Signalværdi?

Overvejer du at få lavet (endnu) en tatovering, eller få et stykke metal igennem kroppen, er det her du kan dele det.
hyben
Kort karma: 5
Likede indlæg: 25

Re: Signalværdi?

Indlægaf hyben » 22. mar 2016, 12:15

Jeg synes det er besynderligt, hvordan man kan foretage et valg i visheden om at det valg skal holde resten af ens liv. For mig er det logisk at man ændrer stil med alderen og at det man synes var sejt og flot som 18-årig ser lettere træls ud, når man er 58. Jeg er generelt slet ikke til tatoveringer - som en anden skrev har jeg til gode, at se en tatovering, som jeg synes var pæn.

Hvis det er små tatoveringer på steder, der oftest er tildækket, tænker jeg ikke over det og ser dem selvfølgelig heller ikke.

Om dem med de mange synlige tatoveringer - som TS fx - tænker jeg, at de har haft det svært med noget i deres liv og derfor har behov for at dække sig til (skjule sig) eller bruge tatoveringerne som en slags kompensation. Jeg tænker, at det er lidt dumt at holde fast i livets svære ting eller perioder på den måde. Jeg tænker også, at mange fortryder deres tatoveringer før eller siden. Måske er det blot fordomme, men det er de signaler, som det sender til mig.

Det ville aldrig være diskvalificerende i forhold til at kunne varetage pasning af mine børn. Jeg ville ikke koble det sammen med mangel på faglige kompetencer eller være nervøs for at børnene blev smittet med en tatoveringsbacille :-)
0
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 305
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2537

Indlægaf Rikke » 22. mar 2016, 19:17

hyben skrev:Om dem med de mange synlige tatoveringer - som TS fx - tænker jeg, at de har haft det svært med noget i deres liv og derfor har behov for at dække sig til (skjule sig) eller bruge tatoveringerne som en slags kompensation. Jeg tænker, at det er lidt dumt at holde fast i livets svære ting eller perioder på den måde. Jeg tænker også, at mange fortryder deres tatoveringer før eller siden. Måske er det blot fordomme, men det er de signaler, som det sender til mig.

Jeg kan intet gøre ved andres generelle holdning til tatoveringer, eller de tanker, som andre får, når de ser mine - jeg vil bare lige præcisere noget her :)

Jeg holder ikke mig selv fast i svære ting eller perioder med mine tatoveringer, nok nærmere tværtimod. De er en hyldest til mig selv for at have overkommet dem. Når jeg ser på dem tænker jeg, at jeg kraftedme er sej. Tænk at jeg stadig står op efter at have overlevet min barndom og som voksen at have begravet to børn, som jeg fik med en mand, der pludseligt stod med en kræftdiagnose efter at vi (endelig) havde fået et levende barn. Jeg bliver stolt af mig selv, og hvis de fastholder mig i noget som helst, så er det netop i dét :)
11
:whip:
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 40
Likede indlæg: 749

Indlægaf BlueBunny » 22. mar 2016, 20:34

Rikke skrev:
hyben skrev:Om dem med de mange synlige tatoveringer - som TS fx - tænker jeg, at de har haft det svært med noget i deres liv og derfor har behov for at dække sig til (skjule sig) eller bruge tatoveringerne som en slags kompensation. Jeg tænker, at det er lidt dumt at holde fast i livets svære ting eller perioder på den måde. Jeg tænker også, at mange fortryder deres tatoveringer før eller siden. Måske er det blot fordomme, men det er de signaler, som det sender til mig.

Jeg kan intet gøre ved andres generelle holdning til tatoveringer, eller de tanker, som andre får, når de ser mine - jeg vil bare lige præcisere noget her :)

Jeg holder ikke mig selv fast i svære ting eller perioder med mine tatoveringer, nok nærmere tværtimod. De er en hyldest til mig selv for at have overkommet dem. Når jeg ser på dem tænker jeg, at jeg kraftedme er sej. Tænk at jeg stadig står op efter at have overlevet min barndom og som voksen at have begravet to børn, som jeg fik med en mand, der pludseligt stod med en kræftdiagnose efter at vi (endelig) havde fået et levende barn. Jeg bliver stolt af mig selv, og hvis de fastholder mig i noget som helst, så er det netop i dét :)

Al respekt og medfølelse for det du har gennemlevet, men jeg synes sådan set du bekræfter den anden debattør. Du nævner livets svære øjeblikke, og sejren af disse.
1
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 22. mar 2016, 20:42

BlueBunny skrev:
Rikke skrev:

Al respekt og medfølelse for det du har gennemlevet, men jeg synes sådan set du bekræfter den anden debattør. Du nævner livets svære øjeblikke, og sejren af disse.

