Signalværdi?

Overvejer du at få lavet (endnu) en tatovering, eller få et stykke metal igennem kroppen, er det her du kan dele det.
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Re: Signalværdi?

Indlægaf Karkluden » 13. mar 2016, 13:15

Marichen12 skrev:
Ado skrev:Jeg ville elske en bankrådgiver med tatoveringer. Jeg ville få fornemmelsen af at han/hun var afslappet. :D

Sådan har jeg det også :D

Jeg er i øvrigt overrasket over, at det i 2016 stadig er muligt at blive "stemplet" som "uansvarlig", "useriøs" eller det der er værre fordi man har en tatovering... :genert:

Men det er jo nok, fordi man relaterer alting til noget, man har erfaringer med. Bevidst eller ubevidst. Jeg kender nærmest ingen uden tattoes. Men de er alle små, få og diskrete. I min hjerne er det helt almindeligt, og vidner bare om ens smag og sådan.
Men dem jeg har mødt i min provinsopvækst med store og mange tattoes, mænd som kvinder, har alle været lidt.. socialklasse 5. Sad derhjemme på kontanthjælp, og brølede op om at alle de forpulede perkere tog DERES penge. Samtidig med at de selv fik 7-8 børn, som var i aflastning hver weekend. For mig er de der stooore og mange tattoes bare virkelig relateret til den type mennesker. Så når jeg ser andre med store tattoes, så er det dét, der popper op i mit hoved... Jeg har så, efter at jeg begyndte at færdes i de større byer og bo i de større byer, mødt en del, der afkræfter det, så om nogle år ser jeg måske anderledes på det, når hjernen er omprogrammeret.

Men lige nu - på trods af at jeg selv har tattoes, min mor har osv - så kobler jeg bare store og mange tattoes med noget uheldigt. :gruble:
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Marichen12
Kort karma: 289
Likede indlæg: 2038

Indlægaf Marichen12 » 13. mar 2016, 13:20

Karkluden skrev:
Marichen12 skrev:
Ado skrev:Jeg ville elske en bankrådgiver med tatoveringer. Jeg ville få fornemmelsen af at han/hun var afslappet. :D

Jeg er i øvrigt overrasket over, at det i 2016 stadig er muligt at blive "stemplet" som "uansvarlig", "useriøs" eller det der er værre fordi man har en tatovering... :genert:

Men det er jo nok, fordi man relaterer alting til noget, man har erfaringer med. Bevidst eller ubevidst. Jeg kender nærmest ingen uden tattoes. Men de er alle små, få og diskrete. I min hjerne er det helt almindeligt, og vidner bare om ens smag og sådan.
Men dem jeg har mødt i min provinsopvækst med store og mange tattoes, mænd som kvinder, har alle været lidt.. socialklasse 5. Sad derhjemme på kontanthjælp, og brølede op om at alle de forpulede perkere tog DERES penge. Samtidig med at de selv fik 7-8 børn, som var i aflastning hver weekend. For mig er de der stooore og mange tattoes bare virkelig relateret til den type mennesker. Så når jeg ser andre med store tattoes, så er det dét, der popper op i mit hoved... Jeg har så, efter at jeg begyndte at færdes i de større byer og bo i de større byer, mødt en del, der afkræfter det, så om nogle år ser jeg måske anderledes på det, når hjernen er omprogrammeret.

