Ændre vaner på grund af (mulig) terror ..

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2066

Re: Ændre vaner på grund af (mulig) terror ..

Indlægaf Tibbler » 24. mar 2016, 22:00

ShuruQ skrev:
Tibbler skrev:
ShuruQ skrev:Nej og så alligevel. Men det er mere med omvendt fortegn.

Jeg bærer jo tørklæde og jeg ændrer nok adfærd i den forstand at jeg er påpasselig med ikke at gøre noget der kan virke "mistænkeligt". Det lyder måske lidt fjollet, og jeg kan heller ikke helt forklare det. Det er noget ubevidst.

I morgen skal jeg sende børnene med fly fra Aalborg til KBH og selv om jeg føler mig tryg ved det er jeg alligevel en smule utryg. Det lyder selvmodsigende men det giver mening for mig. Så jeg tænker lidt mere end normalt, men deciderede ændringer i adfærd og rutiner vil jeg ikke sige.

Det er fandme også trist, at de gennem deres terror sætter skel mellem mennesker på den måde. At frygten får nogle "kendetegn" som rammer så mange almindelige og helt uskyldige mennesker; f.eks Et mellemøstligt udseende, at vedkommende bærer tørklæde o.l.

Jeg kan huske efter nogle af de tidligere terrorbomber, hvor de var i rygsække, at jeg pludselig, i nogle dage/uger, blev meget obs på mennesker med rygsæk, når jeg skulle med bussen. Bomber i rygsæk, et sted i udlandet = rygsække er farlige.

Lige præcis. Men langt hen af vejen er det en del af målet, tror jeg. At folk kigger skævt til hinanden og det der er endnu mere trist ved det er at alle almindelige (og dem er der trods alt flest af) muslimer de rammes dobbelt (uden at ville lyde som et offer), vi kan ligeså vel blive ramt af terroristernes selvmordsbælter, men vi skal også ses skævt til fordi mange af de her terrorister siger de er muslimer. Det er stygt for alle almindelige mennesker.

Jeg hader terrorister, både for hvad de gør, den ødelæggelserne de skaber, ikke kun døde og sårede men også splittelsen.

Du må gerne lyde som et offer - For du har ret; I rammes dobbelt som muslimer.
1
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1491

Indlægaf Code71 » 24. mar 2016, 22:29

Tibbler skrev:
ShuruQ skrev:Nej og så alligevel. Men det er mere med omvendt fortegn.

Jeg bærer jo tørklæde og jeg ændrer nok adfærd i den forstand at jeg er påpasselig med ikke at gøre noget der kan virke "mistænkeligt". Det lyder måske lidt fjollet, og jeg kan heller ikke helt forklare det. Det er noget ubevidst.

I morgen skal jeg sende børnene med fly fra Aalborg til KBH og selv om jeg føler mig tryg ved det er jeg alligevel en smule utryg. Det lyder selvmodsigende men det giver mening for mig. Så jeg tænker lidt mere end normalt, men deciderede ændringer i adfærd og rutiner vil jeg ikke sige.

Det er fandme også trist, at de gennem deres terror sætter skel mellem mennesker på den måde. At frygten får nogle "kendetegn" som rammer så mange almindelige og helt uskyldige mennesker; f.eks Et mellemøstligt udseende, at vedkommende bærer tørklæde o.l.

Jeg kan huske efter nogle af de tidligere terrorbomber, hvor de var i rygsække, at jeg pludselig, i nogle dage/uger, blev meget obs på mennesker med rygsæk, når jeg skulle med bussen. Bomber i rygsæk, et sted i udlandet = rygsække er farlige.

Jeg er overbevist om at det er et af terroristernes mål. At gøre kløften mellem "dem" og "os" større. Så de nemmere kan vise at alle skal deltage i deres kamp osv osv.

