Afstemning om EU retsforbrholdet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Vil du stemme ja eller nej til at ophæve EU retsforbeholdet?

Ja
28
29%
Nej
62
65%
Blankt
2
2%
Deltager ikke i afstemning (sofavælger)
3
3%

Afgivne stemmer: 95
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2064

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Tibbler » 4. dec 2015, 12:29

vibbsen skrev:
Filejs skrev:Jeg stemte nej i går.

Det skal dog siges jeg var tæt på at stemme ja, på trods af at 'mit' parti anbefaler et nej.

Og hvor er jeg bare træt af mediernes udlægning af nej'et som Tulle-faktoren eller det er DFs 'fortjeneste'. Jeg stemmer ikke DF, og de der i min vennekreds har stemt nej, gør heller ikke :s

Jeg har med vilje undgået de fleste medier fordi jeg ganske enkelt ikke magter at se hverken Tulle eller Morten M opføre sig som sejrherre....I forvejen har jeg det svært nok med at de mener det samme som mig på lige præcis det her område...Jeg kan ikke overskue at få det stukket i fjæset.........Alle andre kan jeg tåle mener det samme som mig...Men ikke DF...Og det tog adskillige glas rødvin og en plade chokolade før jeg kom mig over at være 71 % enig med DF i DR's valgtest...Det var et hårdt slag...

Faktisk var jeg overbevist ja-siger indtil hr.vibbsen gjorde mig opmærksom på hvad et nej betød (Det havde jeg slet ikke sat mig ind i)...Ene og alene fordi DF anbefalede et nej...Snak om at være DF modstander :lol: :lol: :lol:

Jeg har det på samme måde- Kan næsten ikke klare tanken om, at jeg er medvirkende til, at de står der og godter sig. Så for mig er det uden tvivl også et spørgsmål om, at jeg har stemt nej på trods af DF.
2
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3401

Indlægaf dgd2007 » 4. dec 2015, 15:05

Pudsigt, at nogle af de store byområder har stemt ja ... eller i hvert fald "mindre nej".
Var de ikke tidligere mest imod EU-ting?
0
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 284

Indlægaf FruitFly » 4. dec 2015, 15:29

vibbsen skrev:Jeg skal ikke ligge i nogen seng med DF fordi jeg har stemt nej. Jeg er udemærket tilfreds med min nuværende sengepartner LA....Faktisk synes jeg at det er ret patetisk af ja-sigerne at slå nej-sigerne i hardcore med DF....Så kan man vist næsten ikke synke dybere....Det skulle da lige være noget med at stille det op som at alle dem der stemmer Nej synes at pædofili er OK.

OK, ok, godt ord igen. Det er vel op til både DF og Liberal Alliance at finde det nationale kompromis. Men baseret på hvordan vælgerne stemte, vil man måske lytte lidt mere til DF, der trods alt er meget i sync med deres vælgere på dette spørgsmål.
0
Firebird
Kort karma: 160
Geografisk sted: Pladderpaddelandsby
Likede indlæg: 1284

Indlægaf Firebird » 4. dec 2015, 15:38

dgd2007 skrev:Pudsigt, at nogle af de store byområder har stemt ja ... eller i hvert fald "mindre nej".
Var de ikke tidligere mest imod EU-ting?

Jo. Jeg mener det var Ask Rostrup der forklarede det med at tidligere var nej sigerne venstre orienterede i byerne, der var modstandere af rent idiogogiske årsager. Nu er det højreorienterede der er imod pga. indblandning i markedet.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 2995

Indlægaf vibbsen » 4. dec 2015, 18:02

FruitFly skrev:
vibbsen skrev:OK, ok, godt ord igen. Det er vel op til både DF og Liberal Alliance at finde det nationale kompromis. Men baseret på hvordan vælgerne stemte, vil man måske lytte lidt mere til DF, der trods alt er meget i sync med deres vælgere på dette spørgsmål.