Men lige nu - på trods af at jeg selv har tattoes, min mor har osv - så kobler jeg bare store og mange tattoes med noget uheldigt. :gruble:

Ok, det forstår jeg også godt...og jeg har virkeligt "til gode", at møde den type mennesker som du beskriver. Alle jeg kender med store tatoveringer er helt almindelige (måske endda ekstra ressourcestærke, åh gru et træls ord) mennesker.
0
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 346
Likede indlæg: 2370

Indlægaf achillaxedprune » 13. mar 2016, 13:23

Marichen12 skrev:

Jeg synes ellers, jeg har forsøgt at være temmelig klar i spyttet, men jeg kan se, at flere misforstår... Jeg mener, at:
1) der skal være mange synlige tattooveringer (ikke bare en eller 3, der kan skjules).. Jeg har endda husket at skrive "mange synlige" hver gang fordi det netop ikke er en enkelt eller 2, der er problemet.
2) det er indenfor visse bestemte brancer... Hvor det er begrundet i, at man burde - hvis man skal repræsentere mig - være bevidst om den verden, man agerer i... Det kunne lige så vel være, at man ikke mødte op i beskidte crocs eller gummistøvler i Højesteret - klæd dig til situationen.
3) Med mindre du er den allerbedste indenfor dit felt... Så kan du se ud præcis som du vil, så længe du er 2 skridt foran alle andre.

Jeg har ikke skrevet, at man er uansvarlig og useriøs ved en enkelt tattoovering. Det må altså stå på helt egen regning, at man læser det ind i mine indlæg.
6
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 13. mar 2016, 13:25

Marichen12 skrev:Ok, det forstår jeg også godt...og jeg har virkeligt "til gode", at møde den type mennesker som du beskriver. Alle jeg kender med store tatoveringer er helt almindelige (måske endda ekstra ressourcestærke, åh gru et træls ord) mennesker.

Det hører nok også med til historien, at jeg er vokset op i et ret... Ressourcesvagt område, hvis vi skal blive i de trælse ord. Min mor var en af de få (mener det var hver 5. kun), der havde et alm. job, en uddannelse osv, og som bare boede der, fordi hun tror, hun dør, hvis hun skal eje noget som helst større end et tv... Jeg har aldrig oplevet ubehagelige ting, men der boede bare rigtig, rigtig mange af den slags mennesker, jeg beskriver, og min hjerne kobler den "type" sammen med store tats. Det er også derfor, jeg slet ikke kan med navne som Jessica, Kiki osv. Det hed alle børnene der :lol:

Men ja, efter jeg begyndte at komme meget i KBH, og så flyttede til Århus, er jeg også løsnet lidt, men ens barndomslære eller hvad man skal sige, er virkelig svær at kæmpe imod :ninja:
1
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 13. mar 2016, 13:29

achillaxedprune skrev:
Marichen12 skrev:

Jeg synes ellers, jeg har forsøgt at være temmelig klar i spyttet, men jeg kan se, at flere misforstår... Jeg mener, at:
1) der skal være mange synlige tattooveringer (ikke bare en eller 3, der kan skjules).. Jeg har endda husket at skrive "mange synlige" hver gang fordi det netop ikke er en enkelt eller 2, der er problemet.
2) det er indenfor visse bestemte brancer... Hvor det er begrundet i, at man burde - hvis man skal repræsentere mig - være bevidst om den verden, man agerer i... Det kunne lige så vel være, at man ikke mødte op i beskidte crocs eller gummistøvler i Højesteret - klæd dig til situationen.
3) Med mindre du er den allerbedste indenfor dit felt... Så kan du se ud præcis som du vil, så længe du er 2 skridt foran alle andre.

Jeg har ikke skrevet, at man er uansvarlig og useriøs ved en enkelt tattoovering. Det må altså stå på helt egen regning, at man læser det ind i mine indlæg.

Jeg kan altså godt lidt følge dig på den måde, at jeg fx forleden stod ansigt til ansigt med en forvagt (dvs en ung læge, der ikke er færdiguddannet speciallæge endnu) på en aftenvagt. Han havde hvide rastafarifletninger og en gennemsigtig hulmønstret undertrøje på sammen med sine bukser. Og så var han så tattoveret, at det kun var i selve ansigtet, jeg kunne se hans almindelige hud. Jeg kiggede lige en gang (for sådan ser lægerne i Aalborg altså ikke ud normalt :D ), men smilede så lidt, og så var vi videre, men en del af patienterne så decideret småskræmte ud.
Vi er i Nordjylland, og der var MANGE gamle mennesker på den afdeling. Og ja, han har ret til at se sådan ud. Men man kan godt overveje, om det er verdens bedste idé at have en bluse på, hvor man kan se nipples igennem og være dækket af tattoes fra kæbe til fingerspidser, når man samtidig vælger et speciale med mange ældre, konservative mennesker..
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5884

