Hvad går kontanthjælpsloftet ud på?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Hvad går kontanthjælpsloftet ud på?

Indlægaf eks-Maupassant » 14. mar 2016, 17:30

Er der nogen der kan forklare mig det? Evt. nogen der er berørt af det, enten selv eller i vennekredsen.

Det er smuttet forbi min radar, men jeg kan se det er en stor ting.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6723

Re: Hvad går kontanthjælpsloftet ud på?

Indlægaf Wizzze » 14. mar 2016, 18:02

eks-Maupassant skrev:Er der nogen der kan forklare mig det? Evt. nogen der er berørt af det, enten selv eller i vennekredsen.

I bund og grund at man ikke via kontanthjælp, boligstøtte og børnepenge skal kunne få flere penge end folk i lavtlønsjob tjener. Det sker ved at nedtrappe boligstøtte og den særlige støtte svage familier med høj husleje kan modtage. Er begge på kontanthjælp, og har man børn, så reduceres boligstøtten til nul, så det man modtager er kontanthjælpen på lidt over 14.000kr. og så børnepenge / institutionsplads og ikke mere.
Problemet er bare, at reglerne er generelle, og rammer mange specielle grupper man over årene har prøvet at hjælpe med den særlige boligstøtte, f.eks. mange handicappede.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 14. mar 2016, 18:21

Ah OK. Et anti-fattig-Carina tiltag der så ender med at ramme andre sagesløse?
1
Brugeravatar
SonataA
Kort karma: 14
Likede indlæg: 167

Indlægaf SonataA » 14. mar 2016, 18:35

Noget i den stil. Rigtig mange familier på kontanthjælp er etableret ud fra, at de modtager boligsikring, og ligesom ved indførelsen af uddannelseshjælp, så vil jeg gerne æde min hat på, at antallet af boligløse kommer til at stige.
De billige boliger findes ikke - hvilket er et problem, netop fordi den gruppe der hedder aktivitetsparate (LAB 2.3 / 2.13) har ret store problemer ud over ledighed.

Det særligt problematiske er, at der tales rigtig meget om loftet, men det er ikke endeligt vedtaget endnu. Jeg tror det bliver - men forslaget er ikke færdigbehandlet, og nu lader det til, at der sniger sig flere og flere undtagelser ind i forslaget, heldigvis.
Men arbejdet med målgruppen kompliceres fordi borgerne er så nervøse for deres økonomiske situation.
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6723

Indlægaf Wizzze » 14. mar 2016, 18:44

SonataA skrev:Noget i den stil. Rigtig mange familier på kontanthjælp er etableret ud fra, at de modtager boligsikring, og ligesom ved indførelsen af uddannelseshjælp, så vil jeg gerne æde min hat på, at antallet af boligløse kommer til at stige.
De billige boliger findes ikke - hvilket er et problem, netop fordi den gruppe der hedder aktivitetsparate (LAB 2.3 / 2.13) har ret store problemer ud over ledighed.

Det særligt problematiske er, at der tales rigtig meget om loftet, men det er ikke endeligt vedtaget endnu. Jeg tror det bliver - men forslaget er ikke færdigbehandlet, og nu lader det til, at der sniger sig flere og flere undtagelser ind i forslaget, heldigvis.
Men arbejdet med målgruppen kompliceres fordi borgerne er så nervøse for deres økonomiske situation.

Jo jo, der findes masser af billige boliger, endda i Københavns centrum. De bebos bare af ældre enlige damer, der har boet der i hundrede år, eller børn af boligadvokater eller diverse kendisser der klapper hinanden på ryggen.
http://politiken.dk/magasinet/fortaelli ... gens-have/
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
SonataA
Kort karma: 14
Likede indlæg: 167

Indlægaf SonataA » 14. mar 2016, 18:45

Wizzze skrev:
SonataA skrev:Noget i den stil. Rigtig mange familier på kontanthjælp er etableret ud fra, at de modtager boligsikring, og ligesom ved indførelsen af uddannelseshjælp, så vil jeg gerne æde min hat på, at antallet af boligløse kommer til at stige.

Jo jo, der findes masser af billige boliger, endda i Københavns centrum. De bebos bare af ældre enlige damer, der har boet der i hundrede år, eller børn af boligadvokater eller diverse kendisser der klapper hinanden på ryggen.

Men wizzeeeeee, de er jo ikke ledige - medmindre vi laver et nyt reality-program, kontanthjælpsmodtager på tålt ophold?
1
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1903

Indlægaf Purple Haze » 15. mar 2016, 08:48

Wizzze skrev:

Og det er vel også OK at de bor der?

Problemet er at der ikke findes billige boligere nok til de folk der gerne vil have dem eller har brug for dem.
Problemet er ikke at der findes folk som efter nogens mening, sagtens kunne finde noget andet at bo i, så de kunne overlade de billige boligere til andre der har mere behov for dem.

