Skal hestepærer samles op?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Sjg
Kort karma: 11
Likede indlæg: 227

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Sjg » 14. mar 2016, 18:15

Aima skrev:Så, hvad foreslår I, der holder på at lort er lort og at man uden afstand bare har at rydde op efter sit dyr? Skal udekatte generelt forbydes, eller skal det være ejerne pålagt at rende i røven på katten og samle op, når den skider i andre menneskers blomsterbede? Umiddelbart ville min tanke jo være, at det måske var liiige vel besværligt, og at vi jo allesammen nok overlever at få lidt kattelort på hænderne i et uheldigt øjeblik, men den der med, at noget er så bikset og besværligt, at det i sig selv skaber en formildende omstændighed, er så ikke særlig gangbar når temaet er dyrelort, eller hvad?

Efter mark- og vejfredslovens § 1, stk. 1, jf. stk. 2, har katteejere pligt til at holde deres kat på egen grund, så udekatte er skam allerede forbudte. :)
3
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 606
Likede indlæg: 5024

Indlægaf Aima » 14. mar 2016, 18:30

Sjg skrev:
Aima skrev:Så, hvad foreslår I, der holder på at lort er lort og at man uden afstand bare har at rydde op efter sit dyr? Skal udekatte generelt forbydes, eller skal det være ejerne pålagt at rende i røven på katten og samle op, når den skider i andre menneskers blomsterbede? Umiddelbart ville min tanke jo være, at det måske var liiige vel besværligt, og at vi jo allesammen nok overlever at få lidt kattelort på hænderne i et uheldigt øjeblik, men den der med, at noget er så bikset og besværligt, at det i sig selv skaber en formildende omstændighed, er så ikke særlig gangbar når temaet er dyrelort, eller hvad?

Efter mark- og vejfredslovens § 1, stk. 1, jf. stk. 2, har katteejere pligt til at holde deres kat på egen grund, så udekatte er skam allerede forbudte. :)

Det er jeg klar over, men i realiteten er det ikke mit indtryk det efterleves. Altså kattelort i folks bede sker jo. Set udfra et 100% egoistisk perspektiv og udgangspunkt, ville jeg da foretrække, de der katteregler blev overholdt. Jeg er (meget) allergisk og ikke specielt stor fan af katte, eller alle mulige andre dyr for den sags skyld, men jeg er til gengæld fan af mennesker, især glade mennesker, og da jeg antager, at både kattehold og hestehyggerideture generelt set øger en hel masse menneskers livskvalitet, kan jeg godt se en vis logik i, at jeg ikke tager 100% udgangspunkt i egne, subjektive præferencer og følelser altid. Men igen, altså, hvis man er af den overbevisning at hestelort og kattelort i det offentlige rum (men i et nogenlunde begrænset omfang, trods alt) påvirker ens liv i en sådan negativ grad, at man ikke mener det kan eller skal kompenseres i andre menneskers, hvad kan man sige, øgede glæde og begrænsede besværliggørelse af at have kat eller hest, så er det jo så sådan man føler det, og så skal man såmænd bare insistere på at hverken fritridende, potentielt skidende heste eller udekatte har nogen eksistensberettigelse whatsoever.

Jeg kommer ikke til at kunne relatere til følelsen, men jeg kan godt anerkende, nogle så bare har det sådan.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1963

Indlægaf Mani » 14. mar 2016, 18:38

Akehurst2 skrev:
Mani skrev:Altså jeg ser virkelig gerne at hestepærer fjernes fra fortove og cykelstier. Selve vejen gør mig ikke så meget - min bil er ikke så sart.
Og øvrige skov/vandre stier afhænger det nok af hvor voldsomt det er. I nærheden af den lokale rideskole er det i perioder ikke til at komme frem uden at jokke i efterladenskaber, det synes jeg er for meget.

Altså, inde i skoven synes jeg ikke man samler op. Heller ikke efter hunde. Det er jo naturen.

