Min kæreste har løjet for mig.

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 183
Likede indlæg: 2238

Re: Min kæreste har løjet for mig.

Indlægaf Moxy-lady » 18. mar 2016, 12:29

Luffegås skrev:Hvis han kender til din fortid, burde han vide lidt bedre end at lyve over for dig.
Selvfølgelig skal du ikke smide guld på gaden, hvis han jo ellers er en dejlig kæreste, men synes også klart du skal markere du føler dig som en lort siden han ikke kan stole på hvordan du ville reagere. Jeg kender det godt, man føler sig som et elendigt menneske, og det er der ikke grund til, for det er ikke en selv der har løjet. Men så hellere blive enige om, at hvis man ikke kan stole på den anden og ikke tør fortælle den anden alt, jamen er man så selv i det rigtige parforhold? For det er jo heller ikke sjovt at bygge den slags løjne op, og rende rundt med dårlig samvittighed.

Og nu: Nu skal I så finde ud af hvad fanden der er med ham, der i hans hoved retfærdiggøre at han enten ikke er på studiet, eller tager tidligere hjem uden grund.

Jeg kan ikke forestille mig at være i et andet forhold, og jeg føler mig ret overbevist om at han har det på samme måde. Og nej, det er ikke specielt smart at skulle rende rundt og være mistroisk eller holde styr på løgne. Jeg tror egentlig at jeg har sluppet det nu, altså min mistro. Vi fik snakket det igennem i går og han er rigtig god til at bekræfte mig i at det er mig han vil. Som sagt finder jeg det også usandsynligt at han ville være sammen med en anden, når jeg ikke er i mine følelsers vold. Der kommer måske til at opstå situationer hvor min usikkerhed dukker op igen, men det kan både han og jeg godt rumme, det er jeg sikker på.

Der er en anden ting end utroskab der har trigget mig i alt det her og det er at jeg har været bange for at han har røget hash bag min ryg, fordi han har nogle gange haft behovet når han har lyst til at flygte fra virkeligheden. Det er ikke en sort/hvid no-go, men det er klart at jeg ikke bryder mig om at han skal bruge det på den måde og at jeg slet ikke vil acceptere at han gør det bagom min ryg. Det har han heller ikke gjort, men det har også været noget jeg har været nervøs for, bare lige så det hele ikke går op i utroskab og lignende.
Han ryger nogle gange om året, og det er altid med min viden og (sort of) accept. Det skal bare ikke være en virkelighedsflugt.
0
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1832

Indlægaf Anilara » 18. mar 2016, 12:29

Jeg vil egentlig bare fortælle, at jeg selv har fyret samme smørre af til min kæreste - netop fordi jeg syntes det var pinligt at fortælle at jeg ikke havde været på studiet den dag, eller ikke havde været i banken som lovet f.eks...
Jeg kan sagtens forstå at det kan føles som et svigt, især når man har dårlige erfaringer med løgne og fortielser. Jeg ved ikke om det kan bruges til noget som helst, men jeg har hvert fald ikke skjult noget alvorligt for min kæreste - kun min egen dårlige samvittighed. Jeg har endda selv dårlige erfaringer med løgne, men tror jeg ser det som "ok" at lyve om noget, som handler om, at jeg synes det er lidt nedern at indrømme den slags, og som ikke "skader ham". Han har da fanget mig i det et par gange, og så har han bare grint lidt og sagt, at det ikke var noget at skamme sig over - det har bare ikke handlet om at jeg troede han ville "se ned på mig" pga det, men fordi jeg nok mere ser ned på mig selv, når jeg bliver væk fra noget.
1
Brugeravatar
Moxy-lady

