Der mangler donoræg

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3390

Re: Der mangler donoræg

Indlægaf FruDulle » 18. mar 2016, 09:20

LaScrooge skrev:
FruDulle skrev:
LaScrooge skrev:
Rakel skrev:
Men hvad er det % lig med i konkrete tal?

Ja. Det kræver en lovændring og det kræver, at folk vil donere - jeg synes, at der er meget stor forskel på at donere æg/sæd som par kontra æg eller sæd som enkeltpersoner, men det må folk jo selv tage stilling til, hvis det bliver en mulighed.
Også stor forskel på at modtage et befrugtet æg , da ingen af forældrene får mulighed for at lægge gener til og ofte kan den ene part jo det, hvis der kun modtages æg eller sæddonation.

Ja, selvfølgelig, men her er tale om æg der allerede er befrugtede, så de er ikke ledige, så at sige, til befrugtning med den kommende faders sæd. De er til overs og vil derfor fx kunne bruges til enlige eller par, hvor begge er sterile.

Jeg ved ikke hvad det er i konkrete tal. Artiklen oplyste kun, at 33% kasseres eller anvendes til forskning. Resten fryses ned.

Jeg forstår ikke det med at 33% kasseres men resten fryses?

Jeg skal ikke give min mands og mit barn videre, helsøskende. Ligesom at jeg ikke skal bortadoptere eller agere rugemor.

Man har 3-5 år til at bestemme om man vil have flere. Det vil sige at man sætter en faktor over hovedet på de par for de har nu kun 2,5-4,5 år og skal tage stilling til om andre skal have deres potentielle barn.

Der er ingen der foreslår at embryodonation skal være tvungent.

Nej nej, men jeg prøver at sætte det op. Det lyder som om at det skulle være lige nemt som æg eller sæddonation og en lidt fortørnet tone over at x% ryger ud. Der er i min verden en verden til forskel på de to ting.
1
Whatever
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2555

Indlægaf LaScrooge » 18. mar 2016, 11:37

FruDulle skrev:
Nej nej, men jeg prøver at sætte det op. Det lyder som om at det skulle være lige nemt som æg eller sæddonation og en lidt fortørnet tone over at x% ryger ud. Der er i min verden en verden til forskel på de to ting.

Overhovedet ikke :) Der er i mine øjne absolut ingen der skal have ret til at disponere over andres sæd, æg eller andet i samme klasse. Det er udelukkende HVIS nogen kan se meningen med at donere "resterne", så at sige, så synes jeg der er fordele ved at ændre loven.
1
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 346
Likede indlæg: 2369

Indlægaf achillaxedprune » 20. mar 2016, 07:35

Nu har jeg gået igennem fertilitetsbehandling, herunder at få udtaget æg til eget brug... Det tager for det første 1 1/2 måned, mindst, du skal op til 4-5 scanninger på sygehuset (i arbejdstiden, selvfølgelig), du får temmelig meget fysisk ubehag undervejs, selve udtagningen kan mærkes, efterfølgende kan du have smerter i op til 14 dage, hvis der da ikke opstår komplikationer. Dagen for udtagelsen er også en heldagssygemelding.
Alt dét for 2400 kr.?! Det er da latterligt, helt ærligt... Og argumentet om, at kvinder ellers vil blive udnyttet, kan jeg slet ikke tage seriøst. Det kan nemt undgås ved at man screener de kvinder, som vil donere.
... Dem som vil blive udnyttet, tænker noget traffickin-agtigt, vil bagmændene næppe sende direkte ind i det danske sundhedsvæsen. De holder nok de stakkels kvinder på gaden eller i små lukkede rum.

Voksne kvinder må formodes at kunne træffe den beslutning selv - eventuelt kan man sætte grænsen ved de 23-25 år, hvis det er.

2400 kr., er dog helt latterligt lidt, når man tager ind hvor lang tid det tager og hvilket besvær det er. Sæt det op til en 15.000 kr., skattefrit. Ellers endnu højere, hvis man ville skulle betale skat af det.

Men faktisk havde jeg selv, inden vi gik igennem behandlingen, overvejet om nogle af æggene skulle doneres... Men åbenbart blev alle æg befrugtet med min mands sæd, så der var ikke nogen rene æg. Og det giver selvfølgelig også rigtig god mening, at alle æg befrugtes. Eventuelle befrugtede æg, synes jeg egentlig gerne må kunne sendes i donation, hvis parret ønsker det. Dog ville jeg have, at det ikke måtte ske som lukket donation, men udelukkende åben. Generelt er jeg dog heller ikke fortaler for den lukkede donation - synes det er lidt noget svineri, at fratage børn at kende deres ophav, når det nu ER kendt.
2
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 356
Likede indlæg: 2711

Indlægaf Urtekussen » 20. mar 2016, 07:47

Jeg tror ikke jeg ville kunne.
Jeg vil gerne have flere børn, og det ville ikke føles "rigtigt" at give æg, som måske kunne være endt som mine børn.