Det er så ikke i skoven, men på et stykke vandresti på vej til skoven ved den lokale rideskole er der i perioder ikke til at gå uden skoene skal renses for efterladenskaber bagefter. Der synes jeg det ville være en fin gestus, hvis de lige ryddede det værste af og til.
2
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1963

Indlægaf Mani » 14. mar 2016, 18:43

PS. Jeg er ikke noget imod heste og ryttere, men kan godt blive lidt provokeret, hvis man slet ikke kan forstå det er til gene for andre på feks cykelstier og fortove. Så er det lige som om min forståelse også skrumper lidt.
7
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Sjg

Indlægaf Sjg » 14. mar 2016, 18:59

Aima skrev:
Sjg skrev:

Det er jeg klar over, men i realiteten er det ikke mit indtryk det efterleves. Altså kattelort i folks bede sker jo. Set udfra et 100% egoistisk perspektiv og udgangspunkt, ville jeg da foretrække, de der katteregler blev overholdt. Jeg er (meget) allergisk og ikke specielt stor fan af katte, eller alle mulige andre dyr for den sags skyld, men jeg er til gengæld fan af mennesker, især glade mennesker, og da jeg antager, at både kattehold og hestehyggerideture generelt set øger en hel masse menneskers livskvalitet, kan jeg godt se en vis logik i, at jeg ikke tager 100% udgangspunkt i egne, subjektive præferencer og følelser altid. Men igen, altså, hvis man er af den overbevisning at hestelort og kattelort i det offentlige rum (men i et nogenlunde begrænset omfang, trods alt) påvirker ens liv i en sådan negativ grad, at man ikke mener det kan eller skal kompenseres i andre menneskers, hvad kan man sige, øgede glæde og begrænsede besværliggørelse af at have kat eller hest, så er det jo så sådan man føler det, og så skal man såmænd bare insistere på at hverken fritridende, potentielt skidende heste eller udekatte har nogen eksistensberettigelse whatsoever.

Jeg kommer ikke til at kunne relatere til følelsen, men jeg kan godt anerkende, nogle så bare har det sådan.

Og det præcis samme kan man jo spørge hesteejerne om: Kan andre menneskers øgede glæde og begrænsede besvær ved at færdes i det offentlige rum da ikke kompensere for irritationen ved at måtte påspænde sin hest en lorteopsamlingspose, som kan opbevares i en saddeltaske eller rygsæk, når/hvis man ønsker at ride galop eller trav?

Du anfører selv, at der kun er omkring 200.000 heste i landet, hvorved der vel må antages at være omtrent det samme antal hesteejere. Derimod må man formode, at næsten samtlige 5,7 mio. danskere benytter sig af vejnettet i én eller anden udstrækning, og ud fra det store antal af personer i denne tråd, der irriteres over hestepærer på veje/cykelstier/fortove, overstiger deres samlede antal sandsynligvis de 200.000.

Jeg kan ikke rigtigt se, hvorfor hensynet til, at de forholdsvist få hesteejeres rideture ikke skal "besværliggøres" af lorteopsamling/lorteposetransport, skal veje tungere end hensynet til den langt større gruppe af borgere, der gerne vil kunne benytte fortove og cykelstier uden at skulle køre slalom om store bunker af hestepærer. Særligt ikke når det tages i betragtning, at hestene slet ikke bør befinde sig på hverken fortove eller cykelstier.

I tilfældet med katteejerne kan jeg endnu mindre forstå, at de - endda som de eneste husdyrejere, eller mener du, at alle husdyr/pelsdyr skal have lov at strejfe frit omkring? - skal have tilladelse til at overtræde et allerede eksisterende forbud, fordi det ellers vil være "besværligt". Der findes masser af lovgivning, som er besværlig og upraktisk at overholde, men det betyder altså ikke, at man bare kan skide højt og flot på reglerne under henvisning til, at det besværliggør en aktivitet, som man ganske selv har valgt at deltage i.

I det hele taget synes jeg, at det er noget meget mærkeligt noget at mene, at folk, som færdes på steder, hvor de har en lovbeskyttet forventning om ikke at blive indsmurt i lort, alligevel bare skal acceptere lortene for ikke at være til besvær, når nu de kan have et mindst lige så stort besvær med at rengøre sko, cykeldæk osv. for lort, som en hesteejer kan have ved enten 1) at overholde forbuddet mod ridning på fortove og cykelstier, eller 2) at påspænde hesten en lorteopsamlingspose.
1
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 356
Likede indlæg: 2708

Indlægaf Urtekussen » 14. mar 2016, 19:04

Lorteopsamlingspose :love:
0
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
Jacobsen81
Kort karma: 8
Likede indlæg: 68

Indlægaf Jacobsen81 » 14. mar 2016, 19:16

Hvis hesten skider i en by, kommer jeg tilbage med skovl og kost og samler op. Ellers sparker jeg ind til siden.
2
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 14. mar 2016, 19:19

Jeg har boet i nærheden af en del grønne områder (inklusiv en rideskole) og har sjovt nok aldrig oplevet behov for at montere en sneskovl foran cyklen så jeg kunne komme igennem alle hestepærerne :gruble: Ja jeg er stødt på hestepærer og nej, som hundeejer synes jeg da ikke det er det fedeste og jo det lugter, men altså - det er vand sammenlignet med et samfund hvor alle render rundt i en str 36.

