Hvad er kærlighed?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
TryToBeHappy
Kort karma: 2
Likede indlæg: 7

Hvad er kærlighed?

Indlægaf TryToBeHappy » 14. mar 2016, 12:02

Hej Hej.
Jeg er i mit første voksne, seriøse og vitterligt mit drømmeforhold. Men det er også mit første forhold, hvor nyforelskelsen går over i det man kalder kærlighed og HER har jeg haft meget besvær. For hvordan føles det? Jeg kender vitterligt ikke følelsen af kærlighed, jeg aner ikke hvad jeg skal føle. Jeg har mange problemer i den retning og skal starte til psykolog for, at finde mig selv o.s.v. For jeg føler at i den her kamp, hvor jeg kæmper for at være den, jeg gerne vil være - er jeg helt lost jeg aner ikke hvem jeg er. Men har fået af vide, at man skal være helt lost, før man kan finde hjem igen. Jeg ved også, at jeg VIRKELIG savner at være nyforelsket. Hvilket jeg har fået bekræftet mange gange. (Behøver jeg sige, at det er den eneste følelse min krop kan forstå?)
For det hele er SÅ latterligt! Jeg elsker min kæreste, han er min drømmemand, jeg vil giftes med ham, have børn med ham. Han kan gøre mig helt skør, når han kysser mig for så vil jeg bare have mere. Jeg føler mig hjemme, når han holder armene omkring mig og prøver jeg at forestille mig En anden der holder om mig, så kommer han automatisk frem, så det kan ikke forestilles. Men alligevel kan jeg ikke "føle" det. Jeg håber i kan følge med, for det er MØG svært at forklare.
Min far sagde til mig: Har du tænkt på, at det du prøver at løbe fra og smide på gulvet, er kærlighed? Du har ikke følt det før, så i stedet bliver du bange og over analysere.
Tror han har ret i det han siger. Men jeg kan bare ikke slappe af. Hjernen kører på højtryk.
Jeg troede vitterligt, at det var som i serier eller på film. Men siden barnsben af, har jeg lukket mig inde i fantasien pga mobning og andre svære ting.
Så jeg er vitterligt blevet slået i hovedet MANGE gange med en virkeligheds avis i det her forhold.
Så fortæl mig, hvad er kærlighed? Hvordan føles det?
0
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2411

Re: Hvad er kærlighed?

Indlægaf Joe » 14. mar 2016, 14:53

Du overanalyserer helt vildt. For de ting du beskriver, det er jo følelser af kærlighed. Kærlighed er mange følelser, det er altså ikke en bestemt følelse, der konstant er i dit hoved, som du burde kunne mærke.
Det du beskriver, det er følelser for din kæreste, der alt sammen hører under "Kærligheds"-paraplyen. Det er som om du leder efter en håndgribelig bestemt følelse, der dækker det hele, og den finder du højst sandsynligt ikke.

Og jeg savner sgu også at være nyforelsket. Jeg savner helt vildt meget det første kys med en fyr, man har et crush på. Men til gengæld kan jeg tage min kæreste gennem mere end fem år i hånden, og mærke at jeg føler mig langt mere stærk, når jeg rører ved ham. Som om at jeg vil kunne klare alt i verden, hvis jeg bare har ham ved min side. Det er sådan jeg allermest tydeligt kan mærke kærlighed. Men hvis du ikke har det på samme måde, så betyder det ikke, at det er dig, der ikke kan føle kærlighed. For det har du jo lige beskrevet at du kan.
8
I'm Audrey Horne, and I get what I want
TryToBeHappy

Indlægaf TryToBeHappy » 15. mar 2016, 14:51

Joe skrev:Du overanalyserer helt vildt. For de ting du beskriver, det er jo følelser af kærlighed. Kærlighed er mange følelser, det er altså ikke en bestemt følelse, der konstant er i dit hoved, som du burde kunne mærke.
Det du beskriver, det er følelser for din kæreste, der alt sammen hører under "Kærligheds"-paraplyen. Det er som om du leder efter en håndgribelig bestemt følelse, der dækker det hele, og den finder du højst sandsynligt ikke.

Og jeg savner sgu også at være nyforelsket. Jeg savner helt vildt meget det første kys med en fyr, man har et crush på. Men til gengæld kan jeg tage min kæreste gennem mere end fem år i hånden, og mærke at jeg føler mig langt mere stærk, når jeg rører ved ham. Som om at jeg vil kunne klare alt i verden, hvis jeg bare har ham ved min side. Det er sådan jeg allermest tydeligt kan mærke kærlighed. Men hvis du ikke har det på samme måde, så betyder det ikke, at det er dig, der ikke kan føle kærlighed. For det har du jo lige beskrevet at du kan.

