Han hjælper ikke nok til!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2335

Re: Han hjælper ikke nok til!

Indlægaf Studsgaard » 10. mar 2016, 12:53

Jeg vil elske at kunne gå hjemme fuld tid og have ansvaret for huspasningen m.m. Og min mand ville kede sig til døde med det (bare to måneders sygemelding var ved at tage pippet fra ham) så vore interesser og natur tror jeg spiller rigtig meget ind på hvad vi gør.
Men jeg passer ikke alt det huslige, men har det meste helt frivilligt, og så er der nogle ting jeg syntes er pisse kedelige, som han ikke har noget imod, så det er mest ham der ordner det.

Det med at nogen siger mændene passer deres egne børn, det kan jeg heller ikke have, det lyder så forkert i mine øre - manden har det på samme måde.
Da hans bedstemor første gang sagde til ham om han så skulle passe børnene da jeg skulle i byen. Så han helt forkert ud, han passede da ikke sine egne børn, og hun troede så at det var fordi andre så skulle passe dem - det har vi grinet af mange gange.

Hvad angår erhvervslivet, så aner jeg ikke om der er stor forskel på lønnen for kvinder og mænd i samme stilling. I de alm håndværkerfag og bløde fag er der lige løn, der starter alle jo på samme trin, og så må man arbejde sig op derfra eller forhandle sig til noget ekstra til mus-samtalerne.
Og det med kvinder eksempelvis bedømmes på udseenet syntes jeg da også godt kan ske for mænd. Tænker det måske er pga de sociale medier, der ser jeg da både mænd og kvinder blive omtalt på mindre flaterende måder, både for ting de gør og hvordan de ser ud.
0
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1387

Indlægaf D.itsen » 10. mar 2016, 13:59

Angelina skrev:
lulu-p skrev:
Det er lige præcis det gode spørgsmål. Er det biologi eller sociologi? Det bliver nok aldrig andet end et holdningsspørgsmål om det er det ene eller det andet. Men jeg bliver træt når vi hele tiden får smidt i nakken, at vi har frit valg. Jeg er ikke sikker på at det er så simpelt. Uden at kunne definere det nærmere.

Jeg er også RØVsulten...går til frokost.

Så du tror simpelthen ikke på du selv kan vælge din mand, din karriere, dit hverdagsliv og indrette dig som du har lyst til?

Eller er du helt under den der at du er så påvirket af omgivelserne at du ikke ved hvad du reelt har lyst til - men kun TROR du ved hvad du har lyst til?

Hvad vi har lyst til delvist defineret udfra opdragelse og tidligere erfaringer kombineret med personlighed (som nok delvist er miljø og delvist arv) . At tro at opdragelse og erfaringer ikke påvirker vores lyster, valg og opfattelse af verden er naivt. Spørgsmålet er kun hvor meget.
Så længe vi behandler babyer forskelligt alt efter om de er hun eller hankøn, (og det gør folk generelt) så kønspræger vi baby før ungen har en holdning til noget som helst og det er med til at præge barnet.
3
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3965

Indlægaf Angelina » 10. mar 2016, 14:15

D.itsen skrev:Hvad vi har lyst til delvist defineret udfra opdragelse og tidligere erfaringer kombineret med personlighed (som nok delvist er miljø og delvist arv) . At tro at opdragelse og erfaringer ikke påvirker vores lyster, valg og opfattelse af verden er naivt. Spørgsmålet er kun hvor meget.
Så længe vi behandler babyer forskelligt alt efter om de er hun eller hankøn, (og det gør folk generelt) så kønspræger vi baby før ungen har en holdning til noget som helst og det er med til at præge barnet.

Men altså, er vi så ikke helt ude i den der "så skadet så man ikke er klar over man er skadet" debat - jeg har lyst til is - det har jeg kun fordi min mor gjorde is til noget hyggeligt og rart - ergo har jeg i virkeligheden ikke lyst til is og tror blot jeg har lyst til is.

Det er klart at vores opdragelse, erfaringer, miljø og alt muligt andet er med til at præge os - men det gør os jo ikke til viljeløse zombier uden evne til at kunne mærke efter hvad vi i virkeligheden har lyst til.

