Er mænd mere ligeglade end kvinder ift opførsel

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 183
Likede indlæg: 2241

Re: Er mænd mere ligeglade end kvinder ift opførsel

Indlægaf Moxy-lady » 20. mar 2016, 18:46

Jeg har observeret det samme, og kan genkende det fra mig selv. Jeg er meget hurtigere til at sige fra end min bror og min kæreste for eksempel. For mig er det vigtigt at markere mine grænser, men jeg synes så til gengæld ikke at jeg altid har været sådan.

Men jeg synes at det er en interessant diskussion når man også tit hører at kvinder skal gøre op med "flinkeskolen". Betyder det at vi har gjort op med den? For (i mine øjne) udelukker det ene vel det andet?
0
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 613
Likede indlæg: 3426

Indlægaf FruDulle » 20. mar 2016, 19:28

Moxy-lady skrev:Jeg har observeret det samme, og kan genkende det fra mig selv. Jeg er meget hurtigere til at sige fra end min bror og min kæreste for eksempel. For mig er det vigtigt at markere mine grænser, men jeg synes så til gengæld ikke at jeg altid har været sådan.

Men jeg synes at det er en interessant diskussion når man også tit hører at kvinder skal gøre op med "flinkeskolen". Betyder det at vi har gjort op med den? For (i mine øjne) udelukker det ene vel det andet?

Jeg er ikke vokset op med flinkeskolen, men med forældre hvor man ikke fik ret meget lov til at sige sin ærlige mening og aldrig rigtig blev hørt. Frygt fremfor respekt. Så jeg er virkelig ikke til konfrontationer. Overhovedet. Men jeg hviler også så meget i mig selv i dag, at jeg nu siger fra. Jeg gider ikke finde mig i alt og bare nikke af frygt for en negativ reaktion. Det betyder ikke at jeg tager en masse konflikter, slet ikke. Men netop min far har trådt og tværet på mig i så mange år at nu er nok nok.

Men jeg siger stadig pyt til en masse. Jeg gider ikke diskussionen for diskussionens skyld. Overhovedet. Der vælger jeg mine kampe. Ligesom at jeg ikke altid føler at jeg skal sige min mening. Hver ting til sin tid.
0
Whatever
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1833

Indlægaf Anilara » 20. mar 2016, 21:05

Well, jeg tror det er mere personlighedsbestemt end kønsbestemt.
Måske har det også noget at gøre med hvordan man afreagerer og "får luft". Det kan også være forskelligt.
Jeg tror ikke umiddelbart at mænd finder sig i mere end kvinder. Måske finder de sig bare mere i andre ting.
Men jeg kan jo kun tale ud fra egen erfaring som kvinde. Det er svært at generalisere, hvis man ikke har oplevet et klart billede.
1
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2410

Indlægaf Joe » 20. mar 2016, 21:15

Når jeg på mig og min kæreste, er der en forskel. Men den er ikke helt, som det du fremlægger.
Her er det ham, der er bedst til at sige fra. Men han gør det stille og roligt og med det samme, og når det så er gjort, så bærer han ikke nag, så er den ude af verden.

Jeg er mere typen der ikke får sagt fra i situationen. Og så lige pludselig går jeg og får ondt i maven bagefter og kan i virkeligheden bære temmeligt meget nag. Der ville det sgu være bedre, hvis det bare kunne tages i situationen.
1
I'm Audrey Horne, and I get what I want
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 334
Likede indlæg: 3764

Indlægaf Novella » 20. mar 2016, 21:26

adagio skrev:
Spasserinde skrev:Jamen jeg har tænkt det samme. Mit indtryk er også, at kvinder oftere finder andres opførsel ikke-okay og ønsker at ændre situationen, imens mænd gerne bare lader det passere. #notall osv., jeg kender selv til undtagelser.

