørre læber, alt det var regnet med i regnskabet, da jeg begyndte kuren, så det kom ikke bag på mig.
De sidste to uger synes jeg dog har været slemme. Siden december har jeg haft periodevise infektioner med influenza, halsbetændelse og forkølelse, og på det sidste føler jeg mig bare som en gammel dame. Mine led er så ømme, at det kan gøre ondt bare at gå en kort tur, hvor jeg også bliver forpustet utrolig hurtigt. Det er som om, der er en summen i mine led hele tiden. Jeg er også bare træt konstant. Det er som om, min krop har været på overarbejde lidt for længe og nu er ved at være færdig med at være på den overdosis af A-vitamin som isotretinoin jo er.
Ud over det, så er jeg vidst desværre også ved at få nogle psykiske bivirkninger af at være på medicinen. Jeg har problemer med at være alene, hvilket jeg ellers tidligere har sat stor pris på, men alene bliver jeg hurtigt ked af det eller føler mig ensom.

Så nu skriver jeg her, for måske er der nogen derude, som også er på en kur med isotretinoin eller har været, og som kan nikke genkendende til mine oplevelser. Jeg vil gerne dele det med nogle andre, for det er svært at forklare folk, der ikke er på kuren, hvordan man kan have ømme led og føle sig konstant træt som en 27-årig ellers frisk pige.
0
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 334
Likede indlæg: 3769

Re: Andre på isotretinoin?

Indlægaf Novella » 6. mar 2016, 18:05

Jeg er ikke, men har været to gange. Jeg husker ikke ømme led, men bivirkningerne kan jo variere lidt. Derimod var jeg meget opmærksom på de psykiske bivirkninger, og det er jo velkendt. Har du langt til fuld dosis?
0
Brugeravatar
.s.

Indlægaf .s. » 6. mar 2016, 18:19

Uha, jeg troede, jeg var færdig nu her, men desværre havde receptionisten taget fejl og jeg fik lige to måneder mere på menuen. Jeg har også været på halv dosis i de perioder, jeg har haft influenza/været syg, så jeg har 2,5 måned endnu. 40 mg pr dag. Så der er lys et sted derude, der skal bare tælles dage indtil da :)
0
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 334
Likede indlæg: 3769

Indlægaf Novella » 6. mar 2016, 18:22

Hm æv. Du bliver glad for udviklingen de sidste måneder, det er altid noget. Kan du ikke tale med din hudlæge om bivirkningerne? Det kan jo godt være, at det mest er udmattelse og rekonvalescens efter influenza, så du måske kan få en forsikring om at det bliver bedre?
0
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2964

Indlægaf JoyNips » 6. mar 2016, 18:52

Jeg har også været på 2 omgange, men jeg er sluppet nærmest uden bivirkninger. Tør hud og tørre læber, og det var cirka det.
Men jeg synes klart, du skal tage kontakt til din læge first thing mandag morgen. Det lyder ikke rart, hverken de fysiske eller psykiske bivirkninger.
0
Brugeravatar
.s.

Indlægaf .s. » 6. mar 2016, 19:33

Hvor er i søde. Jeg har lige talt med min svigermor, der nærmest beordrede mig til at ringe til hudlægen i morgen også, så det må jeg hellere gøre. Jeg er bare super bange for, det eneste han kan sige er, at så må jeg gå ned i dosis, og det har jeg egentlig ikke lyst til, for så bliver resten af perioden jo bare dobbelt så lang :O suk.
Meeen jeg prøver!
0
Grissebassen
Kort karma: 33
Likede indlæg: 502

Indlægaf Grissebassen » 9. mar 2016, 19:46

Jeg har også været på iso. Det var også hårdt for mig de sidste par måneder. Men det var det hele værd! Når jeg følte det blev hårdt med alle bivirkningerne, satte jeg mig foran spejlet og studerede min hud og blev så glad over, hvor fin den var blevet.
0

Tilbage til "Helbred"