Men omvendt synes jeg barnløse skal have al den hjælp de kan få, for at få de børn de ønsker sig.
1
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 21. mar 2016, 14:19

Urtekussen skrev:Jeg tror ikke jeg ville kunne.
Jeg vil gerne have flere børn, og det ville ikke føles "rigtigt" at give æg, som måske kunne være endt som mine børn.

Men omvendt synes jeg barnløse skal have al den hjælp de kan få, for at få de børn de ønsker sig.

Nu bliver det lige dig, jeg svarer af dem, der har skrevet nogenlunde det samme :)

Jeg tænkte ikke på det som at det kunne være blevet mine børn. Det er så lille en del det med den celle, man giver at det blegner i forhold til graviditeten, fødslen og opvæksten for mig. Måske også yderligere styrket af, at jeg samtidig med, at jeg var donor, havde en kollega, der adopterede, hvor jeg tydeligt kunne se, at det med forældreskab er noget helt andet end det fysiske.

Noget, der så er ekstra interessant i den forbindelse er, at den biologiske mor (altså hende, der bærer barnet, i modsætning til den genetiske mor, som er ægdonors tekniske betegnelse) også selv påvirker barnet: http://www.b.dk/nationalt/ufrugtbare-kv ... a-boernene

Ægdonors mand og jeg kunne ikke have lavet det barn, der kom ud af min donation (hvis der kom nogen). Det vidste jeg ikke, da jeg donerede, men tanken gør mig faktisk glad. Selvom det jo ikke afholdt mig fra at donere, at jeg ikke vidste det dengang.
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 21. mar 2016, 14:22

achillaxedprune skrev:Nu har jeg gået igennem fertilitetsbehandling, herunder at få udtaget æg til eget brug... Det tager for det første 1 1/2 måned, mindst, du skal op til 4-5 scanninger på sygehuset (i arbejdstiden, selvfølgelig), du får temmelig meget fysisk ubehag undervejs, selve udtagningen kan mærkes, efterfølgende kan du have smerter i op til 14 dage, hvis der da ikke opstår komplikationer. Dagen for udtagelsen er også en heldagssygemelding.
Alt dét for 2400 kr.?! Det er da latterligt, helt ærligt... Og argumentet om, at kvinder ellers vil blive udnyttet, kan jeg slet ikke tage seriøst. Det kan nemt undgås ved at man screener de kvinder, som vil donere.

Jeg er ikke uenig med dig - bortset fra, at donorer som udgangspunkt jo er fertile og derfor oftere kan få en mildere stimulering. Og at man (i hvert fald i det offentlige) stimulerer efter et behersket antal æg (6-8 sagde de til mig på Riget), hvilket gerne skulle minimere risikoen for overstimulering.

Jeg var i øvrigt good to go dagen efter og cyklede 12 km. uden problemer.
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 1. dec 2016, 12:10

avdotja skrev:Jeg har som sådan intet problem med en højere økonomisk kompensation; i hvert fald ikke i det private. Er derimod lidt loren ved at det offentlig skal betale folk større summer.

Det vil det offentlige åbenbart heller ikke - eller kan ikke: http://www.b.dk/nationalt/fertilitetskl ... aegdonorer

Haler lige tråden op igen, for det er da en interessant udvikling. Da der kom en ordentlig kompensation ville folk åbenbart gerne være ægdonorer.
0
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 328
Likede indlæg: 3686

Indlægaf Novella » 1. dec 2016, 13:16

Akehurst2 skrev:
avdotja skrev:Jeg har som sådan intet problem med en højere økonomisk kompensation; i hvert fald ikke i det private. Er derimod lidt loren ved at det offentlig skal betale folk større summer.

Det vil det offentlige åbenbart heller ikke - eller kan ikke: http://www.b.dk/nationalt/fertilitetskl ... aegdonorer

Haler lige tråden op igen, for det er da en interessant udvikling. Da der kom en ordentlig kompensation ville folk åbenbart gerne være ægdonorer.

Ja, fordi de ikke selv skal til foret for at kompensere for den tabte arbejdsfortjeneste etc. Det ville stadig ikke være nok til at gøre det relevant for mig. Alt med hormoner gør mig ti kilo tykkere og pizzafjæs af bumser i ansigtet i månedsvis. Det skulle være for en fortvivlet veninde eller søster i nød, før jeg gjorde det.
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 1. dec 2016, 15:21

Novella skrev:Ja, fordi de ikke selv skal til foret for at kompensere for den tabte arbejdsfortjeneste etc. Det ville stadig ikke være nok til at gøre det relevant for mig. Alt med hormoner gør mig ti kilo tykkere og pizzafjæs af bumser i ansigtet i månedsvis. Det skulle være for en fortvivlet veninde eller søster i nød, før jeg gjorde det.

