Abortere den ene af tvillinger

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3461

Re: Abortere den ene af tvillinger

Indlægaf HappyPaww » 13. mar 2016, 08:23

Der er bare noget fundamentalt forkert i det... Det er lidt ligesom at abortere pga det forkerte køn, o.lign.

Nej, kan simpelthen ikke bakke op om det!
6
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10294

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. mar 2016, 08:26

Fordi fri abort, som den er indrettet i Danmark og de fleste andre lande, er et fravalg af graviditet, ikke af hvad man er gravid med.
12
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 428
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6124

Indlægaf LadyFox » 13. mar 2016, 08:28

Jeg kan heller ikke rigtig se nogen grund til at det ikke er tilladt. Altså, vi har fri abort, og derfor mener jeg at den ene grundlaget for en abort er op til den enkelte, uden at skulle stå til ansvar for andres etiske syn på sagen.
Derudover er det jo en stor mundfuld at få tvillinger, det er hårdt. Det er det jo også at få et enkelt barn, men det er jo bestemt ikke lettere at få to på en gang. Jeg forstår godt hvis det for nogen føles voldsomt, og måske for nogen føles for voldsomt, og at nogen føler at de ville kunne være en bedre forældre for et enkelt barn, fremfor tvillinger.
4
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 13. mar 2016, 08:30

DetSorteCirkus skrev:Fordi fri abort, som den er indrettet i Danmark og de fleste andre lande, er et fravalg af graviditet, ikke af hvad man er gravid med.

Men der står da i artiklen at det er tilladt at få fjernet et enkelt barn hvis man venter trillinger?
4
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3968

Indlægaf Angelina » 13. mar 2016, 08:31

LadyFox skrev:
DetSorteCirkus skrev:Fordi fri abort, som den er indrettet i Danmark og de fleste andre lande, er et fravalg af graviditet, ikke af hvad man er gravid med.

Men der står da i artiklen at det er tilladt at få fjernet et enkelt barn hvis man venter trillinger?

Det er fordi at risici for mor og børn er meget højere ved trillinger ...
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. mar 2016, 08:36

Angelina skrev:
LadyFox skrev:

Lige præcis.
Der findes jo også forskellige årsager, hvor man kan søge dispensation, men at der netop skal en ansøgning til efter 12. uge, illustrerer, at normen er graviditet eller ej.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. mar 2016, 08:43

adagio skrev:

Man kan godt afgøre køn inden 12. uge, så danske kvinder kan også frit fravælge børn af et bestemt køn.

Ja, det er muligt at få det undersøgt før 12. uge, men ikke i det offentlige system, dvs. ikke af "samme hånd", som skal foretage en evt. abort.
Med andre ord er der her et smuthul de første tolv uger, men ikke et statsligt autoriseret.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 13. mar 2016, 08:58

DetSorteCirkus skrev:
Angelina skrev:
LadyFox skrev:

Lige præcis.
Der findes jo også forskellige årsager, hvor man kan søge dispensation, men at der netop skal en ansøgning til efter 12. uge, illustrerer, at normen er graviditet eller ej.

Men derfor er det vel stadig i nogle tilfælde "af hvad man er gravid med?. Også selvom man skal ansøge.
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3968

Indlægaf Angelina » 13. mar 2016, 09:00

LadyFox skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Angelina skrev:
LadyFox skrev:

Lige præcis.

Men derfor er det vel stadig i nogle tilfælde "af hvad man er gravid med?. Også selvom man skal ansøge.

Man skal faktisk ikke ansøge om fosterreduktion ved trillinger, det får man tilbudt og kan så takke ja eller nej.
1
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. mar 2016, 09:03

LadyFox skrev:Men derfor er det vel stadig i nogle tilfælde "af hvad man er gravid med?. Også selvom man skal ansøge.

Ja, det er muligt at få dispensation, men indretningen af hele systemet illustrerer ikke desto mindre den anvendte fri abort-diskurs og dermed også, hvorfor praksis er, som den er.
Forstået bogstaveligt er der ikke fri abort i Danmark.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. mar 2016, 09:09

adagio skrev:

Hvis en kvinde ønsker sig præcis eet barn, og hun bliver gravid to gange, kan hun bare få fjernet det ene barn. Bliver hun gravid een gang med tvillinger, er det alt eller intet. Hvad er den moralske forskel? En tvillingegraviditet svarer vel til to enkeltgraviditeter for alle involverede?

