Årsopgørelsen 2015

Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2113

Re: Årsopgørelsen 2015

Indlægaf Danseprinsesse » 13. mar 2016, 18:53

Wizzze skrev:
Danseprinsesse skrev:Er det fra i morgen, man kan selvangive, hvis man har udvidet selvangivelse?

Jep, og sidste frist er 3. juli

Tak. :)
Ja, fristen har jeg styr på - men så længe venter vi bestemt ikke med at få det afklaret.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3263

Indlægaf DD_81 » 13. mar 2016, 19:09

Purple Haze skrev:Well.
Jeg har fået 20.000 - 30.000 tilbage de sidste 3 år, så det virker i hvert fald for mig at sætte indtægten højere end jeg ved den reelt er.

Har man under 330.000 kr i LØN-indkomst, så skal man IKKE opgive mere end man forventer at tjene, det giver en restskat.
Ønsker man at spare op i skat, skal man derimod sætte sin indkomst under det forventede.
Det gælder kun løn, da det er det eneste der giver beskæftigelsesfradrag.

En hurtig beregning.
Bruttoløn 200.000, forskudsopgjort løn 100.000, beskæftigelsesfradrag = 8.05% = 8050 kr i uudnyttet fradrag. Heraf skal så modregnet arbejdsmarkedsbidrag af brutto indkomsten og derefter ens trækprocent af fradraget.

Forholdt det sig omvendt, at man har opgivet 300.000 kr, men har tjent 150.000 kr, så har man fået 12.075 kr for meget i fradrag, og så får man et skattesmæk.

Tjener man over 330.000 kr, og under topskattegrænsen på ca. 460.000 (2015) så er det ligemeget om man tjener 340.000 og har opgivet 440.000 elller omvendt. Men har man opgivet 230.000, har man igen et uudnyttet beskæftigelsesfradrag på 8050 kr.
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
DD_81

Indlægaf DD_81 » 13. mar 2016, 19:12

achillaxedprune skrev:
achillaxedprune skrev:Jeg har forsøgt at lave alt rigtigt, dog med en konservativ sat renteudgift... Så jeg håber på, jeg får penge igen. Bare nogle tusind. Ellers ved jeg ikke lige, hvad der er glippet.

Men jeg synes egentlig, at jeg betaler en fair skat. Det er mere alle de freaking afgifter, der dræner.

Okay, det var så meget konservativt sat mit rentfradrag.... Har åbenbart betalt renter for over 70.000 kr., og havde sat den til 25.000. Jeg får derfor næsten 8000 kr. igen.

...men daaamn. Jeg synes godt nok jeg betaler mange renter. :8: ... gisp. :ad!:

Det er mere end man får i SU på et år... Det er helt uvirkeligt. :nerve:

Det er ikke kun renter der går under den post.
Gebyrer for lånet gør også, og vist nok også noget af stiftelses omkostningerne.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 348
Likede indlæg: 2374

Indlægaf achillaxedprune » 13. mar 2016, 20:08

DD_81 skrev:
achillaxedprune skrev:
achillaxedprune skrev:Jeg har forsøgt at lave alt rigtigt, dog med en konservativ sat renteudgift... Så jeg håber på, jeg får penge igen. Bare nogle tusind. Ellers ved jeg ikke lige, hvad der er glippet.

Men jeg synes egentlig, at jeg betaler en fair skat. Det er mere alle de freaking afgifter, der dræner.

Okay, det var så meget konservativt sat mit rentfradrag.... Har åbenbart betalt renter for over 70.000 kr., og havde sat den til 25.000. Jeg får derfor næsten 8000 kr. igen.

Gebyrer for lånet gør også, og vist nok også noget af stiftelses omkostningerne.

Oh, det håber jeg da virkelig! For både realkredit- og banklån er stiftet i 2015... Håber virkelig posten falder (meget!) i 2016, så. :kryds:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
DD_81

Indlægaf DD_81 » 13. mar 2016, 20:11

achillaxedprune skrev:
DD_81 skrev:
achillaxedprune skrev:

Oh, det håber jeg da virkelig! For både realkredit- og banklån er stiftet i 2015... Håber virkelig posten falder (meget!) i 2016, så. :kryds:

Har i ikke modtaget en betalingsoversigt for kommende kalenderår, eller kan se den på realkredittens "netbank" ?
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 723
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6866

Indlægaf Daine » 13. mar 2016, 20:18

Er der nogen der ved, om det igen i år er sådan, at man ikke kan opspare nogle måneder - og så have alm. fradrag i resten af perioden?