Indlægaf Dikus » 13. mar 2016, 13:31

LadyFox skrev:
Dikus skrev:
HappyPaww skrev:Tatoveringer hos pædagogisk personale er bare en afspejling af omverdenen - som så meget andet. Jeg synes da, at det er skønt at min drengs yndlingspædagog har tørklæde, at der er ikke-etniske danskere, at institutionslederen har en piercing, at der er personale med "alternativ" tøj- og hårstil osv. osv. Kan vitterligt ikke se, hvad det har at gøre med deres kompetencer som børnepassere at gøre.

Det er kun positivt, at de oplever, at mennesker ikke er ens, og at man kan se ud på mange forskellige måder, både fra naturens side og af ens eget frie valg.

Børn er skønne og umiddelbare - håber sådan at forældres snæversyn ikke smitter dem
...

Men det er jo det... Jeg foretrækker, at jeg opdrager mit barn med de værdier, jeg har. Og ikke dem, som pædagogerne har.

Jeg har heldigvis aldrig nogensinde oplevet pædagoger, der ment, det var deres opgave at opdrage min datter på en anden måde. Eller... jo... Det har jeg. Men ikke en eneste, der ikke har respekteret det, når jeg har redegjort for, hvorfor "vi skal arbejde med ditten og datten med dit barn" ikke var en option, fordi det stred mod mine værdier og ønsker til opdragelse.

Men er det at opdrage at se ud på en bestemt måde, i nærheden af andre folks børn? Altså, hvis jeg havde et barn ville det være vigtigt for mig at barnet oplevede forskellighed, at folk ikke er ens, og at det er okay, og normalt. Og derfor ville det da gavne min opdragelse af barnet hvis der færdes folk med sjovt hår, med briller, med hat, store næser, andre hudfarver, anderledes tøj de steder hvor vi færdes, men jeg ville da ikke synes at det er de mennesker der ikke ligner mig der opdrager mit barn.
Men ja kan da godt se at det er problematisk hvis man gerne vil opdrage sit barn til at tro at folk er ens, eller skal se ud på en bestemt måde, men det er der forhåbentlig ikke nogle forældre der ønsker.

Nej. Jeg forholdt mig kun til den sætning, der blev citeret. "At forældres snæversyn ikke smitter af på dem". Hvis jeg har en holdning, der opfattes som snæversynet af en pædagog, så ønsker jeg såmænd stadig selv opdrage mit barn ud fra MIT værdigrundlag og ikke den frisindede pædagogs.
4
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 13. mar 2016, 13:36

Dikus skrev:
Nej. Jeg forholdt mig kun til den sætning, der blev citeret. "At forældres snæversyn ikke smitter af på dem". Hvis jeg har en holdning, der opfattes som snæversynet af en pædagog, så ønsker jeg såmænd stadig selv opdrage mit barn ud fra MIT værdigrundlag og ikke den frisindede pædagogs.

Et godt eksempel er min pædagogstuderende kæreste, der i sin første praktik mente, at han havde ret til at fortælle et barn, at dets tøj var for "upassende" til legebrug (noget med en jerseyblazer osv).. Jeg skældte ham simpelthen ud, da han fortalte det. Det rager simpelthen ikke ham, hvad folk iklæder deres børn, medmindre barnet decideret ER forhindret i leg, og i så fald tager man det op med forældrene. Det kan han så pænt meget godt se i dag, men ja.. Det er jo HANS holdning, at børn nærmest kun bør være iklædt joggingtøj. Det sker så ikke, når vi får børn, kan jeg godt afsløre, og han skal da i hvert fald ikke overføre det til andres børn, hvis de forældre synes, at tylskørt og leggings er superduper.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 13. mar 2016, 13:37

Karkluden skrev:
Marichen12 skrev:Ok, det forstår jeg også godt...og jeg har virkeligt "til gode", at møde den type mennesker som du beskriver. Alle jeg kender med store tatoveringer er helt almindelige (måske endda ekstra ressourcestærke, åh gru et træls ord) mennesker.

