Videresalg af produkter købt i Kina

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3922

Re: Videresalg af produkter købt i Kina

Indlægaf Angelina » 13. mar 2016, 08:33

Wolf & I skrev:Jeg er faldet over en gruppe på Facebook som køber varer i Kina og sælger dem videre på en dansk hjemmeside.

Er det lovligt?

Hvis man betaler, skat, moms import og alt det der hejs, så ja, selvfølgelig - der sælges masser af kinesiske varer i Danmark.
1
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 13. mar 2016, 08:39

Øh ja?
Eller er BR, T.Hansen, o.s.v. ulovlige...
Som angie skriver, skal de bare betale skat og moms.
Og registrere sig som firma (få cvr-nr.) hvis de omsætte for over "et-eller-andet" beløb.

Hvorfor skulle det være ulovligt?
0
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6725

Indlægaf Wizzze » 13. mar 2016, 08:58

Så længe det ikke er varer der udgiver sig for at være noget andet (læs kopier af mærkevarer) og lovgivning omkring import, skat, onlinesalg osv. overholdes så er det da bare fjong med noget iværksætteri og handel.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1815

Indlægaf Sangius » 13. mar 2016, 14:07

Sådan foregår 99,99% af alt varesalg i DK vel.

Der er vel ikke meget, som vi selv producerer mere. :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10152

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. mar 2016, 14:30

Jeg tror sådan set ikke, at Wolf spørger om noget så indlysende, som om det er tilladt at sælge kinesisk producerede ting i DK.

En salgsgruppe på FB er typisk oprettet for at give private mulighed for at sælge, købe og bytte brugte eller overskydende ting. Undertiden dukker der så brugere op, der fx. fast bestiller varer hjem over Ebay og sætter dem til salg, ofte med en stor prisdifference.

Det kan jeg da godt forstå, hvis andre undrer sig over, fordi der dels kan være tale om et "sort" firma, dels om misbrug af den pågældende gruppe.
I det sidste tilfælde vil der i sagens natur samtidig være risiko for, at sælgeren, for ikke at blive opdaget af administratorerne, fifler lidt med sine annoncer, fx. med før-prisen.
Det er selvfølgeligt ikke ulovligt at sælge noget videre med difference, men det kan godt etisk tangere bondefangeri som privatperson systematisk at præsentere fx. billige Ebay-kjoler på Fb på en måde, så den potentielle køber får indtryk af, at der er tale om tøj købt til "danske" priser og ikke et produkt, vedkommende selv kan gå ind på Ebay og bestille til næsten ingen penge.

Mit råd vil være at tippe sidens admins, hvis man støder på noget underligt, og lade dem se nærmere på det i stedet for selv at komme med anklager i kommentarfeltet. På den måde undgår man både at hænge en måske uskyldig sælger ud offentligt, og at ham/hende uden rent mel i posen skynder sig at slette alle spor for måske at forsøge sig et andet sted.
Senest rettet af DetSorteCirkus 13. mar 2016, 14:32, rettet i alt 1 gang.
8
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1815

Indlægaf Sangius » 13. mar 2016, 14:32

Cirkus - hvis der lyves og bedrages, ikke betales skat og alt det, så er det da ulovligt.

Men siden TS uden videre problemer kan se hvordan handlen foregår, så virker det da til, at der spilles med ret åbne kort?

Om indtægten så er meldt til skat, det er jo ikke til at vide.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10152

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. mar 2016, 14:37

Sangius skrev:Cirkus - hvis der lyves og bedrages, ikke betales skat og alt det, så er det da ulovligt.

Men siden TS uden videre problemer kan se hvordan handlen foregår, så virker det da til, at der spilles med ret åbne kort?

Om indtægten så er meldt til skat, det er jo ikke til at vide.

Det ved jeg ikke, om siden gør?
Jeg har selv prøvet at kunne gennemskue, at der vist var tale om "sort" salg af Kinavarer, uden at det har været noget, sælger har nævnt. Tværtimod har det oftere virket, som om det skulle fremstå som almindeligt genbrugssalg.

Edit: Lige så har jeg i de tilfælde tvivlet stærkt på, at sælger svarede moms og skat og havde CVR-nummer. Faktisk tror jeg, at den type sælgere, som jeg hentyder til (men som jeg selvfølgelig ikke ved, om er den samme, som Wolf mener) ofte ikke er klar over, at det, de praktiserer, faktisk er professionelt salg, for "herregud, det er jo bare 20 kjoler, 30 tørklæder, osv".
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5920

Indlægaf LadyFox » 13. mar 2016, 15:07

Jeg ser det også på mange facebook grupper - og jeg tvivler stærkt på lovligheden - også udover det åbenlyse som moms og skat.
Altså, typsisk forgår det sådan i de grupper jeg ser det i - at nogen sælger noget bras fra Ebay, uden at fortælle det er det selvfølgelig, til væsentlig mere end det koster på Ebay, med de samme billeder der er på Ebay. Nogengange er der hurtig levering til Køber, andre gange tager det den tid det tager for varen at komme fra Asien. Ofte hænger billede af varen og selve varen ikke sammen - alle der handler på Ebay ved at kvaliteten kan være meget svingene. Hvis varen ikke lever op til billed og beskrivelse, så bliver sælger tung og danse med, det samme hvis varen enten ikke dukker op eller meget sent dukker op.

