Ny krop ønskes (bøvl med hofte)

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3566

Re: Ny krop ønskes (bøvl med hofte)

Indlægaf Lemonella » 12. mar 2016, 09:37

StripesAddict skrev:Ville lige give en update. Lægen sagde at han ikke kunne henvise mig til scanning, men at jeg var nødt til at tilbage til reumatologen (som jeg ikke havde super gode kemi med). Så det er næste skridt. Afhængigt af ventetiden tror jeg måske jeg smutter en tur forbi akupunktøren igen.

Min læge ville i første omgang heller ikke henvise mig til sygehuset, men sendte mig så til fysioteapi.
Min fysioterapeut var helt sikker på, at det var en diskusprolaps og ville ikke ret gerne gøre noget før hun vidste lige præcis, hvor den sad.
Hun skrev tilbage til min læge som derefter sendte mig til sygehuset for, at få et tjek. Lægen dernede var lidt usikker, men bad mig gå hjem og lægge mig i sengen i 3 uger, det man kalder konservativ behandling.
Jeg fik en tid til 4 uger efter og da de 3 uger på langs ikke havde hjulpet, sendte hun mig til scanning. Den viste en ret slem diskusprolaps og lægen sendte mig derefter til Køge sygehus (Roskilde sygehus opererede ikke for diskusprolapser).
Lægen på Køge, kiggede på billederne og gav mig en akuttid til operation 4 dage efter.

Jeg håber du får en løsning på problemet. Det virker jo ikke som om din læge umiddelbart har mistanke til en diskusprolaps.
Har du ikke fået bedked på, at prøve og ligge smerterne væk?
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
StripesAddict
Kort karma: 67
Likede indlæg: 568

Indlægaf StripesAddict » 12. mar 2016, 09:41

Lemonella skrev:
StripesAddict skrev:Ville lige give en update. Lægen sagde at han ikke kunne henvise mig til scanning, men at jeg var nødt til at tilbage til reumatologen (som jeg ikke havde super gode kemi med). Så det er næste skridt. Afhængigt af ventetiden tror jeg måske jeg smutter en tur forbi akupunktøren igen.

Min læge ville i første omgang heller ikke henvise mig til sygehuset, men sendte mig så til fysioteapi.
Min fysioterapeut var helt sikker på, at det var en diskusprolaps og ville ikke ret gerne gøre noget før hun vidste lige præcis, hvor den sad.
Hun skrev tilbage til min læge som derefter sendte mig til sygehuset for, at få et tjek. Lægen dernede var lidt usikker, men bad mig gå hjem og lægge mig i sengen i 3 uger, det man kalder konservativ behandling.
Jeg fik en tid til 4 uger efter og da de 3 uger på langs ikke havde hjulpet, sendte hun mig til scanning. Den viste en ret slem diskusprolaps og lægen sendte mig derefter til Køge sygehus (Roskilde sygehus opererede ikke for diskusprolapser).
Lægen på Køge, kiggede på billederne og gav mig en akuttid til operation 4 dage efter.

Jeg håber du får en løsning på problemet. Det virker jo ikke som om din læge umiddelbart har mistanke til en diskusprolaps.
Har du ikke fået bedked på, at prøve og ligge smerterne væk?

Tak for svaret.

Nej, jeg har ikke fået besked om at hvile, men jeg tror heller ikke helt, de kan se hvor ondt jeg har det. Jeg har jo ondt i en eller anden grad hele tiden, men jeg halter ikke størstedelen af tiden, og selvom jeg har ondt skriger jeg ikke op, når de trykker på mig. Det kunne være man skulle prøve det, men sådan er jeg vist bare ikke.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2116

Indlægaf Danseprinsesse » 12. mar 2016, 09:42

Undersøgte din læge bevægeligheden i dine hofter?
Er han opmærksom på, at der ikke er blevet taget røntgen?

I afgørelsen i min sag står der, at det er en klokkeklar lægelig fejl, hvis der ikke henvises til røntgen ved længerevarende smerter i hofteområdet.
2
StripesAddict

Indlægaf StripesAddict » 12. mar 2016, 09:47

Danseprinsesse skrev:

I afgørelsen i min sag står der, at det er en klokkeklar lægelig fejl, hvis der ikke henvises til røntgen ved længerevarende smerter i hofteområdet.

Han sagde at han ikke kunne henvise til røntgen eller scanning, og at det var reumatologen, der skulle gøre det. Han undersøgte ikke bevægelighed, men trykkede lidt på mig. Han kunne godt mærke der var "noget". Han mente i øvrigt man skulle være påpasselig med både scanning og i særdeleshed røntgen, pga. der hvor problemet sidder, idet jeg jo er i den fødedygtige alder, og han mente at strålingen kunne være dårlig ift. evt. fremtidig reproduktion.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 12. mar 2016, 09:50

billiebean skrev:
Så du blev ikke undersøgt ved fødslen? Eller opdagede de det ikke? Det lyder ikke særlig sjovt med din proces:(

Nu hvor smerterne er væk oplever jeg "kun" at min hofte "knækker" meget. Nogle gange skal jeg også ligesom knække den på plads med mine lår- og ballemuskler. Dette oplever jeg kun sjældent med min gode hofte.