Ja, logisk set gør det, men ikke i den udgave af fri abort, som anvendes i Danmark.
Den kan man så være enig eller uenig i.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 13. mar 2016, 09:10

DetSorteCirkus skrev:
LadyFox skrev:Men derfor er det vel stadig i nogle tilfælde "af hvad man er gravid med?. Også selvom man skal ansøge.

Ja, det er muligt at få dispensation, men indretningen af hele systemet illustrerer ikke desto mindre den anvendte fri abort-diskurs og dermed også, hvorfor praksis er, som den er.
Forstået bogstaveligt er der ikke fri abort i Danmark.

Men nu siger Angelina at man ikke skal søge dispensation - men man får det tilbudt. En hurtig googlesøgning hjælper mig ikke på det rigtige svar.
Men ikke destomindre kan jeg ikke se hvorfor det skulle være mere skandaløst at få fjernet den ene tvilling, fremfor en almindelig abort.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. mar 2016, 09:23

LadyFox skrev:Men nu siger Angelina at man ikke skal søge dispensation - men man får det tilbudt. En hurtig googlesøgning hjælper mig ikke på det rigtige svar.
Men ikke destomindre kan jeg ikke se hvorfor det skulle være mere skandaløst at få fjernet den ene tvilling, fremfor en almindelig abort.

Jeg var fra starten godt klar over, at det ikke kræver dispensation at få fjernet en trilling, og at årsagen ligger i hensynet til moderens fysiske helbred, hvilket igen er et udtryk for en særlig måde at forstå abort på.
De årsager, jeg hentydede til, hvor man kan få dispensation, var fx. Downs.

Igen, hele praksis på abortområdet er styret af etiske valg og fravalg og værdier, som man kan være enig eller uenig i.
Ift trillinger vs. tvillinger er det det fysiske fokus, der skaber forskellen. Et modargument kunne her fx. være, at nogle kvinder/par altså ikke ville vælge den ene tvilling fra, fordi de har nogle overfladiske forventninger til det perfekte, kontrollerede liv, men fordi de vurderer, at to spædbørn på samme tid vil kunne skade deres mentale helbred.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 13. mar 2016, 09:38

DetSorteCirkus skrev:
LadyFox skrev:Men nu siger Angelina at man ikke skal søge dispensation - men man får det tilbudt. En hurtig googlesøgning hjælper mig ikke på det rigtige svar.

Jeg var fra starten godt klar over, at det ikke kræver dispensation at få fjernet en trilling, og at årsagen ligger i hensynet til moderens fysiske helbred, hvilket igen er et udtryk for en særlig måde at forstå abort på.
De årsager, jeg hentydede til, hvor man kan få dispensation, var fx. Downs.

Igen, hele praksis på abortområdet er styret af etiske valg og fravalg og værdier, som man kan være enig eller uenig i.
Ift trillinger vs. tvillinger er det det fysiske fokus, der skaber forskellen. Et argument kunne her fx. være, at nogle kvinder/par altså ikke ville vælge den ene tvilling fra, fordi de har nogle overfladiske forventninger til det perfekte, kontrollerede liv, men fordi de vurderer, at to spædbørn på samme tid vil kunne skade deres mentale helbred.

Ah. Så misforstod jeg.
Og jeg er netop uenig i det etiske i det - jeg synes nemt det virker hyklerisk på mig når man på den ene side synes det er helt fint at fravælge det eneste barn i maven, men så snart det er et barn ud af to - så er handlingen pludselig ond, og så er det synd for nogen. For hvem er det det er synd for, som det ikke er synd for i det første tilfælde? Det virker bare som irrationelle følelser på mig.

At jeg så derudover sagtens kan se en masse reele problemstillinger og konsekvenser der kan komme i forbindelse med at få tvillinger frem for at få et enkelt barn ad gangen - synes jeg kun vejer for at det burde være en mulighed, men det er ikke det der afgør min holdning.
4
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 313
Likede indlæg: 5788

Indlægaf Animi » 13. mar 2016, 09:47

Jeg er lidt i tvivl - på den ene side synes jeg at det skal være lovligt at få fjernet det ene barn, selvom jeg ikke bryder mig om tanken. Men jeg læste noget om at der er risiko for at skade det andet foster, som så kan vokse op med misdannelser osv. Hvis det er rigtigt, så kan jeg godt se hvorfor man ikke vil tillade det
Men som udgangspunkt, synes jeg at man selv burde bestemme om hvorvidt man kun vil have et eller to børn.
Senest rettet af Animi 13. mar 2016, 16:00, rettet i alt 1 gang.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"