Signalværdi?

Overvejer du at få lavet (endnu) en tatovering, eller få et stykke metal igennem kroppen, er det her du kan dele det.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5900

Re: Signalværdi?

Indlægaf Dikus » 12. mar 2016, 22:46

Krølle skrev:Jeg synes for øvrigt, betegnelsen Amager-nummerplade om en lændetatovering er fantastisk, så det er ikke fordi, jeg ikke anerkender, at visse tatoveringer er overrepræsenteret i nogle samfundsgrupper og omvendt. Det er fordømmelsen (i mangel af bedre ord) baseret på tatoveringen alene, jeg ikke forstår.

Jeg har altså formuleret mig virkeligt skidt, hvis jeg er blevet tolket som en af dem, der fordømmer nogen :genert: Det er slet ikke sikkert, det er tilfældet. Men jeg skrev jo netop, at et af signalerne for mig f.eks. havde noget med socialt belastet baggrund at gøre.... Samtidig med, jeg skrev, jeg selv havde sådan en baggrund.

Netop fordi... Det for mig er et SIGNAL. Ikke grundlag for at dømme nogen for noget som helst. Og man kan altså have nok så meget med sig bagagen og være et fint og godt menneske.

Fortæller jeg mig selv :D Præcis som jeg ikke bliver en del af det bedre borgerskab eller nogen som helst fin overklasse ved ikke at være tatoveret :cool:
0
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 12. mar 2016, 22:56

Det var mere sådan en generel overvejelse afledt af forælde anonymus i omtalte børnehave :D

Jeg er helt med på, at alt, vi gør, udsender signaler, og synes faktisk, det er ret sjovt netop at lege med folks fordomme og forventninger baseret derpå. Gad vide hvad naboerne i det pæne villakvarter mon siger, hvis jeg får en ordentlig s/h half sleeve tatovering og kommer brølende i en sort Audi TT i sportsgear? De vil næppe gætte på, at den tatoverede dame i hullede jeans og uglet hår er deres nye advokat-nabo, der kommer hjem fra Kvickly med to liter økologisk sødmælk :lol:
2
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 782

Indlægaf Bimmerdyret » 12. mar 2016, 23:15

Krølle skrev:
Bimmerdyret skrev:
Rikke skrev:Interessante svar - tak for dem! :)

Jeg er også mere nysgerrig på, hvad det præcist ER for et uheldigt signal de sender, når det netop hverken er ACAB på knoerne eller tribals op og ned af halsen.

Billederne jeg viste, er jo med stort set intet tøj på. Sådan går jeg naturligvis ikke på arbejde ;)

Disclaimer : ikke MIN holdning, men en der var i vores poders børnehave på et tidspunkt.
En pædagogmedhjælper, der iøvrigt var det skønneste på jord, havde en lændetatovering.
Når hun var ude med børnene i sommertiden og havde en stroptrøje på og bukkede sig ned, lænede sig frem, så sad alle poder og kiggede mere eller mindre på hendes bagparti.
Der var nogen, der mente at tatovering+placering var lettere upassende.

Huh?

Altså med mindre hun rendte rundt med en pil, der pegede ned, og et "Velkommen indenfor!", forstår jeg det ikke. Kunne man se hendes bagparti pga manglende beklædning, ville DET måske være upassende, men en ligegyldig/ikke værdiladet tatovering? I don't get it.

Der er så meget, Krøller ikke forstår.

Jep... meget huh???
Jeg kunne ikke se noget problem.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 782

Indlægaf Bimmerdyret » 12. mar 2016, 23:17

Krølle skrev:Det var mere sådan en generel overvejelse afledt af forælde anonymus i omtalte børnehave :D

Jeg er helt med på, at alt, vi gør, udsender signaler, og synes faktisk, det er ret sjovt netop at lege med folks fordomme og forventninger baseret derpå. Gad vide hvad naboerne i det pæne villakvarter mon siger, hvis jeg får en ordentlig s/h half sleeve tatovering og kommer brølende i en sort Audi TT i sportsgear? De vil næppe gætte på, at den tatoverede dame i hullede jeans og uglet hår er deres nye advokat-nabo, der kommer hjem fra Kvickly med to liter økologisk sødmælk :lol:

:lol: :lol:
Det er nok sødmælken der bliver det store problem...Det var ikke PROMILLEmælk
0
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 12. mar 2016, 23:23

Prollemælk :love:
2
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2409

Indlægaf Joe » 12. mar 2016, 23:59

Jeg ville ikke have noget problem med det ifht at personen skulle tage vare på mit imaginære barn. Slet ikke.
Jeg ville da nok tænke mit, for jeg synes bare ikke store tatoveringer (med få undtagelser) er særligt pæne, men jeg tænker at jeg ikke behøver dele æstetisk sans med mit imaginære barns pædagog.

