Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 307
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2547

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Rikke » 29. mar 2016, 19:19

Min datter er opkaldt efter min oldemor. Det har jeg vidst "altid" og heldigvis syntes hendes far, at det var et fint navn :)
Efternavnet var jeg lidt mere spændt på. Hvor ofte ville vi/hun blive spurgt, om hun er i familie med Brdr. Lund Madsen? Men det er blevet gjort til skamme, for den eneste, der nogensinde har spurgt ind til det er hende selv, da hun som 3-årig udbrød "Er han min SØN?!" da hun så Anders på TV :lol:
6
:whip:
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 739

Indlægaf ajnaM » 30. mar 2016, 09:09

Det vigtigste har været, at vi begge kunne lide navnene. Derudover måtte 2'erens navn gerne passe sådan nogenlunde til 1'erens.

Vi kom på dem ved, at min svigermor for længe siden nævnte, at hun gerne ville have haft, at min kæreste hed Sofus. Det var dog på det tidspunkt et meget mærkeligt navn at give sit barn, så de droppede idéen igen. Da jeg så blev gravid, nævnte min kæreste det, og vi var med det samme enige.

Herman, som lillebror hedder, er vist bare et, jeg har snappet op et eller andet sted. Vi har ikke nogen relation til navnet.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9675

Indlægaf kidkomb » 30. mar 2016, 09:28

Jeg har været forelsket i navnet Georg siden jeg var helt lille. Udtalt på dansk.
For 10 år siden mødte jeg en lille pige, der hed Saga. Det forelskede jeg mig meget i.
Så det skulle mine børn nok have heddet, hvis jeg havde fået nogen.
Mandens familie er meget til nordisk mytologi, så de ville have været noget så glade for Saga.

Nu fik min søster ingen piger, men ellers skulle hun have heddet Alice efter min mormor. Det synes jeg er et virkelig fint navn.
Min morfar hed Mogens, så det var ikke rigtig i spil :lol:
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 30. mar 2016, 14:40

Gud, jeg synes, Mogens er SÅ fint et navn, kid. Min kæreste ruller øjne af mig, mens jeg skriver det, så det får jeg nok ikke et barn, der hedder...
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Gerbilwoman
Kort karma: 51
Likede indlæg: 489

Indlægaf Gerbilwoman » 31. mar 2016, 09:13

Vores store dreng der kunne vi slet ikke blive enige om navne før han kom ud og så var han bare en Tobias :)
Vores engledreng der kom alt for tidligt, der havde vi kun fået ét navn på listen vi var enige om; Benjamin, så det blev det da han pludselig kom for tidligt og det gik skidt og han skulle døddøbes.
Vores lille pige hedder Clara Isabella, far foreslog Isabella efter kønsscanning og det var jeg enig i. Så var det vi som sædvanlig sad og så Doctor Who og vi lavede fis med at vores umulige pige næsten skulle hedde Clara istedet, så hun endte med at få begge navne da det lød ret godt sammen :genert:

Derudover har alle 3 børn fået mit mellem- og efternavn. Fordi far vil tage mit efternavn hvis vi nogensinde bliver gift :)
0
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 31. mar 2016, 09:40

Karkluden skrev:Gud, jeg synes, Mogens er SÅ fint et navn, kid. Min kæreste ruller øjne af mig, mens jeg skriver det, så det får jeg nok ikke et barn, der hedder...

Det hed min far, som var født i '53. Han var opkaldt efter sin morfar som hed Magnus, men dét, altså Magnus, "kunne man jo ikke kalde et lille barn", som min farmor sagde. De går lidt i ring, de navne der, når min generations børn, eller deres børn, får børn, er det sikkert de der 50'er og 60'er-navne som Mogens, Kurt, Knud, Ulla, Bodil osv. der er et hit :)
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Lækre Arne
Kort karma: 114
Likede indlæg: 703

Indlægaf Lækre Arne » 31. mar 2016, 10:05

Jeg havde både Kirsten, Alice og Gunilla på listen til Holly.
De navne kan vores forældregeneration virkelig heller ikke lide.
0
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 31. mar 2016, 10:13

Aima skrev:
Karkluden skrev:Gud, jeg synes, Mogens er SÅ fint et navn, kid. Min kæreste ruller øjne af mig, mens jeg skriver det, så det får jeg nok ikke et barn, der hedder...