Jeg er nok blevet undersøgt med kliktesten, som var procedure dengang, men det har så ikke afsløret dysplasien. Det er derfor jeg er helt stålsat på, at min barn skal skannes, når han kommer ud (selvom det oftest er piger, der har dysplasi).

Er du blevet behandlet udredt som voksen - og hvor?
Det du beskriver har jeg hørt om før, og det kan man tit gøre noget ved. Jeg anbefaler igen en tur forbi Kjeld Søballe. :)
0
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 12. mar 2016, 09:58

StripesAddict skrev:
Danseprinsesse skrev:

Han sagde at han ikke kunne henvise til røntgen eller scanning, og at det var reumatologen, der skulle gøre det. Han undersøgte ikke bevægelighed, men trykkede lidt på mig. Han kunne godt mærke der var "noget". Han mente i øvrigt man skulle være påpasselig med både scanning og i særdeleshed røntgen, pga. der hvor problemet sidder, idet jeg jo er i den fødedygtige alder, og han mente at strålingen kunne være dårlig ift. evt. fremtidig reproduktion.

Det lyder helt forkert i mine ører, det er din læges ansvar.
Jeg var i sin tid henvist til to forskellige reumatologer, der begge fejldiagnosticerede mig på baggrund af mangelfuld undersøgelse, de fik en del af skylden i afgørelsen fra Patienterstatningen. Men min praktiserende læge, der havde henvist mig til dem, fik den anden del af skylden, fordi det var deres ansvar at sørge for bl.a. røntgen.

Det med fødedygtig alder og røntgen lyder helt tosset, altså selvfølgelig skal man ikke stråle løs, men man skal da udrede dine smerter. Jeg har fået taget virkelig mange røntgenbilleder og har i øvrigt ofte talt med kirurgerne om mit ønske om børn, og de har aldrig nævnt noget i den retning.
Hvor gammel er din læge?
0
StripesAddict

Indlægaf StripesAddict » 12. mar 2016, 10:10

Danseprinsesse skrev:
StripesAddict skrev:
Danseprinsesse skrev:

Det lyder helt forkert i mine ører, det er din læges ansvar.
Jeg var i sin tid henvist til to forskellige reumatologer, der begge fejldiagnosticerede mig på baggrund af mangelfuld undersøgelse, de fik en del af skylden i afgørelsen fra Patienterstatningen. Men min praktiserende læge, der havde henvist mig til dem, fik den anden del af skylden, fordi det var deres ansvar at sørge for bl.a. røntgen.

Det med fødedygtig alder og røntgen lyder helt tosset, altså selvfølgelig skal man ikke stråle løs, men man skal da udrede dine smerter. Jeg har fået taget virkelig mange røntgenbilleder og har i øvrigt ofte talt med kirurgerne om mit ønske om børn, og de har aldrig nævnt noget i den retning.
Hvor gammel er din læge?

Ja, det skurrer altså også i mine ører, ift. hvad du siger :(

Han er i 50erne, vil jeg gætte på.
0
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 12. mar 2016, 10:13

Jeg har fået taget røntgen af selve underlivet/bækkenet x 2, og spurgte direkte til reproduktion osv, og blev garanteret, at det intet problem var, når man ikke fik det gjort på ugentlig basis. Og jeg har heller aldrig hørt det problematiseret, da jeg var på hverken gynækologisk eller obstetrisk. Det lyder altså mærkeligt, Stripes.
Og dit er jo ikke engang selve underlivet, men i "udkanten".
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
StripesAddict

Indlægaf StripesAddict » 12. mar 2016, 10:16

Karkluden skrev:Jeg har fået taget røntgen af selve underlivet/bækkenet x 2, og spurgte direkte til reproduktion osv, og blev garanteret, at det intet problem var, når man ikke fik det gjort på ugentlig basis. Og jeg har heller aldrig hørt det problematiseret, da jeg var på hverken gynækologisk eller obstetrisk. Det lyder altså mærkeligt, Stripes.

Ja, jeg undrede mig også lidt. Jeg havde da selv tænkt tanken (mere ift. graviditet), men man er jo nødsaget til at røntgenfotografere folk ind i mellem, også kvinder i den fødedygtige alder, og også det område, så ja.
0
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 12. mar 2016, 10:22

StripesAddict skrev:
Karkluden skrev:Jeg har fået taget røntgen af selve underlivet/bækkenet x 2, og spurgte direkte til reproduktion osv, og blev garanteret, at det intet problem var, når man ikke fik det gjort på ugentlig basis. Og jeg har heller aldrig hørt det problematiseret, da jeg var på hverken gynækologisk eller obstetrisk. Det lyder altså mærkeligt, Stripes.