Jeg er forresten et af de børn, der blev "smittet" af en pædagog med tatoveringer. Flemming var pædagog på mit fritidshjem, da jeg var de der 6-8 år. Han havde en tatovering af delfiner, der svømmede rundt om armen. Den var sej. Flemming var sej.
Siden dengang vidste jeg, at jeg skulle have en tatovering, når jeg blev gammel nok. Jeg fik godt nok kun en - et sted folk sjældent ser - men det var i hvert fald min pædagog der fik mig til at tænke, at tatoveringer er fede.
0
I'm Audrey Horne, and I get what I want
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 40
Likede indlæg: 750

Indlægaf BlueBunny » 13. mar 2016, 09:19

Selv om man selv synes eet, så ændrer det ikke på at andre kan synes andet. At andre opfatter anderledes.

Det kan man af forskellige grunde vælge af se bort fra. Vælge at det er uden betydning.

Det er ens eget valg. Det ændrer bare ikke på andres opfattelse. Hvor forkert og ligegyldige man så selv synes de opfattelser er.
2
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1061

Indlægaf KinderBueno » 13. mar 2016, 09:53

Jeg er sikker på, at børnene er ligeglade. De ser tatoveringerne og registrerer dem, men de forbinder dem ikke med noget. Men derfor kan tatoveringer godt give anledning til negative konnotationer, selvom vi helt klart har bevæget os væk fra dengang, hvor tatoveringer var lig med rockervenner, vold og hælervarer.

Men kropsudsmykning sender altså signaler, synes jeg. Og man er ikke herre over, hvilken kasse, andre mennesker kommer én i, når de ser en.

Jeg ville ikke have noget som helst imod at mine børn blev passet af en pædagog med tatoveringer - tværtimod faktisk, for det leder mine tanker hen på frisindhed og lidt "rå" livserfaring. Og mine børn må gerne udsættes for diversitet og forskellige typer.

Men jeg synes ikke, de er neutrale.
2
hej hest, hestehest
Brugeravatar
Pityt
Kort karma: 213
Likede indlæg: 1644

Indlægaf Pityt » 13. mar 2016, 10:29

Jeg oplever, at nogle mennesker reagerer negativt på mine tatoveringer fordi jeg er kvinde,- altså på "kvinder bør ikke have tatoveringer på halsen"-måden. Det forstår jeg simpelthen ikke og jeg synes det er udtryk for et antikveret syn på mænd/kvinder :stoned:
Selvfølgelig sender man signaler med sine tatoveringer,- jeg synes nok bare, at medmindre man har et hagekors i panden eller lignende, er det mest af alt et relativt harmløst signal om, at man kan lide tatoveringer :lol:
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3434

Indlægaf HappyPaww » 13. mar 2016, 10:31

Tatoveringer hos pædagogisk personale er bare en afspejling af omverdenen - som så meget andet. Jeg synes da, at det er skønt at min drengs yndlingspædagog har tørklæde, at der er ikke-etniske danskere, at institutionslederen har en piercing, at der er personale med "alternativ" tøj- og hårstil osv. osv. Kan vitterligt ikke se, hvad det har at gøre med deres kompetencer som børnepassere at gøre.

Det er kun positivt, at de oplever, at mennesker ikke er ens, og at man kan se ud på mange forskellige måder, både fra naturens side og af ens eget frie valg.

Børn er skønne og umiddelbare - håber sådan at forældres snæversyn ikke smitter dem...
11
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 346
Likede indlæg: 2371

Indlægaf achillaxedprune » 13. mar 2016, 11:02

Jeg går ind for at mine børn skal lære digversitet... De skal lære, at mennesker er forskellige og ser forskellige ud. Og de skal lære at respektere de valg andre tager. Jeg tror ikke, at det er sundt for et barn at vokse op i en helt homogen befolkningsgruppe... Det er i min optik rigtig positivt, at der er nogle mennesker omkring dem, som "stikker lidt ud"... Nogen med tattoos, nogen med en anden stil og et andet udseende. At de hurtigt lærer, at det er OK at se anderledes ud end alle de andre.

Det er dog lidt anderledes for andre erhverv (min bankrådgiver skal f.eks. ikke have en masse synlige tattos)... Men for en pædagog, så ser jeg ingen problemer med de viste tegninger på kroppen. :)
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5900

Indlægaf Dikus » 13. mar 2016, 11:26

HappyPaww skrev:Tatoveringer hos pædagogisk personale er bare en afspejling af omverdenen - som så meget andet. Jeg synes da, at det er skønt at min drengs yndlingspædagog har tørklæde, at der er ikke-etniske danskere, at institutionslederen har en piercing, at der er personale med "alternativ" tøj- og hårstil osv. osv. Kan vitterligt ikke se, hvad det har at gøre med deres kompetencer som børnepassere at gøre.

Det er kun positivt, at de oplever, at mennesker ikke er ens, og at man kan se ud på mange forskellige måder, både fra naturens side og af ens eget frie valg.

Børn er skønne og umiddelbare - håber sådan at forældres snæversyn ikke smitter dem
...

Men det er jo det... Jeg foretrækker, at jeg opdrager mit barn med de værdier, jeg har. Og ikke dem, som pædagogerne har.

