Danske traditioner i udlandet (USA)

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Kort karma: 5
Likede indlæg: 39

Danske traditioner i udlandet (USA)

Indlægaf Jørn » 20. mar 2016, 07:50

Hvad mener I ...

Er danskere, som bor i udlandet, langt væk fra Danmark,
mere "danske" end danskere som bor i Danmark ?
:blomst:
I Elk Horn holder man danske traditioner i hævd ...

Tja, med hensyn til mad. Morgenmad : Medisterpolse og Avleskiver,
så er det ikke mig.

Men ellers en interessant udsendelse.

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... Ci2ZlBi30U

Hvad synes I om udsendelsen ?
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1146
Likede indlæg: 6739

Re: Danske traditioner i udlandet (USA)

Indlægaf Wizzze » 20. mar 2016, 08:24

Jørn skrev:Hvad mener I ...

Er danskere, som bor i udlandet, langt væk fra Danmark,
mere "danske" end danskere som bor i Danmark ?
:blomst:
I Elk Horn holder man danske traditioner i hævd ...

Tja, med hensyn til mad. Morgenmad : Medisterpolse og Avleskiver,
så er det ikke mig.

Men ellers en interessant udsendelse.

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... Ci2ZlBi30U

Hvad synes I om udsendelsen ?

Det er da sjove udsendelser, og det er ok at holde lidt fast i noget af det gode "hjemmefra" samtidig med at man absorberer det nye spændende og fremmede.

Jeg har været mange gange i Solvang, som jo er den danske "hovedstad" i USA, og også mødt æbleskiverne sammen med medister eller andre typer af hovedret, og jeg har lært en mexicansk kok at lave rigtig flæskesteg, efter at have fået serveret den sørgeligste undskyldning for stegt gris, jeg endnu har oplevet. Det er jo bare sjovt at møde "vores" retter når man er ude. På den måde må det være virkelig frustrerende at være franskmand eller italiener og så rejse, og opleve den måde mange steder i verden misbruger/misfortolker deres kulinariske arv :gruble:

Jeg tror det er meget normalt at danskere i udlandet, bliver lidt mere danske, forstået som at man husker det gode, og hurtigt glemmer det dårlige, sådan er det jo med hverdagen. I følge min hukommelse, så var der også altid sne og sjovt om vinteren, og høj sol og sodavandsis om sommeren da jeg var barn.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3392

Indlægaf FruDulle » 20. mar 2016, 09:46

Jeg er for tiden i Dk, men ufrivilligt ;) jeg har boet flere steder i verden, de sidste 7 i Asien, og føler mig ikke mere dansk af den grund. Ligesom alle andre folkeslag så holder jeg da fast i mange af vores traditioner og maden er jo så indgroet en del af ens kultur at det også hænger ved. Men jeg spiser ikke flæskesteg hver søndag fordi jeg bor ude.

Vores søn tåler ikke ris og det har været ret morsomt at høre andre dåne over hvor besværligt det må være nå vi boede i Asien. Men vi sad altså ikke med en skål ris hver aften fordi vi boede der.
0
Whatever
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Indlægaf eks-Maupassant » 20. mar 2016, 14:10

Lidt off topic - man kan købe flæskesvær i Boston. Det er det eneste sted i verden jeg har set flæskesvær udenfor Danmark.
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 20. mar 2016, 14:57

eks-Maupassant skrev:Lidt off topic - man kan købe flæskesvær i Boston. Det er det eneste sted i verden jeg har set flæskesvær udenfor Danmark.

Pork rinds / pork scratchings er også udbredt i UK, Tysktalende lande og i Mellenamerika/Mexico, og så som du skriver i områder af USA, f.eks. omkring Chicago (tyske aner), og så i Latino samfund, f.eks. grænseområderne mod Mexico.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 20. mar 2016, 15:12

Wizzze skrev:
eks-Maupassant skrev:Lidt off topic - man kan købe flæskesvær i Boston. Det er det eneste sted i verden jeg har set flæskesvær udenfor Danmark.

Pork rinds / pork scratchings er også udbredt i UK, Tysktalende lande og i Mellenamerika/Mexico, og så som du skriver i områder af USA, f.eks. omkring Chicago (tyske aner), og så i Latino samfund, f.eks. grænseområderne mod Mexico.

