Skal hestepærer samles op?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2554

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 16. mar 2016, 14:10

mulledit skrev:
Jeg er ret overbevist om at det at samle lort op, er nemmere end at få folk til at brokke sig mindre. Vel at mærke over noget hvor de rent faktisk har ret.

Jeg ved det er pisse besværligt, men det er bare sådan. Læs de link jeg har sat ind i mit første indlæg.

Det kan sagtens være at det er nemmere, men det er ikke ensbetydende med, at det ikke bliver et dejligere samfund, hvis man raser lidt mindre over naboens grimme plankeværk og tænker lidt mere på de gode ting i livet.
1
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1963

Indlægaf Mani » 16. mar 2016, 14:13

LaScrooge skrev:
Mani skrev:Så derfor vælger du at stille ultimative krav om, at du vil have retten til at genere andre?
Hvor er det lige, at det en gang i mellem ikke er muligt at fjerne hestepærer fra en villavej eller cykelsti?

Altså personligt var jeg dødtræt af den lokale rideskole, som lader hestepære ligge på de gang- og cykelstier mine børn skulle benytte til og fra børnehave og skole. Jeg synes altså det er ok at forvente, at der bliver ryddet op sådan et sted, så det er muligt at færdes på løbehjul, rullesøjter, BMX og lignende uden at blive ramt af skidtet. Her skal man af og til helt ind i hækken, hvis man vil uden om.

Hvis vi nu leger, at jeg stiller ultimative krav om at have retten til at genere andre, hvad er så problemet i det, hvis der ikke er problemer med at stille ultimative krav overhovedet? Hvis inkonsekvens er det du påpeger - min eller din?

Derudover, så stiller jeg ingen ultimative krav, faktisk det modsatte. Jeg opfordrer til rummelighed og til at man anvender sin gudgivne fantasi til at forestille sig hvorfor den lort mon ligger der hvis forklaringen nu ikke partout skal være at andre mennesker er nogle hensynsløse svin? :)

Jamen, jeg mindes skam ikke at have stillet nogle ultimative krav. Men det kan selvfølgelig være jeg har overset noget? Altså jeg forstå ikke at det at fjerne hestepærer ligefrem kan være umuligt på en villavej eller cykelsti - det betyder ikke, at jeg ville gå amokka over hvis der lå en, en sjælden gang i mellem. Til gengæld har jeg henvendt mig på den lokale rideskole med jævne mellemrum fordi det netop ikke er et særtilfælde her, men derimod dagligdagen.

Jeg rodede mig ind i denne debat, da du kaldte folk, som ikke havde lyst til at færdes i hestepærer på cykelstier for smålige. Jeg opfatter ærlig talt kun at din rummelighed rækker så længe andre rummer hestepærer - ikke hvis rummeligheden går ud på at fjerne dem.
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 16. mar 2016, 14:37

Mani skrev:Jamen, jeg mindes skam ikke at have stillet nogle ultimative krav. Men det kan selvfølgelig være jeg har overset noget? Altså jeg forstå ikke at det at fjerne hestepærer ligefrem kan være umuligt på en villavej eller cykelsti - det betyder ikke, at jeg ville gå amokka over hvis der lå en, en sjælden gang i mellem. Til gengæld har jeg henvendt mig på den lokale rideskole med jævne mellemrum fordi det netop ikke er et særtilfælde her, men derimod dagligdagen.

Jeg rodede mig ind i denne debat, da du kaldte folk, som ikke havde lyst til at færdes i hestepærer på cykelstier for smålige. Jeg opfatter ærlig talt kun at din rummelighed rækker så længe andre rummer hestepærer - ikke hvis rummeligheden går ud på at fjerne dem.

