Skal hestepærer samles op?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf eks-Maupassant » 14. mar 2016, 21:10

Allmost_Famous skrev:
LaScrooge skrev:
Allmost_Famous skrev:
LaScrooge skrev:
Allmost_Famous skrev:Det er også nemmere for mig at træde over en hundelort, end det er for ejeren at samle den op. Det ændrer bare ikke på, at ejeren bør samle op efter sit dyr når det skider et sted, der er beregnet til fodgængere/cyklister.

Hvorfor? Hvorfor kan man ikke dele pladsen og udvise overbærenhed? Hundelort adskiller sig kvalitativt fra hestelort ved at stinke og klæbe og ligge i evigheder og det er nemt at bøje sig efter det når man går tur med Køter. Hvorfor så skære det over een kam og kræve det samme af hhv rytter og hundelufter? Det er simpelthen så småligt og principrytteragtigt.

Nu ved jeg ikke hvor du kører på cykel, men på min rute er der temmelig meget cykeltrafik på visse strækninger. Det betyder, at jeg på daglig basis har valget mellem at standse og vente på, at de modkørende cyklister er kommet forbi, eller at skulle køre i hestelort. Sådan er det også når hestene skider på de optegnede cykelstier på vejene - så skal jeg enten trække forbi på fortovet, ud på kørebanen, eller køre rundt i afføring. Det synes jeg faktisk ikke er ok.

Det handler ikke om principrytteri når jeg rent faktisk oplever det til daglig.

Hvorfor vil du ikke køre over hestelort ??? Det går jo af dækkene igen på no time. Man kører jo heller ikke gennem bunken der hvor den er højest.

Jeg har kørt igennem masser af hestelort, og jeg har alrig tænkt tanken at det skulle være et problem. For mig er det lidt a la at se det som et problem at køre over nedfaldne blade f.eks.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. mar 2016, 21:39

Pølsemix skrev:Er det ikke begrænset hvor meget heste færdes på veje og cykelstier? Jeg har vist engang hørt noget om at de ikke har godt af at gå for meget på asfalt? :gruble: Det er måske bare en skrøne..

Københavns Politi har jo haft heste - hvor tror du de patruljerede? Dansk Folkeparti har et ønske om at få dem tilbage ved de nuværende politiforligs-forhandlinger.

Selvom heste skal ride på vejen, så kan der jo snildt - og helt lovligt - komme hestelort på cykelstier og fortov. Fx hvis en hest kommer fra en lille sidevej, og skal over et fortov og en cykelsti for at komme ud på den større vej. Heste skider og pisser jo, når de skal. Når de rider normalt på vejen, så kører andre biler i det, og de spreder det selv med videre, når lorten falder af i klumper når de passerer fodgængerfelter eller når de passerer fortov og cykelstier ved mindre sideveje.

Selv når vi kommer uden for byen, kan de være til gene for gående, hvis det er en landevejsstrækning uden selvstændigt fortov eller cykelsti. Så er fodgængere og cyklister nødt til at bevæge i siden af vejen, hvor heste går og skider.

I betragtning af at alle disse gener kan undgås ved at spænde en poop-bag bag på hesten, (en slags mulepose, bare til lort), så synes jeg at det skulle koste en bøde på 700 kroner for ikke at samle hestelort op efter sin hest. Selv lave ryttere på høje heste, slipper for at stå af og på. De skal bare tømme bag'en, når de står af efter rideturen.
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 603
Likede indlæg: 5005

Indlægaf Aima » 14. mar 2016, 21:46

Sjg skrev:
Aima skrev:
Sjg skrev:
Aima skrev:
Sjg skrev:
Aima skrev:Så, hvad foreslår I, der holder på at lort er lort og at man uden afstand bare har at rydde op efter sit dyr? Skal udekatte generelt forbydes, eller skal det være ejerne pålagt at rende i røven på katten og samle op, når den skider i andre menneskers blomsterbede? Umiddelbart ville min tanke jo være, at det måske var liiige vel besværligt, og at vi jo allesammen nok overlever at få lidt kattelort på hænderne i et uheldigt øjeblik, men den der med, at noget er så bikset og besværligt, at det i sig selv skaber en formildende omstændighed, er så ikke særlig gangbar når temaet er dyrelort, eller hvad?