Wow der er en der har haft flæskesværene med i baghovedet på sine rejser! :)

Jeg synes nu ikke rigtigt jeg har set dem i Tyskland. Det er dog ikke umuligt de er gået min næse forbi.
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 20. mar 2016, 15:17

eks-Maupassant skrev:
Wizzze skrev:

Jeg synes nu ikke rigtigt jeg har set dem i Tyskland. Det er dog ikke umuligt de er gået min næse forbi.

Du kan næsten ikke gå på pub i UK uden at støde på flæskesvær, og så er det typisk noget man køber med hjem på hotelværelset, når man er forbi en kiosk og hente forsyninger :D

Har boet en periode i sydtyskland, så kommer man også i kontakt med grisebolcherne :D

Og har rejst meget i USA så kender efterhånden deres snack og chips udvalg meget nøje :genert:
1
Gray_Adam
Kort karma: 1
Likede indlæg: 27

Indlægaf Gray_Adam » 20. mar 2016, 16:00

Wizzze skrev:
eks-Maupassant skrev:
Wizzze skrev:

Du kan næsten ikke gå på pub i UK uden at støde på flæskesvær, og så er det typisk noget man køber med hjem på hotelværelset, når man er forbi en kiosk og hente forsyninger :D

Har boet en periode i sydtyskland, så kommer man også i kontakt med grisebolcherne :D

Og har rejst meget i USA så kender efterhånden deres snack og chips udvalg meget nøje :genert:

Det er også ret nemt at finde flæskesvær i Japan og Kina ved siden af de tørrede blæksprutter og snacks, der ligner noget fra kæledyrsafdelingen.
1
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3407

Indlægaf dgd2007 » 20. mar 2016, 16:07

Typisk er eksilfolk mere "deres gamle land"sk end dem, der stadig bor der.

Hørte forleden en inder, der gjorde grin med, at det indiske community i England (kan ikke huske, hvilken by) var meget nøjeregnende med at bruge de gamle indiske ord, når de snakkede indbyrdes. Mens inderne i Indien for tiden slet ikke få indflettet nok engelske vendinger i deres hindi-samtale :)
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 20. mar 2016, 16:13

Wizzze skrev:
eks-Maupassant skrev:
Wizzze skrev:

Hæhæ

Hvad med remoulade, nu vi er igang?

Det er en anden ting jeg ikke har set andre steder, så det er typisk noget jeg præsenterer udlændinge for, fordi de synes det er skægt med noget nyt. (Her dur flæskesvær slet ikke, fordi folk som regel synes det er afskyeligt, men remouladen er som regel et hit, franskmænd kan finde på at komme remoulade på camembert.)
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 20. mar 2016, 17:14

Flæskesvær har jeg set mange steder og i Asien er de også ret glade for det. Har oplevet det i både Vietnam, Thailand og Bangkok. Bangladesh var det ikke lige aktuelt ;)
2
Whatever
Brugeravatar
Jørn
Kort karma: 5
Likede indlæg: 39

Indlægaf Jørn » 21. mar 2016, 07:14

Åh ....
Er "danskheden" Flæskesvær ? Gris, leverpostej, medisterpølse - Svin i lange baner ?
Jeg spiser det ikke selv. Ikke af religiøse årsager...Men af andre årsager ....
Men jeg er da "dansk" alligevel ...
1
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 471

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 21. mar 2016, 07:40

Jørn skrev:Åh ....
Er "danskheden" Flæskesvær ? Gris, leverpostej, medisterpølse - Svin i lange baner ?

Fandt ud af den anden dag at syltede agurger er en traditional ret i Cambodia. Og kom i tanke om de hedder asier på dansk. Gad vide om der er en sammenhæng. Jeg savner lakridser - i sær salmiak lakrids.
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 21. mar 2016, 08:31

Vlad Kalashnikov skrev:
Jørn skrev:Åh ....

Fandt ud af den anden dag at syltede agurger er en traditional ret i Cambodia. Og kom i tanke om de hedder asier på dansk. Gad vide om der er en sammenhæng. Jeg savner lakridser - i sær salmiak lakrids.

Hvor bor du henne?
0
Whatever
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 471

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 21. mar 2016, 08:34

Lige nu? Cambodia og Vietnam. Men fandt heller ikke noget lakrids i Spanien, Ukraine eller Ægypten hvor jeg var før.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"