Det hører nok også med til historien, at jeg er vokset op i et ret... Ressourcesvagt område, hvis vi skal blive i de trælse ord. Min mor var en af de få (mener det var hver 5. kun), der havde et alm. job, en uddannelse osv, og som bare boede der, fordi hun tror, hun dør, hvis hun skal eje noget som helst større end et tv... Jeg har aldrig oplevet ubehagelige ting, men der boede bare rigtig, rigtig mange af den slags mennesker, jeg beskriver, og min hjerne kobler den "type" sammen med store tats. Det er også derfor, jeg slet ikke kan med navne som Jessica, Kiki osv. Det hed alle børnene der :lol:

Men ja, efter jeg begyndte at komme meget i KBH, og så flyttede til Århus, er jeg også løsnet lidt, men ens barndomslære eller hvad man skal sige, er virkelig svær at kæmpe imod :ninja:

En artsfælle :D

For ja... Der ER virkelig en overrepræsentation af "mange tatoveringer" i socialt belastede områder - hvorimod de er underrepræsenteret i mere velstillede områder og professioner - som en anden skriver... læger, advokater, revisorer, økonomer og bare sådan generelt på chefgangene.

Omvendt er der også en overrepræsentation i kreative "klasser".

Og dermed bliver det altså også sådan liiiidt hult at mene, at det da ikke SIGNALERER noget. Spørgsmålet er så, om man får kodet signalet ordentligt.

I øvrigt tænker jeg også, det er ret normalt for de pæne piger, der bliver læger, advokater, revisorer, økonomer og den slags at have en lille, usynlig "se mig, jeg er vild og kan ikke sættes i bås"-tatovering. Og som det fremgår... Den tatovering har også en signalværdi for mig, når jeg ser den :fløjt:
2
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5994

Indlægaf LadyFox » 13. mar 2016, 13:47

Dikus skrev:
LadyFox skrev:
Dikus skrev:
HappyPaww skrev:Tatoveringer hos pædagogisk personale er bare en afspejling af omverdenen - som så meget andet. Jeg synes da, at det er skønt at min drengs yndlingspædagog har tørklæde, at der er ikke-etniske danskere, at institutionslederen har en piercing, at der er personale med "alternativ" tøj- og hårstil osv. osv. Kan vitterligt ikke se, hvad det har at gøre med deres kompetencer som børnepassere at gøre.

Det er kun positivt, at de oplever, at mennesker ikke er ens, og at man kan se ud på mange forskellige måder, både fra naturens side og af ens eget frie valg.

Børn er skønne og umiddelbare - håber sådan at forældres snæversyn ikke smitter dem
...

Men det er jo det... Jeg foretrækker, at jeg opdrager mit barn med de værdier, jeg har. Og ikke dem, som pædagogerne har.

Jeg har heldigvis aldrig nogensinde oplevet pædagoger, der ment, det var deres opgave at opdrage min datter på en anden måde. Eller... jo... Det har jeg. Men ikke en eneste, der ikke har respekteret det, når jeg har redegjort for, hvorfor "vi skal arbejde med ditten og datten med dit barn" ikke var en option, fordi det stred mod mine værdier og ønsker til opdragelse.

