Signalværdi?

Overvejer du at få lavet (endnu) en tatovering, eller få et stykke metal igennem kroppen, er det her du kan dele det.
HappyHippo
Kort karma: 48
Likede indlæg: 717

Re: Signalværdi?

Indlægaf HappyHippo » 11. mar 2016, 20:31

Nej, flere pædagoger i vores institution har tatoveringer, og det hsr jeg aldrig tænkt over. Mine børn har med garanti ikke :)

Så længe tatoveringerne ikke er voldelige og seksuelle er det fint med mig.
0
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 11. mar 2016, 20:38

Så længe du er engageret i dit job, ville jeg være fløjtende ligeglad.

I der synes, det sender dårlige signaler - gider I uddybe? Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan en ikke-symbolladet tegning på huden kan vinde over en egentlig vurdering af personen? At man måske ikke er fan af tatoveringer i privat regi, kan jeg sagtens forstå, men at det ligefrem påvirker opfattelsen af en pædagog, har jeg svært ved at forstå. Der er SÅ mange andre ting, der ville stå på min liste over væsentlige apekter hos folk, der skulle passe mit barn.

Edit: at kalde det "vinde over" er nok så meget sagt, men så påvirke. Same same for mig.
10
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 785

Indlægaf Bimmerdyret » 11. mar 2016, 21:02

Krølle skrev:Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan en ikke-symbolladet tegning på huden kan vinde over en egentlig vurdering af personen? At man måske ikke er fan af tatoveringer i privat regi, kan jeg sagtens forstå, men at det ligefrem påvirker opfattelsen af en pædagog, har jeg svært ved at forstå.

For mange med tatoveringer er der ikke tale om ikke-symbolladet tegning på huden - faktisk siger de fleste med tatoveringer at det netop er deres tatoveringer der viser hvem de egentlig er. Er det så underligt at folk ser sådan på folk med tatoveringer??
For mig er der ikke nogen forskel på om det er en pædagog eller en ingeniør.
Men man kan nu altså ikke forvente 100% indsigt fra andre i at en gummiand på højre skulder nødvendigvis er logisk i forhold til den tatoveredes selvværd/identitet :) Andre udtrykker det på andre måder.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 11. mar 2016, 21:08

Animi skrev:
Bimmerdyret skrev:
Animi skrev:Hvor er de dog fine dine tatoveringer :love:
Og nej, synes ikke det sender et dårligt signal - så længe tatoveringer ikke er af stødende karakter som A_F beskriver kan jeg ikke se problemet i det :)

Det eneste "problem" jeg har haft med min tatovering da jeg arbejde i en børnehave, var at det ikke lød så overbevisende når jeg sagde til børnene at de ikke måtte tegne på sig selv for "Jamen, hvorfor må du så godt???" :lol:

Hæ... det kan jeg så berolige dig med at alle børn gør pædagog med tatoveringer eller ej.
Men forstår godt dit "dilemma"

Jeg plejer også bare at sige at jeg må alt, fordi jeg er voksen :cool: Og at når de er fyldt 18 må de tegne på sig selv, lige så tosset de vil :lol:

Og den "onde" pædagog kunne mumle noget med at jo ældre man er, desto pænere er tegningerne :lol:

:gruble: meeeeen... efter 10 år kunne en Gitte 3,5 år vel godt gå som en retro udgave af Poul Pava :lol:
1
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 11. mar 2016, 21:10

Bimmerdyret skrev:
Krølle skrev:Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan en ikke-symbolladet tegning på huden kan vinde over en egentlig vurdering af personen? At man måske ikke er fan af tatoveringer i privat regi, kan jeg sagtens forstå, men at det ligefrem påvirker opfattelsen af en pædagog, har jeg svært ved at forstå.

For mange med tatoveringer er der ikke tale om ikke-symbolladet tegning på huden - faktisk siger de fleste med tatoveringer at det netop er deres tatoveringer der viser hvem de egentlig er. Er det så underligt at folk ser sådan på folk med tatoveringer??
Men man kan nu altså ikke forvente 100% indsigt fra andre i at en gummiand på højre skulder nødvendigvis er logisk i forhold til den tatoveredes selvværd/identitet :) Andre udtrykker det på andre måder.

Jeg mener symbolladet som i objektivt symbolladet, hvis man da kan sige det - a la klare politiske el.l. budskaber.

