Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Brugeravatar
Sol_sikken
Kort karma: 4
Likede indlæg: 60

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Sol_sikken » 14. mar 2016, 09:53

Siden jeg var teenager, har jeg været glad for navnet Nikoline.
Så da vi ventede os og fandt ud af det var en pige, havde manden intet at skulle have sagt. Færdig bum.
Han havde dog heldigvis intet imod navnet og havde vidst at det skulle barnet hedde, i mange år inden hun kom :lol:
1
Brugeravatar
Muuh
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1255

Indlægaf Muuh » 14. mar 2016, 10:00

For os var det vigtigt at navnene også passede til vores navne.

Min mands navn stammer fra den nordiske mytologi og er ikke voldsomt kendt/brugt herhjemme og da jeg også har et navn, som ikke så mange hedder. Dog er mit navn blevet mere populært med tiden.

Vi har derfor valgt at begge vores drenges navne har tilknytning til den nordiske mytologi, ældstesønnens navn noget mere kendt og udbredt end yngstemandens
1
Ved ikke at give op nåede selv sneglen Noahs ark
Brugeravatar
Lækre Arne
Kort karma: 114
Likede indlæg: 703

Indlægaf Lækre Arne » 14. mar 2016, 13:43

Vi havde seriøse problemer med at blive enige om et navn til vores søn. Han blev først navngivet da han var tre-fire måneder. Under graviditeten var vi ellers blevet enige om Charles. En af vores venner var kommet os i forkøbet og havde nappet begge vores favorit navne til sit tvillinge par (jep - that happened..) så det var det tætteste vi kunne komme på et nyt yndlingsnavn.
Desværre hadede alle i vores familier det, og vi lod os påvirke til at droppe det. Bare ikke særlig fedt at gå rundt at vide at alle hader ens navnevalg, vel? Jeg orkede ikke at skulle forsvare det utallige gange (i første runde).

Vi endte med et fint kompromis, som levede op til alle de krav vi havde.
Jeg kom desværre til at være lidt stejl på stavemåden, da vi langt om længe blev enige. Det fortryder jeg i dag, og nu har han så lige lært at stave sit eget navn, så er det næsten synd at bede ham skulle fatte at det pludselig staves anderledes :lol:. Overvejede dog at skifte det inden skolestart. Jeg er ret sikker på at faren ville være med på det :gruble:
Han hedder Oskar, og har både mit (virkelig grimme) efternavn, og sit engelske (super seje detektivnavn) fra sin far.

Holly, vores datter, fik sit navn, trods maaaaaaange (ufatteligt nedtursagtige og røvede) kommentarer. Men anden gang kunne det ikke have raget mig mindre. Aldrig i livet om jeg vil lade andres mærkelige fordomme og holdninger til navne, og skøre tro på at det bare er a-okay at kommentere negativt på, påvirke mig igen.
Vi var helt enige om navnet før vi overhovedet vidste at hun var en pige, og så vidt jeg husker rigtigt også før jeg havde en positiv test at vise, jeg vidste dog godt at jeg var gravid. Aaaany way. Vi havde meget få andre navne oppe at vende, men hun har bare aldrig heddet andet end Holly. Couldn't be different :lun:

Jeg hader i øvrigt mit eget navn. Både mit navngivne, og kæleudgaven jeg bruger til daglig. Og jeg har ønsket at ændre det siden jeg var omkring 4 år gammel. Jeg har aldrig fundet det navn jeg ønsker at skifte til, og jeg orker ikke numerologi, så indtil videre lever jeg med det på 33. år. forslag modtages ;-) Hvis mine børn nogensinde ytrer ønske om at skifte navn, vil jeg helt klart være lydhør.
1
Brugeravatar
Marichen12
Kort karma: 289
Likede indlæg: 2038

Indlægaf Marichen12 » 14. mar 2016, 13:55

Asta har jeg haft i hovedet siden jeg som barn så Asta, Basta Bum i fjernsynet. Vi har så kørt alfabet-navne (Asta, Bertram, Clara vores engel, Dina og Elvira). Der er egentlig ikke den store bagtanke med det, men jeg havde Asta, Benjamin og Clara som navnedrømme da vi mødtes og ja, så blev det til alfabet. Benjamin blev skiftet ud med Bertram, det kunne jeg bedre med pludselig og Dina kom min papmor med. Elvira var ved at blive en Eva, men Elvira groede på mig til sidst i graviditeten. Var hun blevet en dreng, var hun nok blevet en Eigil.
0
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3378

Indlægaf FruDulle » 14. mar 2016, 13:59

Lækre Arne skrev:Vi havde seriøse problemer med at blive enige om et navn til vores søn. Han blev først navngivet da han var tre-fire måneder. Under graviditeten var vi ellers blevet enige om Charles. En af vores venner var kommet os i forkøbet og havde nappet begge vores favorit navne til sit tvillinge par (jep - that happened..) så det var det tætteste vi kunne komme på et nyt yndlingsnavn.
Desværre hadede alle i vores familier det, og vi lod os påvirke til at droppe det. Bare ikke særlig fedt at gå rundt at vide at alle hader ens navnevalg, vel? Jeg orkede ikke at skulle forsvare det utallige gange (i første runde).