Men jeg synes oftere, jeg oplever, at mænd bare trækker på skuldrene. På en måde ville jeg foretrække selv at være sådan, jeg tror det er nemmere. På den anden side betyder det for mig at se også, at mænd nogle gange misser muligheden for at arbejde på sociale forhold til det bedre. Hvis man bare tænker "jaja" hver gang nogen opfører sig lidt mærkeligt eller viser utilfredshed, så misser man formentlig også en del både potentiale og deciderede faresignaler. Jeg tror at den der sociale laissez faire-tilgang kan være medvirkende til, at mænd fx ofte ikke får tacklet problemer i deres parforhold i tide, fordi de bare fejer det væk, når der opstår utilfredshed.

Til gengæld får kvinder dobbelt så ofte depressioner som mænd, det kunne være et argument for laissez faire.

Det tror jeg ikke på. De bliver muligvis dobbelt så ofte behandlet, men det er noget andet.
3
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 782

Indlægaf Bimmerdyret » 20. mar 2016, 22:26

FruDulle skrev:
Det sagt, har jeg ALTID være konfliktsky. Altid. Jeg arbejder på det og min far er i den grad min akilleshæl på det punkt. Nu har jeg bare fået nok og gjort op med at jeg ikke gider finde mig i det pis mere.

Måske er det sådan at mange "kærester" - hvis du ser din situation som en mand - ikke rigtig vil blande sig i familiære problematikker, men faktisk venter på at partneren selv får "taget mod til sig".
0
Brugeravatar
Novella

Indlægaf Novella » 21. mar 2016, 05:46

Nej, det gør de ikke, Adagio. Det er et kæmpe problem, at mænd ikke får behandling for deres depressioner. Mænd går fuldstændig i hundene, før de får behandling, hvis de overhovedet får den. Mænd drikker sig ihjel, hænger sig og/eller reagerer udadtil på en eller anden voldsom måde, hvor kvinder synker ned i håbløshed og reagerer indad. Ingen af delene er specielt hensigtsmæssige.

Det kan så sagtens være, at mænd er bedre til at sige pyt for at beholde jobbet, konen eller den trælse ven, men det synes jeg egentlig heller ikke er særligt hensigtsmæssigt, hvis de gemmer det indeni, hvor det nager. Det synes jeg, at jeg har oplevet en del gange: Mænd, der er venlige og glade udenpå og forbitrede indvendigt.
12
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 613
Likede indlæg: 3426

Indlægaf FruDulle » 21. mar 2016, 05:57

Joe skrev:Når jeg på mig og min kæreste, er der en forskel. Men den er ikke helt, som det du fremlægger.
Her er det ham, der er bedst til at sige fra. Men han gør det stille og roligt og med det samme, og når det så er gjort, så bærer han ikke nag, så er den ude af verden.

Jeg er mere typen der ikke får sagt fra i situationen. Og så lige pludselig går jeg og får ondt i maven bagefter og kan i virkeligheden bære temmeligt meget nag. Der ville det sgu være bedre, hvis det bare kunne tages i situationen.

Men det er jo ikke st være ligeglad. For du siger ikke pyt og kommer videre. Det bobler jo indeni.
0
Whatever
Brugeravatar
Novella

Indlægaf Novella » 21. mar 2016, 09:23

adagio skrev:
Novella skrev:Nej, det gør de ikke, Adagio.

Ok. Min kilde er sundhed.dk: https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... dsforsoeg/ . Mænd har en langt højere succesrate end kvinder, men kvinder forsøger som sagt 10 gange oftere end mænd - hvis min kilde da er troværdig.

I stand corrected. Vi er åbenbart bare ikke så gode til det som mænd. Eller også mener vi det ikke så meget som mænd, når vi forsøger. Overrepræsentationen af mandlige selvmordere er nu stadig er væsentlig problematik, skulle jeg mene. Folk skal ikke gå rundt og have det så skidt, at de tager sig af dage.

Men det er vist lidt off topic efterhånden.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 21. mar 2016, 09:36

girl_beat skrev:
Spasserinde skrev:Jamen jeg har tænkt det samme. Mit indtryk er også, at kvinder oftere finder andres opførsel ikke-okay og ønsker at ændre situationen, imens mænd gerne bare lader det passere. #notall osv., jeg kender selv til undtagelser.

