Årsopgørelsen 2015

Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 941
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8525

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf 2SHY » 9. mar 2016, 09:37

Intet nyt her endnu
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2335

Indlægaf Studsgaard » 9. mar 2016, 09:39

icelady skrev:
Studsgaard skrev:
Er det ikke bare beregneren de har brugt

Det skal jeg så ikke kunne sige.

Men var lige kort oppe ved min eks og han sad og kiggede på sin årsopgørelse fra 2015. :gruble:

Jeg blev så lige nysgerrig og måtte tjekke her. Vi kan ikke se dem.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 197
Likede indlæg: 1986

Indlægaf lillebjoern » 9. mar 2016, 09:50

Jeg har altid fået penge tilbage, men tror desværre ikke det et tilfældet i år. Jeg tror faktisk jeg får et rigtig stort skattesmæk. Jeg ved intet om skat, og har fået et nyt studentermedhjælper job i år (ved siden af mit primære). Min kæreste siger at jeg kommer til at få et ordentlig skattesmæk, fordi jeg ikke har fået indberettet det :(
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3266

Indlægaf DD_81 » 9. mar 2016, 09:53

har tastet mine tal ind i beregn skatten, og hvis den er rigtig ifht. div. fradragsberettigede punkter, vs. indkomst og indeholdt skat, så skal jeg have 22 af de store tilbage.

Det kan kun gå for langsomt med at de får lavet åbnet op for de årsopgørelser :tie:
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
lillebjoern

Indlægaf lillebjoern » 9. mar 2016, 10:06

adagio skrev:
lillebjoern skrev:Jeg har altid fået penge tilbage, men tror desværre ikke det et tilfældet i år. Jeg tror faktisk jeg får et rigtig stort skattesmæk. Jeg ved intet om skat, og har fået et nyt studentermedhjælper job i år (ved siden af mit primære). Min kæreste siger at jeg kommer til at få et ordentlig skattesmæk, fordi jeg ikke har fået indberettet det :(

Mere arbejde medfører kun skattesmæk hvis man er over topskattegrænsen. Hvis man er under topskattegrænsen, vil man oven i købet ofte få ekstra penge tilbage fordi man ikke har udnyttet al det beskæftigelsesfradrag man skulle.

Medmindre selvfølgelig dit studiejob ikke trækker kildeskat.

Jeg er helt blank på det, du skriver :genert: Jeg ved ikke hvad kildeskat er. Men jeg betaler ikke topskat.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3266

Indlægaf DD_81 » 9. mar 2016, 10:19

lillebjoern skrev:
adagio skrev:
lillebjoern skrev:Jeg har altid fået penge tilbage, men tror desværre ikke det et tilfældet i år. Jeg tror faktisk jeg får et rigtig stort skattesmæk. Jeg ved intet om skat, og har fået et nyt studentermedhjælper job i år (ved siden af mit primære). Min kæreste siger at jeg kommer til at få et ordentlig skattesmæk, fordi jeg ikke har fået indberettet det :(

Mere arbejde medfører kun skattesmæk hvis man er over topskattegrænsen. Hvis man er under topskattegrænsen, vil man oven i købet ofte få ekstra penge tilbage fordi man ikke har udnyttet al det beskæftigelsesfradrag man skulle.

Jeg er helt blank på det, du skriver :genert: Jeg ved ikke hvad kildeskat er. Men jeg betaler ikke topskat.

Tror der menes om firmaet du er ansat ved sørger for at din skat er trukket, eller om du selv skal sørge for at betale skat af din indkomst, - og det er næppe tilfældet.

Men hvis du er under topskattegrænsen, har en mer-indkomst end den du har opgivet ingen negativ indflydelse. Så har du betalt den skatteprocent af din indkomst som du skal. Og som der påpeges er muligheden for at få overskydende skat også tilstede.
At være i job gør at man får et beskæftigelsesfradrag. Dette fradrag er baseret på en procentsats af din indkomst, med dog med et maxbeløb. For at nå maxbeløbet skal du have en indkomst på omkring 300.000 før skat årligt.

Så hvis du har forskudsopgivet 20.000 kr i indkomst, men har tjent 98.000 kr, så får du et større fradrag - som du ikke har udnyttet, og det bliver til en overskydende skat.