Hvis man insisterer på at ride søndagstur ned gemme gågaden eller kun færdes i villakvarterer, synes jeg det er god still at samle op, selv om det er besværligt. Men hvis de stier der omtales er grusstier (eller lignende) grænsende op til grønne områder, synes jeg ærlig talt at man skulle indse at dyrelort (hvad enten det så er fra en hund, kat, hest, fugl eller ræv) er en naturlig konsekvens af at færdes i naturen. Så fedt er det sgu heller ikke at leve i et sterilt samfund, hvor intet er for småt til dets egen lov.
6
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 213
Likede indlæg: 2197

Indlægaf Zombie » 14. mar 2016, 19:30

På den ene side af stedet jeg bor, er der et privat hestehold med et par krikker. På den anden side ligger der 1-2 kilometers penge væk en rideskole.

Det private hestehold ligger et sted, hvor man skal ride ad nogle alm. veje for at komme til en skov og et naturområde med ridestier. På denne rute kan der ligge nogle hestepærer, men det er ikke mange og selvom de rider på cykel-/gangstien (her deles mellem fodgængere og cyklister på meget store, brede veje med et græsstykke som adskiller det fra bilvejen), så rider de altid på den del, der ligger op af græshellen som adskiller cykelvejen og bilvejen. Således ramler man ikke ind i lort, når man cykler eller går inde i højre side - det synes jeg er rart, og jeg tænker ikke meget over hestepærerne hér.

Oppe ved rideskolen er det en anden sag. Hestepærerne breder sig ud over hele cykel-/gangvejen - man må cykle slalom for at undgå dem, og nogle gange ligger der to-tre stykker spredt ud et godt stykke, så man ikke kan undgå dem overhovedet.
Og der ligger mange - virkelig mange. Står man ved siden af én, kan man se de næste to-tre stykker længere fremme. Det er jo ikke fra samme hest, men er blevet dumpet ad flere omgange fra flere af deres heste oppe fra skolen, gennem længere tid. Fordi ingen rydder det op, hober det sig jo bare op.
- Og her skal tilføjes, at rideskolen ligger klods op af skoven og naturområdet med ridestierne. Det er et meget stort område, hvor de har deres helt egne stier, fri for fodgængere eller folk på mountainbikes (som også har deres egne stier).
Så hvad filan de laver ude på vejene i tide og utide, fatter jeg simpelthen ikke.

Jeg har ikke noget problem med en hestepærer i ny og næ. Især ikke når rytteren tydeligvis har gjort en dyd ud af, at gå ude til den ene side, så man nemt undgår hestepærerne og bare kan cykle eller gå udenom.

Men når der er så mange, så hyppigt, så sporadisk spredt ud over et større område og jeg samtidig overhovedet ikke kan se idéen i, at man skal ride der fordi hestene praktisk taget bor direkte op og ned ad gode ride-områder (seriøst, den ene indkørsel til naturområdet går direkte gennem rideskolens bygninger, så det er helt bogstaveligt at de bor klods op og ned!)... Ja, jeg indrømmer at jeg bliver pissed.
Jeg ved også, at mange her gør rideskolen opmærksom på problemet, men de er vist lidt ligeglade.

Og så synes jeg også, det er dumt at sammenligne med f.eks. hundelorte. Det er noget andet. Hundeejere bør samle op efter deres hund primært fordi hundelorte er sådan nogle man træder i i tide og utide, da de ikke er så tydelige som hestelort - og sekundært fordi meget smitte spredes gennem lortene, så både ens egen og andres hunde kan få megen glæde af diverse sygdomme, når en lort ikke samles op og smitter eller gensmitter hundene.
2
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 606
Likede indlæg: 5024

Indlægaf Aima » 14. mar 2016, 19:58

Sjg skrev:
Aima skrev:
Sjg skrev:

Og det præcis samme kan man jo spørge hesteejerne om: Kan andre menneskers øgede glæde og begrænsede besvær ved at færdes i det offentlige rum da ikke kompensere for irritationen ved at måtte påspænde sin hest en lorteopsamlingspose, som kan opbevares i en saddeltaske eller rygsæk, når/hvis man ønsker at ride galop eller trav?