Men hvordan slapper jeg af?
Bliver ved med, at drømme at jeg søger efter en ny kæreste online. Det er så belastende. Og alt hvad jeg gerne vil, er at føle.
0
Brugeravatar
Mulan
Kort karma: 292
Likede indlæg: 2222

Indlægaf Mulan » 15. mar 2016, 15:16

Kærlighed er lidt som at føle sig hjemme i hans arme.
1
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 506

Indlægaf Luffegås » 15. mar 2016, 15:22

Kærlighed er at man vil være der for et andet menneske, og at man ikke kan forestille sig en anden.. Kan man forestille sig en anden må man finde ud af om det er følelserne man ikke har styr på, eller om man virkelig er sammen med den rigtige.
Men man skal ikke være i tvivl om at man vil være der for den anden uanset hvad.

I det her forhold jeg har nu har vi aldrig været fuldstændig teenage-skudt i hinanden. jeg har haft sagt det et par gange til ham, at det føles underligt vi så naturligt er gået ind i "jeg elsker dig"-mode og bare nyder at være sammen men vi er ikke fuldstændig tossede og fortabte uden hinanden. Hans bud er, at det bare er det første virkelige voksne forhold for mig, hvor det ikke er mega intenst, og hvor der ikke er følelser i klemme eller noget.
0
TryToBeHappy

Indlægaf TryToBeHappy » 15. mar 2016, 16:04

Luffegås skrev:Kærlighed er at man vil være der for et andet menneske, og at man ikke kan forestille sig en anden.. Kan man forestille sig en anden må man finde ud af om det er følelserne man ikke har styr på, eller om man virkelig er sammen med den rigtige.
Men man skal ikke være i tvivl om at man vil være der for den anden uanset hvad.

I det her forhold jeg har nu har vi aldrig været fuldstændig teenage-skudt i hinanden. jeg har haft sagt det et par gange til ham, at det føles underligt vi så naturligt er gået ind i "jeg elsker dig"-mode og bare nyder at være sammen men vi er ikke fuldstændig tossede og fortabte uden hinanden. Hans bud er, at det bare er det første virkelige voksne forhold for mig, hvor det ikke er mega intenst, og hvor der ikke er følelser i klemme eller noget.

Nogen gange kan jeg godt forestille mig, at være sammen med andre. Men slutningen af de tanker ender altid med min kæreste.

Vi var heller ikke teenage forelsket, men jeg kunne godt føle forskel på da vi startede og der gik 1år.
Vi kan også godt være fra hinanden, uden at gå i spasser mode. Jeg kan generelt godt lide, at være alene.

Min krop kan bare ikke fatte, at den ikke kan føle "forelskelse"
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9236

Indlægaf Fru Sunshine » 15. mar 2016, 18:13

Jeg vil vove den påstand, at kærlighed blandt andet er alle de ting, du føler for din kæreste.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
TryToBeHappy

Indlægaf TryToBeHappy » 15. mar 2016, 19:06

Fru Sunshine skrev:Jeg vil vove den påstand, at kærlighed blandt andet er alle de ting, du føler for din kæreste.

Hvorfor kan jeg så ikke føle noget? :(
Det er som om min krop og sind vil løbe væk fra det og smide det bedste, der er sket mig på jorden. :(
0
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 463
Likede indlæg: 4107

Indlægaf Viskelæder » 15. mar 2016, 19:12

TryToBeHappy skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg vil vove den påstand, at kærlighed blandt andet er alle de ting, du føler for din kæreste.

Det er som om min krop og sind vil løbe væk fra det og smide det bedste, der er sket mig på jorden. :(

Hvordan ved du, du elsker ham?
0
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1065

Indlægaf KinderBueno » 15. mar 2016, 19:12

TryToBeHappy skrev:

Du kan da godt føle noget. Du skriver:
TryToBeHappy skrev:Jeg elsker min kæreste, han er min drømmemand, jeg vil giftes med ham, have børn med ham. Han kan gøre mig helt skør, når han kysser mig for så vil jeg bare have mere. Jeg føler mig hjemme, når han holder armene omkring mig og prøver jeg at forestille mig En anden der holder om mig, så kommer han automatisk frem, så det kan ikke forestilles.

Jeg synes, ligesom Jahon, at du overanalyserer helt vildt. Tag den med ro. Lad være med at fremsøge problemer, som ikke er der. Det er ikke min mening at forklejne dine udsagn, men som jeg ser det, er du havnet et dejligt sted i dit liv, og tiden er til at nyde det. Og den dag din computer så pludselig bryder sammen, din cykel bliver stjålet, eller du taber din telefon i toilettet og det ikke kun var tis, så vil du fortryde, at du ikke satte mere pris på det.

Du elsker ham, det skriver du selv. Han elsker dig. I er kærester. Be happy.
0
hej hest, hestehest
TryToBeHappy

Indlægaf TryToBeHappy » 15. mar 2016, 19:13

Viskelæder skrev:
TryToBeHappy skrev:

Hvordan ved du, du elsker ham?