Men jeg synes oftere, jeg oplever, at mænd bare trækker på skuldrene. På en måde ville jeg foretrække selv at være sådan, jeg tror det er nemmere. På den anden side betyder det for mig at se også, at mænd nogle gange misser muligheden for at arbejde på sociale forhold til det bedre. Hvis man bare tænker "jaja" hver gang nogen opfører sig lidt mærkeligt eller viser utilfredshed, så misser man formentlig også en del både potentiale og deciderede faresignaler. Jeg tror at den der sociale laissez faire-tilgang kan være medvirkende til, at mænd fx ofte ikke får tacklet problemer i deres parforhold i tide, fordi de bare fejer det væk, når der opstår utilfredshed.

Jeg er 100% med på den hér.

I nogle konkrete tilfælde har jeg direkte opfordret min kæreste til at vågne mere op og sige fra, fordi en række ting gik helt hen over hovedet på ham. Og bagefter havde han tænkt over, at det egentlig ikke var okay og at han gerne ville have handlet anderledes.

Selv øver jeg mig på at være mere laizzes faire, men jeg har en ret klar grænse for, hvornår en opførsel ikke er okay, og derfor er det ofte svært bare at trække på skuldrene og lade som ingenting. Altså, hvis det går ud over mig eller min familie - hvad andre gør, det er selvfølgelig deres egen sag :)

Jeg har kendt nogle stykker - mænd såvel som kvinder - som bare trak på skuldrene og gav udtryk for at have den dér holdning hvor andre tænkte at de ikke bar nag over noget som helst. Men i virkeligheden dækkede det over en enorm konfliktskyhed og at de nok ikke turde andet end bare at trække på skuldrene. Og det er jo heller ikke sundt - for så er man jo ikke ligeglad, og så ender man nok med at vende det indad med tiden, uanset hvordan det ser ud på overfladen. Jeg tvivler på at nogen af de to yderpunkter er specielt sunde - min ene søster tager ALT personligt og er i konflikt med ALLE konstant fordi ingen kan sige noget til hende uden at der skal gøres et problem ud af det fx, men så er der sådan én som min mor som aldrig siger et pip, men går og er indebrændt i årevis i stedet for bare at sige fra. Gylden middelvej ftw.
1
SofieP
Kort karma: 8
Likede indlæg: 66

Indlægaf SofieP » 21. mar 2016, 09:40

Novella skrev:
adagio skrev:

Til gengæld får kvinder dobbelt så ofte depressioner som mænd, det kunne være et argument for laissez faire.

Det tror jeg ikke på. De bliver muligvis dobbelt så ofte behandlet, men det er noget andet.

Det er meget fint at du ikke tror på det, men det er rimelig veldokumenteret (og ganske entydigt) i forskningen at det rent faktisk er sådan (og ikke kun på baggrund af hvem, der har søgt hjælp), også på tværs af kulturer.
0
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1104

Indlægaf girl_beat » 21. mar 2016, 10:06

Kattefjæs skrev:Jeg har kendt nogle stykker - mænd såvel som kvinder - som bare trak på skuldrene og gav udtryk for at have den dér holdning hvor andre tænkte at de ikke bar nag over noget som helst. Men i virkeligheden dækkede det over en enorm konfliktskyhed og at de nok ikke turde andet end bare at trække på skuldrene. Og det er jo heller ikke sundt - for så er man jo ikke ligeglad, og så ender man nok med at vende det indad med tiden, uanset hvordan det ser ud på overfladen. Jeg tvivler på at nogen af de to yderpunkter er specielt sunde - min ene søster tager ALT personligt og er i konflikt med ALLE konstant fordi ingen kan sige noget til hende uden at der skal gøres et problem ud af det fx, men så er der sådan én som min mor som aldrig siger et pip, men går og er indebrændt i årevis i stedet for bare at sige fra. Gylden middelvej ftw.