Jeg har selv grebet mig selv i at kigge ekstra på en mellemøstligt udseende ung mand, som kom ind i 5A med en rygsæk. Det var endda i den forgangne uge. Når man så lige griber sig selv i det, så er man ret flov over hvor dum man dog kan være
7
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3403

Indlægaf dgd2007 » 24. mar 2016, 23:35

Code71 skrev:Jeg er overbevist om at det er et af terroristernes mål. At gøre kløften mellem "dem" og "os" større. Så de nemmere kan vise at alle skal deltage i deres kamp osv osv.
[...]

Ja, jeg tror, I har helt ret i det der.
Oprindeligt, da al-Q begyndte at bombe shia-moskeer, tænkte jeg, at det var da det mest vanvittige, jeg havde hørt om.
Men rationalet må være, at jo mere grupperne bliver fjendtlige mod hinanden, des mere kommer man i en situation, hvor almindelige sunnier kan blive ramt af hævn og tilslutter sig de rabiate grupper. :genert:

Det må være det, der er deres kalkyle.
2
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 388
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3817

Indlægaf Delfin » 25. mar 2016, 05:15

Jeg ændrer ikke vaner herhjemme, og jeg har altid taget en risikovurdering i forhold til, hvor jeg rejser hen, så det er heller ikke en ændring i vaner. Jeg vurderer i forhold til krig, udbrud af alvorlige sygdomme (kunne være Ebola fx). Terrorrisiko synes jeg er svær at vurdere. Man ved alligevel ikke, hvor det rammer næste gang, og generelt gider jeg ikke gå og være bange for alt muligt. Men der findes jo steder, hvor risikoen er højere, og man behøver ikke ligefrem selv bede om det, hvis man lige så godt kan rejse et andet sted hen på ferie. Jeg ville ikke ikke undlade at rejse til Belgien eller Frankrig, og jeg har også været i Tyrkiet indenfor de sidste par år, men jeg ville nok ikke vælge det nordlige Nigeria, medmindre jeg var tvunget til det.
0
14 11 14 :banan:
Mumifar
Kort karma: 12
Likede indlæg: 145

Indlægaf Mumifar » 26. mar 2016, 12:17

Tror ikke ligefrem at jeg kommer til at ændre mine vaner, men det er da klart at det ligger lidt i underbevidstheden.
Det er muligt at jeg vil tænke mig lidt om, hvis jeg deltager i et stort anlagt arrangement, som har også har stor offentlig bevågenhed.
0
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.
StripesAddict
Kort karma: 66
Likede indlæg: 560

Indlægaf StripesAddict » 26. mar 2016, 12:32

Jeg skulle have været til klima-demo i København op til COP21, som jo faldt lige i kølvandet på angrebet i Paris. Der fik jeg da tanken, at det ikke lige var så fedt, men jeg kommer på Nørreport flere gange ugentligt, og der er risikoen nok større. Altså tænker jeg over det, men jeg vil ikke lade mig begrænse.
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1963

Indlægaf Mani » 26. mar 2016, 18:36

Nej, jeg ændre ikke vaner i hverdagen. Vi var i London i tirsdags - og tog stadig med undergrundstoget - og i lufthavnen uden særlige forholdsregler. Jeg rejser ikke til lande, hvor der er krig eller oprør - men ellers rejser jeg gerne ud. Vi tænker over hvor og hvordan vi bevæger os rundt i de forskellige byer & lande vi rejser til, men det gjorde jeg også for 10 og 20 år siden.
2
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
POCKETKITTEN
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2572

Indlægaf POCKETKITTEN » 26. mar 2016, 18:38

Jeg færdes ved oplagte terrormål næsten hver dag, men jeg tænker virkelig sjældent over det.
0
my sexuality is James McAvoy angrily sitting in the desert in that lilac v neck shirt
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 27. mar 2016, 00:35

Jørn skrev:Ændre du adfærd (vaner) på grund af risiko for (mulig) terror ?

Jeg går de steder, som jeg plejer.

På Københavns hovedbanegård. På Rådhuspladsen. På strøget. På Amalienborg.