For mig at se er det et "ikke argument" på samme måde som når man siger at man ikke bør hjælpe flygtninge fordi man kunne hjælpe hjemløse i stedet for.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 15. mar 2016, 09:03

Wizzze skrev:
eks-Maupassant skrev:Er der nogen der kan forklare mig det? Evt. nogen der er berørt af det, enten selv eller i vennekredsen.

I bund og grund at man ikke via kontanthjælp, boligstøtte og børnepenge skal kunne få flere penge end folk i lavtlønsjob tjener. Det sker ved at nedtrappe boligstøtte og den særlige støtte svage familier med høj husleje kan modtage. Er begge på kontanthjælp, og har man børn, så reduceres boligstøtten til nul, så det man modtager er kontanthjælpen på lidt over 14.000kr. og så børnepenge / institutionsplads og ikke mere.
Problemet er bare, at reglerne er generelle, og rammer mange specielle grupper man over årene har prøvet at hjælpe med den særlige boligstøtte, f.eks. mange handicappede.

En nobel tanke. Hagen er bare, at det ikke er realiteten, hvis man husker at sammenligne ens husstande.
For den almindelige boligsikring der skæres i, modtager man også som lavtlønnet.
Den såkaldt særlige støtte, som blandt andet bliver givet til kontanthjælpsmodtagere med høje boligudgifter, kender jeg ikke, så den vil jeg ikke udtale mig om.
0
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2554

Indlægaf LaScrooge » 15. mar 2016, 09:20

Malene Harpsøe var lige ude at forsvare DFs u-vending på kontanthjælpsområdet og hun gjorde det selvfølgelig med henvisning til folk med "anden etnisk baggrund end dansk". Gad vide om den kommer til at flyve. Jeg mener, det kan godt være, at de pakker det ind i fremmedhad og at de derved får nogle idioter overtalt til at det er en god idé, men det rammer bare også en masse af deres andre vælgere og deres familier. Gad vide om der findes mennesker, som accepterer en så markant nedgang i egen indtægt og almene tryghed, når bare det betyder, at de nassende indvandrere heller ikke får? Plejer folk trods alt ikke at være mere egoistiske end det?
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 15. mar 2016, 10:00

LaScrooge skrev:Malene Harpsøe var lige ude at forsvare DFs u-vending på kontanthjælpsområdet og hun gjorde det selvfølgelig med henvisning til folk med "anden etnisk baggrund end dansk". Gad vide om den kommer til at flyve. Jeg mener, det kan godt være, at de pakker det ind i fremmedhad og at de derved får nogle idioter overtalt til at det er en god idé, men det rammer bare også en masse af deres andre vælgere og deres familier. Gad vide om der findes mennesker, som accepterer en så markant nedgang i egen indtægt og almene tryghed, når bare det betyder, at de nassende indvandrere heller ikke får? Plejer folk trods alt ikke at være mere egoistiske end det?

Hvor meget kan folk gå ned? Ved godt det er forskelligt for forskellige grupper, men bare for at få en ide.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 15. mar 2016, 10:12

eks-Maupassant skrev:
LaScrooge skrev:Malene Harpsøe var lige ude at forsvare DFs u-vending på kontanthjælpsområdet og hun gjorde det selvfølgelig med henvisning til folk med "anden etnisk baggrund end dansk". Gad vide om den kommer til at flyve. Jeg mener, det kan godt være, at de pakker det ind i fremmedhad og at de derved får nogle idioter overtalt til at det er en god idé, men det rammer bare også en masse af deres andre vælgere og deres familier. Gad vide om der findes mennesker, som accepterer en så markant nedgang i egen indtægt og almene tryghed, når bare det betyder, at de nassende indvandrere heller ikke får? Plejer folk trods alt ikke at være mere egoistiske end det?

Hvor meget kan folk gå ned? Ved godt det er forskelligt for forskellige grupper, men bare for at få en ide.

Da jeg var lavere lønnet end nu og havde 3 mindreårige boende hjemme, fik jeg (i en forholdsvis billig lejlighed) 2.500 kr i boligsikring pr. måned.
Så det beløb vil ikke være urealistisk. "Fattig-Carina" fik mere, husker jeg, og hun vil miste hele sin boligsikring.

EDIT: En hurtig Google-søgning siger, at enlige ikke bliver lige så hårdt ramt som ægtepar, da loftet vil være højere end deres KH.
0
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 15. mar 2016, 10:28

eks-Maupassant skrev:

Rigtig meget.

"Men med det færdigforhandlede lovforslag står en enlig kontanthjælpsmodtager med ét barn nu til at miste 3.500 kroner mere om året i forhold til, hvad regeringens udspil til kontanthjælpsloftet lagde op til.

Regeringen foreslog nemlig, at de enlige kontanthjælpsmodtagere med ét barn skulle miste 27.400 kroner om året i ydelser som følge af kontanthjælpsloftet.

Men efter forhandlingerne mellem Liberal Alliance, De Konservative, Dansk Folkeparti og regeringen har kontanthjælpsmodtagerne fået færre penge at rutte med. Nu mister den enlige forsørger med ét barn nemlig 30.900 i forhold til de regler, der gælder i dag.

