Signalværdi?

Overvejer du at få lavet (endnu) en tatovering, eller få et stykke metal igennem kroppen, er det her du kan dele det.
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Re: Signalværdi?

Indlægaf Krølle » 11. mar 2016, 21:42

Men Dikus - selv hvis der er en overrepræsentation i nogen samfundslag fremfor andre, så siger det i sig selv (for mig) intet om det enkelte menneske. Desuden; uden at fornærme nogen pædagoger, så er de næppe socialklasse 1+ udfra den teoretiske definition. Jeg forstår simpelthen ikke relevansen ift om en pædagog "må" være tatoveret - derimod ville jeg ærligt blive skræmt, hvis Rikke gik på arbejde i DJØF-uniform, da den næppe gør sig videre godt ift at være aktiv med ungerne :genert:
5
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10293

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. mar 2016, 21:46

Krølle skrev:Men Dikus - selv hvis der er en overrepræsentation i nogen samfundslag fremfor andre, så siger det i sig selv (for mig) intet om det enkelte menneske. Desuden; uden at fornærme nogen pædagoger, så er de næppe socialklasse 1+ udfra den teoretiske definition. Jeg forstår simpelthen ikke relevansen ift om en pædagog "må" være tatoveret - derimod ville jeg ærligt blive skræmt, hvis Rikke gik på arbejde i DJØF-uniform, da den næppe gør sig videre godt ift at være aktiv med ungerne :genert:

DJØF-uniformen er faktisk lidt af en kæphest for mig, når det gælder debatter om udseende og signalværdi.
Mange siger, at fx. bankansatte er klædt, som de er, "for at være neutrale", og det er jeg overhovedet ikke enig i.
Jakkesæt (og tilsvarende til kvinder) sender i den grad signaler til mig, og jeg har i det hele taget svært ved at komme på noget tøj, der er rigtig neutralt.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 11. mar 2016, 21:58

Krølle skrev:Men Dikus - selv hvis der er en overrepræsentation i nogen samfundslag fremfor andre, så siger det i sig selv (for mig) intet om det enkelte menneske. Desuden; uden at fornærme nogen pædagoger, så er de næppe socialklasse 1+ udfra den teoretiske definition. Jeg forstår simpelthen ikke relevansen ift om en pædagog "må" være tatoveret - derimod ville jeg ærligt blive skræmt, hvis Rikke gik på arbejde i DJØF-uniform, da den næppe gør sig videre godt ift at være aktiv med ungerne :genert:

Alle mennesker må da være tatoveret det, de vil. Men for mig sender det altså nogle signaler

En pædagog med fem tatoveringer forskellige steder, ville jeg nok ikke blinke over, da det netop er forventeligt almindeligt for en del i det erhverv.

Men mange tatoveringer, der vises frem, vil skille sig anderledes ud for mig.

Jeg vil gerne påpege, min opfattelse er ytret på opfordring. I virkelighedens verden ville jeg da forhåbentlig ikke lade mig mærke med det. Men ærligt... Der er masser af voksne, der har passet mit barn, som jeg ikke har gjort den ulejlighed at diskutere pædagogik med. Enkelte har "sendt signaler" der bekymrede mig - og dem har jeg så gjort mig den ulejlighed at bedømme/lære at kende.

Ingen har endnu ved nærstudie (det lyder klart være end virkeligheden) været problematiske for mig. Og jeg er helt sikker på TS ville blive opfattet anderledes (som jeg jo opfatter hende her :D) end de signaler, jeg ville opfange i første omgang.

Men... Jeg ville have en reaktion på det. Som ikke ville komme, hvis tatoveringerne ikke var der. Der er mange. Ikke fire-fem små cup vaskes og hjerter.
3
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2964

Indlægaf JoyNips » 11. mar 2016, 22:01

Studsgaard skrev:Jeg forstår ikke dem der i denne tråd skriver det sender en uheldig signalværdi. Men ikke uddyber det? Jeg forstår ikke hvad uheldigt der er ved det.
I dag syntes jeg tatoveringer er så normale, at de ses på alle mulige slags mennesker i alle forskellige lag i samfundet