Jeg synes der er ret stor forskel på at fastholde sig selv i det svære - og at hylde sig selv for sejren :)
3
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 40
Likede indlæg: 749

Indlægaf BlueBunny » 22. mar 2016, 20:48

Rikke skrev:
BlueBunny skrev:
Rikke skrev:

Jeg synes der er ret stor forskel på at fastholde sig selv i det svære - og at hylde sig selv for sejren :)

Ok, en sejr referer til en vunden kamp. Så du tænker jo på kampen. Og fastholder dig dermed i denne. Du kan vel ikke tænke på sejren uden tankerne strejfer resten?

Jeg ser ikke noget forkert i dette. I min optik bekræfter det blot den anden debattør, selv om jeg kan forstå du ønsker at afkræfte.
1
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 22. mar 2016, 20:51

Jo jo, kamp har der været. Men jeg ser mere mig selv, som hende der stadig står, end hende der kæmpede.
Det er ikke fordi jeg vil afkræfte noget, men blot en præcisering af at min vinkel ikke er at bekræfte mig selv i selve kampen, men mere at jeg sejrede :)
1
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 15. maj 2016, 18:46

Nå, men nu har det jo været godt vejr i noget tid, så næsten alt har været synligt. Jeg er ikke blevet kaldt til tjenstlig samtale endnu :D
7
Brugeravatar
Prosperity74
Kort karma: 28
Likede indlæg: 241

Indlægaf Prosperity74 » 17. maj 2016, 21:33

Jeg synes ikke, at det sender negative signaler. Der er også nogle af pædagogerne i min søns børnehave der har tatoveringer og det kan jeg ikke se noget problem i :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Brugeravatar
Hurrze
Kort karma: 42
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 332

Indlægaf Hurrze » 17. maj 2016, 22:20

Synes det er dumt at nogle tror at man er en bestemt type fordi man har nogle betestemte tatoveringer, eller bare tatoveringer i det hele taget. Man kan sagtens være en sød og rar og god person, selvom man har tatoveringer, også selvom man har tatoveringer der kunne signalere voldsommere ting. Jeg har 2 tatoveringer bla en stor på min venstre skulder, med en fe og stjerner samt tekst. Har planer om 4-5 stykker mere. Selv hvis du så havde dødningehoveder som tatoveringer eller andet lignende, ville jeg ikke blive skræmt. Mange er alt for hurtige til at dømme på bla. Ting som tatoveringer. Hvilke tatoveringer man har siger ikke nødvendigvis noget om hvem man er som person, så synes det er dumt at nogle dømmer folk på noget som det. Nu har jeg ikke børn, men ville absolut intet have imod at sende mine fremtidige børn i instuation med pædagoger der har tatoveringer uanset hvad det var :) ville først blive bekymret i forhold til hvis man kan mærke personen ikke er rar eller lignende... Dømmer aldrig på udseende, og det burde folk i det hele taget ikke gøre :) :)
2
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
Ea_m
Kort karma: 7
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 101

Indlægaf Ea_m » 24. maj 2016, 08:54

Altså for mig sender tatoveringer et signal præcist ligesom det tøj du ifører dig eller de smykker du tager på.
Og så må folk kalder mig fordomsfuld men for mig sender store synlige tatoveringer et uheldigt signal, det er nok baseret på at de mennesker jeg kender der har mange og synlige tatoveringer i min verden ikke er guds bedste eller klogeste børn for nu at bruge sådan et udtryk. Derfor synes jeg også at mange og store tatoveringer sender et uheldigt signal, og der er 1.000 eksempler dig ikke passer ind i mit billede af verden, men min ærlige holdning er at det sender et uheldig signal. Dermed ikke sagt at du ikke kan være den mest kompetente pædagog eller læge eller hvad som helst, men mit første indtryk af dig vil hælde til den negative side. Hvis vi så snakker sammen (hvilket vi jo nok ville gøre) finder jeg ud af at du er en dejlig person. Men min ærlige holdning er at første indtrykket af folk med store synlige tatoveringer hælder til den negative side.
Og som der er en anden der nævner så er der visse faggrupper hvor at store synlige tatoveringer ikke passer ind, netop som at visse former for påklædning ikke ville gøre det og derfor ville jeg opfatte dem som useriøse da de ikke udviser forståelse for situationen de befinder sig i.
Så ja jeg er fuld af fordomme men hvorfor er mine fordomme overfor folk med tatoveringer mere forkerte eller rigtige end folk der synes jeg er en tilknappet snerpe fordi jeg har mine holdninger?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10153