Og ja, det kan da bevares godt være vi kvinder præges til at have mere lyst til barsel og børnepasning - men det ændrer jo ikke på at nogle kvinder slet ikke har lyst til det ..og andre har meget mere lyst til det ... og at flertallet nok går mere op i det end deres mandlige modpart. Men hvis man absolut ikke gider det, så har man jo stadig valget til at lade være med det.

I sidste ende handler det jo om hvad man har lyst til - hvorfor man så har lyst til det (miljø, arv, biologi, vejrudsigten eller naboen) finder jeg irrelevant - hvis man har lyst til at være i et ligestillet forhold, hvor husarbejde og børnepasning er ligeligt fordelt, så skal man jo gøre det. Uanset om den lyst så skyldes at man er blevet præget som barn / af samfundet / af et slag i hovedet / tv-serier / vejrudsigten eller er født sådan ... og har man lyst til at være hjemmegående husfar, i mens ens kone gør karriere - så skal man gøre det. Og det er jo det fede, vi lever i et samfund hvor vi meget langt hen af vejen kan gøre det vi har lyst til - fordi vi har ligestilling.

Hele argumentet med man ikke har noget valg / nogen mulighed for at vide hvad man egentlig har lyst til, fordi man legede med dukker / ikke fik lov til at lege med dukker som barn - og ikke voksede op med betegnelsen hen - den køber jeg ikke rigtigt.
5
~indsæt smart signatur her~
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 10. mar 2016, 22:14

Skumfidusen skrev:Jeg har vist gjort min holdning klar, men tager den gerne igen. Kvinder vælger selv deres mænd og vælger selv hvordan de indretter sig i familien. Jeg forventer at voksne kvinder agerer voksent og vælger de mænd fra, der ikke lever op til deres krav og så klarer sig selv. At det er mangel på ligestilling er jeg helt vildt uenig i. Faktisk synes jeg det er lidt nedladende over for kvinderne at få det til at lyde som om de er undertrykt - som om de ikke har et valg og ikke er stærke og fornuftige nok til at kunne komme ud af ægteskaber med sådan nogen dødbider-mænd.

Enig.
Hjemme hos os har vi delt tingene op efter, hvad man er god til, hvad der er praktisk osv.
Det betyder bl.a., at jeg står for ALT med mad; planlægning, indkøb og tilberedning. Bevares, kæresten kan godt lave mad, og smækker da også af og til morgenmad, frokost eller aftensmad sammen selv, men i 98% af tilfældene står jeg for alle måltider. Jeg er billigst, hurtigst, sundest, mest varieret og mest effektiv. Og kan godt lide det. Plus jeg står for badeværelsesrengøring, støvsugning og tørre støv af.
Han står til gengæld for AL opvask, tøjvask/sammenlægning/ophængning, skifte sengetøj og bære ting i kælder/på loft. Og så hjælper han med tungere indkøb af fx sodavand.

Der er mange, der synes, det er "undertrykkende", at jeg laver hans madpakke eller morgenmad. Det kan jeg ikke helt forstå. Han vasker jo også mine trusser og vasker min kaffekop op..

Jeg er i øvrigt fra et hjem helt uden en mand, så jeg er vant til, at mutti og mig deltes om tingene... Men ja..
Altså vi taler heller aldrig om, at min kæreste "hjælper til". Altså vi har et hjem. Der skal ordnes nogle ting, han ordner noget, jeg ordner andet. Noget gør vi aldrig eller sjældent og i så fald i fællesskab eller udliciterer det (vinduer og strygning fx...).
Senest rettet af Karkluden 10. mar 2016, 22:16, rettet i alt 1 gang.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5926

Indlægaf Dikus » 10. mar 2016, 22:16

Vi har altså ikke samme valg, når kvinder vælges fra job qua risiko for kommende barsel, formodning om børns sygedage og f.eks. Formodning om ikke at kunne undvære sine børn ved mange rejsedage... Og den slags bagateller, der kan have stor betydning for, hvilket job man bliver ansat i.
7
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 10. mar 2016, 22:34

Kvinderne bærer selv skylden, hvis manden i huset ikke laver nok husligt arbejde. Hvad gør en nyforelsket kvinde ? Hun pusser og nusser om manden, laver mad, gør rent, smider hans sokker ud i vasketøjekurven og opvarter ham i hoved og rø - øh, i den anden ende. Hun stiller først krav, når hun har vænnet manden til ikke at lave noget, eller meget lidt.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3574

