Signalværdi?

Overvejer du at få lavet (endnu) en tatovering, eller få et stykke metal igennem kroppen, er det her du kan dele det.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5864

Re: Signalværdi?

Indlægaf Dikus » 13. mar 2016, 14:44

Krølle skrev:^
Dikus:
Den del kan jeg forstå, selvom jeg ikke selv ville reagere på lige præcis det signal. Så længe tatoveringen i sig selv kun udløser en "hej med dig, hvem er du"-agtig samtale og derefter er uden betydning, er det jo ikke tatoveringen i sig selv, der er med i den "rigtige" vurdering. Denne type kontakt ville jeg dog som forælder nok vælge at have med alle, der passede mit barn uanset deres udseende.

Det jeg ikke forstår er, hvis man overhovedet ikke ønsker at indgå i denne vurdering fx ved med det samme at skifte læge, undgå at engagere personen til et job eller i øvrigt bare afskriver dem på forhånd.

Jeg har ikke selv tatoveringer men har - når tanken har været der - delvist afskrevet det, fordi jeg ikke ønskede at lade placeringen af en permanent udsmykning blive dikteret af mit job, og jeg vidste godt at et half eller full sleeve ville skabe mere uro på kontoret, end jeg gad håndtere. Jeg ville "slippe afsted med det", fordi jeg var pissegod til mit job, men det har alle dage undret mig, at det skulle være så stort et issue, om man kunne ane skyggen af en tatovering under skjorten.

Jeg synes, du er ret sej, hvis du formår at have den slags samtaler med alle, du overlader dine børn til :cool:

Det med fed forstår jeg heller ikke selv. Men det skyldes nok mest af alt, at jeg synes at såvel en enkelt synlig tatovering som et shit hole af grimme tatoveringer kan signalere mange ting, der peger i hver sin retning. Og derudover, så er jeg ikke just fortaler for, at ens fortid skal definere ens fremtid.

Personligt er det så en af mine store anker ved tatoveringer... at man binder sig synligt til sin fortid... Men det er i hvert fald ikke noget at straffe folk for, hvis de f.eks har været alt muligt negativ, men har ændret sig.

Jeg kender en revisor, der har en amagernummerplade. Og det har altså ikke påvirket folks opfattelse af hendes evner. Men øhhh... jeg VED, hun har den, fordi folk fniser af hende, når hun i vanvare er kommet til at flashe den. Og ja. Mænd kan åbenbart også fnise.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5864

Indlægaf Dikus » 13. mar 2016, 14:47

Sangius skrev:Velkommen til det 21. århundrede. Ærligt, alle der har et problem med mange og store tatoveringer - prøv lige at komme væk fra det tidligere årtusinde. Der er vildt, vildt mange der har en tatovering eller flere.
Min læge har full sleeves, og har også en veninde der har mange, store tatoveringer. Min veninde har det fordi hun synes det er pænt, fordi hun er glad for at tegne, og derfor tegner mange af sine tats selv.
Min mand har utallige kollegaer som har mange, store tatoveringer - endda en med tribals op og ned ad armen. Min mand er betjent.

Hvis I ikke ser disse mennesker, så må det være fordi I ikke kigger, eller fordi folk dækker deres tatoveringer til, når de skal i de finere kredse med jer. :P

Men allerede ved "dække sine tatoveringer til", så opnår du jo også en stor del af det, anken omkring at have mange tydelige tatoveringer går på.

At betjente har tatoveringer er vel lige så overraskende som at soldater har dem :forvirret:

Når jeg ikke ser dem i min hverdag, så hænger det nok mere sammen med, at jeg oftere omgås advokater, jurister og læger end politimænd. Bortset fra, når jeg er sammen med min tatoverede familie. Som i øvrigt kommer fra socialt belastet område og generelt ikke er blandt de højest uddannede mennesker.
1
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 305
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2537

Indlægaf Rikke » 13. mar 2016, 15:00

At nogle vil skifte læge pga af tatoveringer, eller "undlade at påtale det overfor lederen" (Ja, selvom man ikke vil, så har man alligevel overvejet muligheden, men bestemt sig for at lade være) er simpelthen så langt fra hvordan jeg troede man kunne opfatte tatoveringer, som hverken er racistiske, HA-agtige, hagekors eller andet...

