Afstemning om EU retsforbrholdet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Vil du stemme ja eller nej til at ophæve EU retsforbeholdet?

Ja
28
29%
Nej
62
65%
Blankt
2
2%
Deltager ikke i afstemning (sofavælger)
3
3%

Afgivne stemmer: 95
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3524

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Lemonella » 29. nov 2015, 15:35

Jeg har det sådan, at bliver det et ja på torsdag (hvad jeg bestemt ikke håber), så vil jeg ikke en gang kunne gnide mig i hænderne, hvis det efterfølgende går rigtig skidt med Den der Europol. Så er det jo uigenkaldeligt slut. Jeg tør slet ikke tænke på, at vi skal afgive suverænitet til en flok mennesker i EU-regi, som jeg slet ikke tror på vil os noget godt.
For mig handler det om magtliderlighed og om, at nogen skal bestemme over mig og mit land uden, at der kan siges fra, hvis vi ikke bryder os om beslutningerne.

Jeg husker tydeligt 2. okt. 1972. Jeg var ikke gammel nok til, at stemme, men gammel nok til, at have en holdning.
Da det viste sig, at danskerne havde stemt ja, drak jeg og min daværende svigerfar en flaske rødvin. Han skålede og var glad for det ja der var kommet og jeg var trist til mode og drak "gravøl".
Senere fortalte han mig faktisk, at han nu alligevel ikke var så sikker på, at det ja var så godt, men nu var det jo for sent.
2
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 291

Indlægaf FruitFly » 29. nov 2015, 18:00

Jeg stemmer klart ja.

Det virker så ... ja ... latterligt, at Danmark "alene skulle vide" og skal have alle mulige særforbehold, når resten af Europa står sammen. Vi er en del af EU på godt og på ondt, og jeg synes helt principielt at vi bør tage os sammen og gå all-in. Solidaritet og skæbnefællesskab.

Derudover stoler jeg også mere på et flertal i folketinget end på et flertal i befolkningen, når det kommer til at afgøre hvad der er bedst for Danmark. Vi har et repræsentativt demokrati, og det er jeg klar til at forlade mig på.

Og så gider jeg heller ikke disse fjollede afstemninger om patentdomstol og politi-tilhold og hvad ved jeg. Det er sgu' alligevel umuligt for menigmand at få overblik, og så virker det dumt at lade menigmand bestemme.
0
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 29. nov 2015, 19:04

^ Vi bliver da ikke de eneste med særforbehold.
"Europa står sammen". Tjaa og Englænderne skal stemme om, hvorvidt de skal blive i EU.
1
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 14
Likede indlæg: 297

Indlægaf Pølsemix » 29. nov 2015, 20:57

Et ja er den eneste rigtige valg for Danmark, det er utroligt så lidt tillid nej-sigerne har til de politikere de selv har valgt :rulle:
Tilvalgsordningen giver jo mulighed for at vælge til og fra, hvad mere vil man have?
Nej-sigernes begrundelser bygger ikke på fornuftsbaserede argumenter, men har grund i en urationel følelse af afsky over for EU..

Gennem årene har Danmarks medlemskab af EU været kun været en fordel, det e r trist hvis det bliver et nej så Danmark bliver isoleret i EU...
1
Firebird
Kort karma: 160
Geografisk sted: Pladderpaddelandsby
Likede indlæg: 1284

Indlægaf Firebird » 29. nov 2015, 21:05

Et nej er den eneste rigtige valg for Danmark, det er utroligt så stor tillid ja-sigerne har til de politikere de selv har valgt :rulle:
Tilvalgsordningen giver jo mulighed for at ja partierne med deres flertal kan vælge de sidste 28 akter til uden at spørge folket.
Ja-sigernes begrundelser bygger ikke på fornuftsbaserede argumenter, men har grund i en urationel følelse af jubeloptimisme over for EU..

Gennem årene har Danmarks medlemskab af EU været ikke kun været en fordel, det er trist hvis det bliver et ja så Danmark mister mere suverænitet..
3
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 14
Likede indlæg: 297

Indlægaf Pølsemix » 29. nov 2015, 21:08

Firebird skrev:Et nej er den eneste rigtige valg for Danmark, det er utroligt så stor tillid ja-sigerne har til de politikere de selv har valgt :rulle:
Tilvalgsordningen giver jo mulighed for at ja partierne med deres flertal kan vælge de sidste 28 akter til uden at spørge folket.
Ja-sigernes begrundelser bygger ikke på fornuftsbaserede argumenter, men har grund i en urationel følelse af jubeloptimisme over for EU..