Efter mark- og vejfredslovens § 1, stk. 1, jf. stk. 2, har katteejere pligt til at holde deres kat på egen grund, så udekatte er skam allerede forbudte. :)

Det er jeg klar over, men i realiteten er det ikke mit indtryk det efterleves. Altså kattelort i folks bede sker jo. Set udfra et 100% egoistisk perspektiv og udgangspunkt, ville jeg da foretrække, de der katteregler blev overholdt. Jeg er (meget) allergisk og ikke specielt stor fan af katte, eller alle mulige andre dyr for den sags skyld, men jeg er til gengæld fan af mennesker, især glade mennesker, og da jeg antager, at både kattehold og hestehyggerideture generelt set øger en hel masse menneskers livskvalitet, kan jeg godt se en vis logik i, at jeg ikke tager 100% udgangspunkt i egne, subjektive præferencer og følelser altid. Men igen, altså, hvis man er af den overbevisning at hestelort og kattelort i det offentlige rum (men i et nogenlunde begrænset omfang, trods alt) påvirker ens liv i en sådan negativ grad, at man ikke mener det kan eller skal kompenseres i andre menneskers, hvad kan man sige, øgede glæde og begrænsede besværliggørelse af at have kat eller hest, så er det jo så sådan man føler det, og så skal man såmænd bare insistere på at hverken fritridende, potentielt skidende heste eller udekatte har nogen eksistensberettigelse whatsoever.

Jeg kommer ikke til at kunne relatere til følelsen, men jeg kan godt anerkende, nogle så bare har det sådan.

Og det præcis samme kan man jo spørge hesteejerne om: Kan andre menneskers øgede glæde og begrænsede besvær ved at færdes i det offentlige rum da ikke kompensere for irritationen ved at måtte påspænde sin hest en lorteopsamlingspose, som kan opbevares i en saddeltaske eller rygsæk, når/hvis man ønsker at ride galop eller trav?

Du anfører selv, at der kun er omkring 200.000 heste i landet, hvorved der vel må antages at være omtrent det samme antal hesteejere. Derimod må man formode, at næsten samtlige 5,7 mio. danskere benytter sig af vejnettet i én eller anden udstrækning, og ud fra det store antal af personer i denne tråd, der irriteres over hestepærer på veje/cykelstier/fortove, overstiger deres samlede antal sandsynligvis de 200.000.

Jeg kan ikke rigtigt se, hvorfor hensynet til, at de forholdsvist få hesteejeres rideture ikke skal "besværliggøres" af lorteopsamling/lorteposetransport, skal veje tungere end hensynet til den langt større gruppe af borgere, der gerne vil kunne benytte fortove og cykelstier uden at skulle køre slalom om store bunker af hestepærer. Særligt ikke når det tages i betragtning, at hestene slet ikke bør befinde sig på hverken fortove eller cykelstier.

I tilfældet med katteejerne kan jeg endnu mindre forstå, at de - endda som de eneste husdyrejere, eller mener du, at alle husdyr/pelsdyr skal have lov at strejfe frit omkring? - skal have tilladelse til at overtræde et allerede eksisterende forbud, fordi det ellers vil være "besværligt". Der findes masser af lovgivning, som er besværlig og upraktisk at overholde, men det betyder altså ikke, at man bare kan skide højt og flot på reglerne under henvisning til, at det besværliggør en aktivitet, som man ganske selv har valgt at deltage i.

I det hele taget synes jeg, at det er noget meget mærkeligt noget at mene, at folk, som færdes på steder, hvor de har en lovbeskyttet forventning om ikke at blive indsmurt i lort, alligevel bare skal acceptere lortene for ikke at være til besvær, når nu de kan have et mindst lige så stort besvær med at rengøre sko, cykeldæk osv. for lort, som en hesteejer kan have ved enten 1) at overholde forbuddet mod ridning på fortove og cykelstier, eller 2) at påspænde hesten en lorteopsamlingspose.

