Nyt forhold og dårligt selvværd

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5874

Re: Nyt forhold og dårligt selvværd

Indlægaf Dikus » 16. mar 2016, 20:26

Hvor er I alle sammen søde :lun: Tusind tak for at lytte på den ikke-fordømmende måde. Hver og en besked varmer mig virkeligt - og giver mig mere mod på at tage kampen op i stedet for at stemple mig selv for sær og ubrugelig :)
3
Brugeravatar
Santopia
Kort karma: 54
Geografisk sted: Nørrebro
Likede indlæg: 427

Indlægaf Santopia » 16. mar 2016, 20:41

Altså nu er min psykologiske viden begrænset, men jeg kom til at tænke på, at det her med dit negative handlingsmønster minder om personalisering. Jeg fandt det her lille tekstuddrag om det (se bort fra, at det omhandler depression. Det gør sig også gældende indenfor aspekter):

"Deprimerede mennesker har en ubehagelig tendens til både at tænke negativt om sig selv, og til at tro at negative hændelser skyldes dem. Dette kaldes personalisering. Deprimerede mennesker er centreret om sig selv, tænker negativt om sig selv og tror at andre tænker negativt om dem. Når deprimerede mennesker tænker på andre mennesker, tænker den deprimerede ofte, at de andre tænker negativt om denne. Indenfor kognitiv adfærds terapi kaldes dette personalisering. Dette er smertefuldt for den deprimerede, og ofte er tankerne ganske automatiserede og systematiske.
En vej ud af dette er “mentalisering”. Evnen til realistisk at kunne forestille sig, hvad der foregår i det andet menneske. At kunne forestille sig og tænke på, at det andet menneske har selvstændige tanker og følelser, der ligger til grund for dennes udtalelser og handlinger. At kunne forestille sig, at andre mennesker har et eget mentalt liv, med glæder, udfordringer, drømme, håb og problemer.
Når den deprimerede lærer dette, opstår der ofte en stor lettelse i sindsstemningen, fordi vedkommende indser, at andre menneskers adfærd er styret af disses egne indre mentale liv, og ikke af den deprimeredes fejl og mangler. Samtidig bliver det nemmere for den deprimerede, at være sammen med andre og det bliver nemmere at være social. Evnen til mentalisering åbner os op imod andre mennesker, og gør os interesserede i dem, fordi vi opdager at andre måske også har problemer. Selvbebrejdelser imod sig selv bliver til medfølelse med andre.
Dette er et stort skridt i retning ud af depression."

Den her negative adfærd, har du tilegnet dig i løbet af et års tid, og jeg tænker, at så ændrer man den jo heller ikke bare med et snuptag, fordi man indser, at man handler overilet. Det kræver hårdt og aktivt arbejde i situationerne at ændre sin adfærd, og det at indse det, er kun første skridt. Du fortæller om,at du havde den her episode, hvor du skulle til at reagere på dine følelser, men ligesom stoppede op- analyserede situationen; hvorofr du havde det, som du havde det, hvad det ville resultere i, hvis du reagerede på dem, og indså, at det var en dårlig ide, og lod være. Og det er jo netop der du skal henad. Der, hvor du kan nå at tage dig selv i det. Og sådan en adfærdsændring er som sagt hårdt arbejde, og som regel er det jo ikke lineære fremskridt man gør sig, men så længe det går fremad på sigt, er det jo godt.

Nu siger jeg ikke, at du er borderline. Man kan sagtens have været udsat for omsorgssvigt og vold, uden at man får borderline. Men de sår som omsorgssvigt efterlader er mange af de samme, som dem med borderline slås med, såsom selvværdsproblemer og enorm usikkerhed i tætte relationer. Jeg ved, at en øvelse indenfor borderline er, at lære at være med sine følelser. Altså at man simpelthen øver sig i at have sin følelse af usikkerhed/frygt for at blive forladt uden at reagere på følelsen.
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 16. mar 2016, 20:54

Santopia skrev:Altså nu er min psykologiske viden begrænset, men jeg kom til at tænke på, at det her med dit negative handlingsmønster minder om personalisering. Jeg fandt det her lille tekstuddrag om det (se bort fra, at det omhandler depression. Det gør sig også gældende indenfor aspekter):

