Er mænd mere ligeglade end kvinder ift opførsel

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 613
Likede indlæg: 3426

Er mænd mere ligeglade end kvinder ift opførsel

Indlægaf FruDulle » 20. mar 2016, 06:34

Jeg har for 117. gang oplevet at min far totalt overskrider mine grænser og opfører sig arrogant. Og tænk sig, for første gang i 34 år har jeg sagt fra. Jeg gider ikke finde mig i det mere. Koste hvad det vil.

Når der er de her ting med min far som der hver gang vi har kontant, så bliver jeg pisse sur og min mand trækker mere bare på skuldrene og siger "idiot". Han forstår mig 100%, men er mere ligeglad og siger at det må han jo selv om og at han er et fjols. Hans egen far er også et fjols og det er han på samme måde med.

Min bror er også helt enig i at vores far er et fjols, men trækker bare på skuldrene og taler ham efter munden og siger ja og nej.

Men jeg har fået nok. Jeg gider det ikke. Gider ikke sige ja og nej og pyt. Jeg gider ikke at mine grænser skal overskrides, vil ikke finde mig i den måde hvorpå han fremstiller mig og min familie overfor andre. Og jeg vil ikke bare sige pyt.

Er det en af de mange forskelle på mænd og kvinder. At mænd er bedre til at sige pyt og videre?
3
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Re: Er mænd mere ligeglade end kvinder ift opførsel

Indlægaf FruDulle » 20. mar 2016, 06:43

adagio skrev:Det er mit indtryk. Men jeg forudsiger at der kommer en række kvindelige svar på dette indlæg om at det er lige omvendt for dem.

Altid godt lige at skyde andre noget i skoene på forhånd ;)

Men hvorfor er mand(D) ligeglad med at ens grænser bliver overskredet, at folk ikke respekterer ens holdninger, at det er okay at (bag)tale en negativt?
3
Whatever
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1156
Likede indlæg: 6806

Indlægaf Wizzze » 20. mar 2016, 06:44

FruDulle skrev:Jeg har for 117. gang oplevet at min far totalt overskrider mine grænser og opfører sig arrogant. Og tænk sig, for første gang i 34 år har jeg sagt fra. Jeg gider ikke finde mig i det mere. Koste hvad det vil.

Når der er de her ting med min far som der hver gang vi har kontant, så bliver jeg pisse sur og min mand trækker mere bare på skuldrene og siger "idiot". Han forstår mig 100%, men er mere ligeglad og siger at det må han jo selv om og at han er et fjols. Hans egen far er også et fjols og det er han på samme måde med.

Min bror er også helt enig i at vores far er et fjols, men trækker bare på skuldrene og taler ham efter munden og siger ja og nej.

Men jeg har fået nok. Jeg gider det ikke. Gider ikke sige ja og nej og pyt. Jeg gider ikke at mine grænser skal overskrides, vil ikke finde mig i den måde hvorpå han fremstiller mig og min familie overfor andre. Og jeg vil ikke bare sige pyt.

Er det en af de mange forskelle på mænd og kvinder. At mænd er bedre til at sige pyt og videre?

Ja jeg tror det er et af de områder hvor mænd og kvinder er forskellige, mænd har "nemmere" ved at være ligeglade og ikke lade sig ting gå på :gruble: Vi tolererer fjolser/idioter bedre, men når så vores grænser overskrides (for det sker også) så er eksplosionen så meget mere voldsom.
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 20. mar 2016, 06:45

Jeg vil sådan set gerne anerkende, at kvinder generelt er potentielt mere følelsesmæssigt nærtagende, end mænd. Som sidebemærkning tror jeg dog, det i højere grad skyldes måden vi, i egenskab af vores køn, fra fødslen er præget og influeret på, end det skyldes biologi.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
A 7
Kort karma: 18
Likede indlæg: 179

Indlægaf A 7 » 20. mar 2016, 06:47

Nej, det er ikke mit indtryk (og jeg er mand). Jeg synes, det er meget svært at sige noget generelt om, hvordan 'mænd' og 'kvinder' reagerer på situationer, som den beskrevne.
3
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 20. mar 2016, 06:49

Wizzze skrev:
FruDulle skrev:Jeg har for 117. gang oplevet at min far totalt overskrider mine grænser og opfører sig arrogant. Og tænk sig, for første gang i 34 år har jeg sagt fra. Jeg gider ikke finde mig i det mere. Koste hvad det vil.

