Den svære snak - om penge

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 346
Likede indlæg: 4131

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Zombie » 14. mar 2016, 10:27

Hvis jeg skal føde en mands børn, skal vi dele vores pensioner lige over ved skilsmisse. Det er måske ikke fair, men jeg gider fandeme ikke rende på barsel, barns sygedag og den generelle påvirkning af min karriere fordi jeg 1) er kvinde og 2) er bundet af børn, og så blive straffet økonomisk for det, når børnene er fælles og der ikke er grund til, at samfundets indrettede urimelighed skal ramme mig i røven, når vi/jeg kan sikres imod det.

Men jeg er så også rimelig large ift. at han hjertens gerne må tage halvdelen af barslen. Det ville være fint. Men jeg vil ikke finde mig i, at vi er to voksne som vælger at lave en familie, og så skal jeg røvrendes økonomisk fordi jeg er hende med tissekonen.

(Disclaimer: Jeg vil ikke rippe ham, bevares, men der skal findes en løsning hvor det jeg "mister" på barsel m.v., kompenseres mig økonomisk. Det samme den anden vej, hvis han tager barsel eller lign.)
3
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 942
Likede indlæg: 5565

Indlægaf FruDulle » 14. mar 2016, 10:33

Spjaerten skrev:Nu er jeg hverken blev gift eller skilt eller for den sags skyld i et forhold lige nu.

Men jeg ville da aldrig nogensinde forvente at skulle ha del i evt mands pension.
Jeg har min egen opsparet via job og ja jeg er jo selv skyld i hvor meget der er opsparet og at jeg ikke har oprettet en privat yderligere, det kan da ikke komme ham ved!

Jeg har en forventning om 1/2 af næsten alt. Men vi har også indrettet os meget atypisk.
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 14. mar 2016, 10:35

adagio skrev:Jeg er gift med fælleseje, så det betyder jo vi skal dele det hele, men de nærmere detaljer kender jeg ikke. Det betyder heller ikke så meget, det værste der kan ske, er at jeg står med 0 kroner efter en skilsmisse, og det vil være fint nok.

Min pensionsopsparing er væsentligt højere end min kones fordi jeg er 5 år ældre end hun er, og hun har brugt nogle år på at gå hjemme med børn. Men det er hendes risiko, ikke min.

Og det ville du være iskold overfor i en skilsmisse?
1
Whatever
Aesel82
Kort karma: 22
Likede indlæg: 233

Indlægaf Aesel82 » 14. mar 2016, 10:40

Karkluden skrev:Vi har i praksis fællesøkonomi, og vi har tænkt os at gifte os med fælleseje.
Med det skal også siges, at vi uddanner os nærmest nøjagtigt samtidig til nærmest nøjagtigt samme lønvilkår og pensionsvilkår. Hvis én over tid får mere/mindre end den anden, er det fordi den anden part giver pladsen - fx ved at han eller jeg går hjemme på barsel eller orlov, og den anden arbejder. Eller at den ene part går ned i tid for at den anden kan arbejde MANGE timer. Ish. Så på den måde føler vi begge to, at det ville være begges fortjeneste hvis en af os skulle få flere penge eller mere pension, og derfor vil vi også dele den også i tilfælde af en skilsmisse.

Kom en af os med et stort særeje, ville vi muligvis se anderledes på det, men vores økonomi var nærmest identisk, inden vi slog den sammen, og grundet vores uddannelser vil den sandsynligvis være vedblevet nærmest identisk, og vi ser derfor ingen grund til andet.

Så ville jeg sørge for at få lavet en ægtepagt om, at pensionerne skal deles i forbindelse med skilsmisse :).

Som udgangspunkt skal pensioner nemlig ikke deles, og som andre i tråden har oplevet, så er mundtlige aftaler ikke altid meget værd i en skilsmissesituation (disclaimer: jeg ved godt, at mundtlige aftaler er lige så gældende som skriftlige, men de er bare så skidesvære at bevise ;) ).
0
Aesel82

Indlægaf Aesel82 » 14. mar 2016, 10:42

FruDulle skrev:
adagio skrev:Jeg er gift med fælleseje, så det betyder jo vi skal dele det hele, men de nærmere detaljer kender jeg ikke. Det betyder heller ikke så meget, det værste der kan ske, er at jeg står med 0 kroner efter en skilsmisse, og det vil være fint nok.

Min pensionsopsparing er væsentligt højere end min kones fordi jeg er 5 år ældre end hun er, og hun har brugt nogle år på at gå hjemme med børn. Men det er hendes risiko, ikke min.