"Deprimerede mennesker har en ubehagelig tendens til både at tænke negativt om sig selv, og til at tro at negative hændelser skyldes dem. Dette kaldes personalisering. Deprimerede mennesker er centreret om sig selv, tænker negativt om sig selv og tror at andre tænker negativt om dem. Når deprimerede mennesker tænker på andre mennesker, tænker den deprimerede ofte, at de andre tænker negativt om denne. Indenfor kognitiv adfærds terapi kaldes dette personalisering. Dette er smertefuldt for den deprimerede, og ofte er tankerne ganske automatiserede og systematiske.
En vej ud af dette er “mentalisering”. Evnen til realistisk at kunne forestille sig, hvad der foregår i det andet menneske. At kunne forestille sig og tænke på, at det andet menneske har selvstændige tanker og følelser, der ligger til grund for dennes udtalelser og handlinger. At kunne forestille sig, at andre mennesker har et eget mentalt liv, med glæder, udfordringer, drømme, håb og problemer.
Når den deprimerede lærer dette, opstår der ofte en stor lettelse i sindsstemningen, fordi vedkommende indser, at andre menneskers adfærd er styret af disses egne indre mentale liv, og ikke af den deprimeredes fejl og mangler. Samtidig bliver det nemmere for den deprimerede, at være sammen med andre og det bliver nemmere at være social. Evnen til mentalisering åbner os op imod andre mennesker, og gør os interesserede i dem, fordi vi opdager at andre måske også har problemer. Selvbebrejdelser imod sig selv bliver til medfølelse med andre.
Dette er et stort skridt i retning ud af depression."

Den her negative adfærd, har du tilegnet dig i løbet af et års tid, og jeg tænker, at så ændrer man den jo heller ikke bare med et snuptag, fordi man indser, at man handler overilet. Det kræver hårdt og aktivt arbejde i situationerne at ændre sin adfærd, og det at indse det, er kun første skridt. Du fortæller om,at du havde den her episode, hvor du skulle til at reagere på dine følelser, men ligesom stoppede op- analyserede situationen; hvorofr du havde det, som du havde det, hvad det ville resultere i, hvis du reagerede på dem, og indså, at det var en dårlig ide, og lod være. Og det er jo netop der du skal henad. Der, hvor du kan nå at tage dig selv i det. Og sådan en adfærdsændring er som sagt hårdt arbejde, og som regel er det jo ikke lineære fremskridt man gør sig, men så længe det går fremad på sigt, er det jo godt.

Nu siger jeg ikke, at du er borderline. Man kan sagtens have været udsat for omsorgssvigt og vold, uden at man får borderline. Men de sår som omsorgssvigt efterlader er mange af de samme, som dem med borderline slås med, såsom selvværdsproblemer og enorm usikkerhed i tætte relationer. Jeg ved, at en øvelse indenfor borderline er, at lære at være med sine følelser. Altså at man simpelthen øver sig i at have sin følelse af usikkerhed/frygt for at blive forladt uden at reagere på følelsen.

Tak :)

Det er et rigtigt fint indlæg. Som faktisk meget godt beskriver de øvelser jeg har gjort mig for maaaange år siden. Og som jeg faktisk troede, jeg havde styr på.

Det, der gør det lidt anderledes, er den der følelse af at være et naivt, godtroende fjols. Hvilket jo ER en reel mulighed. Sådan er det jo, når man stoler på folks gode intentioner :) Som jeg skrev et andet sted, føles det mest som hvis en kvinde havde fortalt mig, hun havde været sammen med min kæreste, han benægtede det, og jeg valgte at stole på ham.

Den der "aaarggghhhhh.... er det nu også en god ide at være så tillidsfuld...", som et normalt menneske ville have i den situation... den får jeg, hvis f.eks. han svarer "Det må du selv om", når jeg spørger ham, om han gerne vil have jeg tager med ud at spise sammen med ham og en ven.

Sådan for at blive HELT konkret på, hvad der fik mig til at tænke "NÅH, så du har ikke lyst til, jeg tager med? Jeg er bare en belastning, der ødelægger jeres hygge? Og skal da ikke tro, du rent faktisk GIDER bruge tid med mig. Men du vil gerne udstå det, for ellers bliver din seng tom om natten"

Og ja. Han mente med garanti bare "Du er velkommen". Det siger han i hvert fald :blush:
4
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1015
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9195

Indlægaf Fru Sunshine » 16. mar 2016, 20:57

Jeg vil tro, at jeg skabte mig på samme måde, da vi var nye som par. Jeg var også hypersensitiv omkring stort set alt, han sagde og gjorde, og jeg reagerede nogle gange fuldstændig ude af proportioner-dramatisk.
Han holdt ved, blev ved med at elske mig og jeg blev mere og mere tryg.
Jeg ved, at hvis jeg får en nedsmeltning, så er han her stadig.