Du anfører selv, at der kun er omkring 200.000 heste i landet, hvorved der vel må antages at være omtrent det samme antal hesteejere. Derimod må man formode, at næsten samtlige 5,7 mio. danskere benytter sig af vejnettet i én eller anden udstrækning, og ud fra det store antal af personer i denne tråd, der irriteres over hestepærer på veje/cykelstier/fortove, overstiger deres samlede antal sandsynligvis de 200.000.

Jeg kan ikke rigtigt se, hvorfor hensynet til, at de forholdsvist få hesteejeres rideture ikke skal "besværliggøres" af lorteopsamling/lorteposetransport, skal veje tungere end hensynet til den langt større gruppe af borgere, der gerne vil kunne benytte fortove og cykelstier uden at skulle køre slalom om store bunker af hestepærer. Særligt ikke når det tages i betragtning, at hestene slet ikke bør befinde sig på hverken fortove eller cykelstier.

I tilfældet med katteejerne kan jeg endnu mindre forstå, at de - endda som de eneste husdyrejere, eller mener du, at alle husdyr/pelsdyr skal have lov at strejfe frit omkring? - skal have tilladelse til at overtræde et allerede eksisterende forbud, fordi det ellers vil være "besværligt". Der findes masser af lovgivning, som er besværlig og upraktisk at overholde, men det betyder altså ikke, at man bare kan skide højt og flot på reglerne under henvisning til, at det besværliggør en aktivitet, som man ganske selv har valgt at deltage i.

I det hele taget synes jeg, at det er noget meget mærkeligt noget at mene, at folk, som færdes på steder, hvor de har en lovbeskyttet forventning om ikke at blive indsmurt i lort, alligevel bare skal acceptere lortene for ikke at være til besvær, når nu de kan have et mindst lige så stort besvær med at rengøre sko, cykeldæk osv. for lort, som en hesteejer kan have ved enten 1) at overholde forbuddet mod ridning på fortove og cykelstier, eller 2) at påspænde hesten en lorteopsamlingspose.

Jamen der er såmænd ikke alverden for os at debattere, tror jeg. Jeg anfægter ikke dine holdninger og forholdsvis stærke følelser for dyrelort, jeg siger ikke, at dét, du mener, på nogen måde er forkert. Jeg fremlægger sådan set bare egne subjektive holdninger med et selvfølgeligt udgangspunkt i egne erfaringer og følelsesmæssige oplevelser med hhv. heste- og kattelort. Min verden påvirkes ikke synderligt negativt af at måtte zig-zagge gennem en dynge hestelort på en løbetur, og såfremt jeg får kattelort på hænderne, næste gang jeg, guderne må vide hvorfor, skulle finde på at rode rundt i noget havebed, jamen så kender jeg mig selv godt nok til at vide, at dét heller ikke kommer til af ryste mig så meget i MIN respektive grundvold, at jeg kommer til at mene, at alle fritskidende udekatte i Danmark skal genopdrages eller aflives. Jeg har glemt den slags omkring tre sekunder senere, og så er jeg videre med mit relative lortefrie liv, uden pøller af nogen art får lov at fylde hverken fysisk eller mentalt. Og dét er så, som sagt, mit udgangspunkt for at mene, som jeg gør, jeg kommer ikke til at mene anderledes fordi du og 5,7 millioner andre potentielt gør det, for på trods af jeg, som også tidligere nævnt, meget gerne anerkender at I har det sådan, så kan jeg stadig ikke relatere det fjerneste.

Og nej, jeg synes ikke, alle mulige dyr skal have lov at rende frit omkring og skide som om, de blev betalt for det. Jeg kunne godt redegøre og argumentere for ulemperne, men jeg tænker, de er så logiske at det ville være gevaldigt spild af både din og min tid. Desuden ville det jo i såfald også være udfra en principiel præmis om dyrelort, og som tidligere nævnt giver jeg generelt ikke meget for principper for princippernes skyld. Jeg synes det giver mere mening at forholde sig til det konkrete og opveje fordele og ulemper og hvad der måtte være af omstændigheder. Hvis gamle fru Mikkelsen på 78 inderligt ønsker sig en lille hund, så synes jeg, hun skal have sådan en, og det synes jeg også, selvom hun døjer med slidgigt og derfor ikke kan bukke sig ned og samle Fidos lort op, når de går tur. Det betyder ikke, jeg mener, alle hundeejere kan lade lortene ligge.

