Der mangler donoræg

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1823

Re: Der mangler donoræg

Indlægaf Anilara » 16. mar 2016, 15:11

Jeg kunne faktisk godt finde på det.
For det første fordi det ikke ville være en kompensation, men penge i lommen (med mindre de kun giver kompensation hvis man altså tager fri for at gøre tingene). Jeg ville ikke gøre det gratis.
Men jeg har ingen intentioner om nogensinde at skulle have børn, så synes egentlig det er en ret fin tanke at jeg så kunne hjælpe andre +der så var en slags Anilara2 et sted ude i verden som jeg (gudskelov) ikke havde ansvaret for. Den tanke synes jeg også ret godt om.

Dog skulle jeg nok lige undersøge konsekvenser, bivirkninger osv mere grundigt inden. Det lyder som en lidt "vildere" proces end jeg umiddelbart havde forestillet mig.
3
Brugeravatar
Little_Woman
Kort karma: 45
Likede indlæg: 187

Indlægaf Little_Woman » 16. mar 2016, 15:40

Det er for stort og omfattende et indgreb rent fysisk, og logistisk, til at jeg vil lægge krop til. jeg har gennemgået proceduren flere gange i fertilitetsbehandling; det gør jeg kun for min egen skyld!
2
Nu med fugl
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 460
Likede indlæg: 4101

Indlægaf Viskelæder » 16. mar 2016, 15:48

Det ville jeg ikke. Jeg bryder mig slet ikke om tanken om, at mine biologiske børn rendte rundt derude.
0
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1823

Indlægaf Anilara » 16. mar 2016, 15:50

Ok, jeg var lige en kæmpe idiot, og havde ikke tænkt over, at det selvfølgelig kræver, at man ikke er på p-piller... Så kan jeg ikke umiddelbart forestille mig, at jeg får det gjort. Selve indgrebene lyder overkommelige ellers, for mig.
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 166
Likede indlæg: 890

Indlægaf Æble » 16. mar 2016, 15:52

Keg er for gammel nu, så det rent teoretisk. Jeg ville gøre det for en nær veninde eller søster. Ellers synes jeg det er for invasivt/omstændigt. Jeg er ligeglad med pengene. Jeg er enig i at beløbet skal være relativt lavt for ikke at friste nogen der ikke har lyst til at 'sælge sig selv'. en passende kompensation synes jeg ville være ca 5000kr.
0
Flower
Kort karma: 1
Likede indlæg: 7

Indlægaf Flower » 16. mar 2016, 16:42

Jeg ville aldrig donere mine æg - uanset betalingen. Det er et indgreb, som jeg ikke vil udsætte mig selv og min krop for, og så bryder jeg mig ikke om, at der er mennesker, der ikke kender deres biologiske ophav som følge af anonym æg- og sæddonation.
1
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3097

Indlægaf Rakel » 16. mar 2016, 16:52

Der burde være tabt arbejdsfortjeneste, transport og (min) det samme beløb i hånden, som en sæddonor får + mulighed for at vælge tidspunkt på dagen at gå til undersøgelse/behandling på.

Før det er en realitet, så tror jeg næppe, at man ser en fremgang i ægdonorer.

Min ældste datter overvejer det og det er helt ok med mig - genetik siger mig ikke alverden i denne sammenhæng og mange kvinder/par står på lange ventelister her og er tit tvunget ud i at betale høje summer i det private for æg.
7
PinkPowerPrincess
Kort karma: 71
Likede indlæg: 263

Indlægaf PinkPowerPrincess » 16. mar 2016, 17:00

Jeg undersøgte det for nogle år siden, da et familiemedlem donerede æg. Men det var ikke muligt at være åben donor, og generelt er jeg imod anonym sæd/ægdonation (pga. barnets tarv). Ved dog ikke om det er lavet om, men det håber jeg, da det er rimelig dumt at man godt kan være åben sæddonor, men ikke åben ægdonor. Nogle der ved det?
1
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3097

Indlægaf Rakel » 16. mar 2016, 17:21

PinkPowerPrincess skrev:Jeg undersøgte det for nogle år siden, da et familiemedlem donerede æg. Men det var ikke muligt at være åben donor, og generelt er jeg imod anonym sæd/ægdonation (pga. barnets tarv). Ved dog ikke om det er lavet om, men det håber jeg, da det er rimelig dumt at man godt kan være åben sæddonor, men ikke åben ægdonor. Nogle der ved det?

Donor kan være kendt nu.
1
PinkPowerPrincess
Kort karma: 71
Likede indlæg: 263

Indlægaf PinkPowerPrincess » 16. mar 2016, 18:46

Rakel skrev:
PinkPowerPrincess skrev:Jeg undersøgte det for nogle år siden, da et familiemedlem donerede æg. Men det var ikke muligt at være åben donor, og generelt er jeg imod anonym sæd/ægdonation (pga. barnets tarv). Ved dog ikke om det er lavet om, men det håber jeg, da det er rimelig dumt at man godt kan være åben sæddonor, men ikke åben ægdonor. Nogle der ved det?