Et eksempel jeg har set har også ofte været billigkopi af Freddy WR.UP bukserne.
Originalen:
Billede

Ebay-kopi:
Billede

Originalen koster omkring 800 kroner (mener jeg) og kopien koster omkring 60 kroner på Ebay - Kopien sælges så tit og ofte som de ægte og til en pris på den forkerte side af 500 kroner.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3922

Indlægaf Angelina » 13. mar 2016, 15:23

At sælge en kopivare er jo ulovligt - uanset om man kalder den ægte eller ej.

At lyve om en evt. førpris er i strid med markedsføringsloven.

At importere noget til eks. 60 kroner og videresælge det til 500 kr, er tilgengæld ikke ulovligt - heller ikke selvom du ikke oplyser hvor det er købt og hvad du har givet for det.
4
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 13. mar 2016, 15:38

Angelina skrev:At sælge en kopivare er jo ulovligt - uanset om man kalder den ægte eller ej.

At lyve om en evt. førpris er i strid med markedsføringsloven.

At importere noget til eks. 60 kroner og videresælge det til 500 kr, er tilgengæld ikke ulovligt - heller ikke selvom du ikke oplyser hvor det er købt og hvad du har givet for det.

Så sandt. Men jeg så mene at hvis man køber en masse med videresalg for øje, så hæfter man også får fejl og mangler, og ting der ikke dukker op.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 213
Likede indlæg: 2197

Indlægaf Zombie » 13. mar 2016, 15:44

De der bukser - det er meningen, at de skal give en god røv, men modellerne ville have en god røv i en vindtunnel med ryggen til, så jeg tror det er fup og fidus. :lol2:
0
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 13. mar 2016, 15:50

Zombie skrev:De der bukser - det er meningen, at de skal give en god røv, men modellerne ville have en god røv i en vindtunnel med ryggen til, så jeg tror det er fup og fidus. :lol2:

Som jeg har forstået det så giver originalen er løft, mens kopien ingen nytte gør. Men jeg ved det ikke, jeg har ikke prøvet dem.
Men hvis det er sandt, så holder kopien jo heller ikke hvad den lover.
0
Modesty Blame
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1051

Indlægaf Modesty Blame » 13. mar 2016, 16:01

Så spørgsmålet handler i virkeligheden om, at der er nogen, der omgår forbrugerlovgivningen, ved at lave handler mellem private? Men fordi der er købt lad os sige...50 stk. og der sælges til alle, der er interesserede, så ophører det jo med at være salg mellem private. Eller hvad, @Joynips
0
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 2995

Indlægaf vibbsen » 13. mar 2016, 18:32

DetSorteCirkus skrev:Jeg tror sådan set ikke, at Wolf spørger om noget så indlysende, som om det er tilladt at sælge kinesisk producerede ting i DK.

En salgsgruppe på FB er typisk oprettet for at give private mulighed for at sælge, købe og bytte brugte eller overskydende ting. Undertiden dukker der så brugere op, der fx. fast bestiller varer hjem over Ebay og sætter dem til salg, ofte med en stor prisdifference.

Det kan jeg da godt forstå, hvis andre undrer sig over, fordi der dels kan være tale om et "sort" firma, dels om misbrug af den pågældende gruppe.
I det sidste tilfælde vil der i sagens natur samtidig være risiko for, at sælgeren, for ikke at blive opdaget af administratorerne, fifler lidt med sine annoncer, fx. med før-prisen.
Det er selvfølgeligt ikke ulovligt at sælge noget videre med difference, men det kan godt etisk tangere bondefangeri som privatperson systematisk at præsentere fx. billige Ebay-kjoler på Fb på en måde, så den potentielle køber får indtryk af, at der er tale om tøj købt til "danske" priser og ikke et produkt, vedkommende selv kan gå ind på Ebay og bestille til næsten ingen penge.

Mit råd vil være at tippe sidens admins, hvis man støder på noget underligt, og lade dem se nærmere på det i stedet for selv at komme med anklager i kommentarfeltet. På den måde undgår man både at hænge en måske uskyldig sælger ud offentligt, og at ham/hende uden rent mel i posen skynder sig at slette alle spor for måske at forsøge sig et andet sted.

Jeg var i en hobby gruppe på facebook hvor der var nogen der var lige lovlig smarte. Bl.a. solgte de sytilbehør som var direkte importeret fra kina ..Og de fik det til at se ud som om de bare solgte hvad de lige havde liggende af rester (Hvilket var gruppens formål). Men det var SÅ tydeligt for mig at der var tale om en som havde luret at hun kunne købe 50 klemmer for 5 USD (gratis porto) og sælge dem for 10 for 50 kroner + porto ....Jeg havde nemlig tilfældigvis selv købt pågældende produkt i kina ganske kort tid forinden. Jeg valgte at poste et link til den side i kina hvor jeg plejer at handle....Og pludselig så blev i indlægget slettet og sælger forsvandt :-D
2
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2861

Indlægaf JoyNips » 13. mar 2016, 19:20

Modesty Blame skrev:Så spørgsmålet handler i virkeligheden om, at der er nogen, der omgår forbrugerlovgivningen, ved at lave handler mellem private? Men fordi der er købt lad os sige...50 stk. og der sælges til alle, der er interesserede, så ophører det jo med at være salg mellem private. Eller hvad, @Joynips

De ryger klart ind i de beskyttelsespræceptive regler, i hvert fald efter forbrugerklagenævnets praksis. Her er set nærmest nok at man har købt med henblik på videresalg, og omfanget er sekundært (men er selvfølgelig et element, der trækker yderligere i retning af forbrugeraftale).
Problemet er, at man oftest handler for under 1000 kr (800 for tøj), så vi kan ikke behandle sagen. Og så må man gå til domstolene i stedet.
0

Tilbage til "Livets forhold"