Gennem årene har Danmarks medlemskab af EU været ikke kun været en fordel, det er trist hvis det bliver et ja så Danmark mister mere suverænitet..

Og så er det jo også grundlovsstridigt og meget diskriminerende over for kvinder :nej:

Velkommen til ignorer ;)
0
Firebird
Kort karma: 160
Geografisk sted: Pladderpaddelandsby
Likede indlæg: 1284

Indlægaf Firebird » 29. nov 2015, 21:09

Pølsemix skrev:
Firebird skrev:Et nej er den eneste rigtige valg for Danmark, det er utroligt så stor tillid ja-sigerne har til de politikere de selv har valgt :rulle:

Og så er det jo også grundlovsstridigt og meget diskriminerende over for kvinder :nej:

Velkommen til ignorer ;)

TAK :lol:
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9652

Indlægaf kidkomb » 29. nov 2015, 21:42

Well, that escalated quickly! :lol:
4
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3407

Indlægaf dgd2007 » 29. nov 2015, 22:20

Man kan ikke ændre sin stemme her på debatten, men jeg tror, min bør flyttes fra ja til nej, efter atjeg afgav den.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10167

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. nov 2015, 05:21

Det ser jo overbevisende ud ved første øjekast, men i virkeligheden står de fleste af ja-sigerne ikke sammen om en dyt. De forholder sig primært eller udelukkende til hver deres lille hjørne af sagen.

Billede

Jeg er stadig i tvivl, og jo flere argumenter baseret på enkeltsager og kvantitet, jeg får smidt i hovedet, jo mere bliver jeg skubbet i retning af et nej.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. nov 2015, 05:23

^
Hvem er i øvrigt Akadamikerne?
Selv uden stavefejl ved jeg ikke, hvilken organisation der hentydes til.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 30. nov 2015, 06:32

Pølsemix skrev:

Velkommen til ignorer ;)

Jamen EU tillader da frit deres medlemslande, at være diskriminerende over for kvinder. Irland f.eks. Ingen abort til kvinder. Hvis ikke det er diskriminerende, så ved jeg sgu ikke, hvad der er det.
Bliver Tyrkiet medlem af EU, kan vi vist også pege på endnu et land med dybe kvindeundertrykkende/diskriminerende holdninger.
1
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. nov 2015, 06:38

Lemonella skrev:Jamen EU tillader da frit deres medlemslande, at være diskriminerende over for kvinder. Irland f.eks. Ingen abort til kvinder. Hvis ikke det er diskriminerende, så ved jeg sgu ikke, hvad der er det.
Bliver Tyrkiet medlem af EU, kan vi vist også pege på endnu et land med dybe kvindeundertrykkende/diskriminerende holdninger.

Hvordan mener du, at EU kan forhindre det? Altså med de beføjelser EU har pt.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 30. nov 2015, 07:02

DetSorteCirkus skrev:
Lemonella skrev:Jamen EU tillader da frit deres medlemslande, at være diskriminerende over for kvinder. Irland f.eks. Ingen abort til kvinder. Hvis ikke det er diskriminerende, så ved jeg sgu ikke, hvad der er det.

Hvordan mener du, at EU kan forhindre det? Altså med de beføjelser EU har pt.

Se det er et rigtig godt spørgsmål, men nu var det jo ikke mig der startede det om, at være kvindediskriminerende. Jeg smed bare en bemærkning om det.
For mig ville det da være en rigtig god ting, hvis det netop var et af de emner EU ville tage op og gøre noget effektivt ved. I hvert fald, hvis det bliver et ja på torsdag.
0
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. nov 2015, 07:15

Lemonella skrev:Se det er et rigtig godt spørgsmål, men nu var det jo ikke mig der startede det om, at være kvindediskriminerende. Jeg smed bare en bemærkning om det.
For mig ville det da være en rigtig god ting, hvis det netop var et af de emner EU ville tage op og gøre noget effektivt ved. I hvert fald, hvis det bliver et ja på torsdag.

Den oprindelige bemærkning, du kommenterede på, var vist ikke andet end (dum) ironi.

Ift. optagelse af medlemslande er det ingen hemmelighed, at der er nogle faktorer, som EU billiger, og andre, som omvendt forhindrer et lands blåstempling, men taget i betragtning at Irland blev medlem i 1973, hvor fri abort ikke var så udbredt som idag, synes jeg ikke, at det giver mening at konkludere, at forbuddet mod abort sker med EUs tilladelse.
0
Je suis un tableau noir.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"