Feks. I 2014 havde jeg normalt fradrag de første to måneder, så sænkede jeg mit fradrag frem til og med oktober, hvorefter jeg havde normalt fradrag igen i nov-dec (for at have lidt ekstra til julen). Det gjorde jeg ved at indsætte nogle renteindtægter i perioden marts-okt., som jeg så fjernede igen til slut.

Men da jeg forsøgte at gøre det samme sidste år, lavede den mit fradrag for nov-dec. så meget om, at den udlignede for den lave fradragsperiode. Hvilket ville betyde ingen penge tilbage nu, hvilket jo var det jeg var ud efter. I år ville jeg gerne gøre lidt det samme, men det kunne være rart at kunne regulere det til efteråret.
0
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Brugeravatar
DD_81

Indlægaf DD_81 » 13. mar 2016, 20:21

Daine skrev:Er der nogen der ved, om det igen i år er sådan, at man ikke kan opspare nogle måneder - og så have alm. fradrag i resten af perioden?

Feks. I 2014 havde jeg normalt fradrag de første to måneder, så sænkede jeg mit fradrag frem til og med oktober, hvorefter jeg havde normalt fradrag igen i nov-dec (for at have lidt ekstra til julen). Det gjorde jeg ved at indsætte nogle renteindtægter i perioden marts-okt., som jeg så fjernede igen til slut.

Men da jeg forsøgte at gøre det samme sidste år, lavede den mit fradrag for nov-dec. så meget om, at den udlignede for den lave fradragsperiode. Hvilket ville betyde ingen penge tilbage nu, hvilket jo var det jeg var ud efter. I år ville jeg gerne gøre lidt det samme, men det kunne være rart at kunne regulere det til efteråret.

Du kan godt jonglere med tallene, men opgiver du de fulde og reelle tal sidst på året, så vil du også få det fulde fradrag i de måneder.
Det du skal gøre, hvis du gerne vil have lidt mere udbetalt der, men alligevel ikke det hele, så skal du justere dine tal op/nej, men undlade at anvende hele det fradragsberettigede beløb.
0
Brugeravatar
Daine

Indlægaf Daine » 13. mar 2016, 20:40

DD_81 skrev:
Daine skrev:Er der nogen der ved, om det igen i år er sådan, at man ikke kan opspare nogle måneder - og så have alm. fradrag i resten af perioden?

Du kan godt jonglere med tallene, men opgiver du de fulde og reelle tal sidst på året, så vil du også få det fulde fradrag i de måneder.
Det du skal gøre, hvis du gerne vil have lidt mere udbetalt der, men alligevel ikke det hele, så skal du justere dine tal op/nej, men undlade at anvende hele det fradragsberettigede beløb.

Det synes jeg også jeg forsøgte, men uden held :gruble: Selv når jeg rettede tilbage til de tal jeg havde i den lave periode, så ændrede den mit fradrag til et større. Jeg trykkede så bare annuler og beholdte det lave fradrag hele året, men jeg synes det var noget rod. Jeg må vist bare holde mig til en mindre regulering, som jeg kan beholde hele året.
1
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 259
Likede indlæg: 4276

Indlægaf Flora » 13. mar 2016, 20:49

Jer der sparer op ved at fifle med skatten. Hvorfor laver I ikke bare en helt almindelig opsparingskonto? Er det ikke nemmere?

Kan ikke lige se fidusen ved at spare op gennem skatten, men måske jeg har overset et eller andet :gruble:.
1
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
DD_81

Indlægaf DD_81 » 13. mar 2016, 20:52

Daine skrev:
DD_81 skrev:
Det synes jeg også jeg forsøgte, men uden held :gruble: Selv når jeg rettede tilbage til de tal jeg havde i den lave periode, så ændrede den mit fradrag til et større. Jeg trykkede så bare annuler og beholdte det lave fradrag hele året, men jeg synes det var noget rod. Jeg må vist bare holde mig til en mindre regulering, som jeg kan beholde hele året.

Jeg gjorde det sidste år, at jeg havde kørt med "lavt fradrag" de første 9-10 mdr af året, så justerede jeg mine tal tættere på det forventelige, og fik højt fradrag de sidste 2 mdr, lige op til al juleindkøb, - det er jo også en form for opsparing :)
1
Brugeravatar
Daine

Indlægaf Daine » 13. mar 2016, 20:54

Flora skrev:Jer der sparer op ved at fifle med skatten. Hvorfor laver I ikke bare en helt almindelig opsparingskonto? Er det ikke nemmere?