Vi endte med et fint kompromis, som levede op til alle de krav vi havde.
Jeg kom desværre til at være lidt stejl på stavemåden, da vi langt om længe blev enige. Det fortryder jeg i dag, og nu har han så lige lært at stave sit eget navn, så er det næsten synd at bede ham skulle fatte at det pludselig staves anderledes :lol:. Overvejede dog at skifte det inden skolestart. Jeg er ret sikker på at faren ville være med på det :gruble:
Han hedder Oskar, og har både mit (virkelig grimme) efternavn, og sit engelske (super seje detektivnavn) fra sin far.

Holly, vores datter, fik sit navn, trods maaaaaaange (ufatteligt nedtursagtige og røvede) kommentarer. Men anden gang kunne det ikke have raget mig mindre. Aldrig i livet om jeg vil lade andres mærkelige fordomme og holdninger til navne, og skøre tro på at det bare er a-okay at kommentere negativt på, påvirke mig igen.
Vi var helt enige om navnet før vi overhovedet vidste at hun var en pige, og så vidt jeg husker rigtigt også før jeg havde en positiv test at vise, jeg vidste dog godt at jeg var gravid. Aaaany way. Vi havde meget få andre navne oppe at vende, men hun har bare aldrig heddet andet end Holly. Couldn't be different :lun:

Jeg hader i øvrigt mit eget navn. Både mit navngivne, og kæleudgaven jeg bruger til daglig. Og jeg har ønsket at ændre det siden jeg var omkring 4 år gammel. Jeg har aldrig fundet det navn jeg ønsker at skifte til, og jeg orker ikke numerologi, så indtil videre lever jeg med det på 33. år. forslag modtages ;-) Hvis mine børn nogensinde ytrer ønske om at skifte navn, vil jeg helt klart være lydhør.

Derfor fortalte vi ikke hvilket navn vi ville vælge til vores søn. Eller til et forhåbentligt kommende barn. Gider ikke have andres meninger. it is what it is.
1
Whatever
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 324
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3220

Indlægaf DD_81 » 14. mar 2016, 14:07

I øvigt, så tænkte vi at Jakob og Kasper, dét kan alle sgu da stave til.
Er i klar over hvor mange mennesker der konsekvent staver disse navne med c ? :tie:

Sågar i sidste uge, da jeg skrev i en facebook opdatering i forbindelse med Jakobs fødselsdag, lykkedes det hele 7 mennesker i kommentarfeltet at stave det med c. Hurra for det.
Nu siger de begge "med K" - når de skal oplyse deres navn til nogle der skal skrive det. HIP HURRA sgu da :lol:
3
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3378

Indlægaf FruDulle » 14. mar 2016, 14:18

DD_81 skrev:I øvigt, så tænkte vi at Jakob og Kasper, dét kan alle sgu da stave til.
Er i klar over hvor mange mennesker der konsekvent staver disse navne med c ? :tie:

Sågar i sidste uge, da jeg skrev i en facebook opdatering i forbindelse med Jakobs fødselsdag, lykkedes det hele 7 mennesker i kommentarfeltet at stave det med c. Hurra for det.
Nu siger de begge "med K" - når de skal oplyse deres navn til nogle der skal skrive det. HIP HURRA sgu da :lol:

Mit fornavn kan staves med C som første bogstav og et h midt i. Både det ene og andet er mere undtagelsen en regelen. Men ret konsekvent oplever jeg at folk forventer at det er med h, eller bare skriver med h uden at spørge. Også på fb hvor det er ret svært at overse :rulle: Bruger heldigvis sjældent det navn og mit mellemnavn er tæt på umuligt at stave forkert.
0
Whatever
Marott
Kort karma: 86
Likede indlæg: 408

Indlægaf Marott » 14. mar 2016, 14:54

DD_81 skrev:I øvigt, så tænkte vi at Jakob og Kasper, dét kan alle sgu da stave til.

Den ældste tror voksne og børn konsekvent staves med "a". :stoned: hun går så i klasse med en i dag, hvor det staves med "a", så forvirringen er total, når de begge reagerer på xxxxx-a :lol:
Der er en liste over Legegrupper i skolen og hun er med i 2 grupper ser det ud til, fordi forældrene, der har planlagt grupperne, ikke havde tænkt over, at de er to med næsten ens navne.

Den lille, vi havde ikke tænkt over, at det kunne staves med "n", så vi brugte lang tid på at rette folk.
0
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1284

Indlægaf hotlips » 14. mar 2016, 16:19

Jeg ville have det var besluttet inden han kom men vi kunne simpelthen ikke blive enige.

