Der mangler donoræg

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 612
Likede indlæg: 3403

Der mangler donoræg

Indlægaf FruDulle » 16. mar 2016, 09:10

Hørte til morgen i radioen at der er massiv mangel på donoræg og en læge udtrykte om en kampagne fra sundhedsministeriet. Kampagnen skulle gøre kvinder opmærksomme på at man kan donere æg, ligesom at mænd kan donere sæd.

Men altså...ja, man kan donere æg. Men det er jo en hel anden omgang man skal igennem. Det er virkelig en invasiv omgang med hormoner der skal indsprøjtes og scanninger og en ikke helt uden betydning, udtagning. Jeg synes at der er himmelvid forskel på de to ting. Og samtidig kompenseres man kun for sin tid, som vist er 500 kr pr gang man skal til scanning i det offentlige. (Er ikke sikker på om det er i alt eller pr gang)

I det private kompenseres man noget mere rundhåndet omend at det er sort. Men det er da det der skal til. En skattefri kompensation som er noget større end 2-4 x 500kr.

EDIT- man kompenseres i det offentlige op til 2400kr
Hvad siger i andre?
Senest rettet af FruDulle 16. mar 2016, 09:24, rettet i alt 1 gang.
1
Whatever
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2926

Re: Der mangler donoræg

Indlægaf JoyNips » 16. mar 2016, 09:19

Jeg ville gerne, men jeg vil ikke ligefrem komme til at betale for at donere, og det vil jeg komme til med den ringe kompensation man får.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3434

Indlægaf HappyPaww » 16. mar 2016, 09:21

For mig handler det slet ikke om pengene, men mere om det faktum, at jeg ikke vil have "mine" børn med min dna ude i verden med mindre det er mine egne - ligesom jeg heller ikke bryder mig om tanken om, at min kæreste skulle være sæddonor.

Det er super fint, at nogle har en anden holdning, og de skal da helt klart også kompenseres derfor - men jeg læste da i øvrigt også et sted, at man som ægdonor får 2400 kr. pr. ægudtagning?

Men jeg har det generelt også lidt underligt med hele området - ift. at æg og sæd gøres til en handelsvare :gruble:
7
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 16. mar 2016, 09:23

Du har delvist ret Paw. Tjekkede lige, der står på borger.dk at man har ret til en komensation på OP til 2400
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 16. mar 2016, 09:25

Jeg donerede æg for 8-10 år siden og det var fint nok. Men gør det ikke igen, uanset betaling.
0
Whatever
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1523

Indlægaf Velvet-Goldmine » 16. mar 2016, 09:26

Jeg må indrømme at jeg ikke er indstillet på at gå gennem alt det hurlumhej.
Hvis jeg var mand og kunne gå ind fra gaden, hive i banditen og så ud igen, færdig, så gjorde jeg hjertens gerne en god gerning for de barnløse.
Men at gennemgå hormonbehandlinger med dertilhørende bivirkninger, scanninger, nærmest en hel operation når ægget skal tages ud osv. - der stopper min altruisme altså brat :genert:
Det tager jo også lige noget tid at komme sig over igen, så alt ialt er det en ret langstrakt affære hvor min krop udsættes for en belastning som jeg egentlig godt kunne undvære.

Til gengæld må de tage alle mine organer (og æg), hvis jeg skulle gå hen og lide hjernedød i en tidlig alder, jeg arbejder gerne frivilligt for gode formål og giver også ved dørene når Røde Kors osv. kommer forbi... så må det sgu være nok altså :-D

EDIT: Jeg kunne forestille mig at jeg kunne skifte holdning hvis det var en kvinde i mit liv, som betød noget for mig, som spurgte om jeg ville gøre det for hende. Lidt ligesom man ville give en nyre til sin søster/bror/whatever men ikke lige daffer forbi hospitalet og siger at de da bare kan tage ens nyre til 'puljen'.
11
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4532

Indlægaf Akehurst2 » 16. mar 2016, 09:35

Jeg har doneret æg som anonym krydsdonor for en veninde (der har fået en dejlig datter :))

Det er et par år siden, jeg fik dengang 560,- før skat (det var i det offentlige), hvilket jeg synes nærmest er mere fornærmende end slet ikke at betale noget, men jeg gjorde det heller ikke for pengene og gjorde det gerne igen ganske gratis, men er nu faldet for aldersgrænsen.