Indlægaf Moxy-lady » 18. mar 2016, 13:16

Anilara skrev:Jeg vil egentlig bare fortælle, at jeg selv har fyret samme smørre af til min kæreste - netop fordi jeg syntes det var pinligt at fortælle at jeg ikke havde været på studiet den dag, eller ikke havde været i banken som lovet f.eks...
Jeg kan sagtens forstå at det kan føles som et svigt, især når man har dårlige erfaringer med løgne og fortielser. Jeg ved ikke om det kan bruges til noget som helst, men jeg har hvert fald ikke skjult noget alvorligt for min kæreste - kun min egen dårlige samvittighed. Jeg har endda selv dårlige erfaringer med løgne, men tror jeg ser det som "ok" at lyve om noget, som handler om, at jeg synes det er lidt nedern at indrømme den slags, og som ikke "skader ham". Han har da fanget mig i det et par gange, og så har han bare grint lidt og sagt, at det ikke var noget at skamme sig over - det har bare ikke handlet om at jeg troede han ville "se ned på mig" pga det, men fordi jeg nok mere ser ned på mig selv, når jeg bliver væk fra noget.

Jeg tror faktisk at det er meget det samme der er sket for min kæreste, og jeg tror at du har helt ret i at han skammede sig over det og at han derfor som umiddelbar reaktion løj. Han forstår i hvert fald heller ikke selv hvorfor han løj, og siger at han godt er klar over at det var unødvendigt. Men som du også selv siger så har det været en uskyldig, hvid løgn i hans eget hoved netop fordi han ikke dækkede over noget der skadede mig på nogen måde.

Vi snakkede lidt om om han syntes at jeg overreagerede og han sagde netop at han havde tænkt at det var en meget voldsom reaktion på en meget uskyldig løgn (jeg græd rigtig, rigtig meget) men at han godt kunne forstå at det satte gang i en masse tvivl hos mig da han tænkte over det i forhold til min fortid, da han så min reaktion.
1
Brugeravatar
Moxy-lady

Indlægaf Moxy-lady » 18. mar 2016, 13:22

Vi har det rigtig rigtig godt, og vores forhold er generelt utrolig drama-frit (tro det eller ej :lol: ) og jeg er utrolig bange for at jinxe det. For eksempel da jeg skrev et af de andre indlæg hvor jeg skrev at jeg er helt sikker på at han vil mig, så dukkede tanken op at jeg burde slette det fordi, hvad nu hvis det jinxer det. Og jeg får nogle gange tanken at det er for godt til at være sandt. Vi er da ikke totalt lyserødt forelskede hele tiden, og guderne skal vide at han kan irritere mig så jeg har lyst til at kvæle ham med en pude, men vi har det godt og er rigtig stabile som par.

På en eller anden måde er det måske sundt at lære at alt ikke behøver være helt perfekt hele tiden uden at det betyder at alt falder fra hinanden. Det er i hvert fald sundt for mig at opleve.
2
Brugeravatar
Moxy-lady

Indlægaf Moxy-lady » 18. mar 2016, 13:23

Sikke et sludre indlæg. Nå, håber at det giver mening alligevel. Gider ikke rette :D
1
Sjg
Kort karma: 11
Likede indlæg: 227

Indlægaf Sjg » 18. mar 2016, 15:12

Luffegås skrev:Hvis han kender til din fortid, burde han vide lidt bedre end at lyve over for dig.
Selvfølgelig skal du ikke smide guld på gaden, hvis han jo ellers er en dejlig kæreste, men synes også klart du skal markere du føler dig som en lort siden han ikke kan stole på hvordan du ville reagere. Jeg kender det godt, man føler sig som et elendigt menneske, og det er der ikke grund til, for det er ikke en selv der har løjet. Men så hellere blive enige om, at hvis man ikke kan stole på den anden og ikke tør fortælle den anden alt, jamen er man så selv i det rigtige parforhold? For det er jo heller ikke sjovt at bygge den slags løjne op, og rende rundt med dårlig samvittighed.

Og nu: Nu skal I så finde ud af hvad fanden der er med ham, der i hans hoved retfærdiggøre at han enten ikke er på studiet, eller tager tidligere hjem uden grund.

Retfærdiggøre?

Han skal da på ingen måde retfærdiggøre over for sin kæreste, at han vælger at blive hjemme fra studiet. Problemet er jo netop, at han (måske) føler sig fordømt og set ned på af præcis den årsag, og så hjælper det da ikke en meter at afkræve ham en "retfærdiggørelse".