Det hed min far, som var født i '53. Han var opkaldt efter sin morfar som hed Magnus, men dét, altså Magnus, "kunne man jo ikke kalde et lille barn", som min farmor sagde. De går lidt i ring, de navne der, når min generations børn, eller deres børn, får børn, er det sikkert de der 50'er og 60'er-navne som Mogens, Kurt, Knud, Ulla, Bodil osv. der er et hit :)

Hvis ikke det var, fordi ham der kæresten nok også skal have lidt at sige til den tid, så kunne jeg sgu godt finde på at kalde mine børn Mogens, Kurt, Grethe eller Ulla fx. Min mor DÅNER, hver gang jeg siger det.

Men ja, det er lidt sjovt med de navne. Min mormor synes, det er rædselsfuldt med alle de småbørn, der hedder Agnes, Alice, Kamma osv - for det er jo det min mormor og hendes veninder hedder, og DET kan man jo ikke kalde et barn :D
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
DenBlødeJyde
Kort karma: 78
Likede indlæg: 904

Indlægaf DenBlødeJyde » 31. mar 2016, 10:54

Jeg er ikke i nærheden af at få børn.

Men inspireret af en debattør og Kim Larsen, så håber jeg at få en pige, så hun kan hedde Molly. Jeg synes virkelig det er så fint og enkelt et navn.

Drengenavne har jeg det lidt sværere med. Det skifter meget, hvad jeg synes er pænt, men lige nu er det Eigil eller Thomas.
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 167
Likede indlæg: 891

Indlægaf Æble » 31. mar 2016, 14:26

Jeg er også vild med Molly, men det kunne min mand ikke lide, så nu hedder katten det :lol:

Min datter hedder Anna. Jeg så på Facebook at en gammel klassekammerat havde fået en datter der hed Anna og så tænkte jeg at det var da verdens smukkeste navn :love: Nun mand ville have hun skulle hedde Julie, men det havde hans mor lavet en grimasse over da hun hørte, så det endte med min favorit.

Knægtens navn har hans far bestemt efter vi gik i fem uger og ikke kunne blive enige, så gav jeg mig fordi jeg syntes det var synd at han ikke havde et navn. Det er ikke mit yndlingsnavn stadig, men nu er det jo bare ham, så er navnet ikke så vigtigt.
2
Brugeravatar
Nutellaen
Kort karma: 0
Likede indlæg: 15

Indlægaf Nutellaen » 1. apr 2016, 20:01

Vores var tæt på at blive skilsmissegrund og får vi nogensinde en pige igen, så ved jeg virkelig ikke, hvordan vi finder en fællesnævner.

Det største krav var, at navnet skulle kunne udtales nogenlunde ens på både dansk og engelsk, eftersom vi ikke bor i DK og far ikke er dansk. Så var der den detalje at vi begge har lange efternavne, og vi ville ikke belemre barnet med begge, da de ikke ville kunne være på det mest papirarbejde. Derfor blev det fars efternavn, så jeg var (endnu mere) besluttet på, at hun skulle have et skandinavisk-klingende navn, så noget af hendes danske baggrund skinnede igennem, plus det er bare de navne jeg er til.

Vi var igennem MANGE mindre flatterende forslag. Far mente at BRITTA, var det perfekte, skandinavisk-klingende navn. Andre navne han kunne lide var Samantha, Melissa og Charlotte. Jeg gav ham efternavns-kortet helt frivilligt, for at få lov til at vælge. Tror vi var igennem 50+ navneforslag fra mig, før han sagde "måske". Jeg som elskede at snakke navne, HADER det nu som pesten... I hvert fald med ham..
0
bette
Kort karma: 6
Likede indlæg: 74

Indlægaf bette » 15. apr 2016, 10:16

Vi har vist ikke gjort os så mange tanker, udover at det selvfølgelig skulle være noget vi begge kunne lide og at det skulle fungere på norsk og dansk.

Vi har en Ingrid og en Vilde.
1

Tilbage til "Børn"