Det er jo det, jeg skriver :gruble: At kompensationen helt konkret har vist sig at betyde noget. Selvfølgelig ikke for dem, der bare ikke vil være donorer af den ene eller den anden grund, men for dem, hvor de ikke gad gøre det gratis.
0
Lismaens
Kort karma: 77
Likede indlæg: 467

Indlægaf Lismaens » 1. dec 2016, 15:46

Jeg kunne godt overveje det. Jeg går hjemme, har kun fået p-piller to måneder i hele mit liv for hundrede år siden, og har stået tæt på sidelinjen til et ufrivilligt barnløst par gennem 8 år. Jeg endte med at få en niece der har "kostet" en kvart million og hun var aldrig blevet til, uden (sæd)donor. Den glæde hun bragte i familien ved sin ankomst under jeg helt sikkert andre at mærke også.
Jeg er dog usikker på om min krop kan klare det, men det skal der tjekkes op på snart da jeg også selv er lidt små-skruk.
0
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3087

Indlægaf Rakel » 1. dec 2016, 15:51

Akehurst2 skrev:

Ærligt, - 7000 kr er da ikke alverden for tid og det, man skal igennem.

Jeg tror mere, at det handler om at få tabt arbejdsfortjenelse og transport dækket end indtjening - jeg tror, at øget fokus på emnet er årsagen til flere melder sig end 7000 kr.
2
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 1. dec 2016, 15:58

Rakel skrev:Ærligt, - 7000 kr er da ikke alverden for tid og det, man skal igennem.

Jeg tror mere, at det handler om at få tabt arbejdsfortjenelse og transport dækket end indtjening - jeg tror, at øget fokus på emnet er årsagen til flere melder sig end 7000 kr.

Næ, 7000,- er ikke alverden, men det er da en markant forbedring. Altså, da jeg donerede fik jeg 560,- før skat. Det synes jeg nærmest var en fornærmelse, hvor 7000,- da er en reel anerkendelse af indsatsen.
1
Rakel

Indlægaf Rakel » 1. dec 2016, 16:51

Akehurst2 skrev:
Rakel skrev:Ærligt, - 7000 kr er da ikke alverden for tid og det, man skal igennem.

Næ, 7000,- er ikke alverden, men det er da en markant forbedring. Altså, da jeg donerede fik jeg 560,- før skat. Det synes jeg nærmest var en fornærmelse, hvor 7000,- da er en reel anerkendelse af indsatsen.

Det er da penge, men hurtigt ædt op af transport og af at betale for fridage til hospitalsbesøg samt evt sygedag/e.

Det er fint, at muligheden nu er der, men en reel indtægt vl jeg ikke anse det for.
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 1. dec 2016, 16:55

Rakel skrev:
Det er da penge, men hurtigt ædt op af transport og af at betale for fridage til hospitalsbesøg samt evt sygedag/e.

Det er fint, at muligheden nu er der, men en reel indtægt vl jeg ikke anse det for.

Ja, hvis man bor lidt længere væk, så er transporten hurtigt dyr. Jeg boede tæt på klinikken og krævede (det krævede en del overtagelse) at komme til uden for min arbejdstid. De var ikke meget for det, men de ville jo gerne have æggene, så... Og så timede jeg mine p-piller, så jeg fik taget æggene ud en lørdag.

Men alle kan ikke gøre det på den måde, det er jeg helt klar over.

Jeg synes nu stadig, der er tale om et markant løft, som man jo også kan se, har hjulpet.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 1. dec 2016, 17:03

Akehurst2 skrev:
Rakel skrev:

Ja, hvis man bor lidt længere væk, så er transporten hurtigt dyr. Jeg boede tæt på klinikken og krævede (det krævede en del overtagelse) at komme til uden for min arbejdstid. De var ikke meget for det, men de ville jo gerne have æggene, så... Og så timede jeg mine p-piller, så jeg fik taget æggene ud en lørdag.

Men alle kan ikke gøre det på den måde, det er jeg helt klar over.

Jeg synes nu stadig, der er tale om et markant løft, som man jo også kan se, har hjulpet.

Absolut. Jeg har ikke tjekket, om det regnes med i ens indtægt - det kan have betydning for fx studerende på SU. For det dækker for mig at se udgifter og er ikke en reel indtægt.

Jeg kan jo personligt være ligeglad, da jeg ikke er målgruppen, men forskellen mellem at donere æg og sæd har altid undret mig.
0

Tilbage til "Livets forhold"