Da jeg hev kattelort ind i debatten, var det jo faktisk som en slags modargumenterende sidestilling; Helt konkret kunne jeg godt tænke mig at høre, om de debattører der har det stramt med hestelort, har det på samme måde med kattelort, måske kunne man endda være så heldig, at der sad en udekatteejer blandt hestelortehaderne, og så kunne det være lidt interessant at høre argumenter fra den kant, synes jeg.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 14. mar 2016, 20:44

Skumfidusen skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg rider på fortovet (selvom jeg ikke må - men bilerne kører ret stærkt på den heldigvis korte strækning). Pøller hesten står jeg af med det samme og puffer det ud i rendestenen (der er ikke cykelsti).

Pøller den på villevejen fjerner vi det med det samme - for at det sted, hestene står, kan have et godt forhold til naboerne. Også selvom, vi ikke er forpligtet til det.

Hvis der er strækninger, der er meget plaget af heste, synes jeg, man skulle forsøge sig med en snak med rideskolen/opstaldningsstedet om de ikke ville komme med jævne mellemrum og rydde det værste. Jeg er helt enig med de andre ryttere om, at man ikke kan forvente, at der ryddes op med det samme, når man er på ridetur (jeg gør det kun, fordi jeg jo ret beset ikke må ride på fortovet og i øvrigt ikke synes, folk skal vade i det), men en imødekommelse i forhold til større mængder synes jeg er på sin plads.

DET her, I andre hesteryttere, det er hensyn. Sådan ser hensyn ud i forholdsvis ren form.

...og det er præcis det, jeg ville gøre, hvis jeg red på fortov - dog med det forbehold, at jeg først ville sidde op igen, når jeg kunne finde en passende sten el.l. at hoppe op fra. Det gør jeg ikke. Rider på fortov altså. Jeg rider lovligt (og betaler som eneste bruger for vedligeholdelsen af stierne) i skov, på fælled og på offentlig vej. Skider hesten i stor stil på sidstnævnte, kommer jeg retur og fjerner det, selvom vi er på bøhlandet i landzone på Amager.

Jeg gør det dog aldrig under turen og kommer aldrig til det. Har man en gang stået lige bag hesten og set skævvridningen af hesteryggen, når en rytter stiger op fra jorden, vil man nok forstå hvorfor. Ingen midlertidige æstetiske hensyn får mig til at medbringe skovl, pose og skammel (eller blot pøllepose og skammel til genopstignng efter poseafmontering). Now shoot me.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9157

Indlægaf Fru Sunshine » 14. mar 2016, 20:56

Hvornår blev det egentlig forbudt at ride på cykelstier og lignende? Jeg er ret nysgerrig, for det er nogle år siden, at der var hyppig (tøhø) hestetrafik på min cykelsti, og jeg tilskrev egentlig de faldende rideture den vej, at det nærmeste sted med heste, valgte at sælge dem til byes rideskole, der ligger i et landområde, men det kan da godt tænkes, at det også er fordi det blev forbudt. :gruble:
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 14. mar 2016, 21:01

Fru Sunshine skrev:Hvornår blev det egentlig forbudt at ride på cykelstier og lignende? Jeg er ret nysgerrig, for det er nogle år siden, at der var hyppig (tøhø) hestetrafik på min cykelsti, og jeg tilskrev egentlig de faldende rideture den vej, at det nærmeste sted med heste, valgte at sælge dem til byes rideskole, der ligger i et landområde, men det kan da godt tænkes, at det også er fordi det blev forbudt. :gruble:

Det har det ist været længe - hvis ikke nærmest fra færdselslovens start?