Donor kan være kendt nu.

Godt at høre :gogo:

Jamen hvis nu jeg ikke havde kroniske sygdomme, og sikkert ikke kan bruges pga. det så vil jeg da overveje at donere æg, hvis jeg får mange gode ud. Men det er også kun fordi jeg alligevel er i fertilitetsbehandling, kan sagtens forstå at mange synes at det er et stort indgreb at skulle igennem ellers.
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3298

Indlægaf Hunkat » 16. mar 2016, 18:55

Jeg vil så gå lidt imod strømmen og sige at jeg synes beløbet skal sættes op, ret meget endda og så i stedet skære ned på antallet af gange man kan donere, eller måske bare antallet man kan blive betalt for. Og evt. karantæne i f.eks. 1-2 år imellem donationer.

At der er et pænt økonomisk incitament synes jeg faktisk ikke er uetisk. Lad os sige at man kunne få 15.000 for sine æg/besvær men så kun en eller to gange.
Der er fandme ingen der skal bilde mig ind at en mand som har doneret sæd 50 á 500 kr. gør det ud af sit hjertes godhed. Men det er der ingen der stiller spørgsmålstegn ved og jeg synes faktisk vi skal droppe ideen om at nok kvinder vil gennemgå så omfattende et indgreb uden seriøs økonomisk interesse i sagen.
14
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 16. mar 2016, 19:10

Jeg har som sådan intet problem med en højere økonomisk kompensation; i hvert fald ikke i det private. Er derimod lidt loren ved at det offentlig skal betale folk større summer.
1
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 328
Likede indlæg: 3727

Indlægaf Novella » 16. mar 2016, 20:38

Nope, kunne ikke drømme om det. Så skulle der virkelig stå en forgrædt lillesøster med æggestokke ødelagt af cancer/stråling eller lignende. Så syg som jeg bliver af hormoner, ville det økonomiske aspekt slet ikke kunne kompensere bare en brøkdel.
1
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 326
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3249

Indlægaf DD_81 » 16. mar 2016, 21:28

Jeg har kort overvejet det, men det blev ved overvejelserne.
Årsagen er reelt at jeg synes det er en meget stor omgang at skulle byde krop og psyke, og det har jeg egentligt ikke lyst til eller behov for at gå igennem for ukendte kvinder. Var jeg berørt af en veninde eller søster der havde behov for donor æg så var det måske noget andet, men det har jeg ikke været.

Havde jeg selv været i behandling så havde jeg glad og gerne doneret overskydende æg, - delen med DNA og gener berører mig egentligt ikke.
Så det handler udelukkende om en egoisme, ifht. hvad jeg som menneske kan, vil og ønsker at gå igennem for andre ukendte personer.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3009

Indlægaf vibbsen » 16. mar 2016, 22:26

FruDulle skrev:S sundhedsordfører udtaler

- Man skal ikke donere æg for at tjene penge, man skal gøre det for at gøre andre godt. Det er utrolig vigtigt for os, for ellers kan sårbare kvinder blive presset til at donere deres æg, siger han og påpeger, at godtgørelsen for nylig blev hævet

Jeg tvivler altså på at nogen kan gå igennem så langt er forløb som der er og at sundhedspersonalet ikke i det tidsrum kan vurdere og vedkommende gør det her helt rationelt og uden pres PSV.

S sundhedsordfører trænger til at lukke røven....Pardon my french....For den udtalelse vidner jo om at vedkommende ikke engang har gidet sætte sig ind i hvad problematikken er.....Det handler ikke om at tjene penge på at donerer æg. Det handler om noget så basalt som godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste.....

Da vi havde vores sidste IVF forsøg På Copenhagen Fertility Clinique talte vi med dem om ægdonation. Og som han sagde " Det er sgu svært at sælge en ide om at du skal tage fri fra arbejde for egen regning for at gennemføre en behandling som faktisk ikke er specielt behagelig. Det begrænser altså antallet af donorer. Men hvis vi måtte kompensere vores ægdonorer ordentlig så de i det mindste fik betalt tabt arbejdsfortjeneste så ville vi helt sikkert kunne få langt flere donorer. Og hvis vi fik lov til at kompensere ægdonorer med f.eks. 5000 kroner så er jeg overbevist om at vi ville kunne imødekomme efterspørgslen langt bedre. At man tilbyder betaling er jo ikke ensbetydende med at man ikke screener sine donorer. Vi er faktisk ret skrappe til at vurdere vores donorer. For selv nu er der donorer som vi sorterer fra fordi deres motiver er helt forkerte. Det vil jo ikke ændre sig bare fordi de fik det ordentlig betalt. Det eneste der ville ændre sig er at vi ville få fat i flere af dem med de rigtige motiver, men som ikke har lyst til at lægge krop til en IVF behandling fordi det reelt koster dem penge som de ikke engang får godtgjort.
1
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO

Tilbage til "Livets forhold"