Jeg er med på, at tatoveringer oftest har symbolværdi for ejeren, men det er sådan set ligegyldigt for mig. Det er stadig bare en tegning på huden, og jeg er ligeglad med, om folk anskaffer sig symbolkunst til væggene eller huden. Det er privat og angår ikke mig, så længe pågældende kunst ikke udtrykker klare symbolværdier, der er i strid med mit grundlæggende værdisyn.
4
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2334

Indlægaf Studsgaard » 11. mar 2016, 21:12

Jeg forstår ikke dem der i denne tråd skriver det sender en uheldig signalværdi. Men ikke uddyber det? Jeg forstår ikke hvad uheldigt der er ved det.
I dag syntes jeg tatoveringer er så normale, at de ses på alle mulige slags mennesker i alle forskellige lag i samfundet.

Til trådstarter, hvis du var pædagog i mine børns institutioner ville jeg ikke tænke andet end de er flotte. Og skulle jeg finde på at kommentere på dem, ville det være positivt.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 11. mar 2016, 21:20

Krølle skrev:
Bimmerdyret skrev:

Jeg mener symbolladet som i objektivt symbolladet, hvis man da kan sige det - a la klare politiske el.l. budskaber.

Jeg er med på, at tatoveringer oftest har symbolværdi for ejeren, men det er sådan set ligegyldigt for mig. Det er stadig bare en tegning på huden, og jeg er ligeglad med, om folk anskaffer sig symbolkunst til væggene eller huden. Det er privat og angår ikke mig, så længe pågældende kunst ikke udtrykker klare symbolværdier, der er i strid med mit grundlæggende værdisyn.

Må være dig svar skyldig - for aner hat om tatoveringer, og fabulerer blot over hvad dem jeg kender med tatoveringer har sagt om dette og hint. Jeg kan slet ikke relatere til det med tatoveringer og årsag, fordi det er så langt fra min personlighed, selvfølelse mm.

Jeg hører tit "brok" over at det "altzå ikke bare er en tegning på huden" - så derfor ser jeg det netop ikke som bare sådan pg dermed at tatoveringer netop ER symbolladet.

Mht det private - hvis de mener det er privat - så ved de sgu også godt hvor de skal placere dem ;)
0
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 11. mar 2016, 21:29

Jeg synes, tatoveringer, faktisk særligt det der meget farverige og omfangsrige look, efterhånden er blevet så mainstream, at det ikke rigtigt signalerer noget længere, altså udover at bæreren så nok godt kan lide mange, store og farverige tatoveringer. Jeg ville ikke skænke det én eneste negativ tanke ift. ansvarsbevidsthed og kompetencer.
5
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 11. mar 2016, 21:31

Jeg er helt med på, at tatoveringerne oftest har stor symbolværdi for dem, der får dem. Det jeg ikke forstår er, at de - med mindre det "objektivt" er stærke symboler - kan vække negative følelser hos tilfældige mennesker.
3
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5910

Indlægaf Dikus » 11. mar 2016, 21:32

Jeg ved godt, det er populært at sige, man ser tatoveringer i alle samfundslag. Men nej. Det gør man ikke. Nogle steder er de skjulte, hvis de er der - og ellers typisk undtagelsen.

Mange tatoveringer ser jeg typisk kun hos folk, der er kreative og lever godt af det og/eller folk, jeg værdimæssigt ligger meget langt fra.

Dermed bliver det et signal, jeg ikke bryder mig om. Og bemærkninger ala "du må få så mange tatoveringer, du vil, når du bliver 18" ville gøre mit smil meget anstrengt. For nuvel. Det er sandt. Men det er ikke en holdning til kropsændringer, jeg ønsker, nogen tillærer mit barn.
2
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8429
Kontakt:

Indlægaf Ado » 11. mar 2016, 21:36

Det ville jeg nok ikke tænke så meget over. Ikke med dem du viser. Men hvis du havde et havnearbejdersprog og tatoveringer op ad halsen, så ville mine fordomme nok stå lidt i kø.
0
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 311
Likede indlæg: 5765

Indlægaf Animi » 11. mar 2016, 21:39

Dikus skrev:Jeg ved godt, det er populært at sige, man ser tatoveringer i alle samfundslag. Men nej. Det gør man ikke. Nogle steder er de skjulte, hvis de er der - og ellers typisk undtagelsen.

Mange tatoveringer ser jeg typisk kun hos folk, der er kreative og lever godt af det og/eller folk, jeg værdimæssigt ligger meget langt fra.