Det har i den grad hjulpet mig. Jeg er ikke et omsorgssvigtet barn, men mit selvværd var i minus af andre grunde.
Jeg tror, at jeg ubevidst forsøgte at finde ud af, om han virkelig ville have et nul som mig. Det ville han.

Mon ikke det kan være sådan nogle mekanismer, der pludselig går i gang? :gruble:
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 16. mar 2016, 21:00

Fru Sunshine skrev:Jeg vil tro, at jeg skabte mig på samme måde, da vi var nye som par. Jeg var også hypersensitiv omkring stort set alt, han sagde og gjorde, og jeg reagerede nogle gange fuldstændig ude af proportioner-dramatisk.
Han holdt ved, blev ved med at elske mig og jeg blev mere og mere tryg.
Jeg ved, at hvis jeg får en nedsmeltning, så er han her stadig.

Det har i den grad hjulpet mig. Jeg er ikke et omsorgssvigtet barn, men mit selvværd var i minus af andre grunde.
Jeg tror, at jeg ubevidst forsøgte at finde ud af, om han virkelig ville have et nul som mig. Det ville han.

Mon ikke det kan være sådan nogle mekanismer, der pludselig går i gang? :gruble:

Jo. Det tror jeg. (Bare vi er enige om, det er ubevist... Han spurgte første gang, om det var en test. Og DET er det ikke.)

Ej men altså. Det er så latterligt. Han skal passe min kat et par uger, når vi er væk herfra. Og jeg følte det som et stort pres - for hvad nu, hvis jeg flejnede ud i de uger... og han hang på katten, mens han bare gerne ville slippe for mig???

Han mente, han nok overlevede. Både selvsving og pasning af kat, uanset :stoned: Og sådan ville jeg jo også have det. Så hvorfor føles det som at sætte sit barn i pant ved en rocker, mens man forsøger at skrabe de lånte penge ind...

(Sådan ca. :lol:)
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1015
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9195

Indlægaf Fru Sunshine » 17. mar 2016, 05:17

Jeg ved i hvert fald med mig selv, at jeg har haft det vildt skidt efter sådan et hysterisk anfald et eller andet, og undret mig voldsomt over, hvor i alverden DET kom fra.

Og det er jo ikke sådan, at man sidder og tænker:"NU skal jeg godt nok liiiige teste, om han nu også gider mig, hvis jeg opfører Ophelias vanvidsscene over en lille bitte ting." Det er nok uhensigtsmæssigt, men det er jo følelser, der vælder op, og får os til at reagere.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 75
Likede indlæg: 482

Indlægaf MissDitte » 17. mar 2016, 07:34

Det ER en reel mulighed, at du er et naivt godtroende fjols. Men det er faktisk en mere sandsynlig mulighed, at hvis det var de tanker han havde om dig (at du var besværlig og kedelig og ville ødelægge al hygge), at han kunne finde en anden, der kunne varme hans seng om natten.
Du er nødt til at tro på, at han er en voksen mand, der godt kan træffe beslutninger. Han er ikke afhængig af dig, så hvis han syntes så meget dårligt om dig, så ville han ikke bruge sin tid med dig.

Han lyder som en virkeligt sød og velmenende mand, der står fast også når du er i oprør. Så stol på ham. At han vil det bedste for dig. Og for sig selv.

Og jeg VED godt det er svært! JEg har også mine ting og det er så nemt at se, hvad andre skal gøre og så svært at se, hvad man selv skal gøre. Ting tager tid - og da især, når du i mange år faktisk troede at der var styr på dette. Så er det jo også lidt af en mundfuld at erkende, at du ikke var en færge, der kunne sejle igennem oprørte vande, men lidt mere en gummibåd, der hopper og danser i vandet uden retning.

Som andre synes jeg også du skal tale med en psykolog. Ikke for at finde problemet men for at finde hjælp til hvordan du NU skal gøre for at hjælpe dig selv.
2
bluetof1
Kort karma: 132
Likede indlæg: 643

Indlægaf bluetof1 » 17. mar 2016, 07:49

Dikus skrev:
Tak :)

Det er et rigtigt fint indlæg. Som faktisk meget godt beskriver de øvelser jeg har gjort mig for maaaange år siden. Og som jeg faktisk troede, jeg havde styr på.