Men er det at opdrage at se ud på en bestemt måde, i nærheden af andre folks børn? Altså, hvis jeg havde et barn ville det være vigtigt for mig at barnet oplevede forskellighed, at folk ikke er ens, og at det er okay, og normalt. Og derfor ville det da gavne min opdragelse af barnet hvis der færdes folk med sjovt hår, med briller, med hat, store næser, andre hudfarver, anderledes tøj de steder hvor vi færdes, men jeg ville da ikke synes at det er de mennesker der ikke ligner mig der opdrager mit barn.
Men ja kan da godt se at det er problematisk hvis man gerne vil opdrage sit barn til at tro at folk er ens, eller skal se ud på en bestemt måde, men det er der forhåbentlig ikke nogle forældre der ønsker.

Mon ikke den sidste sætning skal tages i sammenhæng med resten af indlægget?
Og jeg ved ikke om Happypaww er pædagog, men i hvert fald opfatter jeg hendes indlæg for at være skrevet som forælder. Men jeg er i hvert fald ikke pædagog, og jeg synes også det virker snæversynet hvis man som forælder diskvalificerer en pædagog udelukkende ud fra de ting som hun nævner som eksempler før det markerede.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Marichen12
Kort karma: 289
Likede indlæg: 2038

Indlægaf Marichen12 » 13. mar 2016, 13:54

achillaxedprune skrev:
Marichen12 skrev:

Jeg kunne have skrevet "fordi man har flere store, synlige tatoveringer". Jeg har selv en grænse ved tatoveringer i ansigtet, det bliver "for meget" til min smag, men ærligt, jeg ville ikke vælge nogen fra på det grundlag. Jeg ville nok have svært ved ikke at kommentere det, men mere som en nysgerrighed eller undren. Og mht. den verden man agerer i...Well, i min verden er mange, store tatoveringer efterhånden så normalt, at selv en dommer/advokat i Højesteret for min skyld kunne have tatoverede hænder/hals...
0
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 13. mar 2016, 13:57

Dikus skrev:
Karkluden skrev:

En artsfælle :D

For ja... Der ER virkelig en overrepræsentation af "mange tatoveringer" i socialt belastede områder - hvorimod de er underrepræsenteret i mere velstillede områder og professioner - som en anden skriver... læger, advokater, revisorer, økonomer og bare sådan generelt på chefgangene.

Omvendt er der også en overrepræsentation i kreative "klasser".

Og dermed bliver det altså også sådan liiiidt hult at mene, at det da ikke SIGNALERER noget. Spørgsmålet er så, om man får kodet signalet ordentligt.

I øvrigt tænker jeg også, det er ret normalt for de pæne piger, der bliver læger, advokater, revisorer, økonomer og den slags at have en lille, usynlig "se mig, jeg er vild og kan ikke sættes i bås"-tatovering. Og som det fremgår... Den tatovering har også en signalværdi for mig, når jeg ser den :fløjt:

Jeg siger ikke, at tatoveringer ikke signalerer noget - det gør de fleste forhåbentlig. Jeg forstår bare virkelig ikke, hvorfor det i sig selv bliver opfattet negativt af tredjemand i en kontekst, hvor det er fuldstændig uvedkommende.

Blev jeg bedt om at vurdere socialklasse for folk ud fra billeder af deres kroppe, ville tatoveringer selvsagt spille ind, fordi jeg ingen andre parametre havde, og der generelt er flere tatoveringer i bund end top. Der er dog en verden til forskel på den situation og et møde med en konkret person - der er taveringen i sig selv fuldstændig ligegyldig i min vurdering.
4
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 13. mar 2016, 14:01

LadyFox skrev:
Mon ikke den sidste sætning skal tages i sammenhæng med resten af indlægget?
Og jeg ved ikke om Happypaww er pædagog, men i hvert fald opfatter jeg hendes indlæg for at være skrevet som forælder. Men jeg er i hvert fald ikke pædagog, og jeg synes også det virker snæversynet hvis man som forælder diskvalificerer en pædagog udelukkende ud fra de ting som hun nævner som eksempler før det markerede.