Jeg synes man er smålig hvis man ikke kan rumme hestepærer og ikke synes at noget undskylder, at de ligger der. Hvis man ikke synes at noget besvær er for stort og urimeligt til at rytteren skal gøre sig det, og hvis det, at rytteren ikke kan så bare må betyde, at rytteren må droppe sin sport. Så er man kun interesseret i sig selv og så er man hamrende smålig. Rummelighed er at give plads til andre, det er det modsatte af at ville begrænse andre. Jeg stiller ingen krav om at nogen skal gøre noget og jeg begrænser ingen med de ting jeg taler for. Tvært imod: jeg synes vi alle skal være her og hestepærer på vejen driver ingen fra hus og hjem.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 16. mar 2016, 14:48

LaScrooge skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Nej, for det er ikke på asfalt at man dyrker ridesport. Det er i nærheden af skov, (når det ikke er på indhegnede områder), og der kan man fint lade en træstub ligge...eller bruge et væltet træ, en stor sten, en bænk eller whatever.

Men altså, man kan jo ikke programmere hesten til at skide i nærheden af stubben. Den skider når den skal.

Det er jo heller ikke nødvendigt. Fra stald/fold og på gåturen ud til skoven, har den poop bag på. Når du kommer ud til skoven, fjerner du poop bag'en og stiger på igen, der hvor din stub eller lignende befinder sig, og så kan du ride løs. Når du skal hjem fra skoven, så smider du poop bag på igen, sidder op og rider hjem til stalden/folden.
3
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
mulledit
Kort karma: 22
Likede indlæg: 312

Indlægaf mulledit » 16. mar 2016, 14:49

Et eksempel: mine svigerforældre bor lige op til en skov hvori der er en ridesti. Til ridestien er der en vej og langs mine svigerforældres grund går der så en lille sti, belagt med grus. De må ikke ride på stien, da den er forbeholdt gående og cykler. Men der rides flittigt på stien og deraf ligger der en stor mængde hestepærer. Min svigerfar har kontaktet rideskolen og bedt dem om at rydde op efter sig. Svaret fra indhaver var: "skynd dig ud og hent dem og smid dem i rosenbeddet"

Svigerfar har ikke noget rosenbed og er faktisk ret træt af at vi får slæbt hestemøg med indenfor når vi er på besøg, det sidder nemlig både i sko og på barnevognen.

Ikke at jeg fatter rideskolens arrogance og faktisk så er jeg helt forundret over er svigerfar endnu ikke har kontaktet kommunen. Rid da for pokker af den vej der er der og hvis man så ikke gør, så ryd da op.

Rummelighed er jo ikke at andre skal give plads til hestemøg, det går jo begge veje.

Hvorfor er det lige at det er urmieligt at jeg som rytter skal rydde op efter min hest? det forstår jeg simpelthen ikke. Altså hvis den dumper pærerne i et villakvarter.
3
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:
Brugeravatar
mulledit

Indlægaf mulledit » 16. mar 2016, 14:50

Advocatus-Diaboli skrev:
LaScrooge skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Nej, for det er ikke på asfalt at man dyrker ridesport. Det er i nærheden af skov, (når det ikke er på indhegnede områder), og der kan man fint lade en træstub ligge...eller bruge et væltet træ, en stor sten, en bænk eller whatever.

Men altså, man kan jo ikke programmere hesten til at skide i nærheden af stubben. Den skider når den skal.

Det er jo heller ikke nødvendigt. Fra stald/fold og på gåturen ud til skoven, har den poop bag på. Når du kommer ud til skoven, fjerner du poop bag'en og stiger på igen, der hvor din stub eller lignende befinder sig, og så kan du ride løs. Når du skal hjem fra skoven, så smider du poop bag på igen, sidder op og rider hjem til stalden/folden.

Jeg tror helt seriøst at køre ud med trillebør bagefter er nemmere. Den der "poop bag" er ikke gud gave til ridesporten.
0

Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 16. mar 2016, 14:58

LaScrooge skrev:
Så kunne det være, at folk skulle klage lidt mindre. Det er jo trods alt en ting man også kan arbejde med og på.