Til gengæld overvejer man vist at ophæve forbuddet af sikkerhedsmæssige årsager :slem:
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9157

Indlægaf Fru Sunshine » 14. mar 2016, 21:03

Krølle skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvornår blev det egentlig forbudt at ride på cykelstier og lignende? Jeg er ret nysgerrig, for det er nogle år siden, at der var hyppig (tøhø) hestetrafik på min cykelsti, og jeg tilskrev egentlig de faldende rideture den vej, at det nærmeste sted med heste, valgte at sælge dem til byes rideskole, der ligger i et landområde, men det kan da godt tænkes, at det også er fordi det blev forbudt. :gruble:

Det har det ist været længe - hvis ikke nærmest fra færdselslovens start?

Til gengæld overvejer man vist at ophæve forbuddet af sikkerhedsmæssige årsager :slem:

Så har de nok bare ikke vidst, at det var forbudt.
Jeg tror så heller ikke at en ophævelse af det forbud ville ændre noget, for rideskolen ligger nok forholdsvist tæt på, men da de sjældent rider ned i byen, kommer de nok heller ikke denne vej.
Det tror jeg så at hestene sætter pris på. Det må da være halvhård kost for benene, hvis de skal på en lang asfalt-/flisetur.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Sjg

Indlægaf Sjg » 14. mar 2016, 21:05

Aima skrev:
Sjg skrev:
Aima skrev:
Sjg skrev:

Jamen der er såmænd ikke alverden for os at debattere, tror jeg. Jeg anfægter ikke dine holdninger og forholdsvis stærke følelser for dyrelort, jeg siger ikke, at dét, du mener, på nogen måde er forkert. Jeg fremlægger sådan set bare egne subjektive holdninger med et selvfølgeligt udgangspunkt i egne erfaringer og følelsesmæssige oplevelser med hhv. heste- og kattelort. Min verden påvirkes ikke synderligt negativt af at måtte zig-zagge gennem en dynge hestelort på en løbetur, og såfremt jeg får kattelort på hænderne, næste gang jeg, guderne må vide hvorfor, skulle finde på at rode rundt i noget havebed, jamen så kender jeg mig selv godt nok til at vide, at dét heller ikke kommer til af ryste mig så meget i MIN respektive grundvold, at jeg kommer til at mene, at alle fritskidende udekatte i Danmark skal genopdrages eller aflives. Jeg har glemt den slags omkring tre sekunder senere, og så er jeg videre med mit relative lortefrie liv, uden pøller af nogen art får lov at fylde hverken fysisk eller mentalt. Og dét er så, som sagt, mit udgangspunkt for at mene, som jeg gør, jeg kommer ikke til at mene anderledes fordi du og 5,7 millioner andre potentielt gør det, for på trods af jeg, som også tidligere nævnt, meget gerne anerkender at I har det sådan, så kan jeg stadig ikke relatere det fjerneste.

Og nej, jeg synes ikke, alle mulige dyr skal have lov at rende frit omkring og skide som om, de blev betalt for det. Jeg kunne godt redegøre og argumentere for ulemperne, men jeg tænker, de er så logiske at det ville være gevaldigt spild af både din og min tid. Desuden ville det jo i såfald også være udfra en principiel præmis om dyrelort, og som tidligere nævnt giver jeg generelt ikke meget for principper for princippernes skyld. Jeg synes det giver mere mening at forholde sig til det konkrete og opveje fordele og ulemper og hvad der måtte være af omstændigheder. Hvis gamle fru Mikkelsen på 78 inderligt ønsker sig en lille hund, så synes jeg, hun skal have sådan en, og det synes jeg også, selvom hun døjer med slidgigt og derfor ikke kan bukke sig ned og samle Fidos lort op, når de går tur. Det betyder ikke, jeg mener, alle hundeejere kan lade lortene ligge.

Da jeg hev kattelort ind i debatten, var det jo faktisk som en slags modargumenterende sidestilling; Helt konkret kunne jeg godt tænke mig at høre, om de debattører der har det stramt med hestelort, har det på samme måde med kattelort, måske kunne man endda være så heldig, at der sad en udekatteejer blandt hestelortehaderne, og så kunne det være lidt interessant at høre argumenter fra den kant, synes jeg.

Jeg mener sådan set ikke at have givet udtryk for stærke følelser hverken for eller imod hestepærer, så den der nedladenhed må du gerne pakke væk. :)

Tværtimod har jeg alene forholdt mig til de argumenter om besværlighed, som du selv - i øvrigt uopfordret - kom på banen med, efter jeg besvarede dit spørgsmål om forbud mod udekatte, fordi intet i dit indlæg tydede på, at du kendte til forbuddet.
0

Tilbage til "Generelt"