Den svære snak - om penge

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 289
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 3441

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Studsgaard » 14. mar 2016, 20:25

Jeg går hjemme på deltid, han tjener størstedelen af vores penge - en fælles beslutning.

Vi har aftale at vi deler ved en evt skilsmisse. Vi kom ind i ægteskabet uden nogen formuer, og vi har fællesøkonomi.
Nu hvor jeg ser denne tråd, har vi lige tage snakken, han grinede bare og sagde at det var da hans pension, den skulle han da leve godt af..... Men blev så alvorlig, og sagde at det jo ville være mest fair vi delt. Ellers kunne han jo også se det kunne påvirke hans børn. Blev vi skilt og jeg stod med kun min lille pensionsopsparing, så måtte jeg jo forsøge at få indbetalt mere på fære år, hvilket ville medføre ringere økonomisk frirum for mig som jo også vil påvirke vores børn.
2
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 32
Likede indlæg: 577

Indlægaf Tobywan » 14. mar 2016, 21:11

Ingen af os vil på ingen måde leve i et forhold, hvor vi ikke er økonomisk lige. Derfor har vi også fællesøkonomi og deles lige om de ressourcer der kommer ind, uanset hvem der tjener hvad.

Den ene af os havde penge efter et lejlighedssalg, som blev brugt til vores fælles boligkøb. Den del er låst/reserveret, så den udbetales ved et evt. salg. Indtil da kommer den os begge til gode, da den har betydet et markant lavere huslån.

Vi havde cirka lige store pensionsopsparinger inden vi mødes.
Det skifter lidt hvem der tjener mest, og derfor forsøger vi løbende at tilpasse det så vi betaler det samme ind på vores pensionsopsparing. Det gør også, at vi stadig i dag ligger ret tæt i forhold til opsparing. Skulle det ske vi går hver til til sit, så er der intet der skal deles i forhold til pension (det er der allerede sørge for). Der kan selvfølgelig være en forskel i forhold til forretning, men så længe vi løbende betaler det samme ind, så er vi begge tilfredse med den løsning. Bliver vi sammen kommer det jo ud på et, og går vi fra hinanden er ingen dårligere stillet end man ellers ville have været. Praktikken har siden starten været, at vi betaler ind, så det tilsvarer den som tjener mest.

Vi er ikke gift, men har gennem testemente sikret hinanden. Ligeledes er der lavet livsforsikringer, så ingen skal bekymre sig om økonomi, hvis det bliver aktuelt.

Vi har altså taget snakken, fået lavet papirarbejdet, og er i øvrigt ret enige om hvordan det skal fungere.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1114
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 10487

Indlægaf Fru Sunshine » 15. mar 2016, 07:32

Jeg tror, vores pensionsordninger giver stort set det samme, og så er min mand sådan en, der elsker at spare sammen. Blandt andet til, når vi bliver gamle og grå.
Skulle det værste ske, vil den opsparing da være hans. Det er jo ham, der han betalt til den. Vores fællesopsparing ville skulle deles, netop fordi den er fælles.

Jeg har intet ønske om at plukke ham, hvis vi skulle ende i skilsmisse - og vice versa.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 37
Likede indlæg: 758

Indlægaf Stars » 15. mar 2016, 07:58

FruDulle skrev:
adagio skrev:
FruDulle skrev:Tvivler på at nogen laver sådan en opsætning. "Jeg VIL gå hjemme og du SKAL tjene pengene og jeg SKAL kompenseres i pension og du har ikke noget valg" færdig bum. Altså, seriøst. Sådan er et forhold jo ikke. Det virker ret søgt.

Men derfor kan kvinden jo godt gå hjemme på eget ønske og imod mandens ønske. Det hedder kompromis.

Men partout imod mandens ønske er da ikke et kompromis. Et kompromis er give and take. Udfra den firkantede opstilling er det jo kun kun take.

Jeg kan egentlig godt se, hvad adagio mener, for det var det samme - bare med modsat fortegn - for mine forældre, da vi var børn:

Min mor ville gerne tilbage på arbejde, mens min far insisterede på, at hjem og børn var hendes primære forpligtelse.
Kompromis'et blev, at hun allernådigst fik lov til at arbejde 15 timer/ugen, fra jeg var 3 år.
(At min far så fandt det urimeligt, at han efter et 25 år langt ægteskab på hans præmisser måtte hoste op med ægtefællebidrag, er en anden sag)
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 402
Likede indlæg: 5760

Indlægaf Angelina » 15. mar 2016, 08:25

Vi har talt om det, hvis ikke det holder, så dør han - jeg får livsforsikring og arver det hele.. ret simpelt :D
2
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 941
Likede indlæg: 5570

Indlægaf FruDulle » 15. mar 2016, 08:34

Stars skrev:
FruDulle skrev:
adagio skrev:
FruDulle skrev:Tvivler på at nogen laver sådan en opsætning. "Jeg VIL gå hjemme og du SKAL tjene pengene og jeg SKAL kompenseres i pension og du har ikke noget valg" færdig bum. Altså, seriøst. Sådan er et forhold jo ikke. Det virker ret søgt.

Men derfor kan kvinden jo godt gå hjemme på eget ønske og imod mandens ønske. Det hedder kompromis.

Men partout imod mandens ønske er da ikke et kompromis. Et kompromis er give and take. Udfra den firkantede opstilling er det jo kun kun take.

Jeg kan egentlig godt se, hvad adagio mener, for det var det samme - bare med modsat fortegn - for mine forældre, da vi var børn:

Min mor ville gerne tilbage på arbejde, mens min far insisterede på, at hjem og børn var hendes primære forpligtelse.
Kompromis'et blev, at hun allernådigst fik lov til at arbejde 15 timer/ugen, fra jeg var 3 år.
(At min far så fandt det urimeligt, at han efter et 25 år langt ægteskab på hans præmisser måtte hoste op med ægtefællebidrag, er en anden sag)

Men insisterer han på det, må han han jo også dække det økonomiske tab ind ved en evt skilsmisse. Og det Lyder det pgså til at han kom til
0
Whatever
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 402
Likede indlæg: 5760

Indlægaf Angelina » 15. mar 2016, 08:40

Skumfidusen skrev:
Angelina skrev:Vi har talt om det, hvis ikke det holder, så dør han - jeg får livsforsikring og arver det hele.. ret simpelt :D

Netop derfor vil jeg have ægtepagt. Motivationen for at kværke mig når jeg sover vil være for stor og selv uden penge involveret, ville jeg godt kunne forstå fristelsen.

Jeg har proklameret jeg ikke gider skilles igen - men jeg kan godt se mig selv som enkefrue - jeg ser også vildt godt ud i sort :D .. og så går min virksomhed efterhånden SÅ godt, så hvis vi endelig skulle gå fra hinanden, så ville jeg skulle give ham halvdelen, og det ville også være fair eftersom det er hans penge der ligesom har finansieret det her eventyr i opstartsfasen ... og det - det kan jeg jo ikke, altså, det er jo MIN baby ... så bliver vi trætte af hinanden, så er det godt de fleste uheld sker i hjemmet :devil:
0
~indsæt smart signatur her~
Akehurst2
Kort karma: 362
Likede indlæg: 6607

Indlægaf Akehurst2 » 15. mar 2016, 09:10

Det er i virkeligheden det, der er den svære snak:

"Altså, hvis der er for meget vrøvl med dig, så tænker jeg på din livsforsikring og kvæler dig med en pude. Bare så vi har det på det rene."

Så er det trods alt noget lettere at tale lidt om pensionerne og samejekontrakten på huset.
1

Tilbage til "Forhold og sex"