Han hjælper ikke nok til!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3925

Han hjælper ikke nok til!

Indlægaf Angelina » 10. mar 2016, 09:45

For ikke at helt afspore "Det må man ikke sige" tråden ... så tænker jeg vi ta'r den her:

Sådan meget kortfattet:

- Nogle mener ikke vi har ligestilling fordi mænd ikke laver nok i hjemmet
- Nogle mener vi har ligestilling, da man jo selv har valgt manden / kan skride når det passer ind.

... der er selvfølgelig nogle flere nuancer - men så kan vi debattere nuancerne her ;)
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5876

Re: Han hjælper ikke nok til!

Indlægaf Dikus » 10. mar 2016, 09:49

I det enkelte forhold er det jo ligestilling.

Udfordringen er, at hvis flertallet af kvinder vælger en ulige fordeling medfører det strukturel ulighed, når samfundets forventninger til individet medfører, hun bliver diskrimineret og valgt fra til f.eks. jobs i mindre virksomheder...
2
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5702

Indlægaf Animi » 10. mar 2016, 09:53

Jeg er fuldkommen enig med Skum, og vil sige det er mere mangel på rygrad end mangel på ligestilling - er man utilfreds med fordelingen af arbejdet, må man sige fra
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5702

Indlægaf Animi » 10. mar 2016, 09:55

Men emnet fik mig til at tænke på en lidt sjov historie fra min mormors barndom. Da hun var barn, havde hun en veninde med hjemme og de løb og legede i huset. Pludselig stoppede veninden op midt i det hele og gloede med store øjne ud i køkkenet - for dér stod min oldefar iført forklæde og lavede mad. Det var nok lidt af et særsyn dengang, men min oldefar havde altid hjulpet til med det huslige, selvom det dengang virkelig var kvindens arbejde :D
4
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1516

Indlægaf Velvet-Goldmine » 10. mar 2016, 09:59

Jeg bliver altså lidt frustreret når ligestilling reduceres til spørgsmålet om husligt arbejde. Jeg er græsk-katolsk hvordan folk tilrettelægger deres indbyrdes samliv, men hvis folk så siger at vi har ligestilling fordi begge parter tager del i det huslige og så er alt jo fint, så har man godt nok lige overset alt andet end det helt små.

Ligestilling kommer først når der er lige løn for lige arbejde, og når de kvinder der så får sig kæmpet op i graderne i en mandsdomineret verden, ikke kommenteres på udseende, tøjstil og henvisninger om hormonelle ubalancer hvis de formaster sig til at være uenige med nogen.
Mænd i højere stillinger ville man aldrig kommentere så nedladende, og så længe der er en så fundamental forskel i den grundlæggende opførsel overfor kønnene, så er der altså et stykke vej endnu.

Vi er ikke ens og jeg synes overhovedet heller ikke vi skal være det, og der er kommet ligestilling meget langt hen ad vejen, men jeg synes det er for lavt en niveau at diskutere ligestilling som begreb, ud fra om de begge tager opvasken ligeligt.

Når det så lige er slået fast, så laver jeg hjertens gerne mad (næsten) hver dag, hvis han lapper min cykel i stedet og jeg føler på ingen måde min ligestilling kompromitteret over dét.

EDIT: Min kommentar kommer mere fra inspirationen til denne tråd, men for ikke at afspore den helt kom mit raid i denne :-D
Senest rettet af Velvet-Goldmine 10. mar 2016, 10:03, rettet i alt 2 gange.
11
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 10. mar 2016, 10:00

Animi skrev:Men emnet fik mig til at tænke på en lidt sjov historie fra min mormors barndom. Da hun var barn, havde hun en veninde med hjemme og de løb og legede i huset. Pludselig stoppede veninden op midt i det hele og gloede med store øjne ud i køkkenet - for dér stod min oldefar iført forklæde og lavede mad. Det var nok lidt af et særsyn dengang, men min oldefar havde altid hjulpet til med det huslige, selvom det dengang virkelig var kvindens arbejde :D

Min oldefar (på min morfars side) lavede alt derhjemme - iflg. min mormor fordi min Oldemor var "doven og altid lå i sengen" (et bedre bud var nok at hun var klinisk deprimeret ... min oldemor tilgengæld (på min mormors side) valgte at blive skilt fra min oldefar :nerve: noget af en skandale i det bedre borgerskab ... så selv i gamle dage kunne folk finde ud af at bryde ud af samfundets lænker og selv vælge ;)
2
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2907

Indlægaf JoyNips » 10. mar 2016, 10:09

Jeg synes, man skal indrette sig, som det passer én bedst.