Ingen kan vist være uenige i, at en gylden middelvej må være en god løsning :)

Jo bedre, jeg har lært fx min svigerfamilie at kende, jo mere er det gået op for mig, at deres trækken på skuldrene og "skal vi ikke bare tage en øl?"-attitude handler om kæmpe konfliktskyhed. Det ligger flere generationer tilbage, at når patriarken havde talt, så rettede alle bare ind og tænkte sit, uanset hvor uretfærdigt, skørt eller nedladende det end var. Det er selvfølgelig ikke alle, der har dén baggrund for at være gode til at være ligeglade, men jeg tror at konfliktskyheden sniger sig ind mange steder.
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Novella

Indlægaf Novella » 21. mar 2016, 10:41

SofieP skrev:Det er meget fint at du ikke tror på det, men det er rimelig veldokumenteret (og ganske entydigt) i forskningen at det rent faktisk er sådan (og ikke kun på baggrund af hvem, der har søgt hjælp), også på tværs af kulturer.

Okay
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3437

Indlægaf dgd2007 » 21. mar 2016, 11:29

Dette er selvfølgelig bare anekdotiske strøtanker ... (disclaimer!)
Men nogle små overraskende/sigende eksempler:
I forb.m. at min datter skulle til USA et år som teenager, ville min automatreaktion være, at værtsfamilier ville foretrække piger, da der var mindre risiko for, at de rodede sig ud i noget vildt og sådan. Men faktisk viste det sig, at erfarne værtsfamilier fandt drenge meget nemmere at have boende, fordi piger havde meget mere med at ville "arrangere" og påvirke familiens setup.

På den anden side, i de sidste mange år af mit arbejdsliv, arbejdede jeg med IT - næsten alle programmører og udviklere er jo mænd, så der kan jeg ikke sammenligne. Men mht. projektledere var der meget større spredning, og der må jeg sige, jeg havde langt de bedste erfaringer med de kvindelige af slagsen: ofte meget mere realistiske og gode til at få tingene til at glide. Mens de mandlige ofte var både urealistiske, forfængelige - og i mindst ét tilfælde en langt større dramaqueen, end jeg nogensinde har oplevet en kvinde være :D
0
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3014

Indlægaf vibbsen » 22. mar 2016, 10:21

Med en disclaimer der henviser til individuelle forskelle, så tror jeg faktisk at mænd er, måske ikke mere ligeglade, men bedre til at ryste det af sig når andre mennesker opfører sig som idioter. De bliver ikke hængende i følelsen af vrede på samme måde som kvinder godt kan have en tendens til.
Men i bund og grund så tror jeg det handler om hvor veludviklet ens retfærdighedssans er. Nogen er jo ekstremt bevidste om at retfærdighed. Og når så de bliver udsat for uretfærdighed, jamen så rammer det så meget desto hårdere. Sådan en veninde har jeg. Og hun har det virkelig svært. Jeg har også været kæreste med en fyr der havde det sådan. Og hans liv blev tit forpestet af at han følte at hele verden var uretfærdig.

Selv er jeg sådan en der trækker på skulderen og siger "Idiot" hvis folk opfører sig tåbeligt overfor mig. Undtagen når det gælder min mor. Så går det lige ind under huden og jeg kan bære rundt på det i mega lang tid. Jeg har en masse bagage med fra barndommen som jeg har besluttet mig for IKKE at gøre noget ved. Men den tyngder da alligevel. Og det giver sig udslag i at jeg er meget mere følsom når det gælder hende.

Så måske handler det også lidt om relationen til de pågældende personer. Og her er ens forældre jo tættere på en. Og rammer måske derfor noget hårdere. Min mand er ligesom din mand i stand til at ryste på hovedet af de ting min mor gør, og som rammer mig rigtig hårdt. Men det er vel egentlig meget naturligt. Han har ikke samme følelsesmæssige relation til min mor som jeg har. Og har måske derfor lidt nemmere ved at ryste tåbelighederne af.
3
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO

Tilbage til "Livets forhold"