Da han så kom stod det mellem Benjamin, Bertram Daniel og et mere jeg ikke kan huske, men det var reelt Bertram eller Benjamin det stod imellem. Efter 3 uger prøvede vi så at sige ok så dropper vi dem og finder nogen helt andre men det kunne jeg slet ikke, de 2 er alligevel så ens at han i.mit hoved var en der hed et af dem, jeg syntes bare det lød lidt for artigt men jeg har nu altid syntes det var et pænt navn.
Vi var fra starten enige om at det ikke skulle være et alle hed men et navn alle kender og det passer det meget godt med.
Han har mit efternavn, min mors og.et af mine mellemnavne,min fars efternavn. Han fik ikke mit andet mellemnavn for jeg synes selv det er for bøvlet at ha 4 navne.
0
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2393

Indlægaf Karkluden » 14. mar 2016, 18:02

Well, alle Jacob'er jeg kender, er med C, så jeg fucker det altid op, når jeg møder en med K :D

Jeg bliver i øvrigt altid stavet med ph. det er kommet indenfor de sidste 5-6 år. Jeg hedder Sofie. Det er åbenbart meget svært. Nu hedder jeg altid Sophie...
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Sol_sikken
Kort karma: 4
Likede indlæg: 60

Indlægaf Sol_sikken » 14. mar 2016, 19:55

Det sker også hele tiden for Nikoline... det staves ofte Nicoline og det irriterer bare mit øje :lol:
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 324
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3220

Indlægaf DD_81 » 14. mar 2016, 19:58

Sol_sikken skrev:

Det sker også hele tiden for Nikoline... det staves ofte Nicoline og det irriterer bare mit øje :lol:

Ja det er da vildt irriterende :D
Og endnu mere irriterende når folk faktisk lige har læst navnet, med rette stavemåde.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 98
Likede indlæg: 492

Indlægaf Marioneta » 14. mar 2016, 22:11

Min søns far foreslog navnet og jeg var med på den, da jeg allerede havde tænkt på at foreslå det. Det er et godt og simpelt navn, som kan bruges og udtales overalt i verdenen. Det er et helt normalt navn, men alligevel ikke meget brugt. Kun 52 fik navnet i 2009. da han blev født. Det har lagt stabilt på ca. 40-60 per år de sidste tyve år. Dog bliver det nok snart mere populært. 95 fik det i 2014. Men lige nu er han den eneste Erik på skolen.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 199
Likede indlæg: 1322

Indlægaf Sophies-mor » 14. mar 2016, 23:01

FruDulle skrev:

Mit fornavn kan staves med C som første bogstav og et h midt i. Både det ene og andet er mere undtagelsen en regelen. Men ret konsekvent oplever jeg at folk forventer at det er med h, eller bare skriver med h uden at spørge. Også på fb hvor det er ret svært at overse :rulle: Bruger heldigvis sjældent det navn og mit mellemnavn er tæt på umuligt at stave forkert.

Mit fornavn bliver tit forvansket...
Enten staver de det med ELSE først :sur:
Eller også, uden h. Og med z.

Jeg har også oplevet, at det sidste e, sjovt nok blev til et Æ.... :gruble:
Else med Z, og med et Æ og uden H

:puke:

(I øvrigt, så hedder alle Jakob og Kasper - i min omgangskreds - navnene med C og ikke K - det irriterer så også mit øje med de K'er dér. Manden foreslog i ramme alvor Kristian til den ældste :8: Nej tak. Christian! :D
Og nå jo, så hedder min "stedsøster" Dorte uden h... det er mig lige så "underligt" at skrive - hun er den eneste jeg kender uden h. Gudskelov har jeg kun kontakt med hende, når jeg er hos min far)
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5860

Indlægaf Smiling_Goat » 29. mar 2016, 18:57

Jeg er ikke i nærheden af at få børn, men jeg har altid været fascineret af navne. Så jeg ved godt, hvad jeg ville kalde min datter, hvis jeg fik én i dag (og helt selv bestemte.)

Jeg har altid haft et meget nært forhold til min mormor. Hun overtog en forælderrolle i min opdragelse, og hun forstod mig meget bedre end min mor nogensinde har. Min mormors hjem var mit tilflugtssted. Det eneste sted jeg følte mig rigtig tryg. Vi var utroligt ens, og ingen har haft større indflydelse på mig. Desværre kommer hun aldrig til at møde mit barn (skulle jeg få et,) så det ville betyde meget, hvis de kunne få en slags relation alligevel.
Samtidig synes jeg, at navnet er så fint og anderledes, og jeg har aldrig mødt andre end min mormor med det navn. Derfor ville jeg også føle den forbindelse, jeg søger, ved at navngive barnet det.
0

Tilbage til "Børn"