Jamen der er såmænd ikke alverden for os at debattere, tror jeg. Jeg anfægter ikke dine holdninger og forholdsvis stærke følelser for dyrelort, jeg siger ikke, at dét, du mener, på nogen måde er forkert. Jeg fremlægger sådan set bare egne subjektive holdninger med et selvfølgeligt udgangspunkt i egne erfaringer og følelsesmæssige oplevelser med hhv. heste- og kattelort. Min verden påvirkes ikke synderligt negativt af at måtte zig-zagge gennem en dynge hestelort på en løbetur, og såfremt jeg får kattelort på hænderne, næste gang jeg, guderne må vide hvorfor, skulle finde på at rode rundt i noget havebed, jamen så kender jeg mig selv godt nok til at vide, at dét heller ikke kommer til af ryste mig så meget i MIN respektive grundvold, at jeg kommer til at mene, at alle fritskidende udekatte i Danmark skal genopdrages eller aflives. Jeg har glemt den slags omkring tre sekunder senere, og så er jeg videre med mit relative lortefrie liv, uden pøller af nogen art får lov at fylde hverken fysisk eller mentalt. Og dét er så, som sagt, mit udgangspunkt for at mene, som jeg gør, jeg kommer ikke til at mene anderledes fordi du og 5,7 millioner andre potentielt gør det, for på trods af jeg, som også tidligere nævnt, meget gerne anerkender at I har det sådan, så kan jeg stadig ikke relatere det fjerneste.

Og nej, jeg synes ikke, alle mulige dyr skal have lov at rende frit omkring og skide som om, de blev betalt for det. Jeg kunne godt redegøre og argumentere for ulemperne, men jeg tænker, de er så logiske at det ville være gevaldigt spild af både din og min tid. Desuden ville det jo i såfald også være udfra en principiel præmis om dyrelort, og som tidligere nævnt giver jeg generelt ikke meget for principper for princippernes skyld. Jeg synes det giver mere mening at forholde sig til det konkrete og opveje fordele og ulemper og hvad der måtte være af omstændigheder. Hvis gamle fru Mikkelsen på 78 inderligt ønsker sig en lille hund, så synes jeg, hun skal have sådan en, og det synes jeg også, selvom hun døjer med slidgigt og derfor ikke kan bukke sig ned og samle Fidos lort op, når de går tur. Det betyder ikke, jeg mener, alle hundeejere kan lade lortene ligge.

Da jeg hev kattelort ind i debatten, var det jo faktisk som en slags modargumenterende sidestilling; Helt konkret kunne jeg godt tænke mig at høre, om de debattører der har det stramt med hestelort, har det på samme måde med kattelort, måske kunne man endda være så heldig, at der sad en udekatteejer blandt hestelortehaderne, og så kunne det være lidt interessant at høre argumenter fra den kant, synes jeg.

Jeg mener sådan set ikke at have givet udtryk for stærke følelser hverken for eller imod hestepærer, så den der nedladenhed må du gerne pakke væk. :)

Tværtimod har jeg alene forholdt mig til de argumenter om besværlighed, som du selv - i øvrigt uopfordret - kom på banen med, efter jeg besvarede dit spørgsmål om forbud mod udekatte, fordi intet i dit indlæg tydede på, at du kendte til forbuddet.

Det har aldrig været min hensigt at være nedladende. Synes du, jeg er nedladende fordi jeg giver udtryk for, at jeg, med udgangspunkt i dine udsagn, opfatter det som om, du har (relativt) stærke, negative følelser ift. dyrelort, da? Jeg ved ikke, hvordan du havde tænkt dig, jeg alternativt skulle udtrykke mig, og som sagt underkender jeg ikke, at man har en forholdsvis stor beef med hestelort på offentlig vej. Hvad er det nedladende i dét? Jeg kunne forstå det, hvis jeg gav udtryk for, du var en sart pylrerrøv, men det gør jeg jo netop ikke. Anyway, du må oprigtigt undskylde, hvadend jeg så sagde der slog dig som nedsættende. Det var ikke meningen.