Ja jeg tror det er et af de områder hvor mænd og kvinder er forskellige, mænd har "nemmere" ved at være ligeglade og ikke lade sig ting gå på :gruble: Vi tolererer fjolser/idioter bedre, men når så vores grænser overskrides (for det sker også) så er eksplosionen så meget mere voldsom.

Om mænd, udfra præmissen her, tolererer nederen adfærd 'bedre', er vel et spørgsmål om perspektiv. Jeg kan personligt ikke se det fordelagtige i at negligere og undertrykke egne følelser, for som du selv er inde på, kan en af konsekvenserne jo så være, at læsset vælter med et brag, når grænsen er nået (eller blevet overskredet nok gange).
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1156
Likede indlæg: 6806

Indlægaf Wizzze » 20. mar 2016, 06:59

Aima skrev:
Wizzze skrev:

Om mænd, udfra præmissen her, tolererer nederen adfærd 'bedre', er vel et spørgsmål om perspektiv. Jeg kan personligt ikke se det fordelagtige i at negligere og undertrykke egne følelser, for som du selv er inde på, kan en af konsekvenserne jo så være, at læsset vælter med et brag, når grænsen er nået (eller blevet overskredet nok gange).

Jeg tror ikke der er noget fordelagtigt i det, det er bare en af mine oplevede forskelle mellem mænd og kvinder :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Mumifar
Kort karma: 12
Likede indlæg: 145

Indlægaf Mumifar » 20. mar 2016, 07:01

Kan vel kun snakke for mig selv, men jeg takler nok tingene på en humoristisk måde, hvor min mening alligevel kommer frem.
Folk kender derved mit ståsted og mine grænser og det er sjældent at mine grænser så bliver overskredet.
0
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3441

Indlægaf HappyPaww » 20. mar 2016, 07:13

Jeg er nok mere som en mand så... :D Jeg er ikke særligt nærtagende og er ret god til bare at sige "nå lad dog bare den gamle idiot snakke". For mig handler det mest om at jeg ikke gider/orker konflikter og intriger, selvom det ellers er ret kendetegnende for mange kvinder især på den ene side af min familie. Ej jeg synes de kan være nogle intrigante kællinger nogle gange...! Vi ved aldrig, hvem der nu er uvenner og ikke vil ses pga en eller anden åndssvag ting - og jeg synes virkelig det er barnligt og småligt!

Selvfølgelig skal man sige fra hvis det virkelig er slemt med meget grænseoverskridende handlinger, men jeg har heldigvis heller aldrig rigtig oplevet den slags opførsel hverken fra familie eller veninder.

Men må også ærligt indrømme at jeg nogle gange synes at nogle (kvinder især ja) er lige lovlig nærtagende og går alt for højt op i små petitesser - og at det kan være deres egen skyld, at de ikke har særlig mange venner eller familiemedlemmer tæt på... Har også tænkt det om indlæg herinde og på den anden debat i tidens løb, for at være ærlig.
2
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 20. mar 2016, 07:30

Jeg har været forskånet for intriger mellem piger og kvinder. Mindes det ikke i skolegården eller på arbejdspladser. Jeg kender ikke rigtig til at kvinder kan være intrigante osv. Det vildeste er vist i min fb mødregruppe (paws :D)

Det sagt, har jeg ALTID være konfliktsky. Altid. Jeg arbejder på det og min far er i den grad min akilleshæl på det punkt. Nu har jeg bare fået nok og gjort op med at jeg ikke gider finde mig i det pis mere.

Har lige talt med min mand og den ting der udløste det her og han var til min store overraskelse enig. Jeg spurgte hvad han sagde til det og han sagde st det var sgu ikke i orden og fint st jeg havde sagt stop. (Min far mener at jeg er gået banjo men det er ikke overraskende)
0
Whatever
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1964

Indlægaf Mani » 20. mar 2016, 07:39

Det er mit indtryk - og nok også grunden til jeg tidligere har haft primært mandlige venner. Altså enten så trækker jeg på skuldrene og er videre (gider ikke bruge en masse tid på noget negativt, der ikke ændres) eller jeg gør noget for at ændre situationen.