Jeg synes ikke det er spor urimeligt, at folk klager over bunker af lort i det offentlige rum. Tværtimod synes jeg at det er vildt, at man overhovedet vil forsøge at argumentere for at det er i orden, at ryttere ikke rydder op efter deres heste/pony'er, når de skider i det offentlige rum! Hvordan kan det på nogen måde være acceptabelt?
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 16. mar 2016, 15:07

mulledit skrev:Et eksempel: mine svigerforældre bor lige op til en skov hvori der er en ridesti. Til ridestien er der en vej og langs mine svigerforældres grund går der så en lille sti, belagt med grus. De må ikke ride på stien, da den er forbeholdt gående og cykler. Men der rides flittigt på stien og deraf ligger der en stor mængde hestepærer. Min svigerfar har kontaktet rideskolen og bedt dem om at rydde op efter sig. Svaret fra indhaver var: "skynd dig ud og hent dem og smid dem i rosenbeddet"

Svigerfar har ikke noget rosenbed og er faktisk ret træt af at vi får slæbt hestemøg med indenfor når vi er på besøg, det sidder nemlig både i sko og på barnevognen.

Ikke at jeg fatter rideskolens arrogance og faktisk så er jeg helt forundret over er svigerfar endnu ikke har kontaktet kommunen. Rid da for pokker af den vej der er der og hvis man så ikke gør, så ryd da op.

Rummelighed er jo ikke at andre skal give plads til hestemøg, det går jo begge veje.

Hvorfor er det lige at det er urmieligt at jeg som rytter skal rydde op efter min hest? det forstår jeg simpelthen ikke. Altså hvis den dumper pærerne i et villakvarter.

Det lyder som om det ville være en god idé at få et Ridning Forbudt-skilt op i begge ender af vejen.
0
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 16. mar 2016, 15:08

Advocatus-Diaboli skrev:
LaScrooge skrev:
Så kunne det være, at folk skulle klage lidt mindre. Det er jo trods alt en ting man også kan arbejde med og på.

Jeg synes ikke det er spor urimeligt, at folk klager over bunker af lort i det offentlige rum. Tværtimod synes jeg at det er vildt, at man overhovedet vil forsøge at argumentere for at det er i orden, at ryttere ikke rydder op efter deres heste/pony'er, når de skider i det offentlige rum! Hvordan kan det på nogen måde være acceptabelt?

Jeg synes vi har været omkring det i tråden, faktisk er den ged rimelig velbarberet pt og hesten er også ved at være livløs efterhånden, så...
0
Brugeravatar
A 7
Kort karma: 18
Likede indlæg: 179

Indlægaf A 7 » 16. mar 2016, 15:32

LaScrooge skrev:
Jeg synes man er smålig hvis man ikke kan rumme hestepærer og ikke synes at noget undskylder, at de ligger der. Hvis man ikke synes at noget besvær er for stort og urimeligt til at rytteren skal gøre sig det, og hvis det, at rytteren ikke kan så bare må betyde, at rytteren må droppe sin sport. Så er man kun interesseret i sig selv og så er man hamrende smålig. Rummelighed er at give plads til andre, det er det modsatte af at ville begrænse andre. Jeg stiller ingen krav om at nogen skal gøre noget og jeg begrænser ingen med de ting jeg taler for. Tvært imod: jeg synes vi alle skal være her og hestepærer på vejen driver ingen fra hus og hjem.

Når folk kommer med løsningsforslag til, hvordan man kan ride uden at genere omverdenen unødigt, så skriver du en lang følelsesmættet tekst om, hvor synd det er for rytterne og hestene, bl.a. deres ryg og psyke, der ikke kan holde til det. Men når folk påpeger problemerne med hestepærer, så er dit svar at det "ikke driver nogle fra hus og hjem". Der er vel for pokker heller ikke nogle ryttere, der er drevet fra hus og hjem af at de skulle ud og rydde op efter sig?
8
Oddinary
Kort karma: 19
Likede indlæg: 252

Indlægaf Oddinary » 16. mar 2016, 15:34

LaScrooge skrev:Hvis vi nu leger, at jeg stiller ultimative krav om at have retten til at genere andre, hvad er så problemet i det, hvis der ikke er problemer med at stille ultimative krav overhovedet? Hvis inkonsekvens er det du påpeger - min eller din?