Bortset fra det, kom jeg ikke på banen med besværligheder som direkte argumentation for, hvorfor ryttere ikke nødvendigvis skal samle op efter deres heste, for det handler meget lidt om magelighed i mine øjne. Flere har argumenteret for, hvorfor de ikke bare lige kan hoppe af dyret og hvorfor det ikke bare lige kan sidestilles med at samle op efter en hund.

Mine primære argumenter går på, at jeg, helt for egen regning, ganske enkelt bare ikke, selv ikke som tidligere nabo til en rideskole, ser det skandaløse i at der sommetider ligger hestelort rundtomkring, og at jeg derfor intet problem har med at lade ryttere dyrke deres ridning på offentlige stisystemer, uden at de behøver hoppe af hesten i tide og utide. Jeg har det på samme måde med katte og deres lort, det er bare ikke så stort et problem i min verden, at jeg synes, udekatte der skider i det fri, uanset gældende regler, skal kaldes hjem og sendes på genopdragelseskatteskole eller aflives eller hvad løsningen nu er.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 14. mar 2016, 21:48

Og jeg beklager i øvrigt, jeg ikke har cuttet i citaterne. Jeg er på fra telefon og det ender altid i noget værre (heste)lort, når jeg prøver.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. mar 2016, 21:48

Krølle skrev:I skoven og på Amager Fælled ville jeg aldrig fjerne møg, når det en sjælden gang sker, at ponyen skider.

Red jeg hjem i mit eget (by)villakvarter, ville jeg samle op efter hende - efterfølgende vel at mærke. Jeg prioriterer at min hest ikke skal have dårlig ryg over at andre må se på en pære på vejen, til jeg kommer tilbage.

Hvis heste/ponyer får dårlig ryg af at rytteren stiger af og på, hvorfor så overhovedet ride på dem?
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. mar 2016, 22:03

Aima skrev:Da jeg hev kattelort ind i debatten, var det jo faktisk som en slags modargumenterende sidestilling; Helt konkret kunne jeg godt tænke mig at høre, om de debattører der har det stramt med hestelort, har det på samme måde med kattelort.

I den fri natur, har jeg seriøst aldrig nogensinde set en kattelort.

Jeg har set lort efter fugle, hunde, heste, hjorte og køer, men ikke andre dyr. Kolorte har jeg kun set på køernes indhegnede marker. Hjortelorte har jeg kun set i skove. Fuglelorte ser jeg aldrig på jorden, men indimellem på menneskeskabte overflader. Hunde- og hestelorte ser jeg på jorden rundt omkring. Det er kun hunde- og hestelorte, der er et problem for mig.
0
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 14. mar 2016, 22:13

Advocatus-Diaboli skrev:
Aima skrev:Da jeg hev kattelort ind i debatten, var det jo faktisk som en slags modargumenterende sidestilling; Helt konkret kunne jeg godt tænke mig at høre, om de debattører der har det stramt med hestelort, har det på samme måde med kattelort.

I den fri natur, har jeg seriøst aldrig nogensinde set en kattelort.

Jeg har set lort efter fugle, hunde, heste, hjorte og køer, men ikke andre dyr. Kolorte har jeg kun set på køernes indhegnede marker. Hjortelorte har jeg kun set i skove. Fuglelorte ser jeg aldrig på jorden, men indimellem på menneskeskabte overflader. Hunde- og hestelorte ser jeg på jorden rundt omkring. Det er kun hunde- og hestelorte, der er et problem for mig.

Min reference gik også på kattelorte i blomsterbed, dem stifter man vel kun bekendtskab med, hvis man roder med den slags (det ved jeg naturligvis ikke, om du gør). Sidestillingen kunne ligeså vel have omhandlet andre potentielle gener, man hører der er forbundet med udekatte. Jeg kørte selv en kat ihjel for nogle år siden. Dels var det en virkelig ubehagelig oplevelse, dels lavede den en bule i bilen og derudover var det også bare en bøvlet process med at få fat i Teknik og Miljø så de kunne komme og fjerne den døde kat. På trods af det og på trods af regler, kan det stadig ikke bringe mit pis over kogepunktet, at der findes (for det gør der jo), udekatte i Danmark, lissom det ikke kan bringe mit pis i kog, at jeg ind i mellem må forholde mig til hestelort på cykelstien. Det var egentlig bare det, den der kattelortssammenligning gik ud på.
1
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2859

Indlægaf JoyNips » 14. mar 2016, 22:17

Advocatus-Diaboli skrev:
Krølle skrev:I skoven og på Amager Fælled ville jeg aldrig fjerne møg, når det en sjælden gang sker, at ponyen skider.

