Parfumeallergi. Hvad gør man.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Parfumeallergi. Hvad gør man.

Indlægaf Purple Haze » 14. mar 2016, 13:22

På mit arbejde er jeg blevet nød til at flygte fra min plads, fordi der står en mand og kikker i nogle mapper ved siden af mig - og han har en ret heftig parfume på, så nu løber næsen og øjnene klør.
Så nu sidder jeg andet steds og venter på han går væk.

Der er nogle få parfumer jeg ikke kan tåle, og det er blevet værre de sidste par år.

Har tidligere måtte gå fra et møde fordi der var en der havde noget på jeg ikke kan tåle. Det sker heldigvis ikke så tit - måske to gange om året, så det er ikke noget jeg vil medicineres for (endnu, venter til det er blevet værre).

Men hvad gør man.
Lige nu ville problemet jo forsvinde hvis ham manden (kender ham ikke) gik væk. Men det bliver altså ikke mig der beder ham om at gå væk fordi han "lugter".
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: Parfumeallergi. Hvad gør man.

Indlægaf landsbytossen » 14. mar 2016, 13:31

Konfliktsky: Gå væk

Ikke konfliktsky: Bed ham gå et andet sted hen, hvis det er muligt, og begrund det med allergi. Er det ikke muligt, han kan forlade stedet, så gå selv
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Parfumeallergi. Hvad gør man.

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. mar 2016, 13:34

Purple Haze skrev:På mit arbejde er jeg blevet nød til at flygte fra min plads, fordi der står en mand og kikker i nogle mapper ved siden af mig - og han har en ret heftig parfume på, så nu løber næsen og øjnene klør.
Så nu sidder jeg andet steds og venter på han går væk.

Der er nogle få parfumer jeg ikke kan tåle, og det er blevet værre de sidste par år.

Har tidligere måtte gå fra et møde fordi der var en der havde noget på jeg ikke kan tåle. Det sker heldigvis ikke så tit - måske to gange om året, så det er ikke noget jeg vil medicineres for (endnu, venter til det er blevet værre).

Men hvad gør man.
Lige nu ville problemet jo forsvinde hvis ham manden (kender ham ikke) gik væk. Men det bliver altså ikke mig der beder ham om at gå væk fordi han "lugter".



Men han lugter jo ikke, han dufter.
På sigt kan det jo blive et alvorligt socialt handicap, og jeg tænker at det er bedre at melde det ud nu, for årsagen til det er jo reel nok.
Og det vel bare venligt at spørge om han har behov for at stå lige der, eller om han kan være et andet sted, da du beklageligvis er allergisk overfor nogle parafumestoffer, og det han bruger reagerer du på.

Hvis det var værre end det er nu, så tror jeg faktisk godt jeg - med ledelsens tilladelse - kunne finde på at sende en mail ud, om at jeg som person var ramt af parafume allergi, og derfor gerne ville applere til at folk overvejede deres brug og mængde af parafume, både for at passe på sig selv, og omgivelserne. Ikke for at bede dem om at stoppe med dem, men blot skabe noget bevidsthed omkring problematikken og det problem der er for dem der er ramt.


Jeg er personligt ikke ramt, men jeg duer ikke til store tung og "dramatiske" dufte. Og jeg har da flyttet mig væk fra en kollega ved et kursus og begrundet det med parafumen, uden at det blev taget ilde op. Men det gav mig hovedpine og var bare generelt så sanseligt forstyrrende for mig at jeg tabte fokus på undervisningen.

Jeg har også klaget til dagplejen. Mine børn blev sendt i en gæstepleje, hvor der blev brugt virkeligt kraftigt parfumeret vaskemiddel og skyllemiddel. Man kunne dufte det når man var i deres indkørsel, og luften i bryggerset smagte decideret af det, og duften hang i mine ungers krop og hår selv efter et bad!
Der skrev jeg en klage til dagplejepædagogerne, og vedhæftede et par links om parafumeallergi, og skrev at det efter min mening på ingen måde hørte sig hjemme et sted hvor små børn blev passet 6-8-10 timer dagligt.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Parfumeallergi. Hvad gør man.

