Hvad bør afgøre folks løn?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1016
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9203

Re: Hvad bør afgøre folks løn?

Indlægaf Fru Sunshine » 18. mar 2016, 20:17

A 7 skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvorfor er det egentlig at der er nogle faggrupper, der altid skal skældes ud? Jeg har ikke besluttet, at jeg skal have løn i mine pauser, og jeg brokker mig faktisk heller ikke over min løn i det hele taget.
Det kender jeg ikke mange kolleger, der gør, men det er åbenbart dem, der bliver hørt.

Meget mærkeligt.

Men det har din fagforening, og det må du som medlem bøde for. Jeg synes heller ikke, det er rimeligt, men sådan er spillets regler åbenbart.

Ja, det er nogle sære spilleregler.

Men jeg må jo begynde at hate på nogle faggrupper. Så går det lige op :-D
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 18. mar 2016, 20:27

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvorfor er det egentlig at der er nogle faggrupper, der altid skal skældes ud? Jeg har ikke besluttet, at jeg skal have løn i mine pauser, og jeg brokker mig faktisk heller ikke over min løn i det hele taget.
Det kender jeg ikke mange kolleger, der gør, men det er åbenbart dem, der bliver hørt.

Meget mærkeligt.

For lærerne gik det galt i forbindelse med den konflikt der var for et år eller to siden, de havde i den grad brug for en bedre marketingsafdeling, de solgte deres sag helt vanvittigt dårligt og fremstod som forkælede og forstokkede.

Det var da også galt, før vi blev lock-outet.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 19. mar 2016, 08:30

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:
adagio skrev:

Meget mærkeligt.

For lærerne gik det galt i forbindelse med den konflikt der var for et år eller to siden, de havde i den grad brug for en bedre marketingsafdeling, de solgte deres sag helt vanvittigt dårligt og fremstod som forkælede og forstokkede.

Det var da også galt, før vi blev lock-outet.

Ok, træls. Jeg synes I gør det godt. Men Anders Bondo er altså lidt irriterende at høre på.

Han er lidt en helt for mig. Han slås for os.
Men han kan nok godt lyde træls.
1
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3095

Indlægaf Rakel » 19. mar 2016, 15:09

Skumfidusen skrev:
Velvet-Goldmine skrev:
Angelina skrev:Markedskræfter naturligvis

Jeg er i øvrigt pænt overrasket over at sosu assistenterne får knap 30.000 i løn som nyuddannede, jeg synes folk siger det er et lavtlønsjob?! Men jeg tør da absolut ikke sige de får for meget, for den mængde røde kort tror jeg ikke lige magter.

Men nej, generelt synes jeg ikke at nogle er for højtlønnede - eller jo, alle der har højere løn end mig, hvilket vil sige alt fra SU modtagere og opefter - men det er blot ren misundelse :D

Det er så heller ikke korrekt :-)

En Sosu får omkring 21.000 som nyuddannet, og her kan du se nogle gennemsnit (efter flere års erfaring):
http://xn--ln-lka.info/sosu-assistent-l%C3%B8n

Jeg er selv sygeplejerske, og min startløn var på hele 23.000,- efter 4 års uddannelse.

Jeg kan huske under konflikten hvor der blev fremturet at sygeplejersker tjente lige så meget som ingeniører, så derfor skulle de bare lade være med at brokke sig over deres løn. Problemet med denne udregning var bare, at man gik ud fra alle de tillæg som en spl. i aften/nat/weekend ville få, og ingeniørens løn var kun ud fra man-fre. i dagtimer.
Som lavtlønnet bliver man nødt til at hive nogle ekstra kroner hjem ved at arbejde skævt. Jeg har en ok løn nu, men det er kun fordi jeg arbejder hver anden weekend fra fredag til søndag kl. 14.45 - 23.00
Det er der så heller ikke mange der gider.

Står der noget om hvorvidt der omregnes til sammenlignelige størrelser? Sosu'er og sygeplejersker bliver jo ansat i det offentlige, hvor der er betalt frokostpause og andre fordele og det er ikke tilfældet for privatansatte. Det er muligt der omregnes, så bruttotallene reelt er sammenlignelige og det kan øge lønnen ret meget hvis den offentligt ansatte får 14% i pension og arbejder 8% færre timer og har en ferieuge mere.

Betalt frokostpause er en joke for alle sosu/spl jeg kender. Det er simpelthen arbejdstid som resten af vagten.

