RIP Anker Jørgensen er død

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1156
Likede indlæg: 6806

RIP Anker Jørgensen er død

Indlægaf Wizzze » 20. mar 2016, 16:04

Anker Jørgensen er død, 93år gammel.

Han var min første Statsminister, omend jeg ikke havde noget forhold til ham som politiker dengang. Jeg kan svagt huske ham tone frem på fjernsyn i 70´erne, og jeg kan huske de voksne bande over ham ind i mellem :D

Han var ikke vores største statsminister, men Socialdemokrat det var han, måske endda en af de sidste? :gruble:

Hvad er/var dit forhold til Anker?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1343

Re: RIP Anker Jørgensen er død

Indlægaf Sophies-mor » 20. mar 2016, 16:06

Jeg kunne godt lide ham.
Men umiddelbart var han ikke en statsmand. Han var mere ...på gulvet.
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 555
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10301

Indlægaf icelady » 20. mar 2016, 16:07

Jeg opfattede ham som arbejdernes mand. Altså, manden på gulvet-manden.

Og så virkede han meget jordnær. Ja, nærmest folkelig.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 20. mar 2016, 16:09

Jeg så det lige, og jeg synes det er lidt vemodigt. Jeg har været fan, siden jeg begyndte at finde mit eget politiske ståsted.

Ham, Auken og Nyrup har altid været mine favoritpolitikere.
6
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1833

Indlægaf Anilara » 20. mar 2016, 16:16

Jeg har stort set intet forhold til ham - men han var hvert fald ikke min kop te politisk, så jeg kan være glad for jeg ikke var født endnu, da han var statsminister. Han kostede Dk en del års kartoffelkur, hvilket mine forældre kunne mærke. Desuden mener jeg også han var ved at sætte Danmarks medlemskab i NATO over styr til fordel for Sovjetunionen...
Til gengæld virkede han da som en flink og sympatisk fyr - bare ikke min type politiker.
1
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1127

Indlægaf Torn » 20. mar 2016, 16:23

Jeg har altid været meget imponeret over hans livshistorie.
2
Brugeravatar
Zorglup
Kort karma: 10
Likede indlæg: 61

Indlægaf Zorglup » 20. mar 2016, 17:09

RIP Anker.
En lille af statur, stor mand. Måske den sidste 'rigtige' socialdemokrat.
2
>>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<<
Brugeravatar
Anilara

Indlægaf Anilara » 20. mar 2016, 20:23

Noget som trods alt var godt ved politikeren Anker, var at han startede med at arbejde! Hold nu op, hvor vi mangler politikere med erhvervserfaring. Det sker næppe foreløbigt igen, at en lagerarbejder bliver statsminister.
4
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 14
Likede indlæg: 297

Indlægaf Pølsemix » 20. mar 2016, 21:41

Anilara skrev:Jeg har stort set intet forhold til ham - men han var hvert fald ikke min kop te politisk, så jeg kan være glad for jeg ikke var født endnu, da han var statsminister. Han kostede Dk en del års kartoffelkur, hvilket mine forældre kunne mærke. Desuden mener jeg også han var ved at sætte Danmarks medlemskab i NATO over styr til fordel for Sovjetunionen...
Til gengæld virkede han da som en flink og sympatisk fyr - bare ikke min type politiker.

Så energikrisen var ene og alene ankers skyld? Come on, det er utroligt at den myte lever endnu..
1
Brugeravatar
Anilara

Indlægaf Anilara » 20. mar 2016, 21:43

Pølsemix skrev:
Anilara skrev:Jeg har stort set intet forhold til ham - men han var hvert fald ikke min kop te politisk, så jeg kan være glad for jeg ikke var født endnu, da han var statsminister. Han kostede Dk en del års kartoffelkur, hvilket mine forældre kunne mærke. Desuden mener jeg også han var ved at sætte Danmarks medlemskab i NATO over styr til fordel for Sovjetunionen...