Undskyld mig, men det vist op til samtlige partier i folketinget at finde det nationale kompromis. Eftersom det nej repræsenterer 53 % af dem der afgav deres stemme igår. Hvilket er en hel del mere end de 36 % af vælgerne som stemte på de 3 nej-partier ved sidste folketingsvalg... Og hvis vi endelig skal snakke om at være i sync med sine vælgere, så synes jeg da egentlig at det er mere relevant at stille sig selv spørgsmålet...Hvad er det der går galt for partierne på ja-siden....Ved sidste folketingsvalg fik de partier som har anbefalet et ja 64 % af stemmerne...Noget kunne tyde på at de ikke har fået solgt deres budskab særlig godt....Eller at de er lidt ude af sync med hvad deres vælgere egentlig vil...
3
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 4. dec 2015, 19:35

Firebird skrev:Jo. Jeg mener det var Ask Rostrup der forklarede det med at tidligere var nej sigerne venstre orienterede i byerne, der var modstandere af rent idiogogiske årsager. Nu er det højreorienterede der er imod pga. indblandning i markedet.

Meget pudsigt. Jeg tror, jeg i 30 år har påstået, at de danske partier havde misforstået det hele, når venstrefløjen var imod og højrefløjen for. Jeg syntes, det burde være omvendt, sådan som det også har været i de fleste andre lande.

Hans Engell kom for øvrigt med en helt tredje synsvinkel her i aften, vel ikke lige om dette, men også interessant: At efter 2. verdenskrig var der i de tidligere fascistiske lande vokset nye partier frem, som i selve deres idegrundlag havde "det europæiske" - mens i England og Skandinavien havde de gamle partier overlevet krigen og havde stadig deres mere nationale forankring.
3
Brugeravatar
FruitFly

Indlægaf FruitFly » 4. dec 2015, 22:07

vibbsen skrev:Undskyld mig, men det vist op til samtlige partier i folketinget at finde det nationale kompromis.

Selvfølgelig skal de alle arbejde sammen, men det må være nej-partierne, der anviser den vej, som vi nu bør følge for at komme med i det europæiske politisamarbejde - hvad det var de havde tænkt sig med det nej.
1
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 5. dec 2015, 11:46

FruitFly skrev:Selvfølgelig skal de alle arbejde sammen, men det må være nej-partierne, der anviser den vej, som vi nu bør følge for at komme med i det europæiske politisamarbejde - hvad det var de havde tænkt sig med det nej.

Hvis jeg ikke tager meget fejl så har nej-partierne aldrig nogensinde været i tvivl om hvilken vej vi bør følge for at komme med i det europæiske politisamarbejde.

Hvis den her afstemning havde handlet om det europæiske politisamarbejde, så ville det der aldrig have været nogen ko på isen. Men det gjorde den ikke. Den handlede om hvorvidt vælgerne ønskede at afgive mere magt til EU, via en tilvalgsordning som suverænt blev administreret af folketinget, og som ikke gav nogen mulighed for roll-back.. Det kan godt være at det var pakket ind som en afstemning om det europæiske politisamarbejde. Men det gjorde de ikke. Det må politikerne så tage til sig - uanset hvor de står i forhold til spørgsmålet - og agerer i forhold til. Det er trods alt det de får deres penge for. Og her mener jeg ikke at man har større ansvar for at finde en løsning hvis man er et af de partier der anbefalede et nej.
9
Brugeravatar
FruitFly

Indlægaf FruitFly » 5. dec 2015, 14:38

vibbsen skrev:Og her mener jeg ikke at man har større ansvar for at finde en løsning hvis man er et af de partier der anbefalede et nej.

Det er vi bare være uenige om. For mig, virker det ikke ansvarligt at bare lægge armene over kors og sige "det var vel nok ærgerligt for jer, hva'? Hvad vil I så gøre nu?". Men det er (heldigvis) ligegyldigt hvad vi to synes om det :)
0
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 5. dec 2015, 16:25

FruitFly skrev:
vibbsen skrev:Og her mener jeg ikke at man har større ansvar for at finde en løsning hvis man er et af de partier der anbefalede et nej.

Det er vi bare være uenige om. For mig, virker det ikke ansvarligt at bare lægge armene over kors og sige "det var vel nok ærgerligt for jer, hva'? Hvad vil I så gøre nu?". Men det er (heldigvis) ligegyldigt hvad vi to synes om det :)

Det er vist heller ikke specielt ansvarligt at sige "Nå, så fik i det som I ville. Hvad vil I så gøre nu ?"