Næ.. Terror i Danmark er noget der sker i København og i Århus. Bevæg dig uden for bygrænsen, og du er home free.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2861

Indlægaf JoyNips » 27. mar 2016, 11:38

Nej. Risikoen for at dø i trafikken er større end for at opleve et terrorangreb. Og desuden er det jo netop formålet med terror at plante frygt i os. Det nægter jeg at bukke under for.
4
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 2995

Indlægaf vibbsen » 27. mar 2016, 16:25

Nej, jeg ændrer ikke vaner.

Min bror skulle rejse ud af Københavns lufthavn torsdag morgen med fly klokken 10. D.v.s check-in åbner klokken 8. Min bror insisterede på at køre fra Jylland 02.30 fordi han VILLE være sikker på at være i lufthavnen senest klokken 6. Det synes mine forældre lød som en fornuftig løsning. "Man kan jo aldrig vide"....

Jo, det kan man godt. Man kan være helt sikker på at det absolut ikke er nødvendigt at ankomme til lufthavnen 2 timer før check-in overhovedet åbner.

Men nu betragter jeg så heller ikke Danmark som helst så oplagt et terrormål som min jyske familie, der faktisk er ganske forundret og en kende forurettet over at der ikke er nogen som har sprunget noget i luften. For "Vi er jo så afgjort på listen. Bare tænk på muhammed tegningerne" :tie: :tie: :tie:
2
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1963

Indlægaf Mani » 27. mar 2016, 16:28

vibbsen skrev:Nej, jeg ændrer ikke vaner.

Min bror skulle rejse ud af Københavns lufthavn torsdag morgen med fly klokken 10. D.v.s check-in åbner klokken 8. Min bror insisterede på at køre fra Jylland 02.30 fordi han VILLE være sikker på at være i lufthavnen senest klokken 6. Det synes mine forældre lød som en fornuftig løsning. "Man kan jo aldrig vide"....

Jo, det kan man godt. Man kan være helt sikker på at det absolut ikke er nødvendigt at ankomme til lufthavnen 2 timer før check-in overhovedet åbner.

Men nu betragter jeg så heller ikke Danmark som helst så oplagt et terrormål som min jyske familie, der faktisk er ganske forundret og en kende forurettet over at der ikke er nogen som har sprunget noget i luften. For "Vi er jo så afgjort på listen. Bare tænk på muhammed tegningerne" :tie: :tie: :tie:

Undskyld, men :lol:
Jeg er meget enig - og jyde :-D
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 2995

Indlægaf vibbsen » 27. mar 2016, 16:55

Mani skrev:Undskyld, men :lol:
Jeg er meget enig - og jyde :-D

Jeg bliver sgu lidt træt nogen gange....

Min far mener f.eks. at det er helt og aldeles ufarligt at gå rundt på Christiania og tage billeder....Det gjorde han jo for 20 år siden da han var på studietur derude :tie: :tie: :tie: :tie: ...Men nu har Christiania jo så måske ændret sig lidt på de 20 år.....
2
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
A 7
Kort karma: 18
Likede indlæg: 179

Indlægaf A 7 » 28. mar 2016, 07:22

Ja lidt. På steder med mange mennesker er jeg mere opmærksom på folk og på bagage, der ser forladt ud.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 213
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 1971

Indlægaf Lurende Peber » 28. mar 2016, 07:29

vibbsen skrev:...Min far mener f.eks. at det er helt og aldeles ufarligt at gå rundt på Christiania og tage billeder....Det gjorde han jo for 20 år siden da han var på studietur derude :tie: :tie: :tie: :tie: ...Men nu har Christiania jo så måske ændret sig lidt på de 20 år.....
Det kan man også godt nogle steder. Og overser din far de store skilte med overstregede kameraer, så er der tjenesteivrige unge mennesker, som meget tydeligt nok skal gøre ham opmærksom på denne lille fejl.
0
Registreret Gammel Gris :genert:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"