Passende alder til at få børn

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1836

Passende alder til at få børn

Indlægaf Anilara » 24. mar 2016, 16:56

Inspireret af tråden, hvor en kvinde har løget om sin alder i et nyt forhold.

Hvornår synes du, at man/du potentielt ville være for gammel til at sætte børn i verden? Hvorfor?

Har du tænkt, at det er synd for nogle børn, at de har gamle forældre?

Er der forskel på hvornår du synes en kvinde er for gammel til at børn og en mand (forudsat at fertiliteten ikke var dalene for kvinder)?
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3961

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Angelina » 24. mar 2016, 17:00

JEG var for gammel da jeg rundede 25 år ... heldigvis havde jeg så forinden fået de børn jeg skulle have.

Hvornår MAN er for gammel til at få børn er 100% op til den enkelte (og naturen) - det er synd for børn hvis deres forældre ikke elsker dem.
5
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3475

Indlægaf FruDulle » 24. mar 2016, 17:07

Jeg er langt ældre end jeg troede jeg ville være da jeg var teen/ung og tænkte over det. Fik min søn lige da jeg car fyldt 32, er snart 35 og ønsker en mere. Jeg kan slet ikke forestille mig st have fået barn/børn tidligere og jeg er SÅ glad for at det er sket nu hvor jeg kan se tilbage på den fedeste ungdom og en masse fantastiske år med min mand inden at vi fik børn.

Jeg har ikke rigtig nogle øvre grænse, det må folk selvom. Men jg erkender blankt at de der fædre jeg har oplevet på 55+ så tænker jeg mit. Som Angie siger er kærlighed jo det vigtigste. Men når fysiksformåen og energi begrænses af høj alder, så når man måske tænke en ekstra gang.
4
Whatever
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1853

Indlægaf Sangius » 24. mar 2016, 17:08

FruDulle skrev:Jeg er langt ældre end jeg troede jeg ville være da jeg var teen/ung og tænkte over det. Fik min søn lige da jeg car fyldt 32, er snart 35 og ønsker en mere. Jeg kan slet ikke forestille mig st have fået barn/børn tidligere og jeg er SÅ glad for at det er sket nu hvor jeg kan se tilbage på den fedeste ungdom og en masse fantastiske år med min mand inden at vi fik børn.

Jeg har ikke rigtig nogle øvre grænse, det må folk selvom. Men jg erkender blankt at de der fædre jeg har oplevet på 55+ så tænker jeg mit. Som Angie siger er kærlighed jo det vigtigste. Men når fysiksformåen og energi begrænses af høj alder, så når man måske tænke en ekstra gang.

Skal man så også tænke en ekstra gang, hvis man fejler et eller andet, så man ikke har en optimal fysik og energi?
0
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 40
Likede indlæg: 750

Indlægaf BlueBunny » 24. mar 2016, 17:11

Jeg har oplevet at min grænse har flyttet sig i takt med at jeg selv er blevet ældre.

Det mest hensigtsmæssige mener jeg er 25-35. Selv var jeg ældre med min yngste, og yngre hvis jeg var biologisk mor til den ældste.

Jeg mener en mor som er yngre end 25 eller ældre end 35 er fuldt ud lige så kompetent.

Mor-værdier er primært på andet end alder. Alderen kan dog have indflydelse på øvrige værdier, men behøver ikke.

Eksempel: mange på 19 år er umodne og ikke egnede som mødre. Mange er ikke alle. Nogen vil være supermødre.

Eksempel: mange på 43 år er lidt mere satte og vil være lidt gammeldags i deres tilgang. Ikke når de er 43, men når barnet er teenager og de er 56 år. Mange er ikke alle. Nogen vil være supermødre.

Over 40 opfatter jeg som en "gammel" mor, og 45 synes jeg nok er grænsen.

Under 20 synes jeg er for ungt.

MEN det er kun i en tråd som denne jeg forholder mig firkantet til alderen iforbindelse med at skulle være forælder.

Jeg hat samme grænser til fædres alder.
6
Brugeravatar
Anilara

Indlægaf Anilara » 24. mar 2016, 17:13

Angelina skrev:JEG var for gammel da jeg rundede 25 år ... heldigvis havde jeg så forinden fået de børn jeg skulle have.

Hvorfor synes du, at du blev for gammel som 25 årig? :) Tror du, at du ville have undladt at få børn, hvis du ingen fik inden du blev 25? (eller er det for svært at gisne om?)
0
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3475

Indlægaf FruDulle » 24. mar 2016, 17:16

Sangius skrev:
FruDulle skrev:Jeg er langt ældre end jeg troede jeg ville være da jeg var teen/ung og tænkte over det. Fik min søn lige da jeg car fyldt 32, er snart 35 og ønsker en mere. Jeg kan slet ikke forestille mig st have fået barn/børn tidligere og jeg er SÅ glad for at det er sket nu hvor jeg kan se tilbage på den fedeste ungdom og en masse fantastiske år med min mand inden at vi fik børn.

Skal man så også tænke en ekstra gang, hvis man fejler et eller andet, så man ikke har en optimal fysik og energi?

Jeg vidste den ville komme og jeg forholder mig egentlig kun til oplægget som handler om alder.

Du kan være 70 og løbe et Marathon og være 70 og sidde lænket til en kørestol med KOL. Men for ingen af de to tænker jeg st det er skide smart at få et barn.