Når man får taget æg ud i det offentlige er det kl. 9 om morgenen, og det undrer mig lidt, at man ikke bare gør det om eftermiddagen i stedte for. Man er jo timet med ægløsnende sprøjte på et bestemt tidspunkt, så man kunne bare skyde det, og så kunne det ordnes uden for arbejdstid. Det kunne da fjerne en lille ubekvemhed (men kræver selvfølgelig at nogen skal arbejde på mere skæve tidspunkter). Det gør selvfølgelig ikke det hele, men jeg synes, man skal se på alle de enkelte elementer om man kan gøre noget.

Evt. kan man også se på aldersgrænsen - om den nødvendigvis skal være 35 år. Mange vil måske først donere æg, når de selv har fået deres børn og kan risikere at falde for aldersgrænsen af den grund, og ofte er det også først når kvinden har prøvet i noget tid, at hun bliver klar over behovet for donoræg og så er hun og veninder/søstre måske også ved at nærme sig grænsen (som det fx er tilfældet for mig). Evt. kunne man sige, at du kan godt komme til hurtigere, men så er donor altså måske max 37-40 år (hvis der ikke er oplagte sundheds- eller reproduktive risici ved det). Min veninde fx er jo selv 38, og hvis hendes egne æg duede havde hun jo glad og gerne brugt de 38-årige æg, og ville da hellere have 38-årige donoræg end ingen æg.
2
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 162
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 2526

Indlægaf Mi55y » 16. mar 2016, 09:38

Velvet-Goldmine skrev:Jeg må indrømme at jeg ikke er indstillet på at gå gennem alt det hurlumhej.
Hvis jeg var mand og kunne gå ind fra gaden, hive i banditen og så ud igen, færdig, så gjorde jeg hjertens gerne en god gerning for de barnløse.
Men at gennemgå hormonbehandlinger med dertilhørende bivirkninger, scanninger, nærmest en hel operation når ægget skal tages ud osv. - der stopper min altruisme altså brat :genert:
Det tager jo også lige noget tid at komme sig over igen, så alt ialt er det en ret langstrakt affære hvor min krop udsættes for en belastning som jeg egentlig godt kunne undvære.

Til gengæld må de tage alle mine organer (og æg), hvis jeg skulle gå hen og lide hjernedød i en tidlig alder, jeg arbejder gerne frivilligt for gode formål og giver også ved dørene når Røde Kors osv. kommer forbi... så må det sgu være nok altså :-D

EDIT: Jeg kunne forestille mig at jeg kunne skifte holdning hvis det var en kvinde i mit liv, som betød noget for mig, som spurgte om jeg ville gøre det for hende. Lidt ligesom man ville give en nyre til sin søster/bror/whatever men ikke lige daffer forbi hospitalet og siger at de da bare kan tage ens nyre til 'puljen'.

This... Jeg synes det er en noget indgribende og langstrakt procedure for, ja, småpenge. Især når man jo skal have fri fra arbejde til det, det koster også.