Selvfølgelig bør de snakke om det, HVIS der er noget i vejen, men der er ikke undervisningspligt på de videregående uddannelser, så kæresten bestemmer sådan set helt selv, om han ønsker at møde op til forelæsningerne på sit studie - og der behøver da slet ikke at være "noget med ham", fordi han ikke gør det.
9
StripesAddict
Kort karma: 66
Likede indlæg: 564

Indlægaf StripesAddict » 18. mar 2016, 15:51

Sjg skrev:

Retfærdiggøre?

Han skal da på ingen måde retfærdiggøre over for sin kæreste, at han vælger at blive hjemme fra studiet. Problemet er jo netop, at han (måske) føler sig fordømt og set ned på af præcis den årsag, og så hjælper det da ikke en meter at afkræve ham en "retfærdiggørelse".

Selvfølgelig bør de snakke om det, HVIS der er noget i vejen, men der er ikke undervisningspligt på de videregående uddannelser, så kæresten bestemmer sådan set helt selv, om han ønsker at møde op til forelæsningerne på sit studie - og der behøver da slet ikke at være "noget med ham", fordi han ikke gør det.

Helt enig.

Herhjemme fortæller vi altid den anden hvis vi ikke tager på studie (ikke at det sker tit), men det er da fordi vi har en interesse i hinandens liv - ikke fordi den anden har krav på at vide. Jeg tror faktisk også at det er mere fordrende ift. At fortælle hinanden sandheden; ikke at jeg tror at Moxy har givet kæresten nogen grund til at lyve, men jeg tror i hvert fald ikke ovenstående er fordrende ift. At få ham til at fortælle sandheden en anden gang.
1
Brugeravatar
Moxy-lady

Indlægaf Moxy-lady » 18. mar 2016, 16:32

Min kæreste skal på ingen måde stå til ansvar overfor mig med hans studie, på ingen måde! Det synes jeg da heller ikke at jeg har givet udtryk for? Min kæreste og jeg deler vores hverdag og det er da klart at jeg gerne vil vide hvad der sker i hans liv (og vice versa) og dette indebærer selvfølgelig hvis han har en dårlig dag og ikke har lyst til at tage på studiet. Det er da vel meget almindeligt? Men nej, han skal ikke stå til ansvar på nogen måde. Men når han så lyver så er det da klart at jeg spørger ind til det.

Han læser i Odense og var hjemme omkring 17.30. I løbet af dagen har vi været i kontakt via sms, og han skriver at han er i dårligt humør. Dette skriver vi lidt frem og tilbage om og jeg spørger om jeg kan gøre noget og hvad han har lyst til at spise til aften, for så vil jeg lave det han har allermest lyst til. Efter han er kommet hjem går jeg over og handler ind og snakker samtidig i telefon med min mor der som en del af samtalen spørger hvor min kæreste var på vej hen kl 14.30 oppe på stationen. Dette forstår jeg selvfølgelig ikke, da han som sagt først var hjemme 17.30. Så selvfølgelig reagerer jeg på det. Her kunne jeg måske godt have ladet være med at blive udspekuleret men jeg ville gerne vide hvad der foregik og om han ikke var ærlig og jeg spørger ham derfor hvornår han tog fra skolen hvortil han svarer at han gik kl 15.

Jeg synes ikke at jeg har opført mig hverken tarveligt eller mistroisk før jeg finder ud af at noget ikke stemmer. Han har haft rig mulighed for at fortælle mig sandheden, hvilket han også har gjort før. Det er det der trigger min usikkerhed og følelse af svigt. Jeg er rummelig overfor ham og hans behov, og jeg synes at der er plads til at have dårlige dage. Det er ikke fordi jeg vil snakke det hele til døde eller noget. Jeg synes så også bare at det er fair at jeg så bliver ked af det når min kæreste så ikke er ærlig.
1
Brugeravatar
Moxy-lady

Indlægaf Moxy-lady » 18. mar 2016, 16:41

Jeg kan ikke forstå hvordan min reaktion ikke er fordrende for at han fortæller sandheden en anden gang? Eller jo, jeg forstår godt teorien, men jeg synes bare at det er noget pjat. For fra udgangspunktet har jeg ikke været andet end forstående og easy going, og det er først i det han lyver at der sker en reaktion. Jeg kan simpelthen ikke se hvorfor jeg skal lægge låg på mine følelser for at han kan være uærlig, om noget der er absolut ingen negative konsekvenser ved at være ærlig omkring? Jeg accepterer at han selv skammer sig over det og at det kan have haft en indflydelse på hans løgn, men jeg synes stadig ikke at det er okay at han lyver. Han kunne have sagt 'jeg tager ikke på studie i dag, og hvis det er okay har jeg ikke lyst til at snakke om det' så havde jeg ikke sagt et kvæk.