Derudover, så stiller jeg ingen ultimative krav, faktisk det modsatte. Jeg opfordrer til rummelighed og til at man anvender sin gudgivne fantasi til at forestille sig hvorfor den lort mon ligger der hvis forklaringen nu ikke partout skal være at andre mennesker er nogle hensynsløse svin? :)

Du stiller krav til at andre ændrer deres opfattelse af, hvad de finder generende, hvis ikke, de har samme syn som dig. Du er dermed ikke rummelig overfor det ubehag og de gener, som andre udtrykker. Det er nemlig ikke værd at tage hensyn til. Det skal da bare ændres, således at I kan være enige.
Det undrer mig til stadighed, hvorfor du mener, at det har større værdi at ét menneske, der selv har valgt sin hobby og færden, skal kunne nyde sin hobby uden at skulle besværes med at rydde op efter sig - end værdien i at den antalsmæssige overskyggende befolkning kan benytte gang- og cykelstier uden at føle sig generet.
Du påstår at være fortaler for rummelighed og hensyn. Så må man også se indad, og anerkende at egen adfærd kan være til unytte for andre, selvom man ikke selv deler opfattelsen af at en given ting er generende. Jeg har personligt svært ved at udvise overbærenhed overfor en, der så at sige skider på og ikke validerer, hvad jeg udtrykker.
5
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1963

Indlægaf Mani » 16. mar 2016, 16:29

LaScrooge skrev:
Mani skrev:Jamen, jeg mindes skam ikke at have stillet nogle ultimative krav. Men det kan selvfølgelig være jeg har overset noget? Altså jeg forstå ikke at det at fjerne hestepærer ligefrem kan være umuligt på en villavej eller cykelsti - det betyder ikke, at jeg ville gå amokka over hvis der lå en, en sjælden gang i mellem. Til gengæld har jeg henvendt mig på den lokale rideskole med jævne mellemrum fordi det netop ikke er et særtilfælde her, men derimod dagligdagen.

Yes, rummelighed er at give plads til andre - bl.a. så de kan færdes på gang- og cykelstier uden at lege jorden er giftig med hestepærer.

Hvordan var det, at det kunne være helt umuligt at fjerne hestepærer i villakvarter og på gang- og cykelstier?
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
mulledit

Indlægaf mulledit » 17. mar 2016, 07:52

LaScrooge skrev:
mulledit skrev:Et eksempel: mine svigerforældre bor lige op til en skov hvori der er en ridesti. Til ridestien er der en vej og langs mine svigerforældres grund går der så en lille sti, belagt med grus. De må ikke ride på stien, da den er forbeholdt gående og cykler. Men der rides flittigt på stien og deraf ligger der en stor mængde hestepærer. Min svigerfar har kontaktet rideskolen og bedt dem om at rydde op efter sig. Svaret fra indhaver var: "skynd dig ud og hent dem og smid dem i rosenbeddet"

Det lyder som om det ville være en god idé at få et Ridning Forbudt-skilt op i begge ender af vejen.

Der er ridning forbudt på cykel- og gangstier. På vejen må man ride. Så umiddelbart er skiltning ikke nødvendig, da det jo bare er alm færdselslov.
0

LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 17. mar 2016, 08:16

Mani skrev:Yes, rummelighed er at give plads til andre - bl.a. så de kan færdes på gang- og cykelstier uden at lege jorden er giftig med hestepærer.

Hvordan var det, at det kunne være helt umuligt at fjerne hestepærer i villakvarter og på gang- og cykelstier?

Jeg har allerede beskrevet hvordan sådan en situation kunne udspille sig på en måde, der ikke ville være til fordel for nogen. Du kan bladre lidt tilbage i tråden og læse dig frem til det.
0
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 17. mar 2016, 08:17

mulledit skrev:
Der er ridning forbudt på cykel- og gangstier. På vejen må man ride. Så umiddelbart er skiltning ikke nødvendig, da det jo bare er alm færdselslov.

Er der skiltning der definerer stien som cykel- og gangsti?
0

Tilbage til "Generelt"