Så energikrisen var ene og alene ankers skyld? Come on, det er utroligt at den myte lever endnu..

Nej, den var ikke ene og alene hans skyld.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3436

Indlægaf dgd2007 » 20. mar 2016, 23:59

Arh, noget af det, dine forældre har fortalt dig, er vist lidt overdrevet (især det med rødt fremhævede). Det var efter at han var kommet i oposition, at S begyndte at drille regeringen med anti-atom-fodnoter til Nato-beslutningerne, fordi de kunne få de Radikale med til dette, selv om de ellers støttede den borgerlige regering. Det var at tåkrummende pinligt kapitel for det tidligere regeringsparti, men det var ikke var ikke "ved at sætte vores medlemskab i Nato over styr til fordel for USSR".
0
Brugeravatar
Anilara

Indlægaf Anilara » 21. mar 2016, 00:07

dgd2007 skrev:

Arh, noget af det, dine forældre har fortalt dig, er vist lidt overdrevet (især det med rødt fremhævede). Det var efter at han var kommet i oposition, at S begyndte at drille regeringen med anti-atom-fodnoter til Nato-beslutningerne, fordi de kunne få de Radikale med til dette, selv om de ellers støttede den borgerlige regering. Det var at tåkrummende pinligt kapitel for det tidligere regeringsparti, men det var ikke var ikke "ved at sætte vores medlemskab i Nato over styr til fordel for USSR".

Ah, ok. Det var ikke mine forældre, som fortalte det (de havde det bare ikke super i 80erne som så mange andre heller ikke havde), men min ærindring af samfundsfag i folkeskolen og gamle DR tilbageblik-klip... Det skulle jeg nok have læst op på inden jeg skrev herinde :-p
Om ikke andet, så var det stadig ikke noget, jeg ville have været synderligt begejstret for - og det samlede billede er lidt uændret; Ikke en politiker af min smag. Især grundet, at jeg absolut ikke er socialdemokrat, og slet ikke af den gamle skole. Men man kan da have respekt for så meget andet, som tidligere nævnt.
0
Brugeravatar
kokkenok
Kort karma: 8
Likede indlæg: 73

Indlægaf kokkenok » 21. mar 2016, 14:38

Mit første og eneste minde om hans tid som politker var noget med en masse furore omkring Anker Jørgensen og Saddam Hussein i tiden under eller omkring den første golfkrig(jeg var 7). Var han overhovedet i folketinget dengang?
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3436

Indlægaf dgd2007 » 21. mar 2016, 14:44

kokkenok skrev:Mit første og eneste minde om hans tid som politker var noget med en masse furore omkring Anker Jørgensen og Saddam Hussein i tiden under eller omkring den første golfkrig(jeg var 7). Var han overhovedet i folketinget dengang?

Ja, Saddam holdt nogle vestlige folk som gidsler, da det trak op til et amerikanske angreb.
Anker tog ned for at få danskerne frigivet. Jeg mener, det lykkedes. Jeg vil tro, han stadig var i folketinget, men det kan jeg heller ikke huske. Det med Saddam var i hvert fald et privat initiativ.
1
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 21. mar 2016, 14:48

dgd2007 skrev:
kokkenok skrev:Mit første og eneste minde om hans tid som politker var noget med en masse furore omkring Anker Jørgensen og Saddam Hussein i tiden under eller omkring den første golfkrig(jeg var 7). Var han overhovedet i folketinget dengang?

Ja, Saddam holdt nogle vestlige folk som gidsler, da det trak op til et amerikanske angreb.
Anker tog ned for at få danskerne frigivet. Jeg mener, det lykkedes. Jeg vil tro, han stadig var i folketinget, men det kan jeg heller ikke huske. Det med Saddam var i hvert fald et privat initiativ.

Anker fik 15-20 gidsler med hjem til Danmark.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"