Det gør de sådan set også. Og det er netop derfor, at jeg skriver om mange og store tatoveringer. Det er dét, der gør forskellen for mig. For det er da helt normalt at se en lille tatovering på håndleddet eller et skulderblad.
Jeg har bare i det miljø, jeg færdes i, endnu til gode at se den mængde og størrelse, som trådstarter viser.
3
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 11. mar 2016, 22:07

Jeg er helt med på, at du ikke lægger tatoverede folk i benlås og udspørger dem :-D

Jeg er nok bare nysgerrig på, hvad det er for nogle negative "signaler", der tales om. Hvad er det, du potentielt tænker om folk, der har mange - i øvrigt visuelt/symbolsk harmløse - tatoveringer? Jeg har ikke svært ved at forstå, at man kan tænke "wowsa!", fordi det er anderledes end hvad man normalt møder i sin omgangskreds, men det gælder for mig en del ting. Vel at mærke uden at det er en værdiladet vurdering (udover rent æstetisk, that is)
1
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 11. mar 2016, 22:11

JoyNips skrev:
Studsgaard skrev:Jeg forstår ikke dem der i denne tråd skriver det sender en uheldig signalværdi. Men ikke uddyber det? Jeg forstår ikke hvad uheldigt der er ved det.
I dag syntes jeg tatoveringer er så normale, at de ses på alle mulige slags mennesker i alle forskellige lag i samfundet

Det gør de sådan set også. Og det er netop derfor, at jeg skriver om mange og store tatoveringer. Det er dét, der gør forskellen for mig. For det er da helt normalt at se en lille tatovering på håndleddet eller et skulderblad.
Jeg har bare i det miljø, jeg færdes i, endnu til gode at se den mængde og størrelse, som trådstarter viser.

Jeg har set my fair share, men det kræver jo ligesom, at folk smider tøjet - det skete mere i studietiden end på advokatkontoret, selvom branchen vist har et lorent rygte på det område :D

Mon det har betydning, om det er på en kvinde eller mand? Jeg synes ofte, mandlige jurster "slap afsted med det", hvorimod der var virkelig meget snak i krogene, da en kvindelig medstuderende fik lavet et farverigt full sleeve.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 11. mar 2016, 22:17

Jamen. Jeg vil tænke personen er fra et socialt belastet område, der har præget holdningen til kropsudsmykninger. Og hvad mere?

Eller at personen har gennemlevet noget traumatisk. Og hvor meget påvirker det personen?

Eller at personen er reality-typen, der synes, Linse er et forbillede.

Jeg er i øvrigt selv opvokset i et socialt belastet område. Og som det måske fremgår, har det blandt så meget andet påvirket mit syn på tatoveringer :D
1
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 311
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2553

Indlægaf Rikke » 12. mar 2016, 08:10

Interessante svar - tak for dem! :)

Jeg er også mere nysgerrig på, hvad det præcist ER for et uheldigt signal de sender, når det netop hverken er ACAB på knoerne eller tribals op og ned af halsen.

Billederne jeg viste, er jo med stort set intet tøj på. Sådan går jeg naturligvis ikke på arbejde ;)
0
:whip:
Brugeravatar
Charly
Kort karma: 52
Likede indlæg: 708

Indlægaf Charly » 12. mar 2016, 09:53

Jeg ville ikke bryde mig om at mit barns pædagog havde synlige tatoveringer med seksuelle, voldlige, racistiske og andet i den dur motiver, men ellers er jeg ligeglad, selvom jeg bestemt ikke er til tatoveringer.
0
Kan man ringe til en voksen?
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 12. mar 2016, 17:26

Jeg bryder mig ikke om tatoveringer, men jeg synes dine er uskyldige og faktisk meget fine. Men selvfølgelig sender de et signal, jeg tænker at man slet ikke får tatoveringer medmindre man ønsker at sende et signal eller fortælle en historie.

Du måtte hjertens gerne passe mine børn. De ville formodentlig komme hjem og fortælle om de fine tegninger som deres pædagog har på armene. Og derefter ville jeg gøre en indsats for at fortælle dem, at det VIRKELIG er en dårlig ide at blive tatoveret :-D også selvom det er blomster og sommerfugle.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 41
Likede indlæg: 757

Indlægaf BlueBunny » 12. mar 2016, 17:57

For mig sender tatoveringer et signal.
Alt efter hvilken type det er.
Det er de færreste jeg opfatter som dårlige signaler. Det er primært dem der er tilsigtet at vække afsky/had.