Ja, jeg undrede mig også lidt. Jeg havde da selv tænkt tanken (mere ift. graviditet), men man er jo nødsaget til at røntgenfotografere folk ind i mellem, også kvinder i den fødedygtige alder, og også det område, så ja.

Ja præcis. Selvfølgelig skal man forsøge at undgå det under graviditet, og man skal ikke rende rundt og blive røntgenfotograferet for underholdningens skyld, men altså.. Lad os nu lige klappe hesten :D Han lyder altså lidt gammeldags din læge. Det er da også noget rod for en graviditet i fremtiden, hvis du har hofteproblemer, der ikke er opdaget. Det kan komplicere både svangerskab og forløsning temmelig meget.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
StripesAddict

Indlægaf StripesAddict » 12. mar 2016, 10:25

Karkluden skrev:
StripesAddict skrev:

Ja præcis. Selvfølgelig skal man forsøge at undgå det under graviditet, og man skal ikke rende rundt og blive røntgenfotograferet for underholdningens skyld, men altså.. Lad os nu lige klappe hesten :D Han lyder altså lidt gammeldags din læge. Det er da også noget rod for en graviditet i fremtiden, hvis du har hofteproblemer, der ikke er opdaget. Det kan komplicere både svangerskab og forløsning temmelig meget.

Ja, det tænker jeg også - tanken om at skulle bære rundt på et barn også (både før og efter fødsel), virker fuldstændig galimatias som det er lige nu, så jeg tænker vi lige får styr på det her først - og så bekymrer vi os om reproduktion bagefter!

Han er normaltvis en rigtig god læge, så jeg forstår ikke, at det skal være sådan her.
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3566

Indlægaf Lemonella » 12. mar 2016, 10:34

Du er nødt til, at bede reumatologen om et virkelig grundigt tjek og få ham til at sende dig videre til enten røntgen eller scanning.
Det med ikke, at reagere på smertepåvirkning kender jeg kun alt for godt. Jeg piver heller ikke selvom det gør helvedes ondt.

Du kan jo ikke leve sådan der. Sådan et smertehelvedet er sgu ikke befordrende for ens psyke.
Jeg føler virkelig med dig. :ae:
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
StripesAddict

Indlægaf StripesAddict » 12. mar 2016, 10:53

Lemonella skrev:Du er nødt til, at bede reumatologen om et virkelig grundigt tjek og få ham til at sende dig videre til enten røntgen eller scanning.
Det med ikke, at reagere på smertepåvirkning kender jeg kun alt for godt. Jeg piver heller ikke selvom det gør helvedes ondt.

Du kan jo ikke leve sådan der. Sådan et smertehelvedet er sgu ikke befordrende for ens psyke.
Jeg føler virkelig med dig. :ae:

Nej, det er det virkelig ikke, og jeg har også haft nogle meget mørke tanker, når det var værst.

Jeg håber bare han lytter denne gang, for sådan føltes det ikke sidst.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 12. mar 2016, 10:58

StripesAddict skrev:

Han lyder lidt gammeldags, som Karkluden også siger. Men jeg har desværre hørt mange historier efterhånden om praktiserende læger, der ikke ved ret meget om hoftesmerter, de ortopæder jeg har været hos har også nævnt, at det er et ret stort problem.

Jeg er faktisk forarget over, at han ikke har tjekket bevægeligheden i dine hofter, det er helt standard. Har reumatologen heller ikke gjort det?

Kan godt forstå hvis du er frustreret. Reumatologer har jo ret lang ventetid normalt, det er tåbeligt ikke at udnytte den tid på i det mindste at få taget det røntgen.
0
StripesAddict

Indlægaf StripesAddict » 12. mar 2016, 11:01

Danseprinsesse skrev:
StripesAddict skrev:

Han lyder lidt gammeldags, som Karkluden også siger. Men jeg har desværre hørt mange historier efterhånden om praktiserende læger, der ikke ved ret meget om hoftesmerter, de ortopæder jeg har været hos har også nævnt, at det er et ret stort problem.

Jeg er faktisk forarget over, at han ikke har tjekket bevægeligheden i dine hofter, det er helt standard. Har reumatologen heller ikke gjort det?

Kan godt forstå hvis du er frustreret. Reumatologer har jo ret lang ventetid normalt, det er tåbeligt ikke at udnytte den tid på i det mindste at få taget det røntgen.

Jeg tror reumatologen tjekkede bevægeligheden.

Jeg er ikke engang frustreret mere, jeg tror ligesom jeg har "givet op" mentalt, fordi så bliver jeg i det mindste ikke skuffet.
0

Tilbage til "Helbred"