Ændre vaner på grund af (mulig) terror ..

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Kort karma: 5
Likede indlæg: 39

Ændre vaner på grund af (mulig) terror ..

Indlægaf Jørn » 24. mar 2016, 07:57

Ændre du adfærd (vaner) på grund af risiko for (mulig) terror ?

Jeg går de steder, som jeg plejer.

På Københavns hovedbanegård. På Rådhuspladsen. På strøget. På Amalienborg.

Men må indrømme, at efter terror i Paris, så sad jeg i "Den Gule Villa" på Frederiksberg ...
Det var varmt, og døren var åben.
Pludseligt lyder der et "bang" over fra døren.

Jeg dukker mig ned, pr. refleks. - Tænkte "terror".
:fløjt:
Det var det så IKKE. Men døren, der blæste i - med et "bang".
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1823

Re: Ændre vaner på grund af (mulig) terror ..

Indlægaf Sangius » 24. mar 2016, 08:04

Nej, jeg ændrer ikke vaner.

Men er glad for, at jeg ikke færdes dagligt de steder, hvor risikoen er størst.
0
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2067

Indlægaf Tibbler » 24. mar 2016, 08:05

Jeg sad og kiggede på ferier. Egypten er få forhånd valgt fra, Tyrkiet er jeg ikke helt tryg ved.

Hørte en radioreklame for rejser til Eilat, Israel. Der var jeg nede i sluthalvfemserne - Fantastisk sted. Men ikke lige et rejsemål jeg ville vælge idag.

Så i øjeblikket er det på rejsedestinationer, jeg mærker min terrorfrygt
2
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 40
Likede indlæg: 749

Indlægaf BlueBunny » 24. mar 2016, 08:36

Ja jeg fravælger rejsedestinationer.
Min adfærd herhjemme er uforandret.

Vi har lige fået en del flygtninge indkvarteret et stykke herfra (primært enlige mænd). Og jeg kan mærke jeg føler lidt utryghed omkring det. Ikke pga terror, men jeg kan mærke jeg er obs ifht adfærd.
0
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1520

Indlægaf fisken80 » 24. mar 2016, 08:42

Som de andre skriver, i valget/fravalget af rejsedestinationer. Tyrkiet, Egypten, Israel og Tunesien er afskrevet. Gambia, der ellers er et fantastisk land ligeså. Generelt tror jeg ikke jeg lige i de her år ville rejse til Afrikanske lande overhovedet. Hvilket faktisk er skidesynd, for mange steder har de sgu kæmpet for at få en turisme-industri i gang, og det var ved at lykkes flere steder.
3
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9653

Indlægaf kidkomb » 24. mar 2016, 08:50

Ja, jeg tænker over det mht til valg af feriedestination og evt mellemlandings-lufthavne.
Herhjemme nøjes jeg med at glæde mig, faktisk ofte endda, over at jeg bor i udkantsDanmark.
Havde jeg boet og haft min daglige gang omkring København tror jeg nu ikke det ville have fået mig til at ændre vaner.
Det var allerede efter 9/11 jeg begyndte at undgå Nørreport st.
Det er den ultimative terrorfælde, fordi man kan få 4 tætpakkede etager til at styrte sammen i myldretiden.
(Det vil være ret svært at få så meget sprængstof ind, det kan jeg godt se, men jeg har siden dengang bevidst forsøgt at undgå den station om dagen. -det er jo heldigvis ikke så svært, der er så mange andre muligheder inde i byen for transport)
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 326
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3239

Indlægaf DD_81 » 24. mar 2016, 10:55

Vi overvejede da risikoen, da min mand og ældste søn i vinterferien skulle til Ægypten.
De tog dog afsted, men vi havde da en aftale om at de ikke skulle på sightseeing i større byer.

I dagligdagen der bevæger vi os ikke steder hvor der er en større risiko for terror angreb, så der tænker vi ikke over det.
Men det vil da helt klart blive vurderet ifht. fremtidige rejsemål.
Søn nr. 2 og jeg skal til London om nogle år, og jeg må da ærligt indrømme at jeg har tænkt at vi da nok bør benytte os at busserne, og være over jorden, end at benytte os af undergrundsbanerne.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3407

Indlægaf dgd2007 » 24. mar 2016, 18:11

Nej. Men jeg ville dog ikke udfordre skæbnen ved at tage til Ægypten på ferie fx. I de europæiske hovedstæder er det så tilfældigt, at jeg satser på, jeg ikke lige er på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Jeg ville ikke lade være med at tage til Paris, hvis jeg ellers skulle derned. og jeg tænker heller ikke over det, når jeg færdes i Kbh.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4280

Indlægaf Rapfisk » 24. mar 2016, 19:08

DD_81 skrev:Vi overvejede da risikoen, da min mand og ældste søn i vinterferien skulle til Ægypten.
De tog dog afsted, men vi havde da en aftale om at de ikke skulle på sightseeing i større byer.

I dagligdagen der bevæger vi os ikke steder hvor der er en større risiko for terror angreb, så der tænker vi ikke over det.
Men det vil da helt klart blive vurderet ifht. fremtidige rejsemål.
Søn nr. 2 og jeg skal til London om nogle år, og jeg må da ærligt indrømme at jeg har tænkt at vi da nok bør benytte os at busserne, og være over jorden, end at benytte os af undergrundsbanerne.

Da der var et angreb på London (2007?), sprængte den ene i en bus. Det er et ret almindeligt terrormål andre steder i verden, fordi der ikke er nogen sikkerhed.