Måske. Men eftersom ingen har skrevet, de diskvalificerer en pædagog udelukkende på baggrund af tatoveringer - så er det lidt usammenhængende for mig.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 13. mar 2016, 14:06

Krølle skrev:
Jeg siger ikke, at tatoveringer ikke signalerer noget - det gør de fleste forhåbentlig. Jeg forstår bare virkelig ikke, hvorfor det i sig selv bliver opfattet negativt af tredjemand i en kontekst, hvor det er fuldstændig uvedkommende.

Blev jeg bedt om at vurdere socialklasse for folk ud fra billeder af deres kroppe, ville tatoveringer selvsagt spille ind, fordi jeg ingen andre parametre havde, og der generelt er flere tatoveringer i bund end top. Der er dog en verden til forskel på den situation og et møde med en konkret person - der er taveringen i sig selv fuldstændig ligegyldig i min vurdering.

Men altså... Udfordringen som forælder er jo, at man ikke altid MØDER pædagogen. Man SER ofte bare de personer, man overlader sine børn til.

Og der har jeg i hvert fald som forælder oplevet, at jeg har reageret på de signaler, jeg har opfanget og dermed SØGT at møde personen. Og der kunne mange synlige tatoveringer altså sagtens være et parameter, der gjorde, jeg fandt anledning til at vurdere den person, jeg overlader mit barn til selv og ikke blot i blind tillid til en offentlig institution.

Jeg har som sagt ikke prøvet det i praksis. Men jeg har i aller højeste grad prøvet det med andre signaler, jeg har opfanget i mit barns institution og/eller hos dets lærere.

Et eller andet sted, mener jeg faktisk ikke helt, man agerer ansvarligt som forælder, hvis man ikke forholder sig til de mennesker, der passer ens børn og reagerer på de signaler, man opfanger. Uanset, hvad de så måtte være.
0
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 13. mar 2016, 14:15

^
Dikus:
Den del kan jeg forstå, selvom jeg ikke selv ville reagere på lige præcis det signal. Så længe tatoveringen i sig selv kun udløser en "hej med dig, hvem er du"-agtig samtale og derefter er uden betydning, er det jo ikke tatoveringen i sig selv, der er med i den "rigtige" vurdering. Denne type kontakt ville jeg dog som forælder nok vælge at have med alle, der passede mit barn uanset deres udseende.

Det jeg ikke forstår er, hvis man overhovedet ikke ønsker at indgå i denne vurdering fx ved med det samme at skifte læge, undgå at engagere personen til et job eller i øvrigt bare afskriver dem på forhånd.

Jeg har ikke selv tatoveringer men har - når tanken har været der - delvist afskrevet det, fordi jeg ikke ønskede at lade placeringen af en permanent udsmykning blive dikteret af mit job, og jeg vidste godt at et half eller full sleeve ville skabe mere uro på kontoret, end jeg gad håndtere. Jeg ville "slippe afsted med det", fordi jeg var pissegod til mit job, men det har alle dage undret mig, at det skulle være så stort et issue, om man kunne ane skyggen af en tatovering under skjorten.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1827

Indlægaf Sangius » 13. mar 2016, 14:21

Velkommen til det 21. århundrede. Ærligt, alle der har et problem med mange og store tatoveringer - prøv lige at komme væk fra det tidligere årtusinde. Der er vildt, vildt mange der har en tatovering eller flere.
Min læge har full sleeves, og har også en veninde der har mange, store tatoveringer. Min veninde har det fordi hun synes det er pænt, fordi hun er glad for at tegne, og derfor tegner mange af sine tats selv.
Min mand har utallige kollegaer som har mange, store tatoveringer - endda en med tribals op og ned ad armen. Min mand er betjent.

Hvis I ikke ser disse mennesker, så må det være fordi I ikke kigger, eller fordi folk dækker deres tatoveringer til, når de skal i de finere kredse med jer. :P
3

Tilbage til "Kropsudsmykning"