Ja, den holdning forstår jeg heller ikke. Det er vel en fælles beslutning, at hun har gået hjemme? Jeg ville nok som minimum forvente, at den pension manden havde opsparet i den periode, jeg havde gået hjemme blev delt.
0
Karkluden
Kort karma: 255
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2519

Indlægaf Karkluden » 14. mar 2016, 10:43

Aesel82 skrev:
Karkluden skrev:Vi har i praksis fællesøkonomi, og vi har tænkt os at gifte os med fælleseje.
Med det skal også siges, at vi uddanner os nærmest nøjagtigt samtidig til nærmest nøjagtigt samme lønvilkår og pensionsvilkår. Hvis én over tid får mere/mindre end den anden, er det fordi den anden part giver pladsen - fx ved at han eller jeg går hjemme på barsel eller orlov, og den anden arbejder. Eller at den ene part går ned i tid for at den anden kan arbejde MANGE timer. Ish. Så på den måde føler vi begge to, at det ville være begges fortjeneste hvis en af os skulle få flere penge eller mere pension, og derfor vil vi også dele den også i tilfælde af en skilsmisse.

Kom en af os med et stort særeje, ville vi muligvis se anderledes på det, men vores økonomi var nærmest identisk, inden vi slog den sammen, og grundet vores uddannelser vil den sandsynligvis være vedblevet nærmest identisk, og vi ser derfor ingen grund til andet.

Så ville jeg sørge for at få lavet en ægtepagt om, at pensionerne skal deles i forbindelse med skilsmisse :).

Som udgangspunkt skal pensioner nemlig ikke deles, og som andre i tråden har oplevet, så er mundtlige aftaler ikke altid meget værd i en skilsmissesituation (disclaimer: jeg ved godt, at mundtlige aftaler er lige så gældende som skriftlige, men de er bare så skidesvære at bevise ;) ).

Nå, for søren. Det troede vi faktisk skete automatisk. Det vil vi huske, når vi gifter os - tak :kys:

(Herhjemme har vi i øvrigt ikke svært ved den slags samtaler. Men vi har også været nødt til at forholde os til mange slags "hvad nu hvis" om død osv pga. sydomme... Så lidt skilsmissesnak.. oh well)
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 14. mar 2016, 10:46

Aesel82 skrev:
FruDulle skrev:

Ja, den holdning forstår jeg heller ikke. Det er vel en fælles beslutning, at hun har gået hjemme? Jeg ville nok som minimum forvente, at den pension manden havde opsparet i den periode, jeg havde gået hjemme blev delt.

Ja det er også min tanke. Jeg synes at det er mega arriogant at sige at "det er hendes risiko, ikke min". Det ville betyde at i de 10 år jeg har været sammen med min mand og stort set intet tjent og slet ikke pension. Men det er jo så bare min risiko. Jeg er et ret rationelt menneske, men kan love dig for at hvis han sagde "too bad" i en skilsmisse situation ville jeg hive alle skyts frem
2
Whatever
Aesel82

Indlægaf Aesel82 » 14. mar 2016, 10:47

Karkluden skrev:
Aesel82 skrev:

Nå, for søren. Det troede vi faktisk skete automatisk. Det vil vi huske, når vi gifter os - tak :kys:

(Herhjemme har vi i øvrigt ikke svært ved den slags samtaler. Men vi har også været nødt til at forholde os til mange slags "hvad nu hvis" om død osv pga. sydomme... Så lidt skilsmissesnak.. oh well)

You're welcome :)
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 14. mar 2016, 10:49

adagio skrev:
FruDulle skrev:

Det med at gå hjemme længere end normalt i forbindelse med børnene har været hendes ønske, og det har vi så heldigvis haft økonomisk mulighed for at imødekomme, og det har fungeret fint. Hun har ikke bedt om at blive kompenseret pensionsmæssigt af min løn, og det ville jeg også have opfattet som urimeligt (men jeg ville sandsynligvis have efterkommet det alligevel). Det var noget andet hvis det havde været min idé.

Derudover er det jo ikke sådan at 2 år ud af et helt arbejdsliv smadrer hele pensionistilværelsen.

Okay. Jeg kan ikke se det rimelige i det og synes at det er virkelig usympatisk. Men hvis hun er oki doki med det så er det jo fint nok.
1
Whatever
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 836
Likede indlæg: 2563

Indlægaf Spjaerten » 14. mar 2016, 11:12

FruDulle skrev:
Spjaerten skrev:Nu er jeg hverken blev gift eller skilt eller for den sags skyld i et forhold lige nu.

Men jeg ville da aldrig nogensinde forvente at skulle ha del i evt mands pension.
Jeg har min egen opsparet via job og ja jeg er jo selv skyld i hvor meget der er opsparet og at jeg ikke har oprettet en privat yderligere, det kan da ikke komme ham ved!

Jeg har en forventning om 1/2 af næsten alt. Men vi har også indrettet os meget atypisk.

Lige præcis i har nemlig valgt en anderledes livsstil end et normalt hvor begge parter srbejder "normalt" så kan sagtens forstå i har "andre regler" & indrettet jer efter dem i fht pension og formue.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 458
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 4667

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. mar 2016, 11:43

Vi har snakket om det, hvordan vi forholder os i forskellige situationer.

Vi har sørget for at vi respektivt er forsikret, og vores pensioner osv. går til den anden ved tidlig dødsfald.
Vi kører 100 % fælles økonomi, og mundtlig aftale er at vi trækker et engangsbeløb fra til mig, og derefter deler det hele ligeligt.
Engangbeløb til mig, da jeg har en lavere pensionsopsparing end han, og det er økonomisk set min personlige økonomi der har lidt under barsler, og sidst men "her og nu"-væsentligt, er at min indkomst er lavere end hans, og jeg derfor ville have sværere ved at re-etablere mig.