Indlægaf Lemonella » 11. mar 2016, 06:45

Vi har vist en rimelig pæn fordeling af de huslige opgaver. Det var noget vi tog en snak om inden vi flyttede sammen.
Jeg vidste, at min kærestes far var rigtig god til, alt det med det huslige og min kæreste har selv haft sin del af de huslige opgaver mens han boede hjemme. Så jeg var faktisk ikke urolig over, at skulle til, at "genopdrage" ham. :lol:

Jeg går hjemme og har derfor mere tid til det huslige. Jeg snupper tøjvasken, men det er nu mest fordi jeg er sart med mit vasketøj. :D
Jeg har heller intet imod, at stryge hans skjorter. Jeg er god til det kan faktisk godt lide det. :)
Han ved så godt, at ligger tøjet ikke i vasketøjskurven, så bliver det ikke vasket, men jeg tror kun jeg har oplevet det et par gange i de 12 år vi har boet sammen.

Jeg snupper de lette opgaver og han tager de tunge. Min ryg dur ikke til støvsugning og gulvvask og skiften sengetøj, så det er hans opgaver.

Som jeg skrev i den anden tråd, så handler det vel primært om kommunikation. Ingen af os er tankelæsere og derfor må man nødvendigvis lukke munden op og tale om de forventninger man har til et fælles fodslag når man skal bo sammen.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Dime
Kort karma: 356
Likede indlæg: 1438

Indlægaf Dime » 11. mar 2016, 07:45

Jeg har ofte set, at i de forhold hvor der (som regel fra kvindens side) er krav om ligelig fordeling af husligt arbejde grundet diverse ligestillingsargumenter, er det også ganske naturligt mandens job (eller skal vi kalde det ekstra pligter?) at ordne hylder, lamper, bil og alle de der andre værktøjspraktiske ting, fordi "det er jo mandearbejde" :stoned:
0
Damn, I'm fucked...
- Dime, 1.52
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2964

Indlægaf JoyNips » 11. mar 2016, 07:55

Dime skrev:Jeg har ofte set, at i de forhold hvor der (som regel fra kvindens side) er krav om ligelig fordeling af husligt arbejde grundet diverse ligestillingsargumenter, er det også ganske naturligt mandens job (eller skal vi kalde det ekstra pligter?) at ordne hylder, lamper, bil og alle de der andre værktøjspraktiske ting, fordi "det er jo mandearbejde" :stoned:

Jeg synes det er noget fis at dele det op i mande- og kvindearbejde - men jeg synes også, det er noget fis at mene, man ikke skal bidrage til det daglige husholdningsarbejde, fordi man udfører nogle andre jobs.
Opvask, tøjvask, rengøring og madlavning er trods alt hændelser der forekommer noget mere hyppige end skift fra sommer- til vinterdæk eller ophængning af hylder. Eller, det ved jeg selvfølgelig ikke, men hos os kører opvaskemaskinen 3-5 gange ugentligt. Så mange hylder bliver der bare ikke hængt op.
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3574

Indlægaf Lemonella » 11. mar 2016, 09:05

Jeg tror ikke, nogen af os her i huset går ind for millimeterdemokrati. :)
Vi gør de ting der skal gøres og der går altså ikke skår af mig fordi jeg skal sætte hylder op eller skifte et punkteret dæk. Begge dele skal gøres og om det er den ene eller den anden der gør det, er fuldstændigt ligegyldigt.
Det er som regel mig der skifter pakninger på vandhanerne, men det er nok primært fordi jeg går hjemme og som regel er den der først opdager, at vandhanen drypper. :D
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 785

Indlægaf Bimmerdyret » 11. mar 2016, 20:02

Angelina skrev:For ikke at helt afspore "Det må man ikke sige" tråden ... så tænker jeg vi ta'r den her:

Sådan meget kortfattet:

- Nogle mener ikke vi har ligestilling fordi mænd ikke laver nok i hjemmet
- Nogle mener vi har ligestilling, da man jo selv har valgt manden / kan skride når det passer ind.

... der er selvfølgelig nogle flere nuancer - men så kan vi debattere nuancerne her ;)

Ovenstående har intet med ligestilling at gøre.
Alle køn kan bruge en støvsuger.
Hvis man ikke gider bruge en støvsuger eller accepterer at den ene part ikke vil bruge en støvsuger = et personligt problem. :nerve:
0

Tilbage til "Generelt"