Hvis man selv mener at have fysik og energi til at få et barn uanset skavanker, så fred være med det. Men har man større problemer med det ene og/eller det andet, så skal man da tænke sig godt om. Som sagt er det hvad jeg tænker og tanker er toldfrie. Folk må gøre som de vil, så længe at barnet ikke lider overlast.
1
Whatever
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1915

Indlægaf Purple Haze » 24. mar 2016, 17:20

Jeg tænker at den optimale alder er 25-35.
Det kan man så udvide med 5 år i hver ende, men her synes jeg det kommer an på hvem det er. mere eller mindre synes jeg er for gammelt /for ungt.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 334
Likede indlæg: 3768

Indlægaf Novella » 24. mar 2016, 17:22

Jeg ville klart være for gammel nu (37). Jeg var til gengæld for ung, da jeg fik min første (24). Hvad der passer til andre, er godt nok svært at vurdere for mig. Jeg har altid haft 35 som en øvre grænse for mig selv, og det vurderer jeg vel nok de fleste forældre ud fra. Så 30-35 som den ideelle alder tænker jeg umiddelbart. Men det skal virkelig tages med et gran salt. Jeg har venner, der var 17, og venner, der var 41 ved første barns ankomst, og der er kommet fine dejlige børn ud af det hele.
0
Brugeravatar
Skralde
Kort karma: 291
Likede indlæg: 3377

Indlægaf Skralde » 24. mar 2016, 17:25

Purple Haze skrev:Jeg tænker at den optimale alder er 25-35.
Det kan man så udvide med 5 år i hver ende, men her synes jeg det kommer an på hvem det er. mere eller mindre synes jeg er for gammelt /for ungt.

This.
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 311
Likede indlæg: 5767

Indlægaf Animi » 24. mar 2016, 17:26

Det er svært at sætte en generel grænse. Personligt synes jeg at jeg er for ung til børn lige nu, selvom jeg snart er 25, og en del alligevel får børn i den alder.
Øvre grænse er også svær - der tænker jeg at fertiliteten selv må sætte grænsen
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4298

Indlægaf Rapfisk » 24. mar 2016, 17:29

Jeg ville ikke rynke på næsen ad forældre under 50, givet at de var sunde og raske (for kvindens vedkommende rask nok til at gennemføre en graviditet).
0
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3112

Indlægaf Rakel » 24. mar 2016, 17:50

Jeg tror ikke, at der er et facit. Det afhænger af en masse forhold og af og til af tilfældigheder.

Jeg har en datter på knapt 19 år og jeg håber, at hun får en uddannelse og lidt sjov & ballade inden hun får børn.
Jeg er ikke i tvivl om, at hun på nuværende tidspunkt snildt kan påtage sig ansvaret, men der er (i min optik) tid nok.
1
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3961

Indlægaf Angelina » 24. mar 2016, 17:59

Anilara skrev:
Angelina skrev:JEG var for gammel da jeg rundede 25 år ... heldigvis havde jeg så forinden fået de børn jeg skulle have.

Hvorfor synes du, at du blev for gammel som 25 årig? :) Tror du, at du ville have undladt at få børn, hvis du ingen fik inden du blev 25? (eller er det for svært at gisne om?)

Det er altid svært at gisne om man ville have undladt det ene eller andet - men jeg tror ikke jeg havde fået børn, hvis ikke jeg to gange var blevet gravid ved en tilfældighed - jeg elsker mine børn og ville ikke have undværet dem ...men jeg tror aldrig jeg var nået til det der med at planlægge børn ... og slet ikke sidst i tyverne / først i 30'erne... men på den anden side kan det jo være jeg var blevet sindssyg skruk hvis ikke jeg havde fået børn, det er jo svært at sige.

Jeg synes som 25årig at jeg var blevet for gammel af flere årsager:

- Fysisk.
Jeg synes det var meget hårdere allerede da jeg fik nr 2, rent fysisk tror jeg det for mig ville have været for hårdt fysisk.
(Og så var jeg ved at dø, sådan bogstavligt, det gjorde nok også det ikke trak vildt meget at tage en tur mere)

- Søvnløse nætter
Der er en grund til vi er bedre at rende i byen som helt unge - jeg må erkende jeg allerede som 23-24årig synes det var ekstremt hårdt at ikke få min nattesøvn, det bliver IKKE nemmere med alderen (hittekilling fra December, der i en uge skulle have mad hver 3 time mindede mig i den grad om det - øj det var hårdt ... og det var kun i en uge!)

- Praktisk
Som 25 årig havde jeg været mor i 7 år, jeg ville også gerne andet, uddannelse osv.

Og sidst men ikke mindst, så møder man nok fordomme som ung mor, så jeg ville ikke være hende den unge mor med børn med flere forskellige mænd, og eftersom jeg forlod faren til mine børn året inden, så gav det lidt sig selv.
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Anilara

Indlægaf Anilara » 24. mar 2016, 18:17

Min far var 45 da han fik mig. Jeg har umiddelbart (selvfølgelig) svært ved at se, hvad de afgørende fordele ville være, ved at han havde været 5 år hurtigere ude. Jeg forstår godt man i mange tilfælde kun kan bruge sig selv som referenceramme til at vurdere hvad der er "bedst".
Dog har jeg altid følt det temmelig krænkende, når folk har haft ondt af mig - Jeg føler jo jeg har haft en barndom og opvækst som mange ville misunde.

Jeg vil ikke selv have børn, men jeg tror først jeg begynder at studse over det, når folk bliver forældre (igen) som enten under 20 eller 50+ årige. Dette bunder nok i, at jeg er fra en familie, hvor mange får børn når de er over 35, og jeg endnu ikke har set det "dårlige" ved det. Der har været andre faktorer end alder, som har gjort mig meget mere bekymret.
2

Tilbage til "Forhold og sex"