Jeg tror helt sikkert, at det ville hjælpe lidt på manglen, hvis betalingen blev større.
0
Frisk på brætspil i Midtjylland? viewtopic.php?f=5&t=5802

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 16. mar 2016, 09:39

S sundhedsordfører udtaler

- Man skal ikke donere æg for at tjene penge, man skal gøre det for at gøre andre godt. Det er utrolig vigtigt for os, for ellers kan sårbare kvinder blive presset til at donere deres æg, siger han og påpeger, at godtgørelsen for nylig blev hævet

Jeg tvivler altså på at nogen kan gå igennem så langt er forløb som der er og at sundhedspersonalet ikke i det tidsrum kan vurdere og vedkommende gør det her helt rationelt og uden pres PSV.
4
Whatever
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 16. mar 2016, 09:50

FruDulle skrev:S sundhedsordfører udtaler

- Man skal ikke donere æg for at tjene penge, man skal gøre det for at gøre andre godt. Det er utrolig vigtigt for os, for ellers kan sårbare kvinder blive presset til at donere deres æg, siger han og påpeger, at godtgørelsen for nylig blev hævet

Jeg tvivler altså på at nogen kan gå igennem så langt er forløb som der er og at sundhedspersonalet ikke i det tidsrum kan vurdere og vedkommende gør det her helt rationelt og uden pres PSV.

Jeg er helt enig med dig.

Og så gør det mig så flintrende arrig, hver gang det argument kommer på banen. For mænd må nemlig gerne tjene masser af penge på spandevis af sæd, der kan blive til - hører man om - op til halvtreds (!!) børn, men uha nej, kvinderne skal beskyttes mod at sælge æg. Selvom det er meget mere besværligt og man i øvrigt kun må 6 gange og det hele. For kvinder er åbenbart ikke i stand til at træffe sådanne vanskelige beslutninger og skal ikke bryde deres små kønne hoveder med den slags - mænd derimod skal bare give den gas og lege avlstyr.
23
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1523

Indlægaf Velvet-Goldmine » 16. mar 2016, 09:53

For mig er det ikke et pengespørgsmål overhovedet. Det handler ene og alene om, at jeg synes det er et for stort indgreb i min krop og i mit liv i den periode det står på.
Det sagt, så synes jeg at man bør kompenseres fuld ud for tabt arbejdsfortjeneste, transport osv. hvis man gerne vil hjælpe, for det virker helt gak at man ligefrem også skal sætte penge til på det.

EDIT: Jeg er heller ikke glad for argumentet at 'sårbare kvinder' kan føle sig tvungne! Folk i økonomisk uføre føler sig jo tvungne til næsten hvad som helst for at komme ud af det - og om det så skulle være at sælge alt hvad de ejer og har og bo på herberg eller i et hul, eller sælge et æg, kan jeg vitterligt ikke se den store forskel på i forhold til belastning (måske endda at sælge et æg vil være bedre i den situation). Uanset hvordan og hvorledes er det bare en belastning at være fattig.
5
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 16. mar 2016, 10:06

Jeg synes det er et svært spørgsmål og jeg er en smule ambivalent i forhold til det.

Som udgangspunkt kunne jeg godt finde på at melde mig, også til trods for at det er en længere proces, men jeg ville på den anden side have svært ved at overskue det, i hvert fald som tingene er nu og jeg er ikke helt 100% sikker på om jeg ville kunne leve med en viden om jeg havde biologiske børn derude som jeg alligevel ikke havde.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2926

Indlægaf JoyNips » 16. mar 2016, 14:28

FruDulle skrev:S sundhedsordfører udtaler

Jeg er enig i, at det ikke skal være med indtjening for øje. Men et minimum må sgu da være at det ikke koster én penge.
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 16. mar 2016, 14:43

JoyNips skrev:
Jeg er enig i, at det ikke skal være med indtjening for øje. Men et minimum må sgu da være at det ikke koster én penge.

Men hvorfor egentlig ikke? Mænd må jo gerne tjene på sæddonation.
2
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 239
Likede indlæg: 2494
Kontakt:

Indlægaf Annione » 16. mar 2016, 14:54

Det er simpelthen for omfattende til mig. Desuden ville jeg få en forhøjet risiko for blodpropper, når jeg begyndte på ppiller igen.

Det kunne ikke røre mig mindre med pengene.
0
At rejse er at leve :love2:

Tilbage til "Livets forhold"