Men det sagt, så får jeg det sgu lidt stramt, når mandens del omtales som at "hjælpe til". Eller, hvis han har børnetjansen, at han "passer dem". Fordi der etellerandet sted implicit i de udtryk ligger, at han gør noget udover det forventelige. Og det synes jeg hverken han gør, når han laver noget husligt eller noget med børnene.

hjemme hos os er det i øvrigt mig, der "hjælper til". Jeg er bare ikke særligt husligt anlagt, og det med bare at rydde op og gøre rent er noget, jeg skal tage tilløb til. Det falder mig ikke naturligt lige at køre en klud over en vindueskarm, når spisebordet alligevel tørres af og sådan noget. Jeg skal have en brugsanvisning og en to-do liste for at få det hele med.
13
Brugeravatar
Sevii
Kort karma: 61
Likede indlæg: 625

Indlægaf Sevii » 10. mar 2016, 10:16

.
Senest rettet af Sevii 30. jun 2016, 19:20, rettet i alt 1 gang.
1
:banan: :banan:
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 834

Indlægaf lulu-p » 10. mar 2016, 10:40

Jeg bilder mig ind, at jeg er i et ret ligestillet ægteskab.

Da vi fik vores sidste barn delte vi barslen 50/50. Jeg havde ikke behov og lyst til endnu en lang barsel, og han havde de sidste 12 år arbejdet ca 50 timer om ugen så han syntes han TRÆNGTE :-P.

Men jeg oplevede, at NÆSTEN hver gang jeg fortalte at jeg vendte tilbage til arbejdet efter 6 måneder, så kiggede folk underligt på mig, og spurgte "om jeg virkelig havde lyst til det...når jeg nu kunne gå hjemme i meget længere tid"?

Og når min mand fortalte at han skulle være på barsel i 5 måneder så måbede folk og spurgte "Tror du ikke du kommer til at kede dig?, er du sikker på at du kan holde ud at gå hjemme så længe..og bla bla bla"

Det var der F..ingen der spurgte mig om da jeg gik på barsel :D . Men jeg er jo også kvinde...

Og det er altså ikke mere end 6 år siden.

Jeg tænker at det stadig ligger ret dybt i mange af os, at der findes "kvindesysler" og "mandesysler". Det afspejler sig FX også i vores jobvalg, der er mange flere kvinder i pædagogfag og omsorgsfag end mænd.
2
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 10. mar 2016, 10:50

lulu-p skrev:Jeg bilder mig ind, at jeg er i et ret ligestillet ægteskab.

Da vi fik vores sidste barn delte vi barslen 50/50. Jeg havde ikke behov og lyst til endnu en lang barsel, og han havde de sidste 12 år arbejdet ca 50 timer om ugen så han syntes han TRÆNGTE :-P.

Men jeg oplevede, at NÆSTEN hver gang jeg fortalte at jeg vendte tilbage til arbejdet efter 6 måneder, så kiggede folk underligt på mig, og spurgte "om jeg virkelig havde lyst til det...når jeg nu kunne gå hjemme i meget længere tid"?

Og når min mand fortalte at han skulle være på barsel i 5 måneder så måbede folk og spurgte "Tror du ikke du kommer til at kede dig?, er du sikker på at du kan holde ud at gå hjemme så længe..og bla bla bla"

Det var der F..ingen der spurgte mig om da jeg gik på barsel :D . Men jeg er jo også kvinde...

Jeg tænker at det stadig ligger ret dybt i mange af os, at der findes "kvindesysler" og "mandesysler". Det afspejler sig FX også i vores jobvalg, der er mange flere kvinder i pædagogfag og omsorgsfag end mænd.

Men rent generelt tror du så ikke også det forholder sig sådan, at kvinder hellere end mænd vil holde barsel - og at kvinder hellere vil være i omsorgsfag end mænd vil? For det tror jeg - jeg tror min mand ville kede sig ihjel hvis han skulle gå hjemme og passe barn i 5 mdr... hvor i mod jeg elskede min barsel ...

Jeg ved godt der er nogle mænd der elsker barsel og nogle kvinder der hader det, men sådan helt generelt tror jeg nu det omvendte ofte gør sig gældende. Fordi jeg tror vi rent generelt er forskellige - sådan helt biologisk ...

Og så længe man som kvinde har mulighed for at til/fravælge barsel / jobs osv - og man som mand har de samme muligheder - så har vi vel også ligestilling?
1
D.itsen
Kort karma: 172
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1376

Indlægaf D.itsen » 10. mar 2016, 10:54

Angelina skrev:

Men rent generelt tror du så ikke også det forholder sig sådan, at kvinder hellere end mænd vil holde barsel - og at kvinder hellere vil være i omsorgsfag end mænd vil? For det tror jeg - jeg tror min mand ville kede sig ihjel hvis han skulle gå hjemme og passe barn i 5 mdr... hvor i mod jeg elskede min barsel ...

Jeg ved godt der er nogle mænd der elsker barsel og nogle kvinder der hader det, men sådan helt generelt tror jeg nu det omvendte ofte gør sig gældende. Fordi jeg tror vi rent generelt er forskellige - sådan helt biologisk ...

Og så længe man som kvinde har mulighed for at til/fravælge barsel / jobs osv - og man som mand har de samme muligheder - så har vi vel også ligestilling?