Hvis jeg har forstået det rigtig, du er studerende og har et "fritidsjob" ved siden af, så er det eneste du kan få et smæk på, hvis du har forskusopgjort mere end du tjener (det skal man IKKE) at du har forskudsopgjort nogle renter forkert (for mange) eller at du har fået for meget i SU vs. din lønindkomst.
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
MOGA
Kort karma: 55
Likede indlæg: 542

Indlægaf MOGA » 9. mar 2016, 12:39

Jeg har også tjekket, intet nyt. Til gengæld opdagede jeg, at jeg havde glemt at forskudsregistrere min ratepension, og at jeg med vilje ikke har forskudsregistreret renteudgifter. Så hvis ellers det hele stemmer, skal jeg have små 10.000 tilbage.
0
Buller
Kort karma: 29
Likede indlæg: 647

Indlægaf Buller » 9. mar 2016, 16:16

DD_81 skrev:
lillebjoern skrev:
adagio skrev:

Hvis jeg har forstået det rigtig, du er studerende og har et "fritidsjob" ved siden af, så er det eneste du kan få et smæk på, hvis du har forskusopgjort mere end du tjener (det skal man IKKE) at du har forskudsopgjort nogle renter forkert (for mange) eller at du har fået for meget i SU vs. din lønindkomst.

Eller hvis ens arbejdsgiver har været så underlig at tænke...

de der 8 timer om ugen, det er da nok hendes hovedbeskæftigelse, jeg bruger hovedkortet og fradraget.

Det kan man godt blive lidt træt af også.
0
Brugeravatar
lillebjoern

Indlægaf lillebjoern » 9. mar 2016, 16:25

DD_81 skrev:
lillebjoern skrev:
adagio skrev:

Tror der menes om firmaet du er ansat ved sørger for at din skat er trukket, eller om du selv skal sørge for at betale skat af din indkomst, - og det er næppe tilfældet.

Men hvis du er under topskattegrænsen, har en mer-indkomst end den du har opgivet ingen negativ indflydelse. Så har du betalt den skatteprocent af din indkomst som du skal. Og som der påpeges er muligheden for at få overskydende skat også tilstede.
At være i job gør at man får et beskæftigelsesfradrag. Dette fradrag er baseret på en procentsats af din indkomst, med dog med et maxbeløb. For at nå maxbeløbet skal du have en indkomst på omkring 300.000 før skat årligt.

Så hvis du har forskudsopgivet 20.000 kr i indkomst, men har tjent 98.000 kr, så får du et større fradrag - som du ikke har udnyttet, og det bliver til en overskydende skat.

Tak for din uddybelse :kys: Ja, jeg er primært studerende og har det sidste år haft to studiejobs - jeg har dog kun et nu. Jeg regnede også kun med at jeg kunne få overskydende skat, da jeg jo - hvis jeg overhovedet har gjort noget - næsten kun kan have betalt for meget skat. Men nu må vi se. Kommer med en update fredag :D
1
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 447
Likede indlæg: 3309

Indlægaf Kommodedyret » 9. mar 2016, 16:54

Øv, på min side står der at opgørelsen først er tilgængelig i marts.

Ih altså, jeg kan næsten ikke vente til at det bliver marts!!

Edit: sarkasme KAN være anvendt, for dem som er i tvivl. ;-)
Senest rettet af Kommodedyret 9. mar 2016, 17:37, rettet i alt 1 gang.
2
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3348

Indlægaf Hunkat » 9. mar 2016, 16:55

Kommodedyret skrev:Øv, på min side står der at opgørelsen først er tilgængelig i marts.

.... Det er marts?
1
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 447
Likede indlæg: 3309

Indlægaf Kommodedyret » 9. mar 2016, 16:56

Hunkat skrev:
Kommodedyret skrev:Øv, på min side står der at opgørelsen først er tilgængelig i marts.

.... Det er marts?

Næ. Det er september.
2
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3348

Indlægaf Hunkat » 9. mar 2016, 16:57

Kommodedyret skrev:
Hunkat skrev:

.... Det er marts?

Næ. Det er september.

:8:

:gruble: amerikansk datoformat?

:lol:
0
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 9. mar 2016, 16:59

Jeg skal altid vente i evigheder på årsopgørelse, fordi min mand afleverer udvidet selvangivelse og min først frigives, når han har fået sin fikset.

Må hellere gå i gang med at minde ham om det allerede nu. Sidste år tog det forever og jeg blev så utålmodig til sidst!
0
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2072

Indlægaf Tibbler » 9. mar 2016, 18:26

Jeg hørte i radioen, at skat har meldt ud; at ca. 2/3 får penge tilbage, og 1/3 skal betale
0

Tilbage til "Privatøkonomi"