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. mar 2016, 13:45

FruDulle skrev:
DD_81 skrev:Men han lugter jo ikke, han dufter.


Arh, ret beset udsender han en lugt - uanset om den er god eller dårlig så lugter han.

Det er problematisk med parfumeallergi og som DD skriver, så kan det være/blive besværligt socialt. Hvis vedkommende er en kollega, så ville jeg sige det. Men alle andre, så ville jeg flytte mig. Så længe at det kan gøre med det.



Jojo, jeg tænkte mere på den værdiladede del af ordet.
Der et stor forskel på at sige til et menneske at denne lugter, eller på at sige at denne dufter (for) kraftigt af parafume.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Parfumeallergi. Hvad gør man.

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. mar 2016, 13:56

FruDulle skrev:
DD_81 skrev:
FruDulle skrev:
DD_81 skrev:Men han lugter jo ikke, han dufter.


Arh, ret beset udsender han en lugt - uanset om den er god eller dårlig så lugter han.

Det er problematisk med parfumeallergi og som DD skriver, så kan det være/blive besværligt socialt. Hvis vedkommende er en kollega, så ville jeg sige det. Men alle andre, så ville jeg flytte mig. Så længe at det kan gøre med det.



Jojo, jeg tænkte mere på den værdiladede del af ordet.
Der et stor forskel på at sige til et menneske at denne lugter, eller på at sige at denne dufter (for) kraftigt af parafume.


Det er en kæphest for mig lugt/duft- en af mine mange :D Det er jo op til modtageren af lugten om den er god eller dårlig. Det er et af de ord der blevet fortærsket og lugt er = dårligt. Ligesom at man ikke kan dufte til noget, men man lugter til det. Uanset om det er en lort eller lagkage.

Mega OT :fløjt:


lige i den situation, hvor man er bange for at det kan udgøre et direkte årsag til konflikt, så ville jeg nok vælge et ord jeg vidste folk forbinder med en positiv ladning.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Parfumeallergi. Hvad gør man.

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. mar 2016, 13:56

FruDulle skrev:
DD_81 skrev:
FruDulle skrev:
DD_81 skrev:Men han lugter jo ikke, han dufter.


Arh, ret beset udsender han en lugt - uanset om den er god eller dårlig så lugter han.

Det er problematisk med parfumeallergi og som DD skriver, så kan det være/blive besværligt socialt. Hvis vedkommende er en kollega, så ville jeg sige det. Men alle andre, så ville jeg flytte mig. Så længe at det kan gøre med det.



Jojo, jeg tænkte mere på den værdiladede del af ordet.
Der et stor forskel på at sige til et menneske at denne lugter, eller på at sige at denne dufter (for) kraftigt af parafume.


Det er en kæphest for mig lugt/duft- en af mine mange :D Det er jo op til modtageren af lugten om den er god eller dårlig. Det er et af de ord der blevet fortærsket og lugt er = dårligt. Ligesom at man ikke kan dufte til noget, men man lugter til det. Uanset om det er en lort eller lagkage.

Mega OT :fløjt:


lige i den situation, hvor man er bange for at det kan udgøre et direkte årsag til konflikt, så ville jeg nok vælge et ord jeg vidste folk forbinder med en positiv ladning.
Senest rettet af Madam Pomfrey 14. mar 2016, 14:07, rettet i alt 1 gang.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Parfumeallergi. Hvad gør man.

Indlægaf Purple Haze » 14. mar 2016, 15:21

Jeg arbejder i en virksomhed med 1000+ medarbejdere, så JEG kommer ikke til at sende en "gider i godt styre jer med jeres parfumebad" mail ud.
Men altså hvis det bliver meget værre end det er nu for mig, og jeg fortsat arbejder her, så er det et fint bud at prøve at gå videre med det til ledere/HR.