Men er det biologisk eller er det pga opdragelse og forventning? Det gælder både barsel, og niveauet for rengøring. Kvinder bliver edder pisme dømt hårdere hvis hun holder kort barsel eller hjemmet ikke er pænt end mænd gøre. Og der synes jeg den manglende ligestilling kommer ind i billedet (og det gælder mindst lige så meget over for mænd, når det nærmest er mærkeligt at de tager
En stor del af barslen)
8
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 10. mar 2016, 10:59

D.itsen skrev:Men er det biologisk eller er det pga opdragelse og forventning? Det gælder både barsel, og niveauet for rengøring. Kvinder bliver edder pisme dømt hårdere hvis hun holder kort barsel eller hjemmet ikke er pænt end mænd gøre. Og der synes jeg den manglende ligestilling kommer ind i billedet (og det gælder mindst lige så meget over for mænd, når det nærmest er mærkeligt at de tager
En stor del af barslen)

Hvis det var pga opdragelse (og forventninger) - så skulle jeg have haft 4 mdrs barsel og et pletfri hjem ... ingen af delene har gjort sig gældende for mit vedkommende - men det kan da godt være jeg er en sjælden mønsterbryder, det skal jeg ikke kunne sige. (Og min mor skulle have været hjemmegående husmor, hvis hun skulle have gjort som sin mor - og min mormor skulle have været fraskilt selvstændig kvinde hvis hun skulle have gjort som sin mor - og min oldemor skulle have været hjemmegående husmor i det bedre borgerskab i en kernefamilie hvis hun skulle have gjort som sin mor - så vi er åbenbart bare generationer af mønsterbrydere)

At mennesker bliver dømt når de skiller sig ud fra mængden har jo altid gjort sig gældende - og det er uanset om det er på barselsområdet eller hårfarve ... og når man som kvinde vælger kort barsel - så skiller man sig ud fra mængden ... og det er da pissetrælst at folk ikke bare kan acceptere at ikke alle følger den samme sti, det kan vi da godt være enige om - det tror jeg bare ikke er en ligestillingsting.
Senest rettet af Angelina 10. mar 2016, 11:01, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 834

Indlægaf lulu-p » 10. mar 2016, 11:00

D.itsen skrev:
Angelina skrev:

Men er det biologisk eller er det pga opdragelse og forventning? Det gælder både barsel, og niveauet for rengøring. Kvinder bliver edder pisme dømt hårdere hvis hun holder kort barsel eller hjemmet ikke er pænt end mænd gøre. Og der synes jeg den manglende ligestilling kommer ind i billedet (og det gælder mindst lige så meget over for mænd, når det nærmest er mærkeligt at de tager
En stor del af barslen)

Det er lige præcis det gode spørgsmål. Er det biologi eller sociologi? Det bliver nok aldrig andet end et holdningsspørgsmål om det er det ene eller det andet. Men jeg bliver træt når vi hele tiden får smidt i nakken, at vi har frit valg. Jeg er ikke sikker på at det er så simpelt. Uden at kunne definere det nærmere.

Jeg er også RØVsulten...går til frokost.
4
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 10. mar 2016, 11:03

lulu-p skrev:
Det er lige præcis det gode spørgsmål. Er det biologi eller sociologi? Det bliver nok aldrig andet end et holdningsspørgsmål om det er det ene eller det andet. Men jeg bliver træt når vi hele tiden får smidt i nakken, at vi har frit valg. Jeg er ikke sikker på at det er så simpelt. Uden at kunne definere det nærmere.

Jeg er også RØVsulten...går til frokost.

Så du tror simpelthen ikke på du selv kan vælge din mand, din karriere, dit hverdagsliv og indrette dig som du har lyst til?

Eller er du helt under den der at du er så påvirket af omgivelserne at du ikke ved hvad du reelt har lyst til - men kun TROR du ved hvad du har lyst til?
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5977

Indlægaf LadyFox » 10. mar 2016, 12:02

Jeg kender en del mænd der synes det er uinteressant at holde hus, og som derfor vælger at sætte deres rengøringsstandart efter det. Altså, det gør ikke noget at der ligger lidt tøj på gulvet, det er okay at der er lidt nullermænd på gulvet, og synes rugbrød og mad udefra er fint de fleste dage og den slags. Den slags kvinder kender jeg også, men det er jo mændende de her tråd handler om.
Jeg synes egentlig det er helt okay at nedprioritere huslige pligter, hvis man kan leve i det - om man er mand eller kvinde. Problemet opstår jo at når to mennesker med forkellige standarter flytter sammen, men det synes jeg egentlig ikke er et ligestillings problem. Det handler jo mere om at det på det punkt at være et dårligt match. Min erfaring er at de mænd der ikke deltager så meget i husholdningen er mænd der heller ikke boede specielt rent da de boede selv, og som har fundet sammen med en kvinde der boede ret rent da de boede alene.
Jeg synes egentlig der er en tendens til at standarten automatisk bliver sat efter den part der har det største behov for et rent hjem, og så synes jeg det er klart at det er den med det andet behov der bliver sat bagud.
Og jeg forstår godt at hvis man et rent hjem er vigtigt for en, og man har et behov for det er højt prioriteret for ens egen trivsel - men jeg synes ikke at det gør det til en kamp omkring køn, men nærmere et spørgsmål omkring prioriteter.

Jeg kender nu faktisk også en del mænd der godt synes deres partner ville være lidt mere deltagene.
5
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.

Tilbage til "Generelt"