Selvfølgelig betyder mine tatoveringer noget for mig, men hvordan de kan opfattes som noget så negativt af andre, at de ikke ville behandles af mig, hvis jeg var læge - søge min bistand, hvis jeg var advokat - rådgive dem økonomisk, hvis jeg sad i en bank. I don´t get it.
9
:whip:
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 40
Likede indlæg: 749

Indlægaf BlueBunny » 13. mar 2016, 15:03

Sangius skrev:Velkommen til det 21. århundrede. Ærligt, alle der har et problem med mange og store tatoveringer - prøv lige at komme væk fra det tidligere årtusinde. Der er vildt, vildt mange der har en tatovering eller flere.
Min læge har full sleeves, og har også en veninde der har mange, store tatoveringer. Min veninde har det fordi hun synes det er pænt, fordi hun er glad for at tegne, og derfor tegner mange af sine tats selv.
Min mand har utallige kollegaer som har mange, store tatoveringer - endda en med tribals op og ned ad armen. Min mand er betjent.

Hvis I ikke ser disse mennesker, så må det være fordi I ikke kigger, eller fordi folk dækker deres tatoveringer til, når de skal i de finere kredse med jer. :P

Ud af dit indlæg læser jeg at fordomme i høj grad går flere veje. Den ene dømmer den anden.

Heldigvis er der rigtig mange, som efter at dømme på første hånd, prøver at være åbne og få indsigt i hvorfor andre vælger/tænker som de gør. Og så møder de hinanden. Enten holder fordommene eller man har ændret syn.

At tale om tatoveringer under eet, er lidt unuanceret. Som med kunst og musik. Noget er ok, pop, dårlig smag, god smag. Og andet er virkelig holdningspræget. Derfor kan noget været acceptabelt i visse kredse og ikke i andre. Det er sjældent et enten/eller. De fleste kan lide kunst. Smag er bare forskellig. Og sådan er det.

Hvis jeg kommer hjem til folk kigger jeg på væggene og danner mig et indtryk. Det samme når jeg ser en med tatoveringer. En med hvide vægge er mere neutral. En med billeder har en preference. En blomst er ikke bare en blomst. Ikke for mig. Den fortæller meget. Stregen, farverne, valget af blomst, placering, størrelse.

Debat-edit: en blomst er et eksempel. Jeg kan godt li' blomster :blomst:
3
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 16
Likede indlæg: 393

Indlægaf Orchidea » 13. mar 2016, 15:08

Jeg er personligt ikke til tatoveringer, men når det er sagt, er jeg fuldstændig indifferent overfor andres tatoveringer.

Om pædagogerne i min søns børnehave har tatoveringer eller ej, finder jeg ligegyldigt. Det er ikke det der vægter. Det gør vedkommendes personlighed og faglighed til gengæld.
2
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 13. mar 2016, 16:10

Nu er du da vist selv lidt fordomsfuld. Det har da intet med finere kredse at gøre. Jeg er sygeplejerske. Rimelig almindelig middelklasse vil jeg da nok sige..
Jeg ser masser af tattoes. For mig har det bare noget med smag at gøre - ligesom musik og indretning af hjemmet. Jeg synes, at Poul Pava, Dansktop-musik og fake mærkevarer-tasker er dårlig smag. Andre elsker det. Jeg kan altså fint have et rigtig godt samarbejde med og et skønt forhold til folk, der er glad for de ting. Jeg synes bare, det er dårlig smag - og hvad så? Det siger jeg jo ikke til dem.

Det samme med store og mange tattoes. Eller lægen i den gennemsigtige bluse med nipplekig. For mig er det dårlig smag, og jeg kobler det til noget, jeg personligt ikke ville associeres med. Men hvis/når jeg møder mennesker, der ikke har det på samme måde, så arbejder vi altså fint sammen for det eller er fine venner for det. De har jo bare en anden smag end mig.
Jeg har også venner, der stemmer LA, selvom jeg stemmer Ø.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1113

Indlægaf Torn » 13. mar 2016, 16:26

Rikke skrev:At nogle vil skifte læge pga af tatoveringer, eller "undlade at påtale det overfor lederen" (Ja, selvom man ikke vil, så har man alligevel overvejet muligheden, men bestemt sig for at lade være) er simpelthen så langt fra hvordan jeg troede man kunne opfatte tatoveringer, som hverken er racistiske, HA-agtige, hagekors eller andet...