Jeg har heldigvis aldrig nogensinde oplevet pædagoger, der ment, det var deres opgave at opdrage min datter på en anden måde. Eller... jo... Det har jeg. Men ikke en eneste, der ikke har respekteret det, når jeg har redegjort for, hvorfor "vi skal arbejde med ditten og datten med dit barn" ikke var en option, fordi det stred mod mine værdier og ønsker til opdragelse.
0
Brugeravatar
Pityt
Kort karma: 213
Likede indlæg: 1644

Indlægaf Pityt » 13. mar 2016, 11:26

achillaxedprune skrev:Jeg går ind for at mine børn skal lære digversitet... De skal lære, at mennesker er forskellige og ser forskellige ud. Og de skal lære at respektere de valg andre tager. Jeg tror ikke, at det er sundt for et barn at vokse op i en helt homogen befolkningsgruppe... Det er i min optik rigtig positivt, at der er nogle mennesker omkring dem, som "stikker lidt ud"... Nogen med tattoos, nogen med en anden stil og et andet udseende. At de hurtigt lærer, at det er OK at se anderledes ud end alle de andre.

Det er dog lidt anderledes for andre erhverv (min bankrådgiver skal f.eks. ikke have en masse synlige tattos)... Men for en pædagog, så ser jeg ingen problemer med de viste tegninger på kroppen. :)

Bare af nysgerrighed...hvorfor synes du, at det er okay at en pædagog er tatoveret men ikke en bankrådgiver?
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 346
Likede indlæg: 2371

Indlægaf achillaxedprune » 13. mar 2016, 11:37

Pityt skrev:
achillaxedprune skrev:Jeg går ind for at mine børn skal lære digversitet... De skal lære, at mennesker er forskellige og ser forskellige ud. Og de skal lære at respektere de valg andre tager. Jeg tror ikke, at det er sundt for et barn at vokse op i en helt homogen befolkningsgruppe... Det er i min optik rigtig positivt, at der er nogle mennesker omkring dem, som "stikker lidt ud"... Nogen med tattoos, nogen med en anden stil og et andet udseende. At de hurtigt lærer, at det er OK at se anderledes ud end alle de andre.

Bare af nysgerrighed...hvorfor synes du, at det er okay at en pædagog er tatoveret men ikke en bankrådgiver?

En bankrådgiver må også gerne... Jeg ville bare vælge en, der ikke var. Ligesom en revisor, advokat og min læge helst ikke skal have mange synlige tattoveringer. Det har noget af gøre med den autoritet og seriøsitet de skal have, tror jeg. Dem der skal have en eller anden form for kontrol/bestemmelse over mit legeme og økomoni skal signalere balance, ansvarlighed og seriøsitet. Og rigtig meget af det... Ellers skal de ikke håndtere dé elementer i mit liv.

På visse områder, så foretrækker jeg DJØF-uniformen. Og det må man have gjort sig tanker om inden man vælger at udsmykke sig, hvis man er indenfor visse brancher. Og kommer det som en overraskelse, så vil jeg ikke stole på personens overblik og forståelse overfor den verden, han/hun skal agere i (til dels på mine vegne).
2
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6013

Indlægaf LadyFox » 13. mar 2016, 11:41

Dikus skrev:
HappyPaww skrev:Tatoveringer hos pædagogisk personale er bare en afspejling af omverdenen - som så meget andet. Jeg synes da, at det er skønt at min drengs yndlingspædagog har tørklæde, at der er ikke-etniske danskere, at institutionslederen har en piercing, at der er personale med "alternativ" tøj- og hårstil osv. osv. Kan vitterligt ikke se, hvad det har at gøre med deres kompetencer som børnepassere at gøre.

Børn er skønne og umiddelbare - håber sådan at forældres snæversyn ikke smitter dem
...

Men det er jo det... Jeg foretrækker, at jeg opdrager mit barn med de værdier, jeg har. Og ikke dem, som pædagogerne har.

Jeg har heldigvis aldrig nogensinde oplevet pædagoger, der ment, det var deres opgave at opdrage min datter på en anden måde. Eller... jo... Det har jeg. Men ikke en eneste, der ikke har respekteret det, når jeg har redegjort for, hvorfor "vi skal arbejde med ditten og datten med dit barn" ikke var en option, fordi det stred mod mine værdier og ønsker til opdragelse.

Men er det at opdrage at se ud på en bestemt måde, i nærheden af andre folks børn? Altså, hvis jeg havde et barn ville det være vigtigt for mig at barnet oplevede forskellighed, at folk ikke er ens, og at det er okay, og normalt. Og derfor ville det da gavne min opdragelse af barnet hvis der færdes folk med sjovt hår, med briller, med hat, store næser, andre hudfarver, anderledes tøj de steder hvor vi færdes, men jeg ville da ikke synes at det er de mennesker der ikke ligner mig der opdrager mit barn.
Men ja kan da godt se at det er problematisk hvis man gerne vil opdrage sit barn til at tro at folk er ens, eller skal se ud på en bestemt måde, men det er der forhåbentlig ikke nogle forældre der ønsker.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.

Tilbage til "Kropsudsmykning"