Dermed bliver det et signal, jeg ikke bryder mig om. Og bemærkninger ala "du må få så mange tatoveringer, du vil, når du bliver 18" ville gøre mit smil meget anstrengt. For nuvel. Det er sandt. Men det er ikke en holdning til kropsændringer, jeg ønsker, nogen tillærer mit barn.

Hvis det er mit indlæg der bliver hentydet til, vil jeg gerne lige uddybe at jeg ikke kunne finde på at opfordre børn til at få tatoveringer når de er 18 år - i det jeg skrev om, har vi helt konkret talt om farvetusser :P
Senest rettet af Animi 11. mar 2016, 21:40, rettet i alt 1 gang.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 427
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6056

Indlægaf LadyFox » 11. mar 2016, 21:40

Bimmerdyret skrev:
Krølle skrev:
Bimmerdyret skrev:

Må være dig svar skyldig - for aner hat om tatoveringer, og fabulerer blot over hvad dem jeg kender med tatoveringer har sagt om dette og hint. Jeg kan slet ikke relatere til det med tatoveringer og årsag, fordi det er så langt fra min personlighed, selvfølelse mm.

Jeg hører tit "brok" over at det "altzå ikke bare er en tegning på huden" - så derfor ser jeg det netop ikke som bare sådan pg dermed at tatoveringer netop ER symbolladet.

Mht det private - hvis de mener det er privat - så ved de sgu også godt hvor de skal placere dem ;)

Men kan man så ikke sige det samme om påklædning, frisure, make up, valg af briller - altså, det er som oftest ikke bare påklædning, frisure, make up eller briller. Det er som oftest heller ikke valgt sådan helt tilfældigt.
Altså, som jeg ser det så sender alt hvad vi gør med vores udseende en eller anden form for signal, bevidst som ubevidst - men ligesom at alt tøj ikke sender det samme signal, så sender alle tatoveringer vel heller ikke det samme signal?
Altså, jeg synes det er fair nok at mene at tatoveringer er dårlig smag og den slags, men jeg kan ikke se hvorfor et lille hjerte på håndledet (f.eks.) skulle sende et signal som skulle påvirke børn negativt, eller udstråle til andre voksne at der her er tale om et menneske der ikke er i stand til at tage sigaf andre folks børn.
2
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10277

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. mar 2016, 21:40

Jeg tror, at det meget handler om, hvad man er vant til.
Jeg har selvfølgelig lagt mærke til, at tatoveringer er blevet meget mere almindelige indenfor de seneste år, men derfor er det stadig ikke noget, der bliver brugt i min venne- og familiekreds, medmindre man, i det sidste tilfælde, er subkulturel.

Jeg lægger ikke noget særligt i tatoveringer, i hvert fald ikke noget, der overskygger mit indtryk af personen bag, men jeg tror, at det, som med så mange andre ting her i livet, spiller ind, at det ikke er noget, jeg ser på mine nærmeste relationer eller selv kunne forestille mig at få lavet, og at det derfor er "noget anderledes" for mig og noget, der ligger mig fjernt, uden at jeg er ved at besvime af forargelse eller lignende. For mig er tatoveringer som dine først og fremmest et spørgsmål om æstetik, og derfor kunne det ikke falde mig ind at lade dem influere på min vurdering af din faglighed.
Senest rettet af DetSorteCirkus 11. mar 2016, 21:42, rettet i alt 1 gang.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 11. mar 2016, 21:41

Krølle skrev:Jeg er helt med på, at tatoveringerne oftest har stor symbolværdi for dem, der får dem. Det jeg ikke forstår er, at de - med mindre det "objektivt" er stærke symboler - kan vække negative følelser hos tilfældige mennesker.

Jeg kunne også godt tænke mig en uddybning, for jeg har virkelig også svært ved at relatere. Altså, tatoveringer op ad halsen eller i ansigtet vækker klart nogle negative associasioner hos mig, men blomster og cupcakes og stjerner og børnenavne og pin-up-damer i mange farver og store størrelser kan jeg med bedste evne ikke se, hvordan skulle påvirke negativt ift. bærerens hverv. Det er jo bare en stil, tænker jeg?
Jeg synes det er helt fjong at folk ikke bryder sig personligt om looket, det handler jo om smag og behag, men den slags kan man vel forhåbentligt godt abstrahere 100% fra, når man intuitivt vurderer sit barns pædagog.
6
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Kropsudsmykning"