Selvfølgelig betyder mine tatoveringer noget for mig, men hvordan de kan opfattes som noget så negativt af andre, at de ikke ville behandles af mig, hvis jeg var læge - søge min bistand, hvis jeg var advokat - rådgive dem økonomisk, hvis jeg sad i en bank. I don´t get it.

Jeg tænkte på det med ledelsen, fordi du selv påpegede, at ledelsen havde bemærket det.
1
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 13. mar 2016, 17:45

jeg ville i øvrigt heller aldrig ændre opfattelse af en veninde eller en kollega/børnehavepædagog/whatever jeg kendte godt, fordi han/hun pludseligt fik en stor blomst eller lignende "ikke-voldeligt" motiv. Jeg ville tænke "nå.. Ja, det synes hun/han så er pænt" og konstatere, at det ikke var min smag - fordi jeg kobler det til noget HELT andet - men jeg ville aldrig droppe en relation på baggrund af det.
Jeg dropper jo heller ikke min veninde, der lå i kø til Kählervasen, eller en dygtig pædagog, der har en fake prada.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 16
Likede indlæg: 393

Indlægaf Orchidea » 13. mar 2016, 18:07

Jeg kommer til at tænke på et program jeg så i fjernsynet for nyligt. Det jeg så af det, handlede om en britisk mand med tatoveringer og piercinger i hele fjæset. Hans problem var at han ikke kunne få et arbejde, da ingen ville ansætte ham pga hans udseende.

I den situation, må jeg indrømme at jeg oprigtigt undrer mig over, hvad pokker han havde forestillet sig. Her kan vi altså tale om at skabe en signalværdi, der afskærer ham fra rigtig, rigtig mange jobs. Den gode slutning på historien var, at han endte med at blive oplært til og få arbejde som piercer, hvor hans udseende passede rigtig godt ind, så det endte jo lykkeligt.

Han var en kende ekstrem, i forhold til tatoveringer, og han repræsenterer på i gen måde alle, der er tatoveret. Jeg er sygeplejerske og størstedelen af mine sygeplejerske kollegaer har en eller flere tatoveringer. En enkelt har tatoveringer, der dækker begge arme. Det er ikke noget, der har betydning for deres arbejde og det virker ikke som om at der er nogen som ryster på hovedet af det.

På trods af tatoveringer, er det deres faglighed og professionelle optræden, der er afgørende og sådan mener jeg også at det bør være.

Igen, jeg bryder mig ikke om tatoveringer og jeg håber inderligt at det bliver dybt umoderne igen, så mine drenge ikke ender med at lade sig tatovere. Jeg kan bestemme indtil de bliver 18, derefter er der ikke meget jeg kan stille op. Jeg håber at de ikke gør det, men når alt kommer til alt, ville det jo ikke betyde noget.
1
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 305
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2537

Indlægaf Rikke » 13. mar 2016, 18:36

Torn skrev:
Rikke skrev:At nogle vil skifte læge pga af tatoveringer, eller "undlade at påtale det overfor lederen" (Ja, selvom man ikke vil, så har man alligevel overvejet muligheden, men bestemt sig for at lade være) er simpelthen så langt fra hvordan jeg troede man kunne opfatte tatoveringer, som hverken er racistiske, HA-agtige, hagekors eller andet...

Jeg tænkte på det med ledelsen, fordi du selv påpegede, at ledelsen havde bemærket det.

"Ledelsen" (Jeg er selv 1/3 af den) havde ikke bemærket mine tatoveringer og kommenteret dem. Min leder deltog i en pause i en samtale og kommenterede, at man jo skal overveje, hvilke signaler man sender, når man har tatoveringer og viser dem.
Det har hun naturligvis ret i, det anfægter jeg ikke - men derfor kan jeg godt undre mig over, hvor negativt det kan opfattes.
0
:whip:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9141

Indlægaf Fru Sunshine » 13. mar 2016, 19:36

Min søn har et stort A på skulderbladet.
Det er første bogstav i hans lillesøsters navn, og er vigtigt for ham.