Ærligt, så aner jeg det ikke. Jeg ved det bare.
0
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1065

Indlægaf KinderBueno » 15. mar 2016, 19:16

Nåja, og jeg kan da godt glimtvis tænke, at en anden mand er lækker, og mærke sådan en lidt dyrisk tiltrækning, som lynhurtigt går over igen. Men det har ikke noget at gøre med mit forhold til min kæreste, som jeg selvfølgelig aldrig ville ofre for en flygtig affære. Der er forskel på liderlighed og kærlighed, som Suzanne Bjerrehus sikkert ville sige.

Og der er altså ingen, i hvert fald meget få, som går rundt i en konstant glimmersky af forelskelse i længden. Glimtvis, ja. Og jeg er stadig jævnligt forelsket i min kæreste, som jeg har kendt i 8 år. Men jeg har også lyst til at kyle ham ud af vinduet nogle gange, og jeg kan også godt lide at være alene. Det er altsammen ret ufarlige og udramatiske følelser, hvis du spørger mig.
1
hej hest, hestehest
TryToBeHappy

Indlægaf TryToBeHappy » 15. mar 2016, 19:24

KinderBueno skrev:Nåja, og jeg kan da godt glimtvis tænke, at en anden mand er lækker, og mærke sådan en lidt dyrisk tiltrækning, som lynhurtigt går over igen. Men det har ikke noget at gøre med mit forhold til min kæreste, som jeg selvfølgelig aldrig ville ofre for en flygtig affære. Der er forskel på liderlighed og kærlighed, som Suzanne Bjerrehus sikkert ville sige.

Og der er altså ingen, i hvert fald meget få, som går rundt i en konstant glimmersky af forelskelse i længden. Glimtvis, ja. Og jeg er stadig jævnligt forelsket i min kæreste, som jeg har kendt i 8 år. Men jeg har også lyst til at kyle ham ud af vinduet nogle gange, og jeg kan også godt lide at være alene. Det er altsammen ret ufarlige og udramatiske følelser, hvis du spørger mig.

Men hvordan slapper jeg af og nyder det jeg har?
Hvordan acceptere, jeg at jeg gerne vil det her og jeg faktisk ikke vil tilbage i det gamle sorte hul, selvom det føles trygt?

Jeg har kæmpet siden Januar og jeg bliver i det trods skrigen om at jeg skal skynde mig tilbage i al det gamle.
Jeg havde nogle gode uger, men fik så et kæmpe tilbagefald pga for meget alkohol til en fest, hvor jeg flirtede med en anden og da jeg blev hentet af kæresten, var han bare en der hentede mig.
Har så taget den beslutning, at jeg IKKE drikker så længe at jeg kæmper for at blive den, person jeg vil være.

Men episoden slog hårdt og gav mig SÅ dårlig samvittighed og fik mig 30 skridt tilbage. :(
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9236

Indlægaf Fru Sunshine » 15. mar 2016, 19:36

TryToBeHappy skrev:

Men du føler jo noget, når han holder om dig og kysser dig.
Du ved, at du elsker ham.

Hvorfor du får flugtimpulser, kan jeg desværre ikke svare på, men jeg håber at psykologen kan hjælpe dig huden retning.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 426
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6054

Indlægaf LadyFox » 15. mar 2016, 20:46

Jeg tror egentlig på at på det her område er det ikke dig der er noget galt med, men derimod dine forventninger til hvordan det burde være der ikke stemmer helt overens med virkeligheden.
Altså, det er da de færreste af os der lever med den der helt store film-kærlighed, virkeligheden er jo bare langt mere hverdagsagtig. Det er jo det film kan, det er underholdning, og det er overdrevent. Jeg synes ikke det lyder til at du ikke føler kærlighed, men mere som om at du tvivler fordi du selv har sat kærlighed op til en eller anden forestilling som det så ikke lever op til. Så jeg tror løsningen ligger i at skrue lidt ned for forventningerne.

Sådan som jeg oplever kærlighed er ved at jeg synes at min kæreste er sød og rar, han gør mig tryg, jeg har lyst til at bruge min tid sammen med ham, jeg har lyst til at lære ham endnu bedre at kende, jeg har lyst til at være noget for ham, og jeg har lyst til at han er noget for mig. Det er jo i virkeligheden ret simpelt, og egentlig slet ikke spor magisk.

Mon i virkeligheden ikke at det ville være ret belastende hvis kærlighed var helt lige som på film? Altså der er jo altid noget på spil når man har en relation til andre mennesker, men i film-kærlighed er det jo blæst så meget op at jeg virkelig ikke vil tro det var rart at være i, altså der er der jo pludselig virkelig meget på spil, hele tiden - der er det jo nærmest liv eller død.
4
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.

Tilbage til "Forhold og sex"