Kan ikke lige se fidusen ved at spare op gennem skatten, men måske jeg har overset et eller andet :gruble:.

Jeg gør det, fordi jeg synes det er fedt at få en omgang penge sat ind på kontoen. Ja, jeg ved da godt det er mine egne penge, men jeg har lidt følelsen af at have vundet i Lotto, når jeg går ind og tjekker opgørelsen :D
Og også fordi det er en 'usynlig' opsparing, jeg ikke tænker over til hverdag. Hvor jeg ved indlog på min netbank straks kan se, hvad der står på min opsparingskonto (for sådan en har jeg skam også). Og så længe der stort set ikke er noget at hente i renter hos banken, kan pengene lige så godt stå hos Skat.

Edit: Jeg hader - som i virkelig HADER - at skulle betale penge tilbage! For en 4-5 år siden skulle jeg af med knap 500,- Jeg var virkelig muggen i flere uger. Sådan helt børnefornærmet muggen :lol:
Senest rettet af Daine 13. mar 2016, 21:03, rettet i alt 2 gange.
7
Brugeravatar
Daine

Indlægaf Daine » 13. mar 2016, 20:56

DD_81 skrev:
Daine skrev:
DD_81 skrev:

Jeg gjorde det sidste år, at jeg havde kørt med "lavt fradrag" de første 9-10 mdr af året, så justerede jeg mine tal tættere på det forventelige, og fik højt fradrag de sidste 2 mdr, lige op til al juleindkøb, - det er jo også en form for opsparing :)

Jeg må prøve ind og fifle igen ... eller det vil sige, jeg prøver igen om en uges tid, når det værste run har lagt sig :D
0
Brugeravatar
DD_81

Indlægaf DD_81 » 13. mar 2016, 20:58

Flora skrev:Jer der sparer op ved at fifle med skatten. Hvorfor laver I ikke bare en helt almindelig opsparingskonto? Er det ikke nemmere?

i teorien jo...
Men hvis man får pengene udbetalt som overskydende skat, så betaler skat faktisk en bedre indlånsrente end mange banker gør.
Og riskoen for at man "kommer til" at bruge pengene, er jo også væsentlig lavere.

Dertil så sætter jeg gerne min forskudsopgørelse så jeg er ret sikker på at få penge retur, det vil jeg langt hellere end at betale restskat.
Og så er det min egen helt private opsparing hr. mand ikke har nogen indflydelse på, eller holdning til ;) det er smart når der er fælles økonomi.
Så kan jeg få 10.000 i overskydende skat, og uden problemer sige til ham at så smider jeg de 5 i fællespuljen, men går ud og bruger de øvrige 5 på mig selv :ivrig:
3
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 355
Likede indlæg: 3526

Indlægaf Ballademager » 14. mar 2016, 09:25

Better safe than sorry... :genert:

Hellere en lidt større margin og så have en lille smule mindre i hverdagen (det mærker jeg jo ikke) end at skulle betale restskat. Jeg ved ikke nok om systemet til at kunne køre med en så smal margin, at det går lige op.

Jeg har i øvrigt en almindelig opsparingskonto også, og den står for langt den største del af opsparingen sammen med vores fælles boligbudgetkonto.

De to ting udelukker ikke hinanden :)
4
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 14. mar 2016, 09:38

Daine skrev:

Jeg gør det, fordi jeg synes det er fedt at få en omgang penge sat ind på kontoen. Ja, jeg ved da godt det er mine egne penge, men jeg har lidt følelsen af at have vundet i Lotto, når jeg går ind og tjekker opgørelsen :D
Og også fordi det er en 'usynlig' opsparing, jeg ikke tænker over til hverdag. Hvor jeg ved indlog på min netbank straks kan se, hvad der står på min opsparingskonto (for sådan en har jeg skam også). Og så længe der stort set ikke er noget at hente i renter hos banken, kan pengene lige så godt stå hos Skat.

Edit: Jeg hader - som i virkelig HADER - at skulle betale penge tilbage! For en 4-5 år siden skulle jeg af med knap 500,- Jeg var virkelig muggen i flere uger. Sådan helt børnefornærmet muggen :lol:

Det kan løses ved at oprette den i en anden bank :-D
Jeg har LSB som primærbank og en ekstra konto i COOP.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"