Jeg tror ikke jeg forstår det ...

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3967

Jeg tror ikke jeg forstår det ...

Indlægaf Angelina » 15. mar 2016, 13:28

... så derfor spørger jeg nu herinde - måske nogen kan forklare mig det.

Der tales om at det skal betale sig at arbejde - og derfor sætter man nu et kontanthjælpsloft på - og der er også i forvejen blevet skåret i kontanthjælpen og i sær de til de unge under 30 år.

Men det der undrer mig (og ja, jeg ved godt jeg rager uklar med nogen) men det er hvis det virkelig skal betale sig at arbejde - hvorfor er man så ikke startet med dagpengesatserne - hvis vi sammenligner en 30årig på kontanthjælp med en 30årig på a-kasse, så har sidstnævnte (iflg de tal jeg kunne finde) lige over 7000 mere om måneden (før skat) - hvorfor skal det ikke betale sig for vedkommende på a-kasse at arbejde, hvorfor er personen på a-kasse mere motiveret til at finde et job, trods den relativt høje indtægt (sammenlignet med kontanthjælpsmodtageren altså) end personen på kontanthjælp, der åbenbart skal længere ned i indtægt før denne har lyst til at finde et job?

Forskellen på dimitent sats og en under 30 er faktisk næsten 8000 kr om måneden (før skat).

Jeg tror bare ikke jeg forstår logikken i at dem med 7-8000 kr mindre om måneden skal der skæres yderligere i fordi de ellers ikke er motiverede for job, i mens ingen taler om hvordan vi motiverer dem på a-kasse, der om ikke andet da må være meget mindre motiverede for at komme væk fra a-kassen?
1
~indsæt smart signatur her~
SofieP
Kort karma: 8
Likede indlæg: 66

Re: Jeg tror ikke jeg forstår det ...

Indlægaf SofieP » 15. mar 2016, 13:35

Sådan som jeg har forstået det, hænger det sammen med at a-kassen er en forsikring, du selv har betalt ind til. For at kunne få dagpenge, er der også krav om hvor meget du skal have arbejdet for at få dagpenge (eller uddannelsens niveau ved ret til dimitendsats), og der er desuden en afgrænset periode hvori, du kan få dagpenge.

Kontanthjælpen er "bunden" rent økonomisk - uden at dette skal forstås negativt. Det er den økonomiske ydelse, du kan få, når du ikke har ret til andre ydelser, og den er netop ikke tidsbegrænset. Som jeg forstår det, er intentionen med kontanthjælpsloftet at gøre kontanthjælpen så lidt attraktiv som muligt. Dog har det den enorme slagside at den rammer rigtig mange, der ikke er i stand til at ivaretage et job, ikke kan få jobs (eksempelvis døve), eller er midlertidigt sendt til tælling.

Som jeg forstår det, er tanken at mennesker på dagpenge er mere motiverede for at komme i arbejde, i kraft af at de kommer enten fra andet job eller nyligt afsluttet uddannelse, mens det ikke nødvendigvis er tilfældet for mennesker på kontanthjælp.

Det er det, jeg har forstået som årsagen til at man skærer i kontanthjælpen, men ikke i dagpengesatserne.
0
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 15. mar 2016, 13:38

Jamen, dagpengemodtagerne er også mest motiverede lige før dagpengene udløber: http://www.sfi.dk/flere_ledige_finder_j ... 11364.aspx

Hvorfor man så accepterer at dagpegene er højere? Fordi, det er en uløselig del af flexicurity, at folk har mulighed for at sikre sig en indtægt, der ligger over kontanthjælpen, som er et eksistensminimum, og en indtægt, der ikke kræver at man med det samme sælger hus, bil m.v., fordi man bliver arbejdsløs. Og hvis man vil have folk til at forsikre sig, så skal de have noget ud af det - altså en højere ydelse. Rådighedskravene er jo de samme.
2
Brugeravatar
SonataA
Kort karma: 14
Likede indlæg: 167

Indlægaf SonataA » 15. mar 2016, 13:42

Fordi kontanthjælpsloft = spareøvelse, som man dækker ind under en masse andet.

Med i pakken er jo også 225-timers reglen, feriereglen og så kom der også en refusionsreform.
Særligt refusionsreformen kan gøre det vanskeligt at hjælpe borgerne i arbejde, grundet økonomien.
Men faktum er, hvis man skal have kontanthjælpsmodtagerne på arbejdsmarkedet, så skal vi arbejde mere for at skabe et rummeligt arbejdsmarked, for som det er nu, har de aktivitetsparate vanskeligt ved at passe ind.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"