Red jeg hjem i mit eget (by)villakvarter, ville jeg samle op efter hende - efterfølgende vel at mærke. Jeg prioriterer at min hest ikke skal have dårlig ryg over at andre må se på en pære på vejen, til jeg kommer tilbage.

Hvis heste/ponyer får dårlig ryg af at rytteren stiger af og på, hvorfor så overhovedet ride på dem?

Problemet er opstigningsmetoden, ikke selve det at hesten rides.

En fin illustration af hvorfor kan ses her: http://www.horsecollaborative.com/watch ... und-again/
2
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. mar 2016, 22:45

JoyNips skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:

En fin illustration af hvorfor kan ses her: http://www.horsecollaborative.com/watch ... und-again/

Men hvis man bruger den opstigningsmetode ude i trafikken, så gør man det vel også til daglig når man skal sidde op og af? Problemet er vel ikke isoleret til kun at gælde når man sidder af for at fjerne hestelort?

Uanset metode, så kan man jo stadig bruge poop bag, så man helt undgår at sidde op og af.
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 14. mar 2016, 22:55

Advocatus-Diaboli skrev:
JoyNips skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:

Men hvis man bruger den opstigningsmetode ude i trafikken, så gør man det vel også til daglig når man skal sidde op og af? Problemet er vel ikke isoleret til kun at gælde når man sidder af for at fjerne hestelort?

Uanset metode, så kan man jo stadig bruge poop bag, så man helt undgår at sidde op og af.

Hvis man er ansvarlig og tænker på sin hests velfærd, så stiger man op fra en opstigningsblok eller lignende. En sådan står normalt i hjørnet af ridehuset/ridebanen eller er indbygget i barrieren.
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7793

Indlægaf ShuruQ » 14. mar 2016, 23:35

JoyNips skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:

Er det pga de svaj hesten gør i ryggen når sadlen skrider?
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 15. mar 2016, 00:23

JoyNips skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
JoyNips skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:

Hvis man er ansvarlig og tænker på sin hests velfærd, så stiger man op fra en opstigningsblok eller lignende. En sådan står normalt i hjørnet af ridehuset/ridebanen eller er indbygget i barrieren.

Men selv hvis man er ansvarlig, så kan man jo stadig godt bruge poop bag. De udelukker jo ikke hinanden.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9135

Indlægaf Fru Sunshine » 15. mar 2016, 05:29

Det der med kattene, ikke? Jeg har udekatte og vi bor (heldigvis) i et kattevenligt kvarter, hvor halvdelen af beboerne har udekatte. Jeg har aldrig mødt en kattelort midt på vejen eller midt på cykelstien, og det er altså der, jeg virkelig synes, man burde fjerne pærerne efter sig. Også op ad den lille vej, der går ned til stien.

(Og skulle nogen komme og være sure over kattelort fra mine katte, så skulle jeg gerne komme og fjerne det, ligesom jeg måtte få haven behørligt indhegnet, hvis nogen skulle være trætte af mine katte på deres matrikel. Men de skider altså ikke midt på vejen.)
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 15. mar 2016, 06:21

ShuruQ skrev:
JoyNips skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:

Er det pga de svaj hesten gør i ryggen når sadlen skrider?

Hvis det sideværts træk er det, du kalder svaj, så ja. Det er ca ved 27 sekunder i videoen, hvis jeg husker ret.
0
Buller
Kort karma: 29
Likede indlæg: 634

Indlægaf Buller » 15. mar 2016, 06:50

Så lad da være med at køberen en hest der er for høj til at i kan stige på og af ved behov.

Jeg kan da heller ikke bare lade min hund løbe frit fordi den er for stærk og trækker... Så må jeg da købe en hunderace jeg magter.
0

Tilbage til "Generelt"