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. maj 2016, 09:15

Ea_m skrev:Altså for mig sender tatoveringer et signal præcist ligesom det tøj du ifører dig eller de smykker du tager på.
Og så må folk kalder mig fordomsfuld men for mig sender store synlige tatoveringer et uheldigt signal, det er nok baseret på at de mennesker jeg kender der har mange og synlige tatoveringer i min verden ikke er guds bedste eller klogeste børn for nu at bruge sådan et udtryk. Derfor synes jeg også at mange og store tatoveringer sender et uheldigt signal, og der er 1.000 eksempler dig ikke passer ind i mit billede af verden, men min ærlige holdning er at det sender et uheldig signal. Dermed ikke sagt at du ikke kan være den mest kompetente pædagog eller læge eller hvad som helst, men mit første indtryk af dig vil hælde til den negative side. Hvis vi så snakker sammen (hvilket vi jo nok ville gøre) finder jeg ud af at du er en dejlig person. Men min ærlige holdning er at første indtrykket af folk med store synlige tatoveringer hælder til den negative side.
Og som der er en anden der nævner så er der visse faggrupper hvor at store synlige tatoveringer ikke passer ind, netop som at visse former for påklædning ikke ville gøre det og derfor ville jeg opfatte dem som useriøse da de ikke udviser forståelse for situationen de befinder sig i.
Så ja jeg er fuld af fordomme men hvorfor er mine fordomme overfor folk med tatoveringer mere forkerte eller rigtige end folk der synes jeg er en tilknappet snerpe fordi jeg har mine holdninger?

Jeg respekterer din holdning og er enig så langt, at tatoveringer ikke er neutrale. I lige det her tilfælde undrer jeg mig dog samtidig over, at du ville associere en mellemleder i en institution med "ikke Guds bedste eller klogeste børn". Hvordan skulle man blive ansat i en børnehave, hvis man havde en blakket fortid eller var smådum?
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 28
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 387

Indlægaf Anlewi » 24. maj 2016, 09:33

Jeg er selv pædagog og jeg tænker at så længe det ikke er tatoveringer der afspejler religiøse, politiske, banderelateret eller seksuelle ytringer, så er der ingen problem
0
:love: lige børn leger godt - skæve børn har det sjovere :love:
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Kort karma: 21
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 361

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 24. maj 2016, 09:55

Selvom jeg selv er temmelig tatoveret, så har jeg stadig forudindtagede holdninger til tatoverede mennesker. Jeg mener ikke man er et dårligere menneske, men jeg tænker helt klart anderledes om personen, end hvis vedkommende ikke havde tatoveringer. Det kan også være positivt. Hvis jeg ikke forventede at en person var tatoveret, kan jeg nærmest føle at jeg har mere forståelse for personen, eller vi er mere på bølgelængde. Så helt ligegyldigt er det åbenbart ikke for mig.
Jeg arbejder selv i et miljø hvor jeg ikke synes det altid er helt passende med tatoveringer, og selv en dag som i dag, hvor det er pænt hedt, der går jeg rundt i skjorte med lange ærmer, fordi jeg ikke har lyst til at signalere det som jeg mener tatoveringer signalerer. Især ikke hvis jeg har møder med folk udefra.

Men det betyder selvfølgelig noget hvad man har tatoveret og hvor. Folk med tatoveringer på halsen eller hænderne skal nok bruge lidt ekstra tid på at skyde mine fordomme ned.
Senest rettet af NejJegErIkkeAsiat 24. maj 2016, 10:00, rettet i alt 3 gange.
0
Brugeravatar
Ea_m
Kort karma: 7
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 101

Indlægaf Ea_m » 24. maj 2016, 09:57

DetSorteCirkus skrev:
Ea_m skrev:Altså for mig sender tatoveringer et signal præcist ligesom det tøj du ifører dig eller de smykker du tager på.

Jeg respekterer din holdning og er enig så langt, at tatoveringer ikke er neutrale. I lige det her tilfælde undrer jeg mig dog samtidig over, at du ville associere en mellemleder i en institution med "ikke Guds bedste eller klogeste børn". Hvordan skulle man blive ansat i en børnehave, hvis man havde en blakket fortid eller var smådum?

De mennesker jeg kender. Jeg kender ikke TS. Jeg ved at mange og store tatoveringer ikke er ensbetydende med at du er mindre bemidlet eller ikke kan opfører dig ordenligt, men sådan har det nu engang været i min omgangskreds så langt tilbage jeg kan huske, derfor forbinder jeg automatisk store og mange tatoveringer med de ting, også selvom jeg ved det ikke nødvendigvis er tilfældet. Lige præcis derfor forsøger jeg også at lade være med at dømme folk ud fra hvad de har på eller deres udseende generelt. Men selvom jeg logisk set ved at det ikke er sådan verden hænger sammen kan jeg alligevel ikke lade være med at få et negativt signal.
0
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 17
Likede indlæg: 252

Indlægaf Jasmin » 10. jul 2016, 11:17

Med hensyn til signalværdi, som vil det altid være modtageren som tolker budskabet.
Personligt syntes jeg at TS´s tatoveringer er for dominerende på en kvindekrop, men jeg ville da aldrig sætte hende i en bås alene ud fra hendes tatoveringer.

Min kæreste går meget op i nordisk mytologi og vikinger. Han har en del tatoveringer som er nordisk inspireret og får da en gang imellem spørgsmålet om han er nynazist. Jeg har selv en arabisk tekst tatoveret på hoften og jeg er da også blevet spurgt om det er et koranvers, hvilket det ikke er.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789

Tilbage til "Kropsudsmykning"