Nu sker det ikke så ofte (har som sagt oplevet det 2 gange de sidste to år). Så lige i dag kunne jeg fint bare gå ned og holde en ekstra lang the-pause. Men det er jo ikke nødvendigvis muligt på længere sigt, hvis ham "lugtefrans" finder ud af at han skal bruge mapperne herover jævnligt.

Hvis det sker ville min første indskydelse nok være at få flyttet mapperne.

En ting er hvis det var en af mine gode kolleger som jeg kender godt, så ville jeg ikke have et problem med at bede ham/hende skrue ned for volumen.
Men det her er en fremmed mand af en eller anden afrikansk oprindelse, så der kan potentielt også være noget kultur der skal tages hensyn til - nogle steder er man jo utrolig ærekære, især hvis man som mand bliver "irretesat" af en kvinde.
Men tror at jeg vil se hvad der sker, og om det overhoved bliver et problem.

Men vil stadig gerne hører om der er andre med parfumeallergi som kender problemstillingen, og hvordan i griber det an.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Parfumeallergi. Hvad gør man.

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2016, 15:31

Allergiske reaktioner kan forebygges med antihistaminer. Der findes præparater der ikke er sløvende og derfor ikke påvirker arbejdsevnen eller evnen til at køre bil. Alnok er et af dem. Det kan du fx bruge til møder, hvor du ikke ved om du vil reagere på deltagernes parfumer. De er ca 30 min om at virke.

Ellers er jeg med på forslaget om at tage det op med arbejdspladsen. Hvis der ikke er villighed til at imødekomme det, kan du måske få mere afsides plads, som folk ikke skal stå i nærheden af, med mindre de skal dig noget.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Parfumeallergi. Hvad gør man.

Indlægaf Purple Haze » 14. mar 2016, 16:05

Kommer ikke til at gøre noget ved det endnu, det sker som sagt meget sjældent.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Parfumeallergi. Hvad gør man.

Indlægaf Annione » 16. mar 2016, 03:03

Det er ikke parfume allergi. Det er duft-overfølsomhed. Og det findes der ikke nogen kur, eller medicin for. Der findes masker, man kan tage på - men ingen form for medicin. Det er nemlig ikke en anderkendt lidelse i rigtig mange lande, som fx. Danmark.

Min mor lider af duft-overfølsomhed i svær grad. Hun er decideret handicappet af det og det bliver værre og værre.

Så hvis du lider af duft-øverfølsomhed, så undgå, så vidt muligt, dufte i din hverdag. Her taler jeg især om dig og din husstands brug af dufte - for typisk bliver duft-overfølsomhed værre med tiden, og især, hvis man ofte udsættes for dufte.

Er det ikke muligt for dig at sidde et andet sted på dit arbejde? Evt. i nærheden af et vindue?
Foreningen for duft- og kemikalie-overfølsomme har noget udemærket materiale, som du kan sende ud i huset. På min tidligere arbejdsplads blev der sendt et skriv rundt, om netop brug af parfume, da en medarbejder døjede med overfølsomhed.
http://mcsforeningen.dk
0
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Parfumeallergi. Hvad gør man.

Indlægaf Hurrze » 16. mar 2016, 04:28

Nu lider jeg godt nok hverken af duft overfølsomhed eller parfume allergi, men kan ikke tåle cremer med kemikalier i, eller parfume i. Sjovt nok kan jeg godt tåle parfume, men ikke i cremer. Har også frabedt mig gaver af sådan nogen slags af den grund. Så vil jeg heller have et gavekort til f.eks. Matas og så købe noget jeg ved jeg kan tåle. Men bliver jo ikke påvirket af hvad andre bruger af produkter.

Mit bedste råd er at konfrontere ham med det hvis det sker flere gange. Altså 2. Eller 3. Gang han kommer derned. Og tænker hvis han bor og/eller arbejder i Danmark, kender han vel også til dansk kultur, og derfor burde han ikke blive skræmt af at du er en kvinde. Kan jo sagtens også være han er dansker, men bare er mørk/sort. Og man kan jo også sige det på en pæn måde, man behøver jo ikke irrettesætte nogen, bare spørge dem pænt :) :)
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"

Tilbage til "Helbred"