Jeg tror og håber tværtimod at han nu ved at ærlighed er meget vigtig for mig, og at han ikke skal lyve, heller ikke om ting han betragter som uskyldige.
0
StripesAddict
Kort karma: 66
Likede indlæg: 564

Indlægaf StripesAddict » 18. mar 2016, 16:45

^jeg håber ikke det er henvendt til mig, for jeg synes altså ikke du har gjort noget forkert :genert: jeg ville sgu også synes det var mærkeligt, hvis min kæreste havde sagt han var på studiet, selvom jeg havde fået at vide af min mor, at det var han ikke.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1832

Indlægaf Sangius » 18. mar 2016, 16:53

Moxy-lady skrev:
DetSorteCirkus skrev:Det er ham, der har skabt den dårlige stemning, ingen tvivl om det, men ellers synes jeg egentlig, at det helt store problem ligger i gensidig manglende tillid. Han burde stole på, at du ikke ringeagter ham, fordi han tager en fridag, og det er ikke holdbart, at du bliver så hårdt ramt af en hvid løgn, der i essensen ikke går ud over dig.

Dette er selvfølgelig baseret på, at du ikke har fuldstændig nul-tolerance overfor løgn. Har du det, er der jo egentlig ikke så meget at rafle om.

Det har du ret i. Jeg troede bare ikke at vi ikke havde tillid til hinanden. Jeg tror at det er det der er en del af problemet. At jeg synes at det er underligt at han føler behov for at lyve om det, fordi det netop før har været et non-issue, og det skaber tvivlen hos mig.

Jeg kommer ikke til at gå fra ham for det, det ligger helt fast, men det er vigtigt for mig at få markeret at det ikke er acceptabelt.

Han lyver om det, fordi han forsøger at opretholde en person, som han gerne så han selv var. Det handler overhoved ikke om, hvordan du ville reagere. Han havde bare brug for, at blive anset som en der havde mere styr på tingene, end han egentlig har.

Jeg synes du har overreageret. I min optik har dette absolut intet med dig at gøre, men ham selv der må finde ud af hvad han vil, og arbejde med selvtilliden i hans beslutninger.
2
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6014

Indlægaf LadyFox » 18. mar 2016, 17:21

Jeg synes ikke at du overreagere - jeg kan godt forstå at det skaber en krise, og vender op og ned på tingene når man opdager at ens partner har været uærlig. Uærlighed skaber bare mistillid nå det bliver opdaget, og det skal der selvfølgelig snakkes om. Jeg synes ikke at man kan blive taget i en løgn, og så forvente det ikke får en eller anden form for konsekvenser i form af mistillid, alvorlige samtaler og i værste fald et brud.
Jeg synes det er problematisk at sige man er et andet sted end man er - hvor imod jeg ville have bedre forståelse for hvis han havde sagt "nej, jeg er ikke på studiet, men jeg har ikke overskud til at forklare nærmere lige nu" - altså, jeg synes der er andre veje end enten at lyve, eller fortælle alt hvis man ikke har lyst/overskud til det.
Nu er skaden sket, og jeg synes heller ikke det er noget at slå op over når nu det ikke er daglig dag - men jeg synes bestemt at der skal snakkes om det, og jeg synes det er fair at det sætter et hak i tilliden - og så er det vigtigste vel at snakke sig frem til hvad han fremad rettet kan gøre hvis han står i en situation som denne så han ikke ty til løgnen men på samme tid føler at han kan komme igennem det uden at føle at tabe ansigt, eller i hvert fald føle han har pladsen til at trække vejret og være i det før han fortæller det - eller hvor problemet er nu.
Altså, uanset hvad så ville han da fremstå bedre hvis han i stedet for at lyve havde sagt "Ved du hvad skat, jeg har simpelthen ikke lyst til at snakke om min dag lige nu - kan vi ikke snakke om den når vi ses i stedet for?"
2
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Moxy-lady