Jeg gik fra afd, da jeg havde selvbetalt frokost = pause og fik spist. I dag får jeg aldrig spist eller holdt pauser. Det er ikke vanvittigt konstruktivt i længden.
Det har jeg i øvrigt søgt om igen - at betale min frokost selv = kunne gå fra huset. Så må vi se, hvad ledelsen siger til det.
1
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 260
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 2098

Indlægaf Pjeps » 19. mar 2016, 18:18

Rakel skrev:
Skumfidusen skrev:
Velvet-Goldmine skrev:

Jeg er i øvrigt pænt overrasket over at sosu assistenterne får knap 30.000 i løn som nyuddannede, jeg synes folk siger det er et lavtlønsjob?! Men jeg tør da absolut ikke sige de får for meget, for den mængde røde kort tror jeg ikke lige magter.

Men nej, generelt synes jeg ikke at nogle er for højtlønnede - eller jo, alle der har højere løn end mig, hvilket vil sige alt fra SU modtagere og opefter - men det er blot ren misundelse :D

En Sosu får omkring 21.000 som nyuddannet, og her kan du se nogle gennemsnit (efter flere års erfaring):

Jeg er selv sygeplejerske, og min startløn var på hele 23.000,- efter 4 års uddannelse.

Jeg kan huske under konflikten hvor der blev fremturet at sygeplejersker tjente lige så meget som ingeniører, så derfor skulle de bare lade være med at brokke sig over deres løn. Problemet med denne udregning var bare, at man gik ud fra alle de tillæg som en spl. i aften/nat/weekend ville få, og ingeniørens løn var kun ud fra man-fre. i dagtimer.
Som lavtlønnet bliver man nødt til at hive nogle ekstra kroner hjem ved at arbejde skævt. Jeg har en ok løn nu, men det er kun fordi jeg arbejder hver anden weekend fra fredag til søndag kl. 14.45 - 23.00

Står der noget om hvorvidt der omregnes til sammenlignelige størrelser? Sosu'er og sygeplejersker bliver jo ansat i det offentlige, hvor der er betalt frokostpause og andre fordele og det er ikke tilfældet for privatansatte. Det er muligt der omregnes, så bruttotallene reelt er sammenlignelige og det kan øge lønnen ret meget hvis den offentligt ansatte får 14% i pension og arbejder 8% færre timer og har en ferieuge mere.

Betalt frokostpause er en joke for alle sosu/spl jeg kender. Det er simpelthen arbejdstid som resten af vagten.

Jeg gik fra afd, da jeg havde selvbetalt frokost = pause og fik spist. I dag får jeg aldrig spist eller holdt pauser. Det er ikke vanvittigt konstruktivt i længden.
Det har jeg i øvrigt søgt om igen - at betale min frokost selv = kunne gå fra huset. Så må vi se, hvad ledelsen siger til det.

Jeg ville godt nok også ønske at jeg kunne forlade afdelingen i 29 minutter hver dag , det er som regel stående taffel og en bid af en mad når der tid. Er holdt op med at tage noget med der skal spises med en gaffel, det tager for lang tid.
0
:ninja:
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3095

Indlægaf Rakel » 19. mar 2016, 18:29

Pjeps skrev:
Rakel skrev:
Skumfidusen skrev:
Velvet-Goldmine skrev:

Jeg ville godt nok også ønske at jeg kunne forlade afdelingen i 29 minutter hver dag , det er som regel stående taffel og en bid af en mad når der tid. Er holdt op med at tage noget med der skal spises med en gaffel, det tager for lang tid.

Hvis man når dertil at få madpakken frem. Det er sjældent, at jeg gør. Der er altid et eller andet akut, lægebesøg eller whatever og vupti - en dag uden pauser eller mad. Jeg betaler gerne selv min pause mod 1/2 time uden telefon på mig. I praksis møde en 1/2 time før (hvad jeg i praksis gør alligevel 4 ud af 5 dage = 1/2 times dagligt overarbejde). Nu må vi se, om jeg får lov, men det vil gå lige op, så formentligt.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 702

Indlægaf Tux » 23. mar 2016, 06:34

Det er muligt jeg er naiv, men det er mig en gåde hvordan nogen af jer finder jer i ikke at have tid til frokost og pauser i det hele taget. I det længere løb er det da den direkte vej til at gå ned med flaget :(

Selvfølgelig kan der være ekstraordinært travlt, men hvis det er reglen og ikke undtagelsen er det meget bekymrende..

.. Jeg er i øvrigt heller ikke en af dem, der råber op om hvor uretfærdigt det er, at jeg selv skal betale min frokostpause.
0

Tilbage til "Livets forhold"