Vores pensionsopsparinger har vi aftalt ikke skal i spil, - grundlæggende fordi de er en del af lønpakken.
Det er jo ikke min mands valg at jeg har uddannet mig inden for et omsorgsfag, og lønnen ikke er verdens højeste.
Og jeg har heller ikke haft indflydelse på min mands valg af uddannelse, job osv.
Så min indkomst vs. hans, og min pension vs. hans - det er som det er. Vi bidrager hver især med det vi tjener, og det gør vi al den tid vi er sammen. Den dag vi ikke er samme, har vi ikke forpligtigelser overfor hinanden.
Det er jo ikke hans pensionsopsparing eller hans lønchek jeg har giftet mig med.

Faktisk var vores snak mest baseret på hvad vi kunne og ville gøre ifht. børn ved evt. skilsmisse.
Og umiddelbart blev modellen, at jeg på papiret ville være bopælsforældre, da jeg tjener mindst, og derfor har større behov for ydelser og tilskud. Samt at jeg er den der i langt det største omfang tager mig at indkøb til børn, frisør, skoletasker, sportssko og hvad har vi ellers.
Derfor synes det mest fair.
Vi ville dog etablere en konto hvor alle indtægter i forb. med børn, fars bidrag incl, blev sat ind.

Denne snak var imens vores børn gik på privatskole, og det derfor var vigtig for os at de ville kunne blive ved med at gå på skolen, og være i et miljø der var trygt og velkendt for dem, så den del af deres hverdag ikke skulle brydes, oven i en evt. skilsmisse.
Snakken udsprang netop af at min veninde blev skilt fra hendes mand, og hvad det bl.a. betød for hendes økonomi og for deres børn, som f.x. endte med skoleskifte, da far ikke ønskede at bidrage yderligt for at det kunne lykkes.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 14. mar 2016, 11:44

Spjaerten skrev:
FruDulle skrev:

Lige præcis i har nemlig valgt en anderledes livsstil end et normalt hvor begge parter srbejder "normalt" så kan sagtens forstå i har "andre regler" & indrettet jer efter dem i fht pension og formue.

Ja. Det eneste han kan få lov at beholde kvit og frit er huset på Filipinerne. Det vil jeg hverken eje eller have :lol: :lol:
2
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 14. mar 2016, 11:47

Skumfidusen skrev:
FruDulle skrev:Okay. Jeg kan ikke se det rimelige i det og synes at det er virkelig usympatisk. Men hvis hun er oki doki med det så er det jo fint nok.

Det kommer vel ret meget an på hvordan aftalen er indgået. Solgt som "JEG vil gå hjemme og passe børn i to år og i de to år er det dit ansvar alene at tjene de penge vi har brug for. Og så vil jeg i øvrigt også have halvdelen af din pensionsopsparing i den periode" ville godt nok også gøre mig noget syrlig og utilbøjelig til at dele pensionen. Jeg har ingen grund til at antage det er sådan aftalen er indgået, men der kan da fint være tilfælde hvor den hjemmegående i den grad har haft en masse fordele og ikke nødvendigvis med rimelighed kan forventes at få flere.

Tvivler på at nogen laver sådan en opsætning. "Jeg VIL gå hjemme og du SKAL tjene pengene og jeg SKAL kompenseres i pension og du har ikke noget valg" færdig bum. Altså, seriøst. Sådan er et forhold jo ikke. Det virker ret søgt.

Jeg er hjemmegående, more og less, og min mand ville få saksespark herfra og til månen hvis han skred med alt og efterlod mig på kantstenen.
2
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 14. mar 2016, 12:08

adagio skrev:
FruDulle skrev:Tvivler på at nogen laver sådan en opsætning. "Jeg VIL gå hjemme og du SKAL tjene pengene og jeg SKAL kompenseres i pension og du har ikke noget valg" færdig bum. Altså, seriøst. Sådan er et forhold jo ikke. Det virker ret søgt.

Men derfor kan kvinden jo godt gå hjemme på eget ønske og imod mandens ønske. Det hedder kompromis.

Men partout imod mandens ønske er da ikke et kompromis. Et kompromis er give and take. Udfra den firkantede opstilling er det jo kun kun take.
0
Whatever
Sorenspige
Kort karma: 260
Likede indlæg: 1299

Indlægaf Sorenspige » 14. mar 2016, 19:45

Der er jo også forskel på pensionsopsparinger. Min mand tjener mere end mig, men han skal til gengæld selv betale al sin pension selv (pt indbetaler han 15%). Min pension er en del af min løn, og procentvis højere end min mands.
Derfor får vi ca der samme om måneden, selvom min arbejdstid er nedsat 10%.

Som tingene er nu, kan jeg derfor ikke se det rimelige i at forlange halvdelen af hans pension ved en evt skilsmisse.
0

Tilbage til "Forhold og sex"