Indlægaf Moxy-lady » 18. mar 2016, 20:02

Overhovedet ikke, det har jeg også skrevet.
3
Brugeravatar
Moxy-lady

Indlægaf Moxy-lady » 18. mar 2016, 22:56

adagio skrev:https://en.wikipedia.org/wiki/The_seven-year_itch

Bygger du så det på noget som helst andet end at vi har været sammen i 7 år?

Pardon me, men det er simpelthen for dumt.
2
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 214
Likede indlæg: 2266

Indlægaf Zombie » 20. mar 2016, 14:31

Hey Moxy,

Har tænkt en del over det her. Jeg har selv haft en tendens til at tilgive alt for meget, og dét kombineret med fyre der ikke var så gode for mig, har givet mig nogle ømme ar på sjælen, der stadigvæk kan drille.

For nogle måneder siden - efterhånden en håndfuld - oplevede jeg selv noget med min kæreste. Han overskred en grænse, men ikke bare en tilfældig én - nej, en af de ømme, ømme grænser som gør dobbelt-ondt fordi der rippes op i så meget andet shit også.

Det, han havde gjort, var som her ikke i bagatel-afdelingen, men det var heller ikke klokkeklart og lige til, at han skulle fyres på gråt papir.

Når det ikke var så simpelt som at sige fra, være vred, snakke om det og komme videre, skyldtes det netop at han ramte mit ømme punkt. Jeg havde jo, da vi lærte hinanden at kende, fortalt om det og sagt, at af alle ting han kunne byde mig, ville det her være det værste.
"You had one job"-agtigt. Og så var det dén, af alle grænser, han overskred.

Jeg tror, det er let at blive opslugt i, hvordan man selv oplever det. Og smerten. I dit tilfælde handler det om løgne af alle slags.
Men for din kæreste er der stadig skelnen. Der er hvide løgne, som ikke føles helt så slemme. Som mest siges pga. manglende overskud, eller for ikke at såre den anden part. Og han kan aldrig internalisere en aversion mod løgn, på samme måde som du. Han har bare ikke de samme ømme ar, som gør ondt når der trykkes på dem.

Jeg kan godt forstå, du ikke vil have løgn i dit liv. Men du må forstå, at det måske ikke er helt så nemt at efterleve for andre mennesker, som har andre perspektiver og som ikke har de samme ar.
Og måske er et mål om 100% efterlevelse for stramt. Måske er det vigtigste at din kæreste forstår hvad du har brug for og gør det bedste han kan for at efterkomme det, og bliver ked af det når han ikke kan.
Jeg kalder det selv "den menneskelige faktor". Og jeg håber du har en fornemmelse af mig som person, så du ved at jeg ikke mener det skal misbruges, til at rende og lyve og snyde hele tiden. Det er mere et perspektiv, som kan gøre det lidt nemmere for os brændte børn, at leve sammen med andre uden de samme ar. Andre, som prøver at forstå og tage hensyn, men som aldrig vil kunne se tingene 100% fra vores perspektiv, fordi de ikke er os og aldrig bliver det.
Og ligesom de gør sig umage, må vi også. Det synes jeg. Uden at give et grønt kort til at fucke med os, så synes jeg at vi skal gøre det samme for dem, som vi kræver de gør for os: Se tingene i deres perspektiv.
Et perspektiv, som her, hvor skam og manglende overskud kan vinde over en lille sandhed, så man slynger et eller andet ud, fordi man ikke orker og fordi der hos én, ikke er nogle ømme ar til at minde en om, hvorfor man skal lade være.

Og med fare for at gøre dig ked af det, så tror jeg måske at denne her situation kan blive et ømt ar for ham. Han var fået et gevaldigt rap over fingrene.

Men i sidste ende ved kun du, om og hvordan du kan finde fred med det hele.
7

Tilbage til "Forhold og sex"