Det skriver jeg ikke for at gøre dig bange, men for at sige, at det ville være synd, hvis I ikke oplevede Tuben, som jeg synes er sådan en stor del af London.
1
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 24. mar 2016, 20:12

Nej og så alligevel. Men det er mere med omvendt fortegn.

Jeg bærer jo tørklæde og jeg ændrer nok adfærd i den forstand at jeg er påpasselig med ikke at gøre noget der kan virke "mistænkeligt". Det lyder måske lidt fjollet, og jeg kan heller ikke helt forklare det. Det er noget ubevidst.

I morgen skal jeg sende børnene med fly fra Aalborg til KBH og selv om jeg føler mig tryg ved det er jeg alligevel en smule utryg. Det lyder selvmodsigende men det giver mening for mig. Så jeg tænker lidt mere end normalt, men deciderede ændringer i adfærd og rutiner vil jeg ikke sige.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3407

Indlægaf dgd2007 » 24. mar 2016, 20:21

Rapfisk skrev:Da der var et angreb på London (2007?), sprængte den ene i en bus. Det er et ret almindeligt terrormål andre steder i verden, fordi der ikke er nogen sikkerhed.

Det skriver jeg ikke for at gøre dig bange, men for at sige, at det ville være synd, hvis I ikke oplevede Tuben, som jeg synes er sådan en stor del af London.

Briterne er vant til lidt af hvert. En gang for en del år siden - før vi andre tænkte på den slags - sad jeg på restauranten på færgen mellem Wales og Irland. Jeg opdagede, at der var glemt en lille dametaske (eller ikke engang en rigtig taske,sådan en lille dameting) på sofaen overfor. Jeg sagde det så til en tjener eller afrydder, så den kunne komme til glemte sager. Men vedkommende beroligede mig :genert: straks med, at de "havde tilkaldt security".
0
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3392

Indlægaf FruDulle » 24. mar 2016, 20:33

Nej ikke umiddelbart. Men som en anden skriver, så er jeg glad for at jeg ikke bevæger mig de steder som er oplagte mål.

Min mand lander i Cph på torsdag og jeg har efter Bruxelles gjort mig lidt tanker om det, men det er ikke til gavn og sidde og være nervøs for om det er den dag og der det sker.

Desuden er hele verden en mulig arbejdsplads og dermed også bopæl for os. Der er klart lande vi tænker nej om. Men det er der nu også om lande som ikke er en del af det her terror show der foregår i øjeblikket.
0
Whatever
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2067

Indlægaf Tibbler » 24. mar 2016, 21:20

ShuruQ skrev:Nej og så alligevel. Men det er mere med omvendt fortegn.

Jeg bærer jo tørklæde og jeg ændrer nok adfærd i den forstand at jeg er påpasselig med ikke at gøre noget der kan virke "mistænkeligt". Det lyder måske lidt fjollet, og jeg kan heller ikke helt forklare det. Det er noget ubevidst.

I morgen skal jeg sende børnene med fly fra Aalborg til KBH og selv om jeg føler mig tryg ved det er jeg alligevel en smule utryg. Det lyder selvmodsigende men det giver mening for mig. Så jeg tænker lidt mere end normalt, men deciderede ændringer i adfærd og rutiner vil jeg ikke sige.

Det er fandme også trist, at de gennem deres terror sætter skel mellem mennesker på den måde. At frygten får nogle "kendetegn" som rammer så mange almindelige og helt uskyldige mennesker; f.eks Et mellemøstligt udseende, at vedkommende bærer tørklæde o.l.

Jeg kan huske efter nogle af de tidligere terrorbomber, hvor de var i rygsække, at jeg pludselig, i nogle dage/uger, blev meget obs på mennesker med rygsæk, når jeg skulle med bussen. Bomber i rygsæk, et sted i udlandet = rygsække er farlige.
2
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 24. mar 2016, 21:28

Tibbler skrev:
ShuruQ skrev:Nej og så alligevel. Men det er mere med omvendt fortegn.

Det er fandme også trist, at de gennem deres terror sætter skel mellem mennesker på den måde. At frygten får nogle "kendetegn" som rammer så mange almindelige og helt uskyldige mennesker; f.eks Et mellemøstligt udseende, at vedkommende bærer tørklæde o.l.

Jeg kan huske efter nogle af de tidligere terrorbomber, hvor de var i rygsække, at jeg pludselig, i nogle dage/uger, blev meget obs på mennesker med rygsæk, når jeg skulle med bussen. Bomber i rygsæk, et sted i udlandet = rygsække er farlige.

Lige præcis. Men langt hen af vejen er det en del af målet, tror jeg. At folk kigger skævt til hinanden og det der er endnu mere trist ved det er at alle almindelige (og dem er der trods alt flest af) muslimer de rammes dobbelt (uden at ville lyde som et offer), vi kan ligeså vel blive ramt af terroristernes selvmordsbælter, men vi skal også ses skævt til fordi mange af de her terrorister siger de er muslimer. Det er stygt for alle almindelige mennesker.

Jeg hader terrorister, både for hvad de gør, den ødelæggelserne de skaber, ikke kun døde og sårede men også splittelsen.
3
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1057

Indlægaf KinderBueno » 24. mar 2016, 21:37

Nej. Jeg tænker over det, men ændrer ikke som sådan adfærd. Jeg overvejede eksempelvis at søge ambassadepraktik i Indonesien, hvilket min mor ikke brød sig særlig godt om.

Til gengæld landede mine svigerforældre i Bruxelles 5 minutter før en af bomberne sprang. Så begynder det altså at komme tæt på, synes jeg.
0
hej hest, hestehest

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"