Men lad os være enige om at være uenige :wink3:
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 697

Indlægaf Tux » 5. dec 2015, 18:14

Synes den afstemning på alle måder er en katastrofe, både udformning, valgkamp, resultat og efterspil.

Nu kan politikerne så bruge de næste 10 år på at forsøge at forhandle 22 parralelaftaler på plads, men de andre lande i EU ryster på hovedet af os.

Kan godt forstå hvis de andre lande ikke gider det cirkus, hvis jeg var dem ville jeg lade os sejle i vores egen sø..

Nu snakker LA så om at de vil have en ny afstemning om en delmængde af retsakterne og Lars Løkke tolket på hvad det egentlig er et flertal har sagt nej til.. Jesus Christ en farce..
3
Brugeravatar
A 7
Kort karma: 18
Likede indlæg: 179

Indlægaf A 7 » 6. dec 2015, 12:31

Tux skrev:Synes den afstemning på alle måder er en katastrofe, både udformning, valgkamp, resultat og efterspil.

Nu kan politikerne så bruge de næste 10 år på at forsøge at forhandle 22 parralelaftaler på plads, men de andre lande i EU ryster på hovedet af os.

Kan godt forstå hvis de andre lande ikke gider det cirkus, hvis jeg var dem ville jeg lade os sejle i vores egen sø..

Nu snakker LA så om at de vil have en ny afstemning om en delmængde af retsakterne og Lars Løkke tolket på hvad det egentlig er et flertal har sagt nej til.. Jesus Christ en farce..

Det tror jeg da også, de gør.

Og hvor er den uudholdelig, den der danske tilgang med "hvad et nej betyder for EU?" Det betyder sgu da ikke en skid. De færreste selv langt oppe i EU-systemet vidste overhovedet at vi holdt en afstemning. Nejet var skidt for Danmark, ikke for EU. De øvrige lande kan sagtens klare sig uden os, når vi åbenbart skal være så fodslæbende. Og lad os så få pakket vores storhedsvanvid væk.
4
Brugeravatar
FruitFly

Indlægaf FruitFly » 6. dec 2015, 14:07

Yvooonne skrev:Det nemmeste ville jo være at lave en ny afstemning om de 22 retsakter - det tror jeg ville ende med et ja. For mig handler det ikke om at jeg ikke ønsker at forpligte mig til de retsakter og bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet.

Men var det ikke kun muligt i konteksten af en tilvalgsordning? Sådan har jeg forstået det.
0
Brugeravatar
FruitFly

Indlægaf FruitFly » 6. dec 2015, 16:17

Yvooonne skrev:Nej det er fint muligt at lave en afstemning om bestemte retsakter - det var en dobbeltafstemning her kan man sige - vi ville stemme ja til de 22 nu - og fremover ville folketinget kunne vælge til og fra. Jeg vil gerne stemme ja til det første - men ikke det andet.

Jeg tror også det må være den rigtige analyse af resultatet. At det skal forstås som et nej til tilvalgsordningen - hvis der kunne laves en afstemning nu (?) om EuroPol og de 22 akter, så er jeg sikker på, at vi nok skulle få et "ja".

Så kan man det? Og gør de det?
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 6. dec 2015, 16:35

A 7 skrev:Det tror jeg da også, de gør.

Og hvor er den uudholdelig, den der danske tilgang med "hvad et nej betyder for EU?" Det betyder sgu da ikke en skid. De færreste selv langt oppe i EU-systemet vidste overhovedet at vi holdt en afstemning. Nejet var skidt for Danmark, ikke for EU. De øvrige lande kan sagtens klare sig uden os, når vi åbenbart skal være så fodslæbende. Og lad os så få pakket vores storhedsvanvid væk.

Men det er vel i virkeligheden også en stor del af problemet ... at "de færreste selv langt oppe i EU-systemet" bemærker, hvad der rører sig i folkestemningerne rundt omkring?

Husk på, det er jo ikke som sådan, fordi DK er mere EU-skeptisk. Vi holder bare flere folkeafstemninger end de andre lande.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"