Odins Soldater

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10257

Odins Soldater

Indlægaf icelady » 19. mar 2016, 08:14

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-03-19-overvejer-at-lukke-odins-soldater-kaemper-med-ekstremisme?utm_source=Facebook&utm_campaign=TV_2_Nyhederne&utm_medium=Social

På den ene side er formålet på sin vis godt nok; at skabe tryghed for (primært) unge i byens natteliv. :gruble:

Men omvendt kan jeg bare ikke ignorere det faktum, at det oprindelig er startet af en finsk nynazist, ligesom jeg heller ikke kan lide at Esbjerg måtte lukke ned, netop pga fremmedhadende folk.

Læste i en anden artikel, at lokalpolitikere og politi heller ikke er synderligt begejstrede for dem.

Men ville I føle jer tryggere med et sådant privat værn på gaden? Ville I føle jer tryggere ved at sende jeres unge i byen?

Jeg ville ikke. Kald mig bare fordomsfuld, men når de har måtte lukke en afdeling & samtidig smidt en hulens stak mennesker ud, så virker det immervæk som en meget lang kamp for at få et mere pænt image.

Og er den slags værn i orden? Dem her bygger mest på frygten, og et af de afgørende punkter for mig ift private værn for mig er, om de kan styre sig. Eller om de lader sig styre af følelser, i en ophidset situation.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Lykke
Kort karma: 45
Likede indlæg: 718

Re: Odins Soldater

Indlægaf Lykke » 19. mar 2016, 08:52

Nej jeg ville ikke føle mig mere tryg. Det er mennesker uden en uddannelse inden for det arbejde de vil udføre. Vi har politiet af en grund.
Jeg synes simpelthen det er gak det der!
6
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5865

Indlægaf Dikus » 19. mar 2016, 08:57

Navnet er SÅ ladet, så jeg ikke bryder mig om det.

Odin leder tankerne hen til de nordiske guder, som Hitler og nazismen også sværmede for... og Soldater. Nåh ja... de er i krig...

Det ville gøre mig meget utryg at have dem samlet som "vagtværn" i gadebilledet.
5
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2554

Indlægaf LaScrooge » 19. mar 2016, 09:46

Nej, jeg synes ikke det er en god idé. Em god idé er Natteravnene, som ikke har fokus på at beskytte fra bestemte befolkningsgrupper, men på at at skabe en tillidsskabende tilstedeværelse til gavn for alle. Odins Soldater er racistisk motiverede og endda helt åbne om det , jf. Gert Skyttes udtalelse: "- Vi er ikke en selvtægtsgruppe. Vi er bare almindelige mennesker, forældre, bedsteforældre, som er bekymret for udviklingen i Danmark i forhold til flygtningestrømmen, siger han. - Nogle af de mennesker, ikke alle, der kommer hertil, har ikke nogen forståelse for, hvordan man behandler kvinder og børn i et samfund som Danmark, siger han til TV 2." Deres fokus er på borgere af anden etnisk herkomst end dansk og det vil i praksis også betyde dem, som er født og opvokset i Danmark. Det er ikke befordrende for noget at have et selvbestaltet vagtværn der har tænkt sig at foretage civile anholdelser af folk med et anderledes udseende.
7
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Indlægaf eks-Maupassant » 19. mar 2016, 10:08

Hvorfor overraskelsen? Vi var jo flere der skrev i tråden om overgrebene i Köln at det her ville ske. Hvis politiet ikke har styr på tingene, som det desværre er for tiden, og man har en kæmpe flygtningestrøm, så føler folk sig utrygge og de laver selvtægtsgrupper.

Der går mange år, nok fem, før politiet begynder at ligne noget igen, så de har masser af tid til at etablere sig overalt.
0
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 19. mar 2016, 10:31

eks-Maupassant skrev:Hvorfor overraskelsen? Vi var jo flere der skrev i tråden om overgrebene i Köln at det her ville ske. Hvis politiet ikke har styr på tingene, som det desværre er for tiden, og man har en kæmpe flygtningestrøm, så føler folk sig utrygge og de laver selvtægtsgrupper.