F.eks. da jeg fandt ud af, at min far ikke lyttede til de ændringer jeg bad ham om skar jeg drastisk ned på kontakten - men trækker så på skuldrene af ham når vi ses. Jeg har jo selv valgt ikke at droppe ham helt.
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 65
Likede indlæg: 825

Indlægaf Spasserinde » 20. mar 2016, 14:13

Jamen jeg har tænkt det samme. Mit indtryk er også, at kvinder oftere finder andres opførsel ikke-okay og ønsker at ændre situationen, imens mænd gerne bare lader det passere. #notall osv., jeg kender selv til undtagelser.

Men jeg synes oftere, jeg oplever, at mænd bare trækker på skuldrene. På en måde ville jeg foretrække selv at være sådan, jeg tror det er nemmere. På den anden side betyder det for mig at se også, at mænd nogle gange misser muligheden for at arbejde på sociale forhold til det bedre. Hvis man bare tænker "jaja" hver gang nogen opfører sig lidt mærkeligt eller viser utilfredshed, så misser man formentlig også en del både potentiale og deciderede faresignaler. Jeg tror at den der sociale laissez faire-tilgang kan være medvirkende til, at mænd fx ofte ikke får tacklet problemer i deres parforhold i tide, fordi de bare fejer det væk, når der opstår utilfredshed.
2
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3436

Indlægaf dgd2007 » 20. mar 2016, 16:04

Tja, man siger jo, at kvinder tager tingene mere personligt - på godt og ondt.

Men der er nu også store individuelle forskelle. Og der er vel også områder, hvor kvinder typisk er mere overbærende (disclaimer: ikke helt gennemtænkt ... kan ikke lige komme på et eksempel, men det synes jeg, tidligere jeg har tænkt på.)
0
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1127

Indlægaf Torn » 20. mar 2016, 16:09

Nej, det ser jeg slet ikke som et generelt billede. Nogle mænd og kvinder er gode til at sige pyt (på godt og ondt) og nogle er ikke.

Jeg tror ikke, kønnet er særligt afgørende for hvor følsom og/eller konfliktsky man er. Måske er der stadig en tendens til, at det er kvinden der holder sammen på familien, men jeg tror bestemt, at det er en mindre del af mand/kvindebefolkningen, der lider under den overbevisning.
0
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1104

Indlægaf girl_beat » 20. mar 2016, 16:19

Spasserinde skrev:Jamen jeg har tænkt det samme. Mit indtryk er også, at kvinder oftere finder andres opførsel ikke-okay og ønsker at ændre situationen, imens mænd gerne bare lader det passere. #notall osv., jeg kender selv til undtagelser.

Men jeg synes oftere, jeg oplever, at mænd bare trækker på skuldrene. På en måde ville jeg foretrække selv at være sådan, jeg tror det er nemmere. På den anden side betyder det for mig at se også, at mænd nogle gange misser muligheden for at arbejde på sociale forhold til det bedre. Hvis man bare tænker "jaja" hver gang nogen opfører sig lidt mærkeligt eller viser utilfredshed, så misser man formentlig også en del både potentiale og deciderede faresignaler. Jeg tror at den der sociale laissez faire-tilgang kan være medvirkende til, at mænd fx ofte ikke får tacklet problemer i deres parforhold i tide, fordi de bare fejer det væk, når der opstår utilfredshed.

Jeg er 100% med på den hér.

I nogle konkrete tilfælde har jeg direkte opfordret min kæreste til at vågne mere op og sige fra, fordi en række ting gik helt hen over hovedet på ham. Og bagefter havde han tænkt over, at det egentlig ikke var okay og at han gerne ville have handlet anderledes.

Selv øver jeg mig på at være mere laizzes faire, men jeg har en ret klar grænse for, hvornår en opførsel ikke er okay, og derfor er det ofte svært bare at trække på skuldrene og lade som ingenting. Altså, hvis det går ud over mig eller min familie - hvad andre gør, det er selvfølgelig deres egen sag :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Livets forhold"