Men ellers kan det være signaler om alt fra god/dårlig smag til signaler om at de har haft det hårdt, overlevet en kamp/sygdom, har børn, har en kæreste, vil fortælle en historie.

Det er lidt de samme signaler tøj kan sende. Og det er de færreste beklædninger jeg vil dømme negativt på. Visse statesments/symboler er nej tak.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 785

Indlægaf Bimmerdyret » 12. mar 2016, 22:16

LadyFox skrev:Altså, som jeg ser det så sender alt hvad vi gør med vores udseende en eller anden form for signal, bevidst som ubevidst - men ligesom at alt tøj ikke sender det samme signal, så sender alle tatoveringer vel heller ikke det samme signal?
Altså, jeg synes det er fair nok at mene at tatoveringer er dårlig smag og den slags, men jeg kan ikke se hvorfor et lille hjerte på håndledet (f.eks.) skulle sende et signal som skulle påvirke børn negativt, eller udstråle til andre voksne at der her er tale om et menneske der ikke er i stand til at tage sigaf andre folks børn.

Klipper lige... det var meget langt.
Jeg er enig med dig i at alt hvad vi gør med vores udseende mere eller mindre er en form for signal. Men det der var issue her var at det egentlig er ligegyldigt hvilken tatovering man har, det er bare det at man har den.
Jo en hanekam kan signalere noget - men den kan jo ændres og fjernes hvilket er lidt anderledes med tatoveringer :)

Personligt bryder jeg mig ikke om tatoveringer uanset typen.
Men som jeg også har givet udtryk for tidligere i tråden, så er jeg 100% overbevist om at det ikke "smitter" børn at deres pædagoger har en tatovering eller 8 - og ja børn tegner også på sig selv om deres pædagog har tatoveringer eller ej :D
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 785

Indlægaf Bimmerdyret » 12. mar 2016, 22:19

Rikke skrev:Interessante svar - tak for dem! :)

Jeg er også mere nysgerrig på, hvad det præcist ER for et uheldigt signal de sender, når det netop hverken er ACAB på knoerne eller tribals op og ned af halsen.

Billederne jeg viste, er jo med stort set intet tøj på. Sådan går jeg naturligvis ikke på arbejde ;)

Disclaimer : ikke MIN holdning, men en der var i vores poders børnehave på et tidspunkt.
En pædagogmedhjælper, der iøvrigt var det skønneste på jord, havde en lændetatovering.
Når hun var ude med børnene i sommertiden og havde en stroptrøje på og bukkede sig ned, lænede sig frem, så sad alle poder og kiggede mere eller mindre på hendes bagparti.
Der var nogen, der mente at tatovering+placering var lettere upassende.
0
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 12. mar 2016, 22:37

Bimmerdyret skrev:
Rikke skrev:Interessante svar - tak for dem! :)

Disclaimer : ikke MIN holdning, men en der var i vores poders børnehave på et tidspunkt.
En pædagogmedhjælper, der iøvrigt var det skønneste på jord, havde en lændetatovering.
Når hun var ude med børnene i sommertiden og havde en stroptrøje på og bukkede sig ned, lænede sig frem, så sad alle poder og kiggede mere eller mindre på hendes bagparti.
Der var nogen, der mente at tatovering+placering var lettere upassende.

Huh?

Altså med mindre hun rendte rundt med en pil, der pegede ned, og et "Velkommen indenfor!", forstår jeg det ikke. Kunne man se hendes bagparti pga manglende beklædning, ville DET måske være upassende, men en ligegyldig/ikke værdiladet tatovering? I don't get it.

Der er så meget, Krøller ikke forstår.
3
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 12. mar 2016, 22:41

Jeg synes for øvrigt, betegnelsen Amager-nummerplade om en lændetatovering er fantastisk, så det er ikke fordi, jeg ikke anerkender, at visse tatoveringer er overrepræsenteret i nogle samfundsgrupper og omvendt. Det er fordømmelsen (i mangel af bedre ord) baseret på tatoveringen alene, jeg ikke forstår.
1

Tilbage til "Kropsudsmykning"