Jeg venter så på, at han får "mor" tatoveret et sted.
Det kan jeg heller ikke se den negative signalværdi i.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 12
Likede indlæg: 319

Indlægaf Myresluger » 13. mar 2016, 21:05

Jeg ville ikke dømme en pædagog som dårlig til sit fag pga. den type tatoveringer. Men jeg ville nok undre mig - ikke fordi det er en pædagog - det gør jeg lige meget hvem jeg ser med tatoveringer. Jeg synes ikke det er pænt, det er potentielt farligt og det man synes er pænt som 18 årig er man ikke nødvendigvis særlig pjattet med når man fylder 30 eller 50. Jeg ser det lidt som en autreret frisure -men en frisure man skal have resten af sit liv.

Mine børn har stillet mange også upassende spørgsmål i børnehaven, og jeg kan godt forestille mig at jeg i samtale med mit barn, om tatoveringer, i afleverings og hente situationer kunne komme til at støde den tatoverede medarbejder. Når jeg siger til mit barn, at ja det kan godt være man synes det er pænt i øjeblikket, men det går ALDRIG af, det er ikke ufarligt etc. Og jeg synes det er en rigtig dårlig ide at få en tatovering.

Jeg bryder mig ikke om tatoveringer, har kun set ganske få som jeg ikke syntes var grimme, og så er der hele sagen med manglende kontrol af farverne, allergier etc. Derfor ser jeg tatoveringer som mangel på dømmekraft. Og af samme grund undrer jeg mig på et helt andet niveau over tatoveringer end over en mærkelig/grim/uklædelig frisure, tøj eller makeup da disse ting er ret enkle at ændre på.
2
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1113

Indlægaf Torn » 13. mar 2016, 21:22

Rikke skrev:
Torn skrev:

"Ledelsen" (Jeg er selv 1/3 af den) havde ikke bemærket mine tatoveringer og kommenteret dem. Min leder deltog i en pause i en samtale og kommenterede, at man jo skal overveje, hvilke signaler man sender, når man har tatoveringer og viser dem.
Det har hun naturligvis ret i, det anfægter jeg ikke - men derfor kan jeg godt undre mig over, hvor negativt det kan opfattes.

Beklager, ikke ledelsen, men chefen. Jeg tolkede chefens stilhed og kommentar som en bekymring for signalværdien i endnu en tatovering og medregnede derfor i mit svar, at jeg som forældre eller lignende ikke ville kommentere noget over for ledelsen (chefen). Derfor overvejede jeg det.
0
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1820

Indlægaf Anilara » 14. mar 2016, 06:46

Heh.. Min kæreste har været i praktik og har arbejdet i både vuggestue og børnehave som pædagog. Han har en stor, fed edderkop og manden med leen tatoveret på armen :-D De elskede ham alle sammen, og ønskede han skulle blive der, så tænker, at chefen ingen problemer havde med de tatoveringer, på trods af de ikke umiddelbart er børnevenlige.
Børnene var i øvrigt bare nysgerrige og så kunne de få en god snak om edderkopper så de blev afmystificeret. Manden med leen sagde min kæreste dog bare var en ridder til børnene :-p

Jeg synes selv at tatoveringer er grimme - dermed også min kærestes. Og selvfølgelig signalerer de noget, men jeg dømmer ikke folk med tatoveringer hårdere end frisurer og sko. Den der med socialklasse 5... Der er det blevet modbevist så mange gange, at jeg ikke automatisk dømmer folk sådan. Der skal mere til, før jeg sætter folk i socialklasse-kasser.
1
Mumifar
Kort karma: 12
Likede indlæg: 145

Indlægaf Mumifar » 22. mar 2016, 03:39

Jeg er nok bare lidt bekymret for tendensen vedr. tatoveringer. Idag bliver man jo nærmest opfattet som kedelig og opknappet, hvis ikke man har en tatovering. En debatør mener at hun ville se det som en fordel, at hendes bankrådgiver har en tatovering da det for hende symboliserer afslappethed.
0
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.

Tilbage til "Kropsudsmykning"