Og for enlige forsørgere med to børn er forskellen endnu større - forhandlingerne har nemlig betydet, at de mister 36.300 kroner om året. Det er 3.600 kroner mere, end regeringen lagde op til i sit udspil.
" http://www.dr.dk/nyheder/politik/enlige ... agt-op-til

Jeg bliver i øvrigt rigtig træt af dem der snakker om, at det betyder at børnene ikke kan have fritidsaktiviteter og tage på ferie og sådan. Det er luksusagtige ting og markerer slet ikke hvor grel virkeligheden reelt kan være. Da jeg var barn levede vi fx et halvt år uden el, fordi min mor ikke kunne betale regningen. Vi lavede mad over en primus og læste i stearinlysets skær. Havde ikke telefon og fjernsyn. Vi boede i et af de huse uden fjernvarme som der findes så mange af i yderområderne, så der var heller ikke varme for det kørte på el. Vi tog bad i koldt vand, fordi vi havde en varmtvandsbeholder der også kørte på el. Jeg tror ikke min mor var på kontanthjælp, måske var hun på SU, men vores indtægt var så lav, at det var virkeligheden. Så alle de der ting, der er almindelige for middelklassens unger og som mange debattører fremhæver som de mest iøjnefaldende og problematiske konsekvenser, er det bare langt fra. Det er peanuts.
1
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3922

Indlægaf Angelina » 15. mar 2016, 10:34

LaScrooge skrev:
eks-Maupassant skrev:

Rigtig meget.

"Men med det færdigforhandlede lovforslag står en enlig kontanthjælpsmodtager med ét barn nu til at miste 3.500 kroner mere om året i forhold til, hvad regeringens udspil til kontanthjælpsloftet lagde op til.

Regeringen foreslog nemlig, at de enlige kontanthjælpsmodtagere med ét barn skulle miste 27.400 kroner om året i ydelser som følge af kontanthjælpsloftet.

Men efter forhandlingerne mellem Liberal Alliance, De Konservative, Dansk Folkeparti og regeringen har kontanthjælpsmodtagerne fået færre penge at rutte med. Nu mister den enlige forsørger med ét barn nemlig 30.900 i forhold til de regler, der gælder i dag.

Og for enlige forsørgere med to børn er forskellen endnu større - forhandlingerne har nemlig betydet, at de mister 36.300 kroner om året. Det er 3.600 kroner mere, end regeringen lagde op til i sit udspil.
" http://www.dr.dk/nyheder/politik/enlige ... agt-op-til

Jeg bliver i øvrigt rigtig træt af dem der snakker om, at det betyder at børnene ikke kan have fritidsaktiviteter og tage på ferie og sådan. Det er luksusagtige ting og markerer slet ikke hvor grel virkeligheden reelt kan være. Da jeg var barn levede vi fx et halvt år uden el, fordi min mor ikke kunne betale regningen. Vi lavede mad over en primus og læste i stearinlysets skær. Havde ikke telefon og fjernsyn. Vi boede i et af de huse uden fjernvarme som der findes så mange af i yderområderne, så der var heller ikke varme for det kørte på el. Vi tog bad i koldt vand, fordi vi havde en varmtvandsbeholder der også kørte på el. Jeg tror ikke min mor var på kontanthjælp, måske var hun på SU, men vores indtægt var så lav, at det var virkeligheden. Så alle de der ting, der er almindelige for middelklassens unger og som mange debattører fremhæver som de mest iøjnefaldende og problematiske konsekvenser, er det bare langt fra. Det er peanuts.

Man lever edderrødme også et (for) privilegeret liv hvis ikke man tror den slags ændringer virkelig kan slå bunden ud af folk økonomi på den helt grimme måde.
2
~indsæt smart signatur her~
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 15. mar 2016, 10:46

Angelina skrev:

Man lever edderrødme også et (for) privilegeret liv hvis ikke man tror den slags ændringer virkelig kan slå bunden ud af folk økonomi på den helt grimme måde.

Fuldstændigt. Det er langt mere end en månedsløn før skat for rigtig mange mennesker.
Jeg tror desværre bare ikke at nedskæringen skyldes, at de ikke ved hvad det forårsager, jeg tror bare de er pisse ligeglade.
1
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4508

Indlægaf Akehurst2 » 15. mar 2016, 12:23

Det her synes jeg er rigtig problematisk: http://politiken.dk/indland/politik/ECE ... til-pia-k/

Jeg ved ikke, om et kontanthjælpsloft er en god ide. Det er let at være enig i, at det skal kunne betale sig at gå på arbejde, men det kan det næsten godt, selvom kontanthjælpsmodtagere har det samme beløb, da pengene langtfra er den eneste fordel ved at have arbejde, så det er sådan en letkøbt bemærkning - men derfor kan der jo godt være nogle tilfælde, hvor incitamentet alligevel er for lavt. Men hvis man vil have sådan et loft, så skal beslutningen altså træffes på et oplyst grundlag. Jeg ville ønske, at der ville blive stemt imod fra alle partier, med henvisning til, at sagen ikke er tilstrækkeligt oplyst.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"