Der går mange år, nok fem, før politiet begynder at ligne noget igen, så de har masser af tid til at etablere sig overalt.

Jeg er heller ikke overrasket som sådan, men jeg synes det skal standses i opløbet. Der bliver nødt til at være en ordentlig dialog om i hvilken grad frygten er velbegrundet, ellers eskaleres tingene unødigt.

Men altså, nu lyder det som om vi er på grænsen af borgerkrig, fordi politiet ikke beskytter befolkningen mod horder af voldtægtsforbrydere. Det er jo ikke sagen.
1
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10257

Indlægaf icelady » 19. mar 2016, 11:00

Jeg er nu ikke overrasket, så hvis det er dét indtryk, jeg har formidlet, så beklager jeg da. :)

Jeg synes det er skræmmende med en gruppe som denne; den bygger jo, hvad enten de vil stå ved det eller ej, på frygten for fremmede.

Hvis de ville fremstå som beskyttere (eller hvad man nu vil kalde det) i nattelivet, så burde de som udgangspunkt slet ikke have kaldt sig, hvad de gør.

De kunne jo evt have meldt sig ind i Natteravnene. (hvis de da stadig eksisterer).
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 19. mar 2016, 11:06

Jeg synes det minder lidt om de der guardian angels fra 1990'erne, der floppede fælt og endte med at tiltrække steroid-junkier, som bare gerne ville op at slås med nogen..
6
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 19. mar 2016, 11:09

icelady skrev:Jeg er nu ikke overrasket, så hvis det er dét indtryk, jeg har formidlet, så beklager jeg da. :)

Jeg synes det er skræmmende med en gruppe som denne; den bygger jo, hvad enten de vil stå ved det eller ej, på frygten for fremmede.

Hvis de ville fremstå som beskyttere (eller hvad man nu vil kalde det) i nattelivet, så burde de som udgangspunkt slet ikke have kaldt sig, hvad de gør.

De kunne jo evt have meldt sig ind i Natteravnene. (hvis de da stadig eksisterer).

De findes, og har endda udsendt en pressemeddelelse hvor de lægger afstand til Odins Soldater, som de ikke vil associeres med:

"Pressemeddelelse...

17-03-2016

Natteravnene står for tillid og ønsker ikke at blive brugt som reference af Odins Soldater

Natteravnene er ansvarlige voksne, som skaber tryghed og livsglæde helt uden fordomme eller løftede pegefingre. Natteravnene ønsker under ingen omstændigheder at blive brugt som reference af Odins Soldater, som nu etablerer sig i Danmark med patruljering i større grupperinger.

Natteravnene er gennem 18 år blevet et symbol for tryghed og tillid i bybilledet i Danmark gennem en forebyggende, frivillig social indsats specielt blandt børn og unge i nattelivet. De unge siger det meget klart: ”Natteravnene er som at have en ekstra ven med i byen”.

”Det er fuldstændig forkert, når Odins Soldater i interviews og på sociale medier siger, at de er en slags Natteravne version 2.0. Der er ingen fællesnævnere mellem Natteravnene og Odins Soldater,” siger Kim Hassø, leder af Natteravnenes Landssekretariat.
"
8
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 19. mar 2016, 11:40

Man kan ikke løse det med dialog, man kan formentlig slet ikke løse det overhovedet, men en massiv tilførsel af midler til politiet ASAP ser jeg som det eneste der vil kunne holde det nede. Jeg mener at huske at der er 300 nye politimænd på vej indenfor et par år, og det tror jeg er for lidt.

Som jeg ser det har de frit slag i nogen år, hvor de vil have en stor pool af utilfredse personer at rekruttere fra, og hvor politiet er så overbebyrdet at de ikke kan gøre noget ved det.
0
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 19. mar 2016, 11:47

eks-Maupassant skrev:Man kan ikke løse det med dialog, man kan formentlig slet ikke løse det overhovedet, men en massiv tilførsel af midler til politiet ASAP ser jeg som det eneste der vil kunne holde det nede. Jeg mener at huske at der er 300 nye politimænd på vej indenfor et par år, og det tror jeg er for lidt.

Som jeg ser det har de frit slag i nogen år, hvor de vil have en stor pool af utilfredse personer at rekruttere fra, og hvor politiet er så overbebyrdet at de ikke kan gøre noget ved det.

Men det forudsætter jo, at der rent faktisk sker en stigning i kriminalitet begået af asylansøgere, herunder den type af kriminalitet disse grupper sigter mod, nemlig overgreb på kvinder. Hvis der ikke er en mærkbar forandring i dagliglivet - inkl. bylivet - for de fleste, så vil motivationen for at oprette sådan et vagtværn jo heller ikke være der. Så præmissen om, at der bare vil opstå vagtværk all over proportionalt med tiden der går, giver jeg ikke meget for. Der vil skulle være konkrete, lokale sager, før folk kommer op af stolene, og der vil skulle være et politi, som beviseligt ikke magter opgaven i den konkrete sag. Og der vil skulle være nok borgere, som føler, at de lever i anarkistiske tilstande, hvor de onde får lov til at sprede skræk og rædsel uden at der gøres noget ved det. Men det er ikke engang tilfældet i de byer, som er mest hærgede af indvandrerbander, fx.

Så jeg er ikke overbevist om, at du har ret i din forudsigelse. Men tiden vil vise det, selvfølgelig.
1
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 19. mar 2016, 11:48

GnueN skrev:
eks-Maupassant skrev:Hvorfor overraskelsen? Vi var jo flere der skrev i tråden om overgrebene i Köln at det her ville ske. Hvis politiet ikke har styr på tingene, som det desværre er for tiden, og man har en kæmpe flygtningestrøm, så føler folk sig utrygge og de laver selvtægtsgrupper.

Du bliver nok lige nødt til at forklare igen, hvor du mener, det danske politi fejler så eklatant, at det skulle berettige en bare tilnærmelsesvis grad af forståelse for selvtægtsgrupper som denne. Er der et pludselig spike i antallet af mord og voldtægter begået af asylansøgere i Danmark, eller kører vi stadigvæk på hypen af ikke særligt velunderbyggede historier om numseravende asylansøgere i det Thisted'ske natteliv?

Disse nordisk mytologisk inspirerede grupper i alle deres afskygninger, er en fucking jordens bærme - og det ville klæde alle fra det yderste højre til det yderste venstre at tage afstand fra de her selvbestaltede vagtværn. Fra Finland gennem Hessen og helt ned til Ungarn, Makedonien og Grækenland, har de kun bidraget med had og frygt... og de her typer er ingen undtagelse.

Derudover er hele grundpræmissen for deres "virke" komplet retarderet: "Stop volden! ... eller vi smadrer jer!!!"

Kors i røven, mand... :sarkasme:

Mht at politiet fejler, så er det vel almenviden at de er overbebyrdet og en masse opgave derfor sejler. F.eks. et folk ringer fordi de ser en indbrudstyv der er ved at bryde ind, og politiet så bare svarer, at det har de ikke tid til.

Du kan tage afstand fra dem til du er blå i hovedet, det vil ingen effekt have overhovedet. De her folk er ligeglade. Der er generelt set ret få der i det hele taget tager politikere alvorligt (jvf tråden herinde om politikerlede) så jeg forstår ikke hvorfor man tror det har en effekt at en eller anden politiker siger at de synes det her er en dårlig ide.
0
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 19. mar 2016, 11:53

eks-Maupassant skrev:
Mht at politiet fejler, så er det vel almenviden at de er overbebyrdet og en masse opgave derfor sejler. F.eks. et folk ringer fordi de ser en indbrudstyv der er ved at bryde ind, og politiet så bare svarer, at det har de ikke tid til.

Du kan tage afstand fra dem til du er blå i hovedet, det vil ingen effekt have overhovedet. De her folk er ligeglade. Der er generelt set ret få der i det hele taget tager politikere alvorligt (jvf tråden herinde om politikerlede) så jeg forstår ikke hvorfor man tror det har en effekt at en eller anden politiker siger at de synes det her er en dårlig ide.

Det behøver ikke være landspolitikere der tager afstand (og det er landspolitikere folk er trætte af - de kan sagtens have et meget positivt syn på deres lokalpolitikere). Der er masser af andre aktører der er relevante og som konstruktivt vil kunne indgå i dialogen om det. Det kan også være almindelige borgere, der er i lokalaviserne skriver læserbreve om det og dermed engagerer i diskussionen om det.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 19. mar 2016, 12:05

LaScrooge skrev:
eks-Maupassant skrev:Man kan ikke løse det med dialog, man kan formentlig slet ikke løse det overhovedet, men en massiv tilførsel af midler til politiet ASAP ser jeg som det eneste der vil kunne holde det nede. Jeg mener at huske at der er 300 nye politimænd på vej indenfor et par år, og det tror jeg er for lidt.

Men det forudsætter jo, at der rent faktisk sker en stigning i kriminalitet begået af asylansøgere, herunder den type af kriminalitet disse grupper sigter mod, nemlig overgreb på kvinder. Hvis der ikke er en mærkbar forandring i dagliglivet - inkl. bylivet - for de fleste, så vil motivationen for at oprette sådan et vagtværn jo heller ikke være der. Så præmissen om, at der bare vil opstå vagtværk all over proportionalt med tiden der går, giver jeg ikke meget for. Der vil skulle være konkrete, lokale sager, før folk kommer op af stolene, og der vil skulle være et politi, som beviseligt ikke magter opgaven i den konkrete sag. Og der vil skulle være nok borgere, som føler, at de lever i anarkistiske tilstande, hvor de onde får lov til at sprede skræk og rædsel uden at der gøres noget ved det. Men det er ikke engang tilfældet i de byer, som er mest hærgede af indvandrerbander, fx.

Så jeg er ikke overbevist om, at du har ret i din forudsigelse. Men tiden vil vise det, selvfølgelig.

Det tror jeg også der er, der har været lidt i medierne, men der sker jo masser af ting medierne ikke skriver om. Jeg kan ikke tro andet end at der har været en stigning. Hvordan skulle balladeniveauet være komplet stabilt, når man får tilskud af rigtigt mange unge mænd som i tilgift kommer med det mellemøstlige kvindesyn? Så skulle man tro at antallet af episoder der skyldes asylansøgere var = 0, men det strider jo mod sund fornuft. Tallet må være > 0 uanset hvad det er.

Hvis vi vender den om, så ved vi jo de findes nu, så ud fra din egen logik kan du slutte dig til at der har været en stigning i kriminalitet. Ellers ville de ikke findes i dag.

Jeg tror nu der er mange medvirkende faktorer i det; politiets miserable tilstand i noget tid, terrorangrebet i Synagogen, at folk kan spore deres stjålne IPhones til Sandholmlejren, Köln, osv. Og at folk generelt ikke føler at systemet har hånd om situationen.

Men ja, vi bliver klogere med tiden.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 19. mar 2016, 12:15

LaScrooge skrev:
eks-Maupassant skrev:

Det behøver ikke være landspolitikere der tager afstand (og det er landspolitikere folk er trætte af - de kan sagtens have et meget positivt syn på deres lokalpolitikere). Der er masser af andre aktører der er relevante og som konstruktivt vil kunne indgå i dialogen om det. Det kan også være almindelige borgere, der er i lokalaviserne skriver læserbreve om det og dermed engagerer i diskussionen om det.

Tja, jeg tror overhovedet ikke på det redskab, men det koster jo gratis, så hvorfor ikke.

Hvis man vil snakke med dem, så er det vel nemmere at finde deres grupper direkte på fjæsen end at gå igennem lokalaviserne.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"