Det, der gør det lidt anderledes, er den der følelse af at være et naivt, godtroende fjols. Hvilket jo ER en reel mulighed. Sådan er det jo, når man stoler på folks gode intentioner :) Som jeg skrev et andet sted, føles det mest som hvis en kvinde havde fortalt mig, hun havde været sammen med min kæreste, han benægtede det, og jeg valgte at stole på ham.

Den der "aaarggghhhhh.... er det nu også en god ide at være så tillidsfuld...", som et normalt menneske ville have i den situation... den får jeg, hvis f.eks. han svarer "Det må du selv om", når jeg spørger ham, om han gerne vil have jeg tager med ud at spise sammen med ham og en ven.

Sådan for at blive HELT konkret på, hvad der fik mig til at tænke "NÅH, så du har ikke lyst til, jeg tager med? Jeg er bare en belastning, der ødelægger jeres hygge? Og skal da ikke tro, du rent faktisk GIDER bruge tid med mig. Men du vil gerne udstå det, for ellers bliver din seng tom om natten"

Og ja. Han mente med garanti bare "Du er velkommen". Det siger han i hvert fald :blush:

Nu startede det lidt off da jeg mødte min kæreste. I starten var vi også meget usikre på om vi overhovedet skulle noget med hinanden for der var en masse komplikationer som vi ikke rigtig kunne se os ud af så der var nok at være usikker på. Det er vigtigt at bemærke at min kæreste, det søde væsen, aldrig har givet mig anledning til usikkerhed. Det var situationen, der gjorde mig usikker.
Men jeg tænkte (og tænker stadig selvom det ikke er helt så tit mere) at jeg jo ikke kunne være sikker på at han egentlig ville mig. Det kunne lige så godt være at han bare var sammen med mig for at bevise en pointe (giver en eller anden form for mening med den start vi havde, men helt sikkert kun hvis man er en lille smule paranoid :genert: ) og jeg brugte en del tid på at tænke at hvis det var sådan han havde det, så ville han da ikke være kørt fra den anden ende af landet for at være sammen med mig i tre timer eller have inviteret mig til jul eller have præsenteret mig for sin familie eller være taget med ud i en pissekold ridehal for at se min hest eller besøge mine venner eller hente mig en sen aften hvor det hele brændte sammen derhjemme. Vel? Altså, det ville han da ikke? Eller hvad... :gruble:
Det er så ANSTRENGENDE hele tiden at tænke, at man er prædestineret til at blive svigtet på et eller andet tidspunkt af alle og især af dem, som får lov at komme tæt på.
3
"Change will not come if we wait for some other person or some other time. We are the ones we've been waiting for. We are the change that we seek."
Brugeravatar
Q-beben
Kort karma: 35
Likede indlæg: 561

Indlægaf Q-beben » 17. mar 2016, 07:53

Tak for din åbenhed omkring dine tanker :)

Det får også sat gang i nogle tanker hos mig, som jeg ikke havde før... :)

Når jeg indgår i et nyt kæresteforhold, så kommer der også "drama-queen" over mig - men en mini en af slagsen. Jeg hader mig selv for det og er frygtelig flov over det, - især fordi jeg normalt slet ikke har hang til den slags - og jeg ønsker ikke at være sådan. Heldigvis bliver det mindre over tid... for helt at forsvinde. Så jeg kan sagtens sætte mig i dit sted...

Jeg tror - ligesom nogle af de andre - at det hænger sammen, at det er den der spæde begyndelse på et forhold, hvor alle hormonerne raser, og man føler sig meget sårbar og udsat. Så ja, måske ubevidst tester man ham... "Kan han holde mit mest grimme "jeg" ud, eller stikker han af (nu)?"

Du er meget bevidst om, at din fortid kan være årsagen. Hm... jeg tænker, at måske kan det også være, at din fortid er med til at forstærke noget, som de fleste af os oplever, når vi går ind i et nyt forhold? Uanset hvad ville det være en god idé at få lidt hjælp fra en psykolog - hun/han har sikkert også nogle værktøjer, man kan gøre brug af, når situationen opstår...
3
Nipsting
Kort karma: 14
Likede indlæg: 81

Indlægaf Nipsting » 17. mar 2016, 19:25

Kan det være at du holder fast i dine mønster mht opførsel og tankegange som lidt en sutteklud, det er det kendte, og der føler du noget? Og ved at du afslutter forholdet, er det så får at han skal vise dig endnu mere at han vil dig og så er du tryg et stykke tid?
Kan det gøre dig bedre tilpas at i får titlen kærester, for så er en af de nemme at fixe;)

må nok erkende at jeg var dig for nogle år siden, dog ikke med den triste bagage. Jeg tog en beslutning om, at jeg ville leve helt alene en periode (år) og få lidt mere styr på mit selvværd, ikke bruge al min tid på at have tanke-myller om en kæreste hvor de tanker jeg havde rent faktisk havde om ham ikke eksisteret. Det kostede i et par forhold efterfølgende, men er nået så langt at jeg tænker: hvis han ikke vil mig...så går vi videre hver for sig, og nyder den tid vi havde sammen

Det lyder meget lyserødt.....men det virkede og virker for mig
1
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2555

Indlægaf LaScrooge » 17. mar 2016, 22:42

Der er skrevet rigtig mange gode ting, så jeg byder ind dér hvor jeg synes jeg kan supplere :)

Jeg tænker, at du reagerer som du gør fordi du er bange. Du har noget på spil. Du har fundet en ny, dejlig mand, som er en anden person end din eksmand som du kendte fantastisk godt og som kendte dig og havde et rigtig godt tag på dig. Din eksmand og du har formentlig sammen bygget en verden op som gav plads og rummede og ikke triggede dig. I den verden kunne du håndtere dig selv og dine issues og de var ikke aktive, så at sige, fordi du vidste hvor du havde ham og I var et match af den slags, der gjorde at du kunne arbejde med dig selv stille og roligt. Men der er så ting der ikke er blevet udfordrede, enten slet ikke, eller ikke i rigtig lang tid. Nu udfordres de (igen) og du bliver sat på prøve (det gør du ikke på dën måde, men du møder nogle af de gamle ting) og fordi det er med en ny mand, har du ikke de samme trygge rammer omkring det.

Jeg læser det især som tillidsproblemer - tillid til at han kan lide dig, tillid til at han gerne vil have dig og være sammen med dig. Du tør ikke rigtigt stole på ham, selvom du har stolet på en anden i 17 år. Hvordan kan det være? Er det fordi han er uvant for dig og du ikke helt kan afkode ham og hans afkodning af dig selvsagt er mindre smidig og intuitiv end din eksmands? Er du bange for ikke at blive forstået? Hvis du ikke kan lide dig selv i situationen kan jeg godt forstå, at du kan tvivle på at han oprigtigt kan. Især når du føler, at du også handler ukarakteristisk for dig selv, for så er forvirringen (og kontroltabet) totalt.

Jeg tror det er en rigtigt god idé at tage fat i en terapeut og få hjælp til at trevle den nye situation op. Og jeg tror, at det er noget, der kan gøres rimeligt effektivt, for du har hele den kerne du har opbygget i alle årene der er gået. Du er stadig dig, med de samme styrker og den samme mentalitet - det skal bare orienteres så de også kan anvendes på den nye situation.

Du er herresej, Dikus :) Det kan være svært at udlevere sig selv på den måde, det forstår jeg. Jeg tror jeg kan genkende en del af det du skriver i min kæreste, som i 12 år havde sin eks som sin nærmeste og den han udviklede sig sammen med. Det virker næsten som om han ikke er klar over, at jeg ikke er på samme måde og at han kan blive overrasket over at jeg mener, tænker og reagerer anderledes end han har været vant til i de forgående 12 år. Det er lidt en ny verden at skulle vænne sig til et helt andet menneske som ikke bare automatisk er helt på samme linje som en selv, for det har man været vant til, jo.
2
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 350
Likede indlæg: 3467

Indlægaf Ballademager » 18. mar 2016, 04:50

Fru Sunshine skrev:Jeg ved i hvert fald med mig selv, at jeg har haft det vildt skidt efter sådan et hysterisk anfald et eller andet, og undret mig voldsomt over, hvor i alverden DET kom fra.

Og det er jo ikke sådan, at man sidder og tænker:"NU skal jeg godt nok liiiige teste, om han nu også gider mig, hvis jeg opfører Ophelias vanvidsscene over en lille bitte ting." Det er nok uhensigtsmæssigt, men det er jo følelser, der vælder op, og får os til at reagere.

Man gør sjældent noget i et forhold med det formål at skabe drama.

Uden at ville sammenligne af min situation med jeres... Men for mig kommer de der "autonome" reaktioner, når jeg er stresset eller usikker. Og ofte sker det, uden at jeg kan nå at tænke over det eller bremse det. Som om, at det har sit eget liv. Det kræver meget stor bevidsthed at kunne stoppe det. Sammenligner det lidt med tankemylder. Når først processen er startet, så kan